تاریخ انتشارپنجشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۹
کد مطلب : ۴۳۵۴۱۵
بیرق‌های عزای حسینی در مازندران برافراشته شد و هیات های مذهبی در استان با شوری خاص و با رعایت پروتکل های بهداشتی برای برگزاری هرچه باشکوه آیین های ماه محرم به جنب و جوش افتادند.
۰
plusresetminus
برافراشته شدن بیرق‌های عزای حسینی در مازندران/ کار ویژه یک گروه‌ جهادی برای احیای روضه‌های خانگی
به گزارش بلاغ، مردم مازندران از روزهای گذشته با سیاه پوش کردن خیابان‌ها به نشان عزای حسینی به استقبال ماه محرم رفتند، هیئتها هم از طریق فضای مجازی و یا با رعایت ملاحظات بهداشتی در تلاش برای برگزاری آیین‌های عزاداری هستند.

همزمان با محرم حسینی پرچم‌های سیاه در گوشه و کنار مازندران نصب شد و بیرق‌های عزا در دیار علویان برپا شده است. آذین بندی و فضاسازی محیطی و معابر از جمله کارها برای ورود به ماه محرم بوده است.

با فرار رسیدن ماه ایثار، حماسه، شجاعت و جوانمردی و ظلم ستیزی  یک بار دیگر دوستداران اهل بیت (ع) در شهرهای مازندران با رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی به میهمانی این ماه فراخوانده شده و با شور و شعور وعشق وصف نشدنی این ایام را پس از گذشت قرنها همچنان زنده نگه می‌دارند.

 همزمان با سایر نقاط کشور  استان مازندران نیز حال و هوای محرم به خود گرفت و چهره شهر دگرگون و شور و شعور حسینی وصف نشدنی در مردم این دیار تجلی و نمایان شد.

شیفتگان اباعبدالله الحسین(ع) در این دیار از دیرباز در ایام محرم با تدارک برنامه های مذهبی و آیین های سنتی برجای  مانده از نیاکان خود که قدمت دیرینه دارد این ماه  را گرامی می‌دارند.

هیات های مذهبی در استان با شوری خاص و با رعایت پروتکل ها برای برگزاری هرچه باشکوه آیین های ماه محرم به جنب و جوش افتادند.

با توجه به شیوع کرونا و توصیه ستاد ملی مبارزه با این ویروس در زمینه چگونگی برگزاری مراسمات عزاداری امام حسین (ع) و پیشگیری از عدم ایجاد تجمع امسال پویش‌های مردمی برای انجام مراسم‌های جدید در حال اجرا است.

پویش نصب پرچم بر سر در منازل یکی از پویش‌هایی است که امسال توصیه شده انجام شود در همین راستای هیئت های مذهبی مازندران اقدام به تهیه و توزیع پرچم منقش به نام امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل عباس (ع) کردند.

دو روز مانده تا عزای سید و سالار شهیدان علم ها برافراشته می‌شوند و شهر سیاهپوش می شود.

حجت‌الاسلام سید مرتضی پورعلی به همراه 30 نفر طلبه که در قالب گروه جهادی بقیه‌الله در سواحل بابلسر به صورت خودجوش فعالیت داشتند و طی این مدت اقدامات فرهنگی خوبی البته هدف جذابیت برای قشر جوان تدارک دیدند این بار در حرکتی جدید پایشان به کمک‌های مومنانه باز شد و به‌دنبال احیای روضه‌های خانگی با فرارسیدن ماه محرم هستند.

این روزها باتوجه به اینکه به ایام محرم نزدیک می‌شویم و تمام دل‌ها عاشورایی شده؛ درست با توجه به اهمیت بحث سلامت روضه‌های خانگی به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین سنت‌های عزاداری در میان مردم ایران، همواره از اهمیت خاصی نزد عزاداران برخوردار بوده و اکثر آنهایی که ارادت خاصی به خاندان اهل بیت(ع) داشتند، بی‌شک یا بانی روضه و یا مستمع آن بوده‌اند

مردم همه ما معتقدیم باید به محدودیت‌های و ممنوعیت‌های کرونا  در زمینه عزاداری که ازسوی ستاد ملی کرونا اعلام شده توجه کنیم وهیچ راهی نداریم اما سؤال مهم این است که آیا محرم را در مداحی و سخنرانی روتین محدود کنیم که در این زمینه ذهن‌شان به سمت احیای روضه‌های خانگی رفت تا بتوانند شور حسینی در کوچه کوچه‌های شهر طنین‌انداز شود.

مسئول گروه جهادی بقیه‌الله، می‌گوید: روضه‌های خانگی به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین سنت‌های عزاداری در میان مردم ایران، همواره از اهمیت خاصی نزد عزاداران برخوردار بوده و اکثر آنهایی که ارادت خاصی به خاندان اهل بیت(ع) داشتند، بی‌شک یا بانی روضه و یا مستمع آن بوده‌اند؛ روضه‌هایی که کاملا بی‌ریا و به ساده‌ترین شکل ممکن برپا می‌شده و تنها دغدغه بانیان و مستمعان، چیزی جز اقامه عزا برای خاندان اهل بیت و اباعبدالله الحسین(ع) نبوده است.

وی بیان کرد: نحوه برگزاری مراسم شامل بیان حدیث و روضه‌خوانی به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در حیاط منازل البته به‌صورت کاملا رایگان بوده و وجهی بابت اجرای مراسم دریافت نخواهد شد.

امسال روضه‌خوانی را باتوجه به شرایط کرونایی نمی‌توان در مساجد برگزار کرد به همین دلیل به‌دنبال احیای روضه‌خوانی آن هم در منازل هستیم؛ چرا که اعتقاد داریم روضه‌خوانی موجب خیر و برکت می‌شود.

پورعلی اضافه می‌کند: در کنار روضه‌خوانی، پویش نصب پرچم را نیز به‌مدت سه روز در دستور کار داریم که از روز گذشته آغاز کردیم.

 در راستای این پویش  ۲۰۰ پرچم آماده کردیم و کوچه به کوچه در می‌زنیم تا پرچم عزای امام حسین (ع) را بر درب خانه‌ها « هر خانه یک حسینیه یا روضه‌خانه» نصب کنیم و  رنگ و بوی حسینی در کوچه کوچه‌های شهر طنین‌انداز شود.

وی بیان کرد: البته این اقدام فرهنگی کاملا خودجوش بوده و تمام تلاش‌مان را خواهیم کرد که طی این سه شب بتوانیم این کار را به اتمام برسانیم.

در آستانه آغاز ماه محرم، مردم مازندران با سیاهپوش کردن شهر‌ها و روستا‌ها و تکایا و حسینیه ها، آیین‌های سوگواری سید و سالار شهیدان را برپا می‌کنند.

حجت الاسلام ناصر شکریان مدیرکل تبلیغات اسلامی مازندران گفت: با توجه به شرایط خاص شیوع بیماری کرونا، در محرم امسال هیأت‌های مذهبی، با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی، برای عزاداری شهادت امام حسین (ع) و یاران باوفایش در استان به تعزیت و تعظیم خاندان نبوت و اهل بیت (س) می‌پردازند.

وی با اشاره به تدوین شیوه نامه و موافقت ستاد ملی مبارزه با کرونا در خصوص برنامه‌های محرم امسال افزود: ملت بزرگ و بصیر ایران اسلامی و مردم فهیم و ولایت‌مدار مازندران قطعا این مراسم‌ها را با رعایت همه شیوه نامه‌های ابلاغی برگزار خواهند کرد.

شکریان در ادامه سخنان خود به مسأله جهانی بودن شیوع این ویروس منحوس اشاره و خاطرنشان کرد: در تمامی شرایط بحرانی مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان با عبدالله الحسین (ع) و شعائر آیینی تعطیل نشده است و امسال هم در این شرایط عزاداری‌ها برگزار خواهد شد اما با شیوه‌های جدید و روش‌های منطبق با دستورالعمل و پروتکل‌های وزارت بهداشت و درمان  این مراسم‌ها برگزار خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان به ویژه سردار نامی و پر افتخار ایران اسلامی سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و یاران شهیدش و شهدای سلامت ، تاکید کرد: محرم امسال را با پویش (ما ملت امام حسینیم ) آغاز خواهیم کرد و امید داریم با توجه به این شرایط بحرانی،محرم امسال را باشکوه و باعظمت برگزار کنیم و از ظرفیت شبکه‌های دیداری و شنیداری و  فضای مجازی بهره‌گیری کنیم و نسبت به این ایام احساس مسؤولیت کنیم و با پویش هر منزل یک حسینیه و تبلیغات محیطی نسبت به برگزاری هر چه بهتر این مراسم‌ها برنامه‌ریزی کنیم.

وی با اشاره به آماده شدن فعالان حوزه دین، هیأت‌های مذهبی، فعالان فرهنگی و قرآنی در خصوص برگزاری این مراسم بیان کرد: به تمامی  هیأت‌های  مذهبی و اماکن و مساجد در خصوص برگزاری مراسم محرم با رعایت دقیق پروتکل‌های ابلاغی و شیوه نامه‌ها اطلاع رسانی شده است و خواهش ما این است که نسبت به برگزاری دقیق و رعایت همه موارد ابلاغی و شیوه نامه‌ها نهایت همکاری و دقت صورت گیرد تا بار دیگر همانند برگزاری مراسم شب‌های قدر و دعای عرفه و .... یک الگوی مناسب و خوب برای دیگر بخش‌های کشور در برگزاری مراسم‌ها باشیم.

انتهای پیام/
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲