تاریخ انتشاردوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۹
کد مطلب : ۴۳۵۱۵۷
سرانجام و پس از کش و قوس های فراوان و چند ماه انتظار در خصوص رأی فیفا درباره پرونده شکایت مارک ویلموتس علیه فدراسیون فوتبال کشورمان دیروز با رأی صادره از سوی فیفا مشخص شد محکومیت سنگین و تاریخی گریبانگیر فدراسیون فوتبال ایران شده است.
۰
plusresetminus
پرداخت ضرر 165 میلیارد تومانی از جیب بیت المال نهاد های نظارتی با مقصران این ماجرا برخورد می کنند؟

به گزارش بلاغ، هرچند پس از انتشار خبر محکومیت فدراسیون فوتبال در این پرونده، سریعاً تکذیبه‌ای روی سایت فدراسیون منتشر شد، با این حال انتشار مستندات رأی موردنظر باعث شد تا وکلای فدراسیون فوتبال آن را تایید کنند.

طبق این رأی فدراسیون فوتبال محکوم به پرداخت شش میلیون و 137 هزار و 500 یورو به سرمربی بلژیکی سابق تیم ملی شده و ملزم به پرداخت پنج درصد جریمه هم است.
ضمن اینکه فدراسیون فوتبال کشورمان باید پنج هزار فرانک سوئیس هم به فیفا بابت هزینه دادرسی پرداخت کند. در مجموع با احتساب پنج درصد جریمه و همچنین پنج هزار فرانک هزینه دادرسی، فوتبال ایران رقم سنگین شش میلیون و 449 هزار یورو باید پرداخت کند.
این اتفاق در حالی رخ داد که فدراسیون فوتبال ابتدا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: با توجه به انتشار شایعاتی مبنی بر صدور حکم فیفا درباره پرونده سرمربی سابق تیم ملی برای تنویر افکار عمومی به اطلاع می رساند هیچ رایی در این باره از سوی فدراسیون جهانی به این فدراسیون واصل نشده است.
این تکذیب در شرایطی رخ داد که نامه فیفا به فدراسیون فوتبال ایران در رسانه‌ها منتشر شده بود و کاملا مشخص بود که فیفا فدراسیون فوتبال ایران را محکوم کرده است.
از طرفی با این شکست فوتبال ایران در آستانه ورشکستگی قرار گرفته است چون فدراسیون فوتبال باید رقمی معادل 165 میلیارد تومان را ( با نرخ یورو به قیمت روز) به مربی بلژیکی پرداخت کند.

رأی فیفا ناعادلانه است به CAS شکایت می‌کنیم
اما با گذشت تنها چند ساعت از اعلام این رای وکلای فدراسیون فوتبال ایران در پرونده مارک ویلموتس اعلام کردند به دادگاه عالی ورزش شکایت خواهند کرد.
در بیانیه‌ای که عصر دیروز روی سایت فدراسیون فوتبال قرار گرفت، وکلای فدراسیون فوتبال ایران در پرونده ویلموتس (که شامل دو وکیل ایرانی و یک وکیل خارجی هستند) نسبت به رأی اعلام شده از سوی کمیته تعیین وضعیت فیفا موضع گرفته و آن را ناعادلانه ارزیابی کردند؛ فدراسیون فوتبال که در ابتدا رویه تکذیب این رای را در پیش گرفته بود، در این بیانیه ادعا کرده که در حوالی ساعت 16 بعدازظهر ایمیل حکم فیفا را دریافت کرده و اقدامات حقوقی لازم را برای اعتراض به این رأی انجام خواهد داد. در این متن آمده: وکلای فدراسیون در پرونده درموعد مقرر لایحه مربوطه برای اعتراض به رای صادره را به دادگاه عالی ورزش آماده و ارسال خواهندکرد.این رای قطعی نیست و قطعا روال حقوقی مربوطه طی خواهد شد.بدیهی است مراحل قانونی پیگیری و در روزهای آتی اطلاع رسانی خواهد شد.

فیفا، فدراسیون ایران را فسخ‌کننده قرارداد می‌شناسد
غلامرضا رفیعی یکی از کارشناسان حقوقی فوتبال درباره محکومیت فدراسیون فوتبال ایران به پرداخت حدود 6میلیون و 500 هزار یورو به مارک ویلموتس می‌گوید: در حال حاضر می‌توانیم به دادگاه CAS اعتراض کنیم اما اگر مسئولان فدراسیون نخواهند چنین کاری را انجام دهند باید ظرف 30 روز مطالبات مارک ویلموتس را پرداخت کرده و این مبلغ را به وی بپردازند.
وی افزود: اگر نتوانیم در زمان مقرر پول ویلموتس را پرداخت کنیم و اقدامی را برای طرح پرونده در دادگاه CAS انجام ندهیم آثار و تبعات بسیار بدی متوجه فوتبال ایران خواهد شد. در این حالت کمیته انضباطی فیفا برحسب مورد می‌تواند محرومیت‌های سنگینی برای فدراسیون و فوتبال ایران در نظر بگیرد.
کارشناس حقوقی فوتبال تصریح کرد: شدیدترین محرومیتی که برای فوتبال ایران در نظر گرفته می‌شود محرومیت از حضور در رقابت‌های بین‌المللی خواهد بود. البته تعلیق فدراسیون جزو مواردی نیست که کمیته انضباطی فیفا به آن ورود کند و چنین بحثی متوجه فدراسیون نخواهد شد.
رفیعی درباره اینکه آیا می‌توان به تغییر رأی در دادگاه CAS امیدوار ماند، توضیح داد: حتی اگر امیدوار نباشیم هم وقتی کار به اینجا رسیده باید چنین اقدامی را انجام بدهیم. جنگ اصلی پرونده ما با ویلموتس این بود که چه کسی قرارداد را فسخ کرده است و طبق این رأی به نظر من کمیته تعیین وضعیت فیفا فدراسیون فوتبال را طرف فسخ‌کننده قرارداد شناخته است.
وی افزود: اکنون باید گراندز رأی به دست فدراسیون فوتبال برسد تا بتوان اظهارنظر کارشناسانه و دقیق‌تری درباره رأی فیفا انجام داد اما با رأی فعلی مشخص شده ویلموتس قرارداد را فسخ نکرده و فدراسیون فوتبال ایران چنین کاری را انجام داده است.

اصفهانیان: نمی‌دانم وکلای فدراسیون چگونه دفاع کرده‌اند
فریدون اصفهانیان عضو هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال هم دیروز از صدور رأی فیفا در پرونده مارک ویلموتس اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت باید به دنبال راهی برای مقابله با این رأی باشیم.
او با بیان اینکه باید در این مورد تشکیل جلسه بدهیم تا تصمیم‌گیری کنیم که راه مقابله چیست و چطور باید با این پرونده برخورد کنیم، درباره اینکه آیا پیش از صدور رأی و برگزاری جلسه فیفا، هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال درباره این پرونده تشکیل جلسه داده بود یا نه، گفت: بله، چند بار جلسه داشتیم که درباره انتخاب وکیل صحبت شد. پس از آن هم با وکلای پرونده جلسه داشتیم که گفتند از حقوق فدراسیون دفاع می‌کنیم، اما نمی‌دانم آنها چگونه دفاع کرده‌اند.بالاخره باید حرکتی کنیم که حق و حقوق کشور ضایع نشود.

مهم ترین بند رای فیفا
به موجب حکمی که از سوی کمیته تعیین وضعیت بازیکنان فیفا خطاب به فدراسیون فوتبال ایران و 3 وکیلش لودویک دلشات، رضا شاه منصوری و علی مهدی‌زاده اعلام شده و امضای اریکا مونته مور فریرا رییس این دپارتمان را پای خود دارد، شکایت ویلموتس از فدراسیون فوتبال ایران با حکمی که تاریخ 17 آگوست (27 مرداد) صادر شده، مورد پذیرش قرار گرفته است.
رای نهایی قاضی این پرونده در 8 بند به فدراسیون فوتبال ایران اعلام شده که مهم‌ترین بند آن به جریمه 6 میلیون و 137 هزار و پانصد یورویی به این سرمربی به همراه 5 درصد اشاره دارد. مهلت پرداخت این پول تا 21 ژانویه سال ۲۰۲۱(نزدیک به 6 ماه دیگر) اعلام شده است.
در بند 3 قرارداد تاکید شده که سایر ادعاهای ویلموتس مورد پذیرش قرار نگرفته و همچنین لوایحی که ایران در دفاع از خود به فیفا فرستاده بود نیز مورد پذیرش کمیته تعیین وضعیت قرار نگرفته است. طرف محکوم پرونده(ایران)‌باید به محض پرداخت پول فیفا و همچنین برنده این شکایت را از این مساله مطلع کند.

پناه به دادگاه CAS
در چنین شرایطی به نظر می رسد تنها راه فدراسیون فوتبال برای دفاع از حکم سنگین، پناه به دادگاه CAS است. دادگاهی که البته فدراسیون برای اعتراض به حکم باید رقم سنگین دیگری را هم به آن پرداخت کند.
باید دید مسئولان فدراسیون فوتبال بعد از این اتفاق چه تصمیمی را پیرامون بدهی سنگین به مارک ویلموتسی که تنها 6 بازی هدایت تیم ملی فوتبال ایران را بر عهده داشت اتخاذ خواهند کرد؟ این در حالی است که پیروزی در دادگاه عالی ورزش هم بستگی به مستندات پرونده و دفاع فدراسیون فوتبال دارد و تنها یک شانس است و چیزی قطعی نیست.

پرداخت از جیب بیت المال؟!
دلسوزان عرصه ورزش پیش از این بارها تاکید کرده بودند آنچه که در قرار ویلموتس اهمیت دارد این است که نهادهای نظارتی به این موضوع ورود کنند تا یکبار برای همیشه بساط امضای این گونه قراردادهای ترکمنچایی برچیده شود.
آن‌گونه که پیش از این مشخص شده بود امضای تمام اعضای هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال به همراه رییس وقت فدراسیون(مهدی تاج) پای قرارداد مارک ویلموتس درج شده؛ اعضای هیات رییسه‌ای که پیش از این سکوت کرده و خود را در مقام پاسخگویی به ماجرای عجیب و غریب قرارداد این سرمربی بلژیکی نمی‌دیدند و همواره از پاسخگویی به مردم و رسانه‌ها فراری بوده‌اند!
سوال پایانی اینکه چرا هیچ نهادی حاضر نیست نسبت به فساد مدیریتی برخی افراد نابلد در ورزش ورود کرده و خسارت این سوء مدیریت‌ها را از این افراد مطالبه کنند؟ در حالیکه تبعات ملی ناشی از شکست در قرارداد مارک ویلموتس نیز باید از جیب فدراسیون فوتبال و بیت‌المال پرداخت شود چرا باید مسئولان سابق فدراسیون فوتبال از مصونیت برخوردار باشند و اگر تصمیمات غلطی بگیرند که تبعات مالی هنگفتی را نیز به همراه داشته باشد چرا با آنان برخورد نمی‌شود؟
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما