تاریخ انتشاريکشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۸
کد مطلب : ۴۳۴۹۱۹
۱
plusresetminus
سردار شهيد محمد حسن قاسمي طوسي، قهرمان والفجر 8

به گزارش بلاغ، شهيد محمد حسن قاسمي طوسي به سال 1337 در خانواده‌اي مذهبي و متدين و كشاورز ديده به جهان گشود. او دوره ابتديي را در زادگاهش روستاي «طوسكلا» از توابع شهرستان نكاء پشت‌سر گذاشت.

دوره راهنمايي را در مدرسه فردوسي نكا به اتمام رسانيده و پس از پايان دوره راهنمايي بدليل مشكلاتي از تحصيل در مقطع دبيرستان بازمانده در اين زمان آستين همت بالازده و در مساعدت به خانواده به ‌عنوان بازوئي پرتوان يار و ياور پدر گشت و به كار كشاورزي پرداخت تا اينكه جهت اتمام وظيفه سربازي فراخوانده شد. او تمايلي براي خدمت در رژيم منحوس طاغوتي نداشت.
پس از فشار زياد از سوي ژاندارمري وقت، خود را معرفي نمود كه خوشبختانه دست حق به ياري وي شتافت و از سربازي در دستگاه ظلم پهلوي معاف گرديد.

آغاز مبارزه در متن انقلاب
شهيد طوسي از همان آغاز دوران جواني در كنار فراگيري تعليم اسلامي و مذهبي علاقه فراواني به بالا بردن سطح بينش سياسي خود داشت و به همين جهت در هيئت‌هاي مذهبي پيش از انقلاب حضوري فعال و تعيين‌كننده داشت. با آغاز نهضت خونبار اسلامي ايران به رهبري امام راحل(ره) ايشان به اتفاق تني چند از وفاداران به انقلاب فعاليت سياسي گسترده‌اي را در سطح منطقه آغاز نمود كه تا سقوط حكومت ننگين شاهنشاهي ادامه داشت. بلافاصله پس از پيروزي براي حفظ دستاوردهاي انقلاب، ابتدا در كميته انقلاب اسلامي شهرستان نكاء مشغول به كار شد سپس در سپاه پاسداران انقلاب اسلامي شهرستان ساري به انجام وظيفه پرداخت.

امرار معاش با کشاورزی
در سال 1357 با خانم «حليمه عرب‌زاده طوسي» ازدواج نمود كه ثمره اين ازدواج يك دختر به نام «سميه» است كه بعد از شهادت پدر با برادر پاسدار جانباز رمداني ازدواج نموده و در معيت مادر بزرگوارش زندگي مي‌كند. شهيد قبل از ورود به سپاه به امر كشاورزي در كنار پدر ارجمندش‌ اشتغال داشت واز اين راه امرار معاش مي‌كرد.

مبارزه با ضدانقلاب
شهید قاسمی‌طوسی با شروع توطئه ضدانقلاب در غرب كشور در راس گروهي از پاسداران به منطقه كامياران عزيمت نمودند و ضمن آشنائي با سردار سپاه اسلام جاويد‌الاثر«حاج احمد متوسليان» خدمات شايان از خود به يادگار گذاشت.
سردار طوسي در سال 59 با شروع جنگ تحميلي لحظه‌اي در انجام تكليف درنگ نكرد و به ‌عنوان فرمانده نيروهاي اعزامي از استان مازندران در منطقه سر پل ذهاب حضور يافته و با رشادت و شهامت بي‌نظير خود و ديگر همرزمانش در كنار ساير نيروها هجوم دشمن بعثي را سد نموده و ضربات مهلكي بر پيكر آنان وارد آوردند و به همين خاطر ايشان از سوي فرماندهي وقت منطقه مورد تشويق قرار گرفت. پس از اين مأموريت سردار طوسي به دليل شجاعت و لياقتي كه از خود در ميدان عمل نشان داده بود به فرماندهي عمليات سپاه‌ساري منصوب گرديد. وي در اين مقطع از عمر پر بركت خويش به درهم كوبيدن لانه‌هاي فساد منافقين كوردل و سایر گروهک‌ها پرداخت و طومار فعاليت‌هاي مذبوحانه آنان را در هم پيچيد. آنگاه كه روباه صفتان منافق تاب و مقاومت را در مقابل جان بركفان سپاه اسلام از دست دادند و به جنگل پناه بردند باز هم سردار طوسي با مسئوليت فرماندهي قرارگاه عملياتي ناحيه 2 جنگل‌هاي شمال و فرماندهي عمليات سپاه منطقه 3 گيلان و مازندران با سازماندهي نيروهاي گردان‌هاي رزمي و اجرا طرح شهيد كلانتري(ره) به تعقيب باقيمانده ضدانقلاب در جنگل پرداخت و ظرف مدت 3 سال تلاش شبانه‌روزي ايشان و ساير برادران جان بركف سپاه، شمال كشور از لوث وجود عناصر سرسپرده بيگانه به طور كامل پاكسازي شد.

در عمليات بيت‌المقدس و آزادي خرمشهر در محور پل نو مسئوليت يكي از محورها و هدايت چند گردان را به سمت پل نو به عهده داشت و در همين عمليات بود كه شديداً مجروح شد.
در سال 1362 به شوق جهاد في ‌سبيل‌الله در منطقه عملياتي والفجر 6 (دهلران) حضور يافت و به‌عنوان جانشين قرارگاه طرح لبيك، مسئوليت به كارگيري گردان‌هاي طرح لبيك يا خميني از استان‌هاي گيلان و مازندران را عهده‌دار گرديد و با استقرار گردان‌ها و تلاش شبانه‌روزي در منطقه لياقت و شايستگي خودش را از پيش نمايان ساخت و در سايه همين درخشش بود كه سال 63 به ‌عنوان مسئول اطلاعات و عمليات لشكر 25 كربلا منصوب گشت و در اين مسئوليت خطير با برنامه‌ريزي دقيق، سازماندهي و جذب نيروهاي توانمند، مخلص و كاملاً مورد اعتماد معاونت اطلاعات و قوي و كارآمد را به‌وجود آورد. در سال 1364 بر اساس تدبير و فرماندهي كل سپاه مبني بر شناسايي همزمان او 6 منطقه مرزي شناسايي بخشي از مناطق عملياتي را به عهده گرفت و در اين راستا شخصاً مشكل‌ترين مأموريت‌ها را انجام داده و گاهاً تا چند روز در پشت خطوط مقدم دشمن حضور يافته و با شجاعت و ايثار تمام كه خصيصه بارز اين موحد سالك در راه حق بود به انجام وظيفه و تكليف الهي خويش مي‌پرداخت.

حماسه تاريخي والفجر 8 كه جهانيان را به حيرت واداشت و بستر محمل و نبوغ حماسه‌سازان دفاع مقدس بود كه بي‌شك نقش سردار طوسي در اين عمليات به همراه لشكر 25 كربلا حائز اهميت است قبل از عمليات والفجر 8 بيشترين معابر دسترسي به دشمن روي رودخانه اروند توسط اين سردار بزرگ و نيروهاي تحت امرش شناسايي گرديد ايشان در چندين نوبت به لحاظ حساسيت عمليات شخصاً لباس غواصي پوشيد و ساحل و خط دشمن را دقيقاً شناسايي و براي عبور لشكر و ديگر نيروهاي اسلام كه قرار بود از خط لشكر 25 كربلا عبور نمايند علامت‌گذاري نمود. در مرحله گرفتن پل در اين عمليات تاريخي با شجاعت و شهامت خاص به همراه تعدادي از رزمندگان لشكر از رودخانه وحشي اروند عبور كرد و غواصان موج اول توانستند تحت فرماندهي مستقيم ايشان در نبرد قهرمانانه‌اي مقر حزب بعث عراق در شهر فاو و همچنين مقر فرماندهي تيپ 11 را تصرف نمايند كه با اين اقدام شجاعانه و مهم موجبات شكست مزدوران عراقي در شهر فاو فراهم گرديد در ادامه با حضور رزمندگان اسلام در شهر و پيشروي آنها پرچم متبرك بارگاه ملكوتي ثامن‌الائمه علي‌بن موسي‌الرضا(ع) بر روي مناره مسجد شهر فاو به نشانه اين پيروزي بزرگ و امدادهاي الهي به اهتزاز در آمد.

پس از آن در طول هفتاد روز نبرد بي‌امان و شبانه‌روزي و سينه به سينه با دشمن سردار طوسي از خيل سينه سرخاني بود كه با چنگ و دندان از اين دستاورد عظيم جنگ و پيروزي بزرگ، پاسداري مي‌نمود و در ادامه همين رسالت خطير علي‌رغم اينكه چندين بار شيميایي گشته و از ناحيه دست نيز مجروح گرديد، اما حاضر به ‌ترك صحنه نبود و نهايتاً با اصرار تكليف و فرماندهي لشكر چند روزي به پشت جبهه جهت مداوا انتقال يافت. اما ديري نپائيد در حالي كه بهبود نيافته بود با دستي گچ گرفته در خط مقدم جبهه حاضر گرديد.

تلاش شبانه‌روزي او در راستاي شناسايي دقيق دشمن و آماده‌سازي لشكر جهت انجام عمليات كربلاي يک بر كسي پوشيده نبود و آن روزها چهره مردانه و مصمم اين شهيد بزرگوار حكايت از عزم و جزم رزمندگان لشكر 25 كربلا در تحقق فرمان مطاع فرماندهي معظم كل قوا مبني بر بيرون راندن دشمن بعثي از خاك مقدس کشورمان داشتند. سهم شهيد طوسي در آزادي مهران بسيار قابل توجه بوده و به حق كه او و يارانش مزد اين مأموريت خطير را در رضايت رهبر و سرور قلبي پير و مرادشان امام عزيز(ره) يافت نمودند. سردار بزرگ اسلام اينك با كوله‌باري عظيم از تجارب جنگ مأموريت خود را در جبهه‌اي ديگر آغاز و در عمليات كربلاي 4 و 5 رسالت خويش را تكميل نموده و چه قبل از شروع و چه در ادامه آن و تثبيت موقعيت نيروهاي اسلام شب و روز نمي‌شناخت و به‌طور مرتب به گردان‌ها و يگان‌هاي تحت امر لشكرسركشي نموده و لحظه‌اي از دشمن غافل نبود در عمليات كربلاي 5 بود كه در مدتي كمتر از چند روز لشكر را از مناطق ديگر به حركت درآورده و بدون آنكه دشمن متوجه اوضاع گردد در خطوط مقدم مستقر نموده و در نهايت در عمليات كربلاي 8 كه ادامه عمليات كربلاي 5 بود به همراه تني چند از همرزمانش بر خصم حمله نمود و در همين زمان بود كه مزد ايمان و جهاد خويش را با نداي يا ايتها النفس المطمئنه ارجعي الي ربك دريافت نمود و با وفاي به ميثاق از زمره ره‌يافتگان وصال گشت و به آرزوي ديرينه خويش نائل آمد.

قهرمان والفجر8
شهيد طوسی داراي شجاعتی مثال‌زدني و به واقع مصداق آيه «اشداء علي الكفار رحماء بينهم» بود. يکي از سرداران نقل مي‌کرد: «طوري بود که اگر هر كجا سردار طوسي به ‌عنوان شناسايي اقدام مي‌كرد خيال ما راحت بود» و يا در شجاعت و تاثيرگذاریش فرماندهان نقل مي‌كنند كه 80 درصد عمليات والفجر 8 مديون آن شهيد است.

شيوه‌هاي مديريتي
عملكرد شهيد در امر مديريتي نمونه و الگو بود، مديري كه قانون را ولو عليه خود اجرا مي‌نمود؛ یک ‌بار به علت دير رسيدن به مراسم صبحگاه براي خود غيبت رد کرده بود و از امور مالي تقاضاي كسر حقوق نموده بود. در احوالات آن شهيد نقل شده علي‌رغم آنكه فرمانده بود خود پيشاپيش رزمندگان حركت و وارد عمل مي‌شد. به راستي شهيد خود را وقف جهاد و دفاع نموده بود. حتی در مراجعات از جبهه در پشت جبهه با شركت در مراسم مذهبي و نماز جماعت و انجام سخنراني‌هاي حماسي در جذب و تشويق نيروهاي بسيجي شركت در جبهه و همچنين جذب كمك‌هاي مردمي براي رزمندگان فعاليت مي‌نمود.

پيام مسئولين
حضور گسترده همرزمان شهيد و مردم شهيدپرور نكا در تشييع جنازه پرشكوه آن شهيد كه پيكر پاكش را تا زادگاهش با پاي پياده تشييع نمودند شاهدي بر عظمت روح آن بزرگوار است.
آيت‌الله طبرسي نماينده ولي‌فقيه و نماينده مجلس خبرگان «شهيد طوسي را ابوالفضل مازندران مي‌ناميدند.»

سردار مرتضي قرباني فرماندهي وقت لشكر 25 كربلا پيرامون شخصيت شهيد طوسي
مي‌گويد: «با توجه به اعتماد بالايي كه وي در لشكر برخوردار بود لياقت و مسئوليت شناسايي را به عهده داشت و همين شايستگي‌ها سبب شد كه بچه‌هاي لشكر در عملياتها خصوصاًً فاو به پيروزي برسند.»

«سرلشكر سيد يحيي رحيم صفوي» فرماندهي اسبق سپاه پاسداران انقلاب اسلامي نيز مي‌گويد: «سردار طوسي بر اثر رشادت‌هاي بي‌مانند كه از خود در لشكر 25 به جا گذاشت مي توان او را مالك‌اشتر لشكر 25 كربلا ناميد.»

«سردار سوداگر» فرمانده اسبق لشکر25، پيروزي در عمليات والفجر 8 را مديون شهيد طوسي مي‌دانست. همچنين به پاس فداكاري و رشادت‌هاي شهيد كه شجاعت و فعاليت وي به كسب فتوحات مهم در صحنه جنگ كمك كرده و سلب اعتلاي كلمه اسلام و پايداري انقلاب و حفظ ميهن اسلامي مي‌گرديد نشان فتح از دستان مبارك حضرت آيت‌ا... العظمي خامنه‌اي فرماندهي معظم كل قوا به ايشان اعطا شد.
سعید رضایی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خشم؛ پسندیده یا ناپسند؟
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۷
سپاه الگویی برای انقلاب‌های آینده جهان
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پایبندی بانوان به اجرای قانون حجاب و عفاف
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۵
عملیات وعده صادق غرورآفرین و مقتدرانه بود
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۱۸
اقدامات سپاه مایه سربلندی ملت ایران شده است
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۷
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴