تاریخ انتشارشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۴۳۴۸۵۹
انتخاب عنوان‌های شعار سال اقدامی هوشمندانه است که برای بسیج امکانات و تمرکز انرژی و ظرفیت‌ها برای تحقق آن شعار صورت می‌گیرد.
۰
plusresetminus
جهش تولید نقشه راه حل زنجیره مشکلات/موانع ریز و درشت جلوی پای تولیدکنندگان
به گزارش بلاغ، انتخاب عنوان‌های شعار سال اقدامی هوشمندانه است که برای بسیج امکانات و تمرکز انرژی و ظرفیت‌ها برای تحقق آن شعار صورت می‌گیرد. درواقع، شعار سال را می‌توان جزو مهمی از راهبرد اداره‌ کشور دانست و مسلم است که خود این عنوان شعار، مهمترین بخش این راهبرد؛ یعنی هدف‌گذاری است. به عبارت دیگر، معمولاً و براساس تجربه ثابت شده که انتخاب عنوان شعار سال متأثر از دو متغیر مهم است؛ اول موضوعی که علی‌رغم اهمیت و ضرورت، در سال قبل مورد غفلت واقع شده و یا در تلاش برای تحقق آن، چندان موفقیتی حاصل نشده است و دوم اینکه بر این اساس، باید در سال آینده(پیش‌رو) برای تحقق هر چه بهتر آن مسأله یا مسائل تلاش جدی صورت گیرد. 
 
* شعارها اتفاقاً بافایده است
 
رهبر معظم انقلاب، در تاریخ اول فروردین ۱۳۹۷ در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی، درباره اهداف طرح شعار سال، فرمودند: «بعضی‌ها می‌گویند: «شما شعار سال معیّن می‌کنید، فایده‌ای ندارد؛ عمل که نمی‌کنند، چرا بیخودی شعار سال معین می‌کنید؟»؛ بنده قبول ندارم این حرف را. شعار سال با دو منظور مطرح می‌شود: یکی جهت دادن به سیاست‌های اجرائی و عملکرد مسئولین دولتی و مسئولین حکومتی است، یکی توجه افکار عمومی است؛ یعنی افکار عمومی توجه پیدا کنند به اینکه چه مسئله‌ای امروز برای کشور مهم است؛ امروز برای کشور مسئله‌ کالای ایرانی یک مسئله مهمی است. دولتی‌ها هم البته ممکن است در سال‌های مختلف، بعضی‌هایشان این شعارهایی را که ما هر سال معیّن می‌کنیم قبول نداشته باشند، امّا آنهایی که قبول دارند تلاش می‌کنند، عمل می‌کنند، به قدر توان خودشان کار می‌کنند؛ البتّه اگر کار، بهتر و جامع‌تر انجام بگیرد، نتایج بیشتری به دست می‌آید. بنابراین، این‌جور نیست که این شعارها بی‌فایده باشد؛ نخیر، شعارها اتفاقاً بافایده است.»
 
*نگاهی به نامگذاری شعار‌های 11 سال اخیر
 
مسائل مربوط به امور اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و عدالت اجتماعی، مباحثی هستند که بیشترین فراوانی را در میان نامگذاری‌های سالیانه از سوی رهبر معظم انقلاب دارند.
 
در ادامه به نامگذاری‌های صورت گرفته از سوی رهبر معظم انقلاب در 11 سال اخیر ‌اشاره می‌کنیم:
سال 1388 با توجه به سرانه بالای مصرف انرژی در کشور، سال «اصلاح الگوی مصرف» نام گذاری شد.
سال 1389 در شرایطی آغاز شد که کشور یک سال بحرانی را به واسطه فتنه‌گری‌ها و زیاده‌خواهی‌های برخی مردودین سیاسی سپری کرده بود و به نوعی اهداف کلان توسعه‌ای کشور مغفول مانده بود؛ از این رو رهبر معظم انقلاب این سال را سال «همت مضاعف و کار مضاعف» نامیدند.
سال 1390 با توجه به تحولات رخ داده در عرصه اقتصادی و فزونی یافتن اقدامات خصمانه غربی‌ها در تحریم کشور، این سال «جهاد اقتصادی» نام گرفت.
سال1391 سال «تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی» نام گرفت که علت این نامگذاری، تحریم‌های اِعمال شده لجام‌گسیخته از جانب غرب و همچنین برخی سوء مدیریت‌ها از جانب مسئولان در عرصه اقتصادی بود.
سال 1392 با توجه به در پیش بودن انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم و همچنین ضرورت عزم راسخ مسئولان برای عبور از معضلات اقتصادی، سال «حماسه‌ سیاسی و حماسه‌ اقتصادی» نام نهاده شد.
سال 1393 همچون سه سال گذشته، مقوله اقتصاد در نامگذاری سالیانه جای داشت؛ البته در این سال مقوله فرهنگ نیز مورد توجه قرار گرفت و رهبر معظم انقلاب این سال را سال «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» نامیدند.
سال 1394 نیز سال «دولت و ملت، همدلی و همزبانی» نام نهاده شد.
سال 1395 از سوی رهبر فرزانه انقلاب سال «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» نام نهاده شد؛ بیست و نهم بهمن سال ۹۲، رهبر معظم انقلاب سیاست‌های کلی «اقتصاد مقاومتی» را ابلاغ کردند. این سیاست‌ها که دارای ۲۴ بند است براساس بند یک اصل ۱۱۰ قانون اساسی پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام، از سوی معظم‌له تعیین و ابلاغ شد.
سال 1396 سال «اقتصاد مقاومتی تولید-‌اشتغال» نام‌گذاری شد. رهبر انقلاب در نامگذاری این سال نیز همچون سال پیش از آن، با توجه به نیاز کشور به اقتصاد مولد و درون‌زا و دندان تیز کردن‌های دشمن در جنگ تحمیلی اقتصادی، شعار سال را با محوریت اقتصاد مقاومتی تعیین فرمودند.
سال 1397 از سوی رهبر معظم انقلاب با عنوان سال حمایت از کالای ایرانی نامگذاری شد. این نامگذاری نشان از اولویت اهمیت به کار و سرمایه و فعالیت اقتصادی و ذهن و ابتکار ایرانی بود.
 رهبر معظم انقلاب سال ۱۳۹۸، را سال «رونق تولید» نام‌گذاری کردند و مسئله‌ی تولید را به عنوان محور فعّالیّت قرار دادند و فرمودند: تولید اگر چنانچه به راه بیفتد، هم می‌تواند مشکلات معیشتی را حل کند، هم می‌تواند استغناء کشور از بیگانگان و دشمنان را تأمین کند، هم می‌تواند مشکل اشتغال را برطرف کند، هم حتّی می‌تواند مشکل ارزش پول ملّی را تا حدود زیادی برطرف کند.
 
*نام‌گذاری فراتر از یک شعار و اسم
 
اگر روی تک تک نامگذاری‌های هر ساله متمرکز شویم و تحولات آن سال و سال‌های گذشته آن را نیز مورد بررسی قرار دهیم خواهیم دید که این نام‌گذاری فراتر از یک شعار و اسم بوده و در اصل به مثابه یک برنامه دقیق توسعه‌ای است که مطابق نیازهای جامعه تنظیم شده است.
 
اما نکته مهم‌تر تعهد و لزوم اجرایی شدن این نقشه راه به روی دوش قشر خاص نیست یعنی به این معنا نیست که فقط عده‌ای نظریه پرداز هر سال شعارها را مورد تحلیل و بررسی قرار دهند بلکه تمامی دستگاه‌ها و قوای کشور باید آن را نصب العین خود قرار داده و در راستای اجرایی کردن آن کوشا باشند.
 
از سوی دیگر مردم نیز در محقق ساختن شعار سال مسئولیت ویژه‌ای برعهده‌ دارند، به طور مثل حمایت از کالای ایرانی از موضوعاتی است که مستقیما مردم را خطاب قرار می‌دهد، بنابراین سهم ملت و دولت در اجرای شعارهای در کنار هم دیده شده و برابر است.
 
در سال 1399، «جهش تولید» شعاری اقتصادی است که در ادامه «رونق تولید» به منظور خارج کردن روند تولید از یک حرکت عادی به یک حرکت جهشی تبدیل شود تا به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی یک تغییر محسوسی زندگی مردم به وجود بیاورد.
 
*اتکاء بر ظرفیت‌های داخلی و اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولیدکنندگان، تنها راه حل جهش تولید و خودکفایی اقتصادی
 
آیت الله محمدباقر محمدی لائینی نماینده ولی فقیه در مازندران با بیان اینکه قرارگاه جهش تولید در استان تشکیل شد گفت: در راستای فرمایشات و تأکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اولویت قراردادن تولید با هدف کاهش مشکلات اقتصادی، این قرارگاه با حضور مسئولان استانی تشکیل شده است.
 
وی رونق تولید داخلی و جهش تولید را کلید اصلی حل مشکلات اقتصادی کشور دانست وبا اشاره به لزوم تشکیل قرارگاه جهش تولید در استان افزود: شناسایی موانع و مشکلاتی که در مسیر جهش تولید وجود دارد و ارائه راهکار برای حل آن و کاهش بروکراسی اداری، از اهداف و اولویت‌های قرارگاه جهش تولید است.
 
نماینده ولی‌فقیه در مازندران با بیان اینکه مسائل و مشکلات تولیدکنندگان و صنعتگران به صورت حضوری و در بازدیدها بررسی می‌شود اظهار داشت: برای حل مشکلات بخش تولید، راهکارهای مناسبی بمنظور برون رفت از تنگناها و مشکلات، با نگاه خرد جمعی اتخاذ می‌شود.
 
محمدی لائینی خاطرنشان کرد: اتکاء بر ظرفیت‌های داخلی و اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولیدکنندگان، تنها راه حل جهش تولید و خودکفایی اقتصادی است.
 
*تحقق شعار جهش تولید در گرو تقویت و حمایت از صنایع کوچک و متوسط
 
سیدمصطفی موسوی مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی مازندران نیز بیان کرد: تحقق شعار جهش تولید در گرو تقویت و حمایت از صنایع کوچک و متوسط است.
 
وی تاکید کرد: صنایع کوچک و متوسط بعلت ویژگی و قابلیت خاص خود، نقش مؤثری در توسعه اقتصادی و افزایش درآمد سرانه ملی ایفا می‌کنند.
 
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی مازندران در پایان تصریح کرد: صنایع کوچک و متوسط قلب تپنده اقتصاد کشور هستند و تقویت آن‌ها موجب جهش تولید، رشد صادرات و افزایش اشتغالزایی می‌شود.
 
*بررسی وضعیت واحد‌های راکد، بلاتکلیف و در تملک‌بانک
 
سعدی عبداللهی در گفت‌وگو با خبرنگار ما به اولویت‌بندی فعالیت‌ها با همکاری فرماندار سوادکوه اشاره و اظهار کرد: بررسی وضعیت واحد‌های راکد، بلاتکلیف و در تملک‌بانک از اولویت‌های فعالیت ما در شهرستان است.
 
وی از بازگشت واحد تولیدی تن‌ماهی به چرخه تولید که در تملک بانک کشاورزی قرار داشت و دارای تولید ۱۰ هزار قوطی ۱۸۰ گرمی با بازار فروش مناسب است و کارخانه لبنی آلاشت هم که اعتباری برای شهرستان و استان بود و در سال ۱۳۹۸ مقدمات واگذاری آن به سرمایه‌گذار جدید انجام شد که ۳ واحد تولیدی در آن مستقر است، خبر داد.
 
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان سوادکوه از هماهنگی شرکت تعاونی عشایری مازندران برای دریافت ۶ هزار متر زمین در شهرک صنعتی سوادکوه و قول آغاز فعالیت در ۲۲ بهمن‌ماه امسال خبر داد و گفت: زمین ۶ هزار متری که به شرکت تعاونی عشایری استان برای تولید خوراک دام واگذار شد درگذشته به فردی واگذار شده بود که به دلیل عدم فعالیت مناسب در سال‌های اخیر از او باز‌پس گرفته شد.
 
*احیای شرکت‌ها و کارخانه‌های شهرک صنعتی سوادکوه
 
این مسئول احیای واحد‌های بلاتکلیف را از اولویت‌های اداره صنعت، معدن و تجارت ذکر کرد و افزود: برنامه‌ای برای راه‌اندازی معادن جدید در سوادکوه نداریم و احیای شرکت‌ها و کارخانه‌های شهرک صنعتی شهرستان در اولویت ما قرار دارد و ۵۳ پروانه برای فعالیت در شهرک صنعتی سوادکوه صادر شده بود که در حال حاضر ۱۶ واحد فعال است و بقیه در تملک بانک قرار دارند و یا اقدامی در زمین واگذاری انجام ندادند و برای تعیین تکلیف آنها اقدام می‌کنیم.
 
عبداللهی با بیان اینکه امیدوار است در سال جهش تولید با احیای واحد‌های در تملک و یا غیر‌فعال گامی در مسیر نامگذاری سال برداشته شود، اظهار کرد: هزار و ۴۸۰ نفر در معادن معدنی زغالسنگ و روباز و شهرک صنعتی فعالیت می‌کنند و شهرک صنعتی سوادکوه ۳۸ هکتار وسعت دارد که می‌تواند پذیرای شرکت‌ها و کارخانه‌ها و سرمایه‌گذاری‌های جدید باشد.
 
* خارج‌کردن ۴ شرکت از تملک بانک‌ها
 
وی از پیگیری اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان سوادکوه و فرماندار شهرستان به خارج‌کردن ۴ شرکت از تملک بانک‌ها خبر داد که با نام و سرمایه‌گذار جدید به چرخه تولید بازگشتند و افزود: برای بازگشت ۸ واحد صنعتی و خدماتی دیگر که در تملک بانک هستند هم پیگیریم و مقدمات خروج ۵ شرکت از ۸ شرکت در تملک بانک با همکاری ستاد تسهیل و رفع موانع تولید برای سال ۱۳۹۹ در اولویت ما قرار دارد که در مجموع ۱۲ واحد صنعتی و تولیدی در تملک بانک را شامل می‌شود.
 
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان سوادکوه در پایان با اشاره به فعالیت ۲ شرکت سامان و کارکاوان در بخش معادن زغالسنگ و ۲۱ واحد معادن روباز واریزه کوهی در سوادکوه، خاطرنشان کرد: در سال گذشته تعداد ۱۸ جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در شهرستان سوادکوه با ریاست فرماندار و دبیری رئیس اداره صمت برگزار شد که خروج ۴ شرکت از تملک بانک یکی از فعالیت‌های این ستاد بود.
 
*جهش اقتصادی با شرایط مطلوب‌تر
امیر دوریشی کارشناس اقتصادی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما به نامگذاری سالانه رهبر معظم انقلاب اشاره و اظهار کرد:در سال‌های اخیر بارها رهبر انقلاب بر روی موضوع اقتصاد مقاومتی تأکید داشته‌اند که نشان‌دهنده اهمیت آن در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است.
وی بر اهمیت بهره‌مندی از همه ظرفیت‌های کشور در جهت تحقق شعار سال تأکید و تصریح کرد: دولت باید با برنامه‌ریزی صحیح و حساب‌شده مشکلات واحدهای تولیدی را کاهش دهد تا بتوان با افزایش تولید زمینه پیشرفت کشور و حل مشکلاتی از قبیل بیکاری را شاهد باشیم.
 
این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: جهش تولید در درجه نخست به معنای بهبود کیفیت تولید کالا و خدمات، افزایش بهره‌وری، افزایش فروش داخلی و افزایش صادرات تولیدات موجود است.
 
وی افزود: در درجه دوم به معنای افزایش سطح کمی تولید کالا و خدمات در داخل کشور است؛ به‌عبارت‌دیگر نگاه و جهت‌گیری دستگاه‌های دولتی و فعالان اقتصادی از امسال به بعد باید جهش از شرایط فعلی و رسیدن به شرایط بهتر و مطلوب‌تر اقتصادی باشد.
 
*اعلام وضع موجود تولید
 
عمران اکبرنژاد فعال رسانهای مازندران  در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: استان مازندران به عنوان استانی که درآمدش بیشتر از هزینه‌هایش است ولی در توسعه از قافله پیشرفت عقب مانده است که در سال جهش تولید باید به پی‌ریزی برنامه‌های مناسب اقدام کند.
وی افزود: در نظر بسیاری از اقتصاد‌دانان، تولید کالا یا خدماتی که به بازار مصرف نرسد و توجیه اقتصادی نداشته باشد، تولید محسوب نمی‌شود و نتیجه‌محور‌بودن فعالیت‌های مدیریتی، فرهنگی و اقتصادی در سال جهش تولید باید از اولویت‌های اصلی باشد.
 
این فعال رسانه خاطرنشان کرد: تعریف وضع موجود تولید استان، راه‌های دست‌یابی به هدف و وضعیت مطلوب تا پایان سال باید به صورت مدون و رسانه‌ای اعلام شود تا در پایان سال شاهد ارزیابی کارشناسی و منصفانه باشیم.
 
اکبرنژاد در پایان تاکید کرد: با نگاهی به وضعیت واحد‌های تولیدی و دیدگاه‌های مدیران انتخابی و انتصابی به نظر می‌رسد صراحت و قاطعیت لازم برای استفاده بهینه از داشته‌های منابع تولیدی در استان انجام نمی‌شود و البته جلسات رفع موانع تولید در راستای کاهش موانع تولیدی ایجاد شد و رگه‌هایی از ارتقای تولید را هم از خود نشان داد و باید از ابعاد مختلف به تقویت آن کمک شود و البته مدیران مرتبط نقش مهمی در ارتقای تولید دارند و این نقش با تعهد و تلاش آینده‌نگرانه فعالان تولیدی تکمیل می‌شود.
 
مهم‌ترین آسیب پیگیری نامگذاری سال‌هایی که ابتکار بسیار ارزشمند رهبر معظم انقلاب بوده، نگاه کارمندی به تغییر این نامگذاری‌ها است.
 
یه گزارش بلاغ، جهش تولید فقط مختص به سال ۱۳۹۹ نیست بلکه نقشه راهی است که سرآغاز آن امسال است بنابراین باید زنجیر مشکلات و موانع از دست و پای تولیدکنندگان باز شود؛ تا شاهد جهشی واقعی در تولید کشور باشیم.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴