تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۵
کد مطلب : ۴۳۴۷۰۲
در شرایطی که میانگین رشد اقتصادی دولت حسن روحانی براساس آمارهای بانک مرکزی، تنها 0/8 درصد است، وی طی سخنانی مدعی شده دولت تدبیر و امید کشور را با رشد متوسط پنج درصدی اداره کرده است!
۰
plusresetminus
براساس آمارهای بانک مرکزی؛ میانگین رشد اقتصادی دولت روحانی زیر یک درصد است

به گزارش بلاغ، حسن روحانی رئیس‌جمهور در جلسه اخیر هیئت دولت از انتقادات نسبت به رشد اقتصادی کشور، گلایه کرد و با بیان اینکه دولت او کشور را در شرایط رشد اقتصادی منفی 7/4 تحویل گرفته و با رشد متوسط پنج درصد آن را اداره کرده است، رشد منفی اقتصادی کشور در دو سال اخیر را هم ناشی از تحریم‌های نفتی دانست.

این اظهارات عجیب در شرایطی مطرح شده که آمار رئیس‌جمهور با آمارهای رسمی رشد اقتصادی کشور که توسط مرکز آمار و بانک مرکزی منتشر می‌شود، تطابق ندارد!  بر اساس گزارش مرکز آمار، رشد اقتصادی کشور از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۸ به طور متوسط 1/6 درصد بوده، نه پنج درصد. رشد اقتصادی بدون نفت هم در همین مدت مطابق گزارش مرکز آمار 2/6 درصد بوده است، اما اگر آمارهای بانک مرکزی را ملاک قرار دهیم (که برای عمده کارشناسان هم این آمارها قابل استنادتر است) به نتایج وخیم‌تری می‌رسیم.

بر اساس گزارش بانک مرکزی، متوسط رشد اقتصادی کشور از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۸ فقط 0/8 درصد بوده است. یعنی کمتر از یک پنجم آنچه رئیس‌جمهور ادعا کرده، این در حالی است که متوسط رشد اقتصادی دولت‌های نهم و دهم که مورد نقد آقای روحانی قرار دارند، 2/3 درصد بوده است و آن دولت‌ها عملکرد بهتری از دولت‌های یازدهم و دوازدهم داشتند.

به گزارش مشرق، یک نکته جالب اینجاست که روحانی می‌گوید علت کاهش رشد اقتصادی کشور در دو سال اخیر، تحریم‌های نفتی بوده است و تلویحا خواستار ملاحظه رشد اقتصادی بدون نفت برای این دو سال از سوی کارشناسان شده است. در حالی که وقتی ایشان درباره رشد اقتصادی سال آخر دولت احمدی‌نژاد سخن می‌گوید، رشد اقتصادی با نفت را بیان می‌کند چون رقم منفی‌تری نسبت به رشد اقتصادی بدون نفت است؛ در شرایطی که تحریم‌های نفتی عامل کاهش رشد اقتصادی در سال ۱۳۹۱ بود و باید گفت:‌ رطب‌خورده کی منع رطب کند؟.

روحانی با کنار گذاشتن سال‌هایی که رشد اقتصادی کشور در دوره دولتش منفی بوده صرفا متوسط رشد اقتصادی سال‌های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۶ را ملاک قضاوت دولت خود قرار داده است چراکه معتقد است از سال ۱۳۹۷ به بعد با آغاز تحریم‌ها، نباید آمار رشد اقتصادی را مدنظر قرار داد. اگر با همین ملاک و معیار آقای روحانی، عملکرد رشد اقتصادی دولت‌های نهم و دهم را مورد قضاوت قرار دهیم، به متوسط رشد اقتصادی پنج درصدی طی سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۰ می‌رسیم، چراکه در دولت قبل فقط در سال ۱۳۹۱ رشد اقتصادی کشور منفی شد. اینکه آقای روحانی رشدهای مثبت اقتصادی در هفت سال اخیر را به پای دولتش می‌نویسد و رشدهای منفی را به پای تحریم و دیگران، قابل تامل است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰