نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

مردم از اصلاح‌طلبان ناامید شده‌اند

تاریخ انتشارسه شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۲
کد مطلب : ۴۳۴۵۸۷
۰
plusresetminus
مردم از اصلاح‌طلبان ناامید شده‌اند

به گزارش بلاغ، روزنامه سازندگی ارگان حزب اصلاح‌طلب کارگزاران در شماره روز گذشته خود در یادداشتی به قلم سید افضل موسوی از اعضای این حزب نوشت: «متأسفانه اصلاح‌طلبان در مواجهه با مسائل انتخاباتی گاه دچار افراط و گاه دچار تفریط می‌شوند و چون یک سیاست متعادل و مشخصی را در پیش نمی‌گیرند عمدتاً دچار حرکت‌های سینوسی هستند. گاهی جلو می‌روند گاهی عقب می‌مانند گاهی کم‌کاری می‌کنند و گاهی هم بیش‌ازحد سینه ‌چاک می‌کنند. مهم‌ترین پیامد این عدم تعادل، ناامیدی جامعه از ما اصلاح‌طلبان است. طبیعی است که با این ناامیدی ما نمی‌توانیم از مردم انتظار داشته باشیم، پای صندوق رأی بیایند. در ادامه مطلب آمده است: اگر ما ادعای اصلاح‌طلی داریم، اصلاح با قهر و تحریم و...صورت نمی‌گیرد.»

سازندگی نوشت: «آنچه تا اینجا گفتم و نقص مهم اصلاح‌طلبان محسوب می‌شود موجب ناامیدی مردم از اصلاح‌طلبان شده است».
گفتنی است پیش از این نیز غلامحسین کرباسچی دبیرکل این حزب با انتقاد از عملکرد این جریان‌، مجموعه عملکرد دولت، مجلس، شورای شهر و همه مجموعه نیروهای اصلاح‌طلب و معتدل را عامل اصلی نا امیدی مردم از این جریان دانست و گفت: « بازگرداندن امید و اعتماد خیلی کار سختی است. وقتی یک جامعه امیدوار با آن شور وحرارت می‌آید و با استقبال خود در انتخابات‌های ۹۲، ۹۴ و ۹۶ پای کار اصلاح‌طلبان می‌ایستند و بعد مجموعه دولت، مجلس، شورای شهر و همه مجموعه نیروهای اصلاح‌طلب و معتدل کاری می‌کنند که آنها ناامید شوند؛ بازیابی سرمایه اجتماعی کار ساده‌ای نیست».
دبیرکل کارگزاران درباره عملکرد دولت روحانی و عدم مسئولیت‌پذیری اصلاح‌طلبان در قبال او گفته بود: ما باید خیلی عاقلانه و عادلانه پای این ناتوانی‌ها بایستیم و بگوییم که ما دولتی را آوردیم و افراد متخصصی هم در آن بودند اما ناتوانی‌هایی داشته است. این ناتوانی‌ها نیز بیشتر به اشخاص برمی‌گردد، افراد سالخورده که بالاخره بعد از ۶۰، ۶۵ سالگی اراده فعالیت جدی ندارند یا آن جوانگرایی که باید در سطوح عالی می‌شد، نشد.
همچنین محمد کیانوش‌راد، فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز اذعان کرده بود:« مهم‌ترین بحران امروز اصلاح‌طلبان‌، دامن‌گستری بحران ناامیدی مردم از اصلاحات است... اصلاح‌طلبان با شرایطی مواجه شده‌اند که نه راه پس دارند و نه راه پیش؛ رنج اصلی، شرایط کنونی کشور و‌ اصلاح‌طلبان است. مشکل اصلی حل نشدن مشکلات مردم و‌ کشور از نظر بین‌المللی و اقتصادی است.»

تقلای بانیان خسارت محض برجام برای بزک آمریکا
صادق زیباکلام، فعال سیاسی مدعی اصلاحات در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت:«نگاه دموکرات‌ها با جمهوري‌خواهان درباره ايران متفاوت بوده است. به عنوان مثال نگاه آقاي اوباما و جان کري در زمينه برجام نسبت به ايران مثبت بود و همين نگاه مثبت نيز زمينه را براي توافق برجام فراهم کرد. با اين وجود ترامپ براساس ملاحظات و انگيزه‌هايي که داشت توافق برجام را به هم زد».

زیباکلام در ادامه گفت:«اوباما و جان کري که مانند ترامپ و پمپئو شمشير را عليه ايران از رو نبسته بودند. با اين وجود هيچ تغيير ملموسي در رابطه ايران و آمريکا رخ نداد. دو کشور پس از 21 ماه مذاکره بر سر برجام در نهايت به توافق رسيدند و برجام به عنوان يک توافق بين‌المللي امضا شد. پس از برجام نيز شرکت‌هاي بزرگ اروپايي و ژاپني وارد ايران شدند و سرمايه‌گذاري‌هايي نيز صورت گرفت. با اين وجود به‌اندازه‌اي تيغ و تيشه در مسير برجام ريختيم که چه ترامپ در آمريکا به قدرت مي‌رسيد و چه نمي‌رسيد برجام مرده بود و عملا کارايي خود را از دست داده بود».

طیف مدعی اصلاحات به عنوان بانیان اصلی خسارت محض برجام بجای پذیرش اشتباه و عذرخواهی از مردم و تلاش برای جبران خسارت، همچنان مشغول فرافکنی و دروغ پردازی هستند.

علت اصلی بی‌دستاوردی برجام، اعتماد بلاوجه دولت روحانی به آمریکا بود. دولت اوباما در اولین روز اجرای توافق، برجام را به صورت فاحش نقض کرد. توافق هسته‌ای هم در دولت اوباما و هم دولت ترامپ به دفعات لگدمال شد.

با این‌حال بانیان خسارت محض برجام همچنان چهره کریه آمریکا را بزک و قصور و تقصیرهای خود را به گردن منتقدان می‌اندازند.

مسببان وضع فعلی؛ بر مدار دروغ و فرافکنی
روزنامه دولتی ایران دیروز ادعاهای نخ‌نمای علی شکوری‌راد، از متهمان فتنه 88 را منتشر کرد. دبیرکل حزب اتحاد ملت(اصحاب فتنه و بازماندگان حزب منحله مشارکت) با بیان اینکه بخش مهمی از وضعیت امروز ناشی از به سر انجام نرسیدن برجام است و این ناکامی حاصل مسائل داخلی و خارجی بود، مدعی شد: بخشی از نیروهای داخلی پس از به نتیجه رسیدن برجام تلاش کردند آن را تبدیل به برد و باخت کنند و به همین دلیل اجازه ندادند دولت برنامه‌هایش را اجرا کند و در سیاست خارجی هم ترامپ و خروج آمریکا از برجام مشکل ساز شد. وی ادعا کرد: اکنون دولت درگیر تحریم‌هاست و نمی‌تواند برنامه‌هایش را اجرا کند. البته ضعف‌هایی در دولت هست اما عامل اصلی وضعیت امروز شدت تحریم‌هاست و عوامل داخلی که موجب از دست رفتن برجام شدند.
سطرهای فوق، تکرار ادعاهای سست و بی‌مایه مدعیان اصلاحات است. دولت به آمریکا اعتماد کرد، امتیازات نقد داد و مشتی وعده نسیه گرفت، پیش‌دستانه تعهدات برجامی‌اش را اجرا کرد و با سوزاندن فرصت‌های شکوفایی اقتصاد و سیاست غلط حفظ برجام به هر قیمت، آمریکا و اروپا را گستاخ کرد که به افزایش تحریم‌ها منجر شد. درباره خروج آمریکا از برجام نیز باید یادآور شد که روزنامه آمریکایی پولیتیکو از قول خانم موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نوشته بود: «حسن‌روحانی رئیس‌جمهور ایران به ما اطمینان داده است که ایران از برجام خارج نخواهد شد»! چقدر فریبکار و دروغ‌‌سالار است طیفی که این واقعیات را نادیده می‌گیرد و ناکامی برجام را گردن منتقدانی می‌اندازد که از ابتدا خیانت، خباثت و بدعهدی دشمن و لزوم عدم اعتماد به آن را هشدار دادند. با این حال، این متهم فتنه 88 حاضر نیست، شفاف بگوید که دولت چه برنامه‌هایی داشته که منتقدان مانع از اجرای آن شدند؟ زیرا اگر برای این سؤال پاسخ داشت که اینگونه مبهم حرف نمی‌زد. مدعیان اصلاحات نیز دولت را رحم اجاره‌ای، روحانی را نامزد اجاره‌ای و خود را تضمین روحانی اعلام کردند. از این رو، وضع فعلی برخلاف ادعای شکوری راد، دستپخت اصلاح‌طلبان است نه منتقدان. نکته دیگر اینکه، مدعیان اصلاحات پیش از روی کار آمدن دولت یازدهم، ریشه مشکلات را سوءمدیریت داخلی می‌دانستند اما اکنون تحریم را علت اصلی مشکلات جا می‌زنند!
وی مدعی شده است: «عامل اصلی رویگردانی مردم از انتخابات بی‌اثر بودن رای است و برای اینکه اثر داشته باشد باید مجموعه حاکمیت نسبت به رویکردش به رای مردم و نهادهای اتتخاباتی تجدید نظر کند.»
گفتنی است، سایت حامی دولت عصر ایران، بهمن 98 نوشت: این یک سؤال جدی است که جریان اصلاحات باید به آن پاسخ دهد. با توجه به عملکرد حسن روحانی در دولت و اعضای فراکسیون امید در پارلمان دهم، آیا مردم حاضر بودند در انتخابات، آنها را به‌عنوان نماینده راهی مجلس یازدهم کنند؟
عصر ایران نوشت: جریان اصلاحات نباید از پاسخگویی شانه خالی کنند. آنها الان در قدرت حضور دارند و در دولت و مجلس مسئولیت دارند و باید به مردم پاسخگو باشند.
مدعیان توسعه طی 4 سال حتی 1 کیلومتر مترو نساختند!
روزنامه شرق در گزارشی در شماره روز گذشته خود نوشت: «علی شکوری‌راد، دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی در نشست خبری آنلاین با اهالی رسانه... در پاسخ به سؤال خبرنگار «شرق» مبنی بر اینکه «دو حزب مطرح اصلاح‌طلب یعنی حزب اتحاد و کارگزاران اختلافات مهمی بر نحوه مشارکت سیاسی اصلاح‌طلبان با یکدیگر دارند. بارها از زبان حضرت‌عالی و دیگر اعضای حزب شنیده‌ایم که تکرار سیاست ائتلافی ممکن نخواهد بود اما سران و اعضای کارگزاران همچنان بر استمرار این سیاست تأکید می‌کنند. باتوجه به مدت‌اندکی که تا انتخابات ریاست‌جمهوری۱۴۰۰ باقی است، راه‌حلی برای به‌اجماع‌رسیدن با دیگر احزاب بر سر چگونگی حضور در انتخابات در نظر گرفته‌اید؟»
سپس این فرد در پاسخ شرق گفته است: «اختلاف‌نظر بین احزاب طبیعی است. در بین مجموعه احزاب اصلاح‌طلب می‌شود فهمید کجا اختلاف‌نظر داریم و می‌شود به توافق رسید ‌اما این توافق را با بعضی احزاب نمی‌شود انجام داد؛ چون چارچوب مشخصی ندارند. ما حتما فرصت‌های همکاری زیادی داریم و رویکردهای نزدیک به هم داریم. اما جاهایی هم رویکردهای مختلف داریم، برای مثال در انتخابات گذشته، آنها تصمیم به حضور در انتخابات گرفتند، ما از تصمیم شورای عالی پیروی کردیم و کارگزاران با وجود اینکه در تصمیم‌گیری شورای عالی نقش داشت اما لیست داد.»
در این بخش به وجود اختلافات بین احزاب طیف موسوم به اصلاح‌طلب اذعان شده و هم اینکه در حالی به نظر شورای عالی اصلاح‌طلبان مبنی بر عدم ارائه لیست در انتخابات قبل (انتخابات مجلس در اسفند ماه سال گذشته) اقرار شده است که همواره این طیف اصولگرایان را به این موضوع متهم کرده‌اند که نمی‌خواهند انتخاباتی پرشور با مشارکت بالا برگزار شود که هیچ‌گاه اصولگرایان کارهایی از دست مبنی بر تحریم انتخابات یا عدم ارائه لیست انجام نداده‌اند.
در ادامه این گزارش آمده: «درخصوص توسعه هم‌فکر هستیم، جایی که اختلاف‌نظر داریم این است که اصولگرایان از اساس دنبال توسعه نیستند و آن را واژه‌ای غربی می‌دانند اما در این زمینه با کارگزاران اشتراک نظر داریم.»
این فرد در حالی چنین ادعایی را مطرح می‌کند که عملکرد و کارنامه دو طیف سیاسی گویای همه چیز است. اصولگرایان با توسعه‌ای که برمبنا و مدل وارداتی و یا غربی باشد مخالف هستند و می‌گویند ایران با چنین فرهنگ غنی و با سابقه‌ای نیازی به پیروی از مدل‌های بیگانگان ندارد. برای پی بردن به صحت گفته‌های این فرد کافی است به تهران توجه کنیم.
چهارسال گذشته مدیریت شهری تهران به صورت کامل و یکدست در اختیار اصلاح‌طلبان بود. محسن‌هاشمی، رئیس‌شورای شهر تهران در کمال صداقت اخیرا در مصاحبه با همین روزنامه شرق گفته بود که طی این چهارسال اصلاح‌طلبان در شهر تهران کاری در خور انجام ندادند. او حتی به موردی اشاره کرد نظیر احداث تونل برای مترو که ماشین آلات آن در گذشته وارد شده و این کار هزینه‌ای نیز در پی نداشته اما همین کار نیز انجام نشده است. در مقام قیاس این دوره را با دو دوره قبل که اکثریت شورای شهر در اختیار اصولگرایان بود و شهردار تهران نیز توسط آنها انتخاب می‌شد قیاس کنید و ببینید در عمل کدام طیف توسعه شهری را به عنوان یکی از مصادیق توسعه پی گرفته است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
خشم؛ پسندیده یا ناپسند؟
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۷
دولت و مجلس زمینه‌ساز رفع موانع تولید شوند
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۶:۴۹
پایبندی بانوان به اجرای قانون حجاب و عفاف
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۵
سپاه در خدمت‌رسانی به مردم پرچم‌داری می‌کند
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴