تفاوت کرونای ایرانی با کرونای دنیا در فرهنگ ایرانیان است؛

جلوه‌های ایمان در شرایط بحران

تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۴۳۴۰۵۳
کرونا در دنیا مهاجمین خود را ابتداء سرخورده و ناامید می‌کند و سپس جان او را می‌گیرد، اما در ایران کرونا با شکوفاکردن روحیه ایثار و فداکاری و از خودگذشتگی ایرانی، از بین می‌رود.
۰
plusresetminus
جلوه‌های ایمان در شرایط بحران
به گزارش بلاغ، بیش از 6 ماه است که ویروس حقیر ولی خطیر دنیا را در مقابل خود به عجز وا داشته و نقطه عطفی را در روند و سبک زندگی جهانیان بوجود آورده و هر روز بر تعداد تلفات خود می‌افزاید.

دولت‌های مدعی ابرقدرتی جهان را به ضعف و تسلیم کشانده و به همه انسان‌ها ثابت کرده که علی‌رغم همه زور و قدرت خود، موجود ضعیفی هستند که با همه ادعا و قدرت‌نمایی، در مقابل این ویروسی که میلیاردهایش به اندازه یک دانه عدس هم نیست، ناتوان و شکننده و نابود شدنی هستند.

اکنون بیش از ۲۰۳ کشور در جهان با ویروس جدید کرونا دست به گریبان شده اند. این ویروس به‌قول هموطنان "منحوس"، سر پرادعاترین قدرتها را پائین آورد و ثابت کرد که در توزیع مرگ، پیر و جوان، زن و کودک، غنی و فقیر نمی‌شناسد و عادلانه با جوامع جهانی رفتار می‌کند.
هیچ کسی در نگاه کرونا دارای مصونیت و رانت و لابی نیست و افراد برای حفظ خود باید ابتداء خود بخواهند و سپس در این مسیر تلاش کنند تا بتوانند سلامتی خود را حفظ کنند.

ویروسی که درمان خود را در خانه ماندن قرار داده است
از آنجا که تا این لحظه هیچ کشوری ادعای یافتن واکسن درمانی کرونا را نکرد و مهم‌ترین مراکز پژوهشی و درمانی جهان هم به عجز خود در درمان این ویروس اعتراف کرده و عموم جهانیان را به خانه‌نشینی و دوری از اجتماعات دعوت می‌کنند؛ اقتصاد جهانی نیز بواسطه کاهش و یا تعطیلی بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی آسیب جدی دیده، چراکه دولت‌ها در قبال اعلام قرنطینه باید هزینه‌های خانواده‌ها را به نحوی از انحاء تامین کنند که در این ارتباط، قوی‌ترین کشورها به لحاظ اقتصادی متعاقب یک یا چند ماه  شرائط قرنطینه، تاب تحمل هزینه‌های نجومی چنین وضعیت را ندارند و ناچار به کاهش حمایت‌ها شدند. از این پس بود که به قشر محرومین در کشورها افزوده شد و روز به روز بر تعدادشان افزوده شد بگونه‌ای که فشار اقتصادی و نابرابری هزینه در برابر درآمدهای به صفر رسیده، مردم را به حد انفجار نزدیک کرده است.

کشورهای ثروتمند با اندوخته‌های سرشار ارزی، با کاهش درآمد سرانه ملی مواجه شده و مراتب نگرانی و استیصال خود را اعلام نمودند.

وقتی بحران می‌رسد، تفاوت‌ها نمایان می‌شود
 بحرانی را که کرونا بوجود آورد چون ارتباط مستقیم با مرگ افراد دارد، بهیچوجه شوخی بردار نیست و این موضوع باعث شده تا موارد بسیاری در کشورهای بویژه غربی و اروپایی گریز فرزند از والدین و بالعکس به چشم آید که نقل حداقل یک مورد، گویای این واقعیت است.

دکتر فرانسی در کانال 5 تلویزیون فرانسه می‌گوید: امروز من از درون می‌سوزم، چون یکی از بیماران کرونایی که در حال جان دادن بود، با التماس از ما خواست که کاری کنیم تا برای آخرین بار فرزندانش را ببیند، به او گفتیم خطرناک است ولی چون خواهش زیاد کرد، اتاق را ضدعفونی و آماده کردیم و به بچه‌هایش زنگ زدیم تا بیایند و برای آخرین بار پدرشان را ببینند. آنها قبول نکردند و تلفن را قطع کردند.

هجوم به فروشگاه‌ها و حتی سرقت از این سوپرمارکت‌ها، نمونه دیگری از ناکارآمدی فرهنگ لیبرالیزم در مواقع بروز مشکل و بحران است که نقاط مقابل آن را می‌توان در جوامع دینی و اسلامی مشاهده کرد.

 جلوه ایمان در مواقع بحران
غلامعلی حسنی، 32ساله و دارای شغل آزاد، برداشت خود از کرونا را این چنین روایت می‌کند: کرونا که در تمام دنیا وحشت را بوجود آورد، در کشور ما با آمدن فداکارانه کادر درمانی و مردم برای کمک به یکدیگر، حال و هوای خوبی را ابجاد کرد. وقتی شور خدمت را در اقشار مختلف بویژه جوانان و نوجوانان, که بی‌محابا برای یاری به مردم به صحنه می‌آمدند و اقدام به ضدعفونی کردن معابر و توزیع رایگان ماسک و مواد شوینده و ضدعفونی‌کننده می‌کردند، ترس از کرونا جای خود را به امید و زیبایی‌های تعاون عمومی داد.

رامین جهانی، جوانی که از روزهای نخست شیوع کرونا در هیات مذهبی محله مشغول کمک‌رسانی است، اظهار می‌دارد: واقعاً حرکت مردمی که با عشق به رهبر و سفارش معصومین به میدان آمدند، فوق‌العاده زیبا و تحسین‌برانگیز است. مردمی و خودجوشی را در دوران کرونایی به خوبی مشاهده کردیم. روحیه دینی کمک به دیگران در میان مردم‌مان موج می‌زند. دیدن صحنه‌هایی از کمک مردمی که خود حتی به کمک دیگران نیازمندند و اقدام به اهداء کالا و اقلام خوراکی می‌کنند، بسیار شوق‌انگیز و درس‌آموز است.

وی فعالیت هیات مذهبی محلات شهر را ستودنی ذکر می‌کند و می‌گوید: درست است که مساجد و متدینان به دستورات بهداشتی عمل می‌کنند و هر وقت که وضعیت استان و شهرستان ما قرمز اعلام می‌شود، اقامه نماز نمی‌کنند، اما در بخش کمک‌رسانی به محرومان و آسیب‌دیدگان ناشی از کرونا، هیات‌های مذهبی واقعاً فعال بوده و هستند و حای یک روز هم فعالیت خود را تعطیل نکردند؛ چراکه این عمل را الهی و از اعمال صالح و مورد رضایت خداوند می‌دانند.

خدمت در این شرائط، ادامه راه شهداء است 
مرضیه امیری‌فر، بانوی خانه‌داری که در مراحل مختلف کمک‌های مردمی مشغول خدمت است، تلاش برای مفیدبودن را وظیفه اسلامی خود می‌داند و اظهار می‌کند: عظمت انقلابی که با خون هزاران شهید به ما به رسم امانت رسید، آنقدر بالا و والا است که کمک به مردم انقلابی ومتدین‌مان در این روزهای سخت، از وظائف حداقلی ما است و ما از خداوند سپاسگذاریم که توفیق خدمت را به ما عنایت فرمود.

وی این خدمات را با زمان دفاع مقدس قابل قیاس دانشت و گفت: انگیزه و حتی نوع خدمات امروز ما با خدمات سال‌های دفاع مقدس مشابهت کامل دارد. همان‌طور که در آن سال‌ها خدمات بانوان در پشت جبهه تاثیر شگرف بر پیروزی‌های رزمندگان می‌گذاشت، خدمات امروز بانوان در هیات‌های مختلف نیکوکاری، نقش جدی در پیروزی بر شرائط دشوار دوران کرونایی دارد.

خانم دکتر جلیله طبری، که به منظور خداقوت و کمک به یکی از پایگاه‌های بسیج آمده، می‌گوید: آنچه که کرونای ایرانی را با سایر کروناها در نقاط مختلف جهان متمایز می‌کند، روحیه دینی و مذهبی ایرانیان است که گوش بفرمان رهبری با پای دل به میدان کمک می‌شتابند و در همه رزمایش‌ها با توکل به خداوند به یاری همنوعان خود می‌آیند و خداوند نیز برکت بر زندگی این مردم قرار داده که علی‌رغم شرائط فوق‌العاده دشوار اقتصادی، باز هم کمک به یکدیگر را فراموش نمی‌کنند و همین روحیه است که کرونا را در ایران زمین‌گیر کرده و آن را به زانو در خواهد آورد.

وی رعایت نکات بهداشتی از سوی عموم مردم را بهترین نوع مقابله با کرونا دانست و گفت: سبقت در امر خیر را که رهبر معظم انقلاب به آن اشاره فرمودند را می‌توان با رعایت همه نکات بهداشتی از سوی قاطبه مردم به مورد اجراء گذارد بدین معنی که همه مردم در مقابله با کرونا از طریق زدن ماسک و کمتر حاضرشدن در سطح جامعه به آن اهتمام بورزند.

عده‌ای کثیری مراتب ایثارشان را در موضوع کرونا به اثبات رساند‌ه‌اند
 حجت‌الاسلام ساداتی، از روحانیون فعال در جمع‌آوری کمک‌های مومنانه، می‌گوید: هرچه از عظمت مردم‌مان، که رهبر فرزانه انقلاب از آنها به خوبی توصیف فرمودند، بگوئیم باز هم کم گفته‌ایم. بنده هر روز شاهد این واقعیت هستم که بسیاری از مردمی که کمک می‌کنند، خود عمیقاً نیازمند کمک هستند، ولی آنچنان غیرتمند و نجیب‌اند که از خود می‌گذرند تا به دیگران خدمت کنند.

وی درادامه افزود: الحمدلله ملت ایران در آزمون بزرگ کرونا موفق عمل کرد. کرونا نفس اقتصاد جهان را به شمارش انداخت و جان عموم را مورد تهدید قرار داد و علت آنکه با وجود کم توجهی گروهی از هموطنان‌مان به رعایت نکات بهداشتی، باز هم سطح مرگ و میر ناشی از کرونا در کشورمان به پای سایر کشورهای حتی ارپایی و غربی نمی‌رسد، به فداکاری کادر درمانی کشورمان برمی‌گردد.

این روحانی به حضو رهمه اقشار در رزمایش خدمت مومنانه اشاره می‌کند و می‌گوید: الحمدلله همه مردم در کمک به همنوعان خود شرکت دارند. نوجوانان و جوانان, بازاری‌ها، بانوان، دانشجویان و دانشگاهیان و حوزویان، کسی در این روزهای سخت خانه نمی‌نشیند. همه با رعایت همه موازین پای کار خدمت و تحقق منویات مقام معظم رهبری حضور دارند.

وی از حضور طلاب و روحانیون برای تغسیل و تدفین فوت‌شده‌های کرونایی از روزهای نخست گفت و عنوان کرد: الحمدلله در همه شهرهای مازندران روحانیون و طلاب حوزه‌های علمیه اجازه ندادند حتی یک فوت شده کرونایی بدون غسل و کفن و انجام تشریفات تدفین به خاک سپرده شود و این از عمق اخلاص رحانیون عزیزمان نشات می‌گیرد.

هرکه هرچه دارد برای مقابله با کرونا به میدان آورد
آیت‌الله محمدی لائینی، نمانیده ولی فقیه در مازندران، راه مقابله با کرونا را در آوردن هرچه که در ابن مقابله مفید است به صحنه را لازم می‌داد و با بیان اینکه مردم در چند ماه گذشته به خوبی به توصیه‌های بهداشتی ستاد مقابله با کرونا عمل کرده بودند و ایران کارنامه مناسبی در مهار این ویروس داشت، گفت: مردم برای ریشه کن کردن ویروس کرونا رفتار‌هایی اجتماعی که در گذشته داشتند را باید ادامه دهند.

نماینده، ولی فقیه در مازندران افزود: برخی مردم هفته‌های اخیر این ویروس را دستکم گرفتند به همین دلیل بیماری کرونا در حال اوج گرفتن است.

وی مراسم عروسی، عزا و تجمع‌ها را بهترین زمینه برای انتقال ویروس دانست و مردم توصیه کرد توصیه‌های ستاد مقابله با کرونا در خصوص خودداری از حضور در تجمع‌های غیر ضروری را جدی بگیرند.
محمدی لائینی گفت: مسئولان لوازم و اقلام بهداشتی را به فراوانی و با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار بدهند.

وی افزود: زحمات و تلاش‌هایی که در مرحله نخست،کمک‌های مومنانه با عنوان رزمایش که از طرف مقام معظم رهبری اعلام شده بود تلاش گروه‌های جهادی، فرماندهان سپاه، ائمه جمعه،  بسیجیان، جوانان، جامعه زنان بسیار موثر بوده که حماسه بزرگی آفریدند.

نماینده ولی فقیه در مازندران ادامه داد: دبیر قرارگاه کمک‌های مردمی، سپاه پاسداران بوده که همگان مشاهده کردند جانانه به میدان آمدند و جای قدردانی دارد امیدواریم این مرحله نیز نهضت احسان و نیکوکاری به درستی اجرایی شود .

وی گفت: در رزمایش کمک‌های مومنانه که در مرحله نخست انجام شد، 300 هزار سبد کالا در اختیار نیازمندان قرار گرفت که ارزش آن 124 میلیارد تومان بوده است.
امام جمعه ساری تصریح کرد: تا زمانی که این ویروس کرونا وجود دارد، باید فضای تعاون و کمک در جامعه جاری باشد که مرحله دوم حماسه مادی و معنوی این احسان و تعاون درسه مرحله به جامعه هدف تحویل می‌شود.

لائینی گفت: مقرر شد مرحله نخست رزمایش کمک مومنانه در دهه ولایت از قربان تاغدیر، مرحله دوم دهه اول محرم و مرحله سوم آخر ماه صفر، همزمان با رحلت و شهادت پیامبر اکرم، امام حسن مجتبی(ع) و امام رضا اجرایی شود.

نماینده ولی فقیه در مازندران گفت: نهادهای حمایتی جامعه هدف خو درا دارند، اما هدف رزمایش شناسایی افراد و اقشار آسیبپذیری است که کسب و کار آنان دچارمشکل شده است که محله محور و مسجد محور کمک کنیم.

وی تاکید کرد: این رزمایش صف واحدی است که با تلاش و انگیزه بالا و حفظ حرمت وآبروی مومنان حضور یافتیم و دبیرخانه این قرارگاه نیز تشکیل و مصوبات و جلسات موضوع و دستور را مشخص و پیگیری کند.
 
رزمایش‌هایی که کرونا را عاجز می‌کند
سرهنگ سیاوش مسلمی، فرمانده سپاه کربلا در زمینه مرحله دوم رزمایش کمک مؤمنانه در لبیک به فرمایش مقام معظم رهبری اظهار می‌دارد: طی سه مرحله در دهه ولایت و امامت، دهه اول ماه محرم و دهه پایانی ماه صفر توزیع کمک‌های معیشتی بین نیازمندان و آسیب دیدگان ناشی از کرونا در استان مازندران انجام خواهد شد.
 
وی بابیان اینکه در نوبت اول از مرحله دوم رزمایش کمک مؤمنانه 94 هزار بسته معیشتی توزیع خواهد شد اظهار کرد:  هم‌زمان با آغاز دهه ولایت و امامت و مرحله اول از این دوره رزمایش کمک مؤمنانه، 94 هزار بسته معیشتی در سراسر استان توزیع خواهد شد.
 
فرمانده سپاه کربلا مازندران با اشاره به اینکه این بسته‌ها با کمک مسئولین، نهادها، مؤسسات مردم‌نهاد و خیریه، هیئت‌امنای مساجد و بسیج جمع‌آوری و توزیع خواهد شد گفت: در مرحله دوم از این دوره، بسته‌های لوازم‌تحریر، پوشاک و کفش بین خانواده‌ها توزیع خواهد شد.
 
مسلمی تصریح کرد: در مرحله سوم در پایان ماه صفر نیز به همین میزان کمک‌های نقدی و غیر نقدی خیرین بین خانواده‌های نیازمند و آسیب‌دیده توزیع می‌شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲