کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ارقام طارم سر از مزارع شیرودی درآورد؛

اشتباه شرکت تعاونی روستایی به ضرر کشاورز تمام شد/ 100 هکتار شالیزار درگیر خسارت بذر ناخالص

12 مرداد 1399 ساعت 0:00

این روزها درحالی شالیکاران مازندرانی باید از مشاهده خوشه‌های طلایی به بارنشسته خوشحال باشند اما با مشکل جدیدی مواجه شدند و آن هم اینکه در مزارع شیرودی ارقام طارم سر کشیده است و سبب ایجاد خسارت به 100 هکتار از اراضی شالیزای شد.


به گزارش بلاغ، برنج از مهم‌ترین غلات و اقلام غذایی جهان است و نیمی از جمعیت جهان، به برنج به‌عنوان یک غذای اصلی وابسته هستند و در ایران نیز این تعادل برقرار است و بعد از گندم، بیشترین مصرف مردم برنج است که بخش اعظمی از نیاز مردم در داخل کشور تولید می‌شود.
 
نیاز کشور به برنج حدود سه میلیون تن در سال است که استان مازندران با تولید حدود یک میلیون تن برنج جایگاه نخست را داراست و میزان تولید هر ساله به‌دلیل استفاده از ارقام پرمحصول و کشت و برداشت مکانیزه در حال افزایش است و این افزایش تولید به خودکفایی کشور در تولید برنج کمک کرده است.
 
برنج شیرودی از برنج‌های پرمحصول شمال کشور و جزو برنج‌های دسته سرد است و هدف از تولید این نوع گونه محصولات استفاده بهینه از زمین‌های کشاورزی، تولید غذای بیشتر در راستای افزایش جمعیت کره زمین و تامین امنیت غذایی آنهاست، نتیجه اصلاح ژنتیکی برنج‌های محلی نوع خزر و طارم دیلمانی، که جزو گونه‌های مرغوب و با کیفیت می‌باشند، تولید برنج‌های شیرودی بود.
 
شهرستان میاندورود بیش از هشت هزار و 500 هکتار سطح زیر کشت برنج دارد که در دو هزار و 60 هکتار آن برنج پرمحصول کشت شده است که از این مقدار بیش از هزار و 800 هکتار رقم شیرودی است و از دلایل تاکید کارشناسان به کشاورزان برای کشت برنج پرمحصول، خودکفایی کشور در تولید برنج است.
 
اسفندیاری یکی از کشاورزان میاندورودی، گفت: امسال به‌دلیل بارندگی خوب سال گذشته و پر بودن سد شهید رجایی توقع برداشت خوب برنج را داشتیم و به همین دلیل برنج رقم شیرودی که شلتوک بیشتر و قیمت مناسب نسبت به ارقام محلی دارد را کشت کردیم اما حدود یک ماه بعد از عملیات نشا متوجه تفاوت در بین بوته‌های برنج شدم و کم‌کم با گذشت زمان متوجه شدم حداقل یک سوم برنج کشت شده از نوع شیرودی نیست و شبیه به طارم است.
 
این کشاورز میاندورودی افزود: امروز اما می‌بینیم که بخشی از برنج که طارم است رسیده و زمان برداشت آن است و بخشی از برنج که شیرودی است در مرحله خوشه دهی قرار دارد و زمان زیادی تا برداشت مانده و این اتفاق باعث کاهش تولید می‌شود.
 
اسفندیاری با بیان اینکه بذر برنج شیرودی را از شرکت تعاونی منطقه گرفته است، خاطرنشان کرد: به امید اینکه بذرهای ارائه شده توسط جهادکشاورزی سالم و خالص هستند اقدام به این کار کردم و انتظار چنین چیزی را نداشتم و مسئولان باید پاسخگوی خسارت وارده به ما کشاورزان باشند.
 
محمد بالویی نایب رئیس نظام صنفی کشاورزی میاندورود با بیان اینکه کشاورز خودش بذر دارد و می‌تواند از بذر سال گذشته خود استفاده کند اما به‌دلیل اینکه محصول کیفیت بیشتری داشته و یک دست باشد و میزان تولید افزایش پیدا کند از بذرهای اصلاح شده که مورد تایید مرکز تحقیقات کشاورزی است و جهاد آن را ارائه کرده استفاده می‌کند.
 
بالویی تاکید کرد: در بذری که تعاونی روستایی بین تعاونی‌های میاندورود توزیع کرده است این مشکل وجود دارد که بیش از 100 هکتار از زمین‌های زیرکشت را شامل می‌شود.
 


وی افزود: شالی درون زمین الان یک دست نیست و برنج طارم آن رسیده و شیرودی در مرحله خوشه دهی است و این باعث افت محصول می‌شود چون کشاورز نمی‌تواند وارد زمین شود و طارم را برداشت کند و در زمان برداشت شیرودی، برنج طارم ریخته و امکان برداشت آن وجود ندارد.
 
بالویی خاطرنشان کرد: اداره تعاون روستایی که زیر نظر جهادکشاورزی است این بذر را تهیه کرد و این بذرها مورد تایید مرکز تحقیقات قرار گرفت و اگر تعاون روستایی در تهیه بذر دچار اشتباه شد چرا مرکز تحقیقات آن را تایید کرده است.
 
وی اظهار کرد: باید مقصر این اتفاق شناسایی شود و اینکه چرا مرکز تحقیقات بدون بررسی لازم آن را تایید کرد، امروز کشاورزان خواهان دریافت خسارات خود هستند.
 
سیداسماعیل علوی رئیس جهاد کشاورزی میاندورود نیز با بیان اینکه حدود پنج تن بذر از سوی تعاون روستایی به این شکل بین کشاورزان میاندورودی توزیع شد، بیان کرد: 100 هکتار از شالیزارهای میاندورود دچار این مشکل شدند که کارشناسان جهادکشاورزی استان از این زمین‌ها بازدید داشتند و قرار است از وزارتخانه نیز برای بازدید حضور پیدا کنند تا درباره میزان خسارت و نحوه جبران آن تصمیم گرفته شود.
 
علوی با اشاره به اینکه متولی این کار تعاون روستایی است، گفت: احتمالا این اتفاق در زمان بوجاری افتاده است چون هیچ منطقی قبول نمی کند که در داخل بذر شیرودی، برنج طارم اضافه شود که از شیرودی گرانتر است.
 
منصورعلی زارعی نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی نیز، بیان کرد: نامه‌ای به استاندار و سازمان جهادکشاورزی زدیم و اعلام کردیم که باید خسارت تعیین و به کشاورزان پرداخت شود و هم اینکه کسانی که در این کار مقصر بودند شناسایی و برخورد قانونی شود.
 
به گزارش بلاغ، برنج نماد کشاورزی مازندران است و مسئولان و نهادهایی که در زمینه ارائه و تایید بذر به کشاورزان دخیل هستند باید مراقبت بیشتری در ارائه آن به مردم زحمتکش و کشاورز مازندران داشته باشند و اینکه مرکز تحقیقات به‌عنوان متولی تایید و یا رد بذرهای برنج باید نسبت به کار خود دقت بیشتری داشته باشد.

انتهای پیام/


کد مطلب: 433533

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/report/433533/اشتباه-شرکت-تعاونی-روستایی-ضرر-کشاورز-تمام-100-هکتار-شالیزار-درگیر-خسارت-بذر-ناخالص

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com