تاریخ انتشارچهارشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۴۳۳۰۳۳
شهرستان جویبار به واسطه موقعیت جغرافیایی از جمله نقاط پرتردد در استان مازندران محسوب می‎‌شود اما جاده های مواصلاتی غیرایمن و غیراستاندارد هرساله زندگی بسیاری بومیان منطقه و غیربومی را به کام مرگ می کشاند.
۰
plusresetminus
جویبار و هزار راه نیمه‌کاره/جاده‌های غیرایمن باز هم لنگ تامین اعتبار!+فیلم
به گزارش بلاغ،شهرستان جویباری به‌واسطه موقعیت جغرافیایی ازجمله نقاط پر رفت آمد در استان مازندران محسوب می‌شود ولی به‌واسطه نبود راه دسترسی مناسب و استاندارد چندان نتوانسته در جذب گردشگر و سرمایه‌گذار در بخش‌های مختلف موفق باشد.
 
استفاده از راه‌های کشاورزی برای حمل‌ونقل‌های بین‌المللی، نداشتن استانداردهای لازم، کم‌عرض بودن جاده‌ها، نبود علائم هشداردهنده در مسیر،  نداشتن روشنایی کافی در شب، کیفیت بد آسفالت جاده‌ها و ... همه موارد دست‌به‌دست هم داده تا هم میزان تصادفات جاده‌ای افزایش پیدا کند و ماهانه تعدادی از همشهریان خود و مسافران را در این مسیرهای غیر ایمن از دست دهیم و هم منجر به عدم استقبال گردشگران برای حضور و ماندن در این شهرستان گشته است.
 
جاده ساری به لاریم، ساری به جویبار و بهنمیر، قائم‌شهر به جویبار و کیاکلا به جویبار ازجمله مبادی ورودی به شهرستان جویبار بوده که بیش از یک دهه است که با چالش جدی بهسازی، تعریض و درنهایت استاندارد شدن روبرو هستند.
 
دانلود
 
تحقق فقط 30 درصد بودجه در سال 98!
جلیل محمد زاده رئیس اداره راهداری شهرستان جویبار در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ بابیان اینکه 276 کیلومتر راه در شهرستان جویبار وجود دارد گفت: از این مقدار 7 کیلومتر آن راه شریانی و مابقی راه اصلی، فرعی و روستایی هستند که نگهداری راه‌های شریانی از محل اعتبارات ملی و مابقی راه‌ها از اعتبارات استانی و با هماهنگی فرمانداری هزینه می‌شود.
 
 وی با اشاره به اینکه کمبود بودجه منجر می‌شود که مشکلات راه هرسال افزوده شود عنوان کرد: سهم راهداری و نگهداری راه از بودجه 10 میلیارد تومانی سال 98 شهرستان جویبار در بخش عمرانی 250 میلیون تومان و 71 میلیون تومان نیز در بخش ایمنی بود که فقط 30 درصد آن تخصیص پیدا کرد که این عدد در مقابل راه‌های تحت پوشش ما بسیار ناچیز است.
 
مراکز خرید ضایعاتی در حاشیه راه باعث ناامنی جاده‌ها می‌شود
رئیس اداره راهداری بیان کرد: مشکل اصلی ما در نگهداری راه‌ها، ناامن بودن حاشیه راه است که این ناامنی توسط مجاورین اتفاق می‌افتد مانند تجاوز به حریم و دپوی مواد ضایعاتی که هم چهره راه را زشت و هم موجب حادثه در جاده می‌شود.
 
محمد زاده با اشاره به پروژه‌های انجام‌شده در شهرستان جویبار اظهار کرد: نصب چهار سرعت کاه در جاده جویبار به سیمرغ، اصلاح سه‌راه گلدشت و انارمرز بااعتبار 300 میلیون تومان، اصلاح رمپ ورود و خروج روستای طالش محله بااعتبار 50 میلیون تومان، اصلاح و تعریض رمپ ورود و خروج چپکرود، تعریض و ساماندهی سه‌راه شورکا بااعتبار 500 میلیون تومان که باوجود معارض فعلاً این پروژه متوقف‌شده است، تعریض حدود 800 متر در پیچ پرخطر پادگان محلاتی ازجمله پروژه‌هایی بود که راهداری در این مدت انجام داد.
 
 20 درصد راه جویبار به قائم‌شهر تا تکمیل باقی‌ست
وی با اشاره به اینکه سهم شهرستان جویبار در تعریض جاده جویبار به قائم‌شهر 7 کیلومتر است گفت: از این مقدار حدود 20 درصد آن باقی‌مانده است که یکی از موانع پیشرفت کار در این مسیر دپوی ضایعات و تجاوز به حریم است.
 
تغییر لحظه‌ای قیمت‌ها پیمانکاران را از شرکت در مناقصه منصرف می‌کند
رئیس اداره راهداری جویبار همچنین به تعریض محور جویبار به کیاکلا که سهم شهرستان جویبار از این محور 3 کیلومتر است اشاره عنوان کرد: با توجه به اینکه برای این پروژه بالغ‌بر 5 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته‌شده بود ولی به دلیل تغییر به‌روز قیمت‌ها، چهار با این پروژه به مناقصه گذاشته‌شده ولی پیمانکاری در مناقصه شرکت نکرد.
 

محمد زاده اظهار کرد: محور ساری به لاریم اعتباری بالغ‌بر 114 میلیون تومان برای مرمت آسفالت در نظر گرفته‌شده که در این هفته با حضور پیمانکار آغاز می‌شود، همچنین لکه‌گیری گسترده از سه‌راه میارکلا تا پهناب به طول 6 کیلومتر انجام خواهد شد.
 
وی به محور پرخطر ساری به لاریم اشاره و بیان کرد: تعریض پل لاریم در محور ساری- کوهی خیل – بابلسر برای رفع نقطه حادثه‌خیز بااعتبار 2 میلیارد و 400 میلیون تومان وارد فاز مناقصه شده است و همچنین سه‌راه قدس از لاریم تا امام‌زاده محمود که محور پرتردد تریلی‌ها و مسافران است اما پیشرفت فیزیکی آن تاکنون فقط 8 درصد بوده که پیمانکار را موظف کردیم تعریض و ساماندهی آن را از 5 مردادماه آغاز کند.
 
رئیس اداره راهداری جویبار خاطرنشان کرد: محور زرین کلا و لاریم که یک محور فرعی است به دلیل وجود شهرک صنعتی و همچنین وجود تفرجگاه‌ها متعدد در ادامه مسیر و وجود مسافران زیاد در حال تبدیل‌شدن به محور اصلی است که این جاده‌ ظرفیت لازم را ندارد.
 
محمد زاده عنوان کرد: به‌تازگی برای محور روستایی سه‌راه زرین کلا و للِ مرز اعتباری به ارزش 5 میلیارد تومان برای تعریض و ساماندهی آن در نظر گرفته‌شده که تاکنون پیمانکار فقط مرحله برداشت را انجام داده است.
 
سرقت علائم رانندگی یکی از عوامل افزایش تصادفات
وی بابیان اینکه به دلیل کمبود اعتبارات فعلاً باید وضع موجود را حفظ و نگهداری کنیم گفت: دهیاران باید در نگهداری تابلوها همت و کمک بیشتری کنند.
 
رئیس اداره راهداری جویبار یکی از علت‌های تصادفات در جاده‌های شهرستان را عدم توجه رانندگان به تابلوهای ایمنی دانست و افزود: یکی از علت‌های تصادفات در محورهای مواصلاتی عدم توجه به تابلوها ایمنی است که متأسفانه گاهی افراد معلوم‌الحال این تابلوها را به سرقت می‌برند درحالی‌که هزینه تهیه و نصب این علائم بسیار زیاد است.
 
محمد زاده گفت: برای ایمنی و حفظ سلامتی راکبان موتورسیکلت از ابتدای سال تاکنون 89 عدد کلاه ایمنی توسط راهداری جویبار به روستاییان موتورسوار داده‌شده است. 
 
همان‌طور که در بالا گفته شد یکی از عمده‌ترین مشکلات در بخش راه‌ شهرستان جویبار کمبود اعتبار و عدم تخصیص اعتبارات مصوب در بودجه سالیانه است. باوجود راه‌های اصلی که عمدتاً از آن بهره‌برداری‌های بین‌المللی می‌شود و با حجم ترافیکی بسیار زیادی به دلیل وجود ساحل و همچنین شهرک صنعتی مواجه است می‌طلبد این محورها هرچه زودتر تعریض و نکات ایمنی و استانداردهای آن رعایت شود.
 
محورهای مواصلاتی که به جاده مرگ معروف شدند
بخش گیلخواران یکی نقاطی است که دارای محورهای مواصلاتی پرتردد و در کنار آن پرخطری است که متأسفانه سالیانه تعداد زیادی از شهروندان بومی و غیربومی در این مسیر جان خود را از دست می‌دهند. محمدحسین فقیه بخشدار گیلخواران در این رابطه طی گفت‌وگویی اظهار کرد: شهرستان جویبار یکی از شهرستان‌های مهم در بخش راه‌های مواصلاتی در استان است به‌طوری‌که شهرستان‌های ساری را به کیاکلا، بهنمیر و بابلسر متصل می‌کند.
 
وی افزود: حجم بسیاری از ترددها بین شهرستانی و همچنین تردد مسافران از شرق به غرب استان از شهرستان جویبار است که نشان اهمیت بالای محورهای مواصلاتی جویبار است.
 
بخشدار گیلخواران بابیان اینکه متناسب با این حجم از ترددها، راه‌های ما باید  از کیفیت بهتر و مطلوب‌تری برخوردار باشند گفت: متأسفانه بعضی از محورهای شهرستان به محور مرگ معروف شده است که عرض کم معبرها و عدم تعریض و عدم استانداردسازی جاده‌ها ازجمله دلایل پرخطر بودن این جاده‌هاست.
 
فقیه یکی از اولویت‌های شهرستان را راه‌های مواصلاتی عنوان و بیان کرد: بایستی در کیفیت، تعریض، کیفیت آسفالت جاده‌ها بهبودی مستمر انجام پذیرد.
 
راه‌ها علت اصلی عدم تحقق اقتصاد گردشگری در جویبار
وی یکی از علل رونق اقتصاد گردشگری را داشتن راه مناسب دانست و افزود: یکی از مشکلات شهرستان در عدم بلوغ گردشگری نداشتن راه مناسب و مطلوب دسترسی به دریا است.
 
بخشدار گیلخواران بابیان این سه محور اصلی به لحاظ استراتژیک در گیلخواران وجود دارد گفت: نخست محور ساری به بهنمیر که بار ترافیکی بسیار زیادی را تحمل می‌کند که در سال‌های اخیر برای کددار شدن این پروژه تلاش‌های زیادی انجام دادیم که خوشبختانه در سال 98 در بودجه مصوب مجلس شورای اسلامی کددار شد.
 
خبر خوش برای مردمان بخش گیلخواران در حوزه راه
فقیه عنوان کرد: پیمانکار این پروژه نیز مشخص‌شده ولی مشکلی در نظام بروکراسی به وجود آمده که در حال برطرف شدن است و می‌توانیم این خبر خوش را به مردم این بخش بدهیم که از سه‌راه زرین کلا تا شهر کوهی خیل تعریض خواهد شد.
 
وی افزود: بخش اول تعریض 60 کیلومتر جاده ساری به بهنمیر امسال انجام خواهد شد.
 
بخشدار گیلخواران به محور دوم اشاره و عنوان کرد: جاده ساحلی در گیلخواران که غرب و شرق این بخش را به هم متصل می‌کند و بخشی از پروژه راه بندر امیرآباد تا بندر فریدون‌کنار است با مساعدت وزیر راه و شهرسازی انجام خواهد شد.
 
فقیه بابیان اینکه برای این پروژه 10 میلیارد تومان پیش‌بینی‌شده است خاطرنشان کرد: اجرایی شدن این پروژه اقتصاد گردشگری و سرمایه‌گذاری در ساحل جویبار را متأثر خواهد کرد که امیدواریم در بحث تأمین اعتبار مدیرکل راه و شهرسازی مساعدت لازم را انجام دهد.
 
وی تصریح کرد: از 12 کیلومتر سهم شهرستان جویبار، 1/7 کیلومتر آن توسط شهرداری کوهی خیل در سال 96 آسفالت شد و بخش دیگر آن نیز به طول 1/5 کیلومتر در دستور کار شهرداری قرار دارد.
 
بازگشایی جاده مستقیم جویبار به دریا در آینده نزدیک
بخشداری گیلخواران با اشاره به اینکه جاده مستقیم جویبار به دریا یکی از پروژه‌های مهم به شمار می‌رود که با اجرایی شدن آن می‌تواند روند اقتصاد گردشگری را تسریع کند اظهار کرد: این پروژه از اعتبار سفر ریاست جمهوری در حال تحقق است و چهاربانده شدن آن تا پایان سال 99 محقق خواهد شد که این جاده از جویبار به کوهی خیل و روستای کردکلا و گل محله به سمت دریا خواهد بود.
 
فقیه بیان کرد:از 6/7 کیلومتر این مسیر  3/5 کیلومتر آن در روستای کردکلا در سال 97 و 98 با تأمین 2 میلیارد تومان اعتبار از سازمان برنامه‌وبودجه و میراث فرهنگی و گردشگری استان و توسط بسیج سازندگی سپاه آسفالت شد و 3/2 کیلومتر دیگر نیز در دست آسفالت قرار دارد.
 
باید نگاه ویژه‌ای به راه‌ها مواصلاتی داشته باشیم
سید علی اسد فرماندار شهرستان جویبار طی گفت‌وگویی با اشاره به اینکه جویبار ازنظر کشاورزی، صنعتی و تولیدی به‌ویژه تولید ادوات کشاورزی حرف اول را در استان می‌زند گفت: به این جهت حجم تردد به‌ویژه در فصل کشاورزی، با حضور ادوات کشاورزی درراه‌های این شهرستان افزایش می‌یابد.
 
وی بابیان اینکه بخشی از ترددها بومی محلی و بخشی غیربومی و گذری است اظهار کرد: همچنین با بهره‌برداری از دو مجموعه بزرگ پایانه خاویاری و پایانه محصولات کشاورزی در بخش گیلخواران ترافیک سنگین‌تری در این مسیرها ایجاد خواهد شد.
 
ایمن‌سازی یکی از نیازمندی‌های جاده‌های جویبار است
 فرماندار جویبار با اشاره به اینکه باید نگاه ویژه‌ای به راه‌های مواصلاتی شهرستان داشته باشیم بیان کرد: جاده ساری به جویبار چهار بانده شد اما مسیر ساری به لاریم نیازمند تعریض و بهسازی و تکمیل علائم است.
 
اسد یکی از راه‌های پراهمیت و قدیمی را جاده جویبار به قائم‌شهر عنوان کرد و گفت: بخش قابل‌توجه‌ای از مراودات دو شهرستان از این جاده محقق می‌شود که بخش قابل‌توجه تعریض آن انجام‌شده و برای تکمیل مابقی مسیر از محل تملک دارایی اعتباری برای آن در نظر گرفته‌شده است.
 
وی یکی از مسیرهای مهمی که منجر به رونق گردشگری می‌شود جاده ساری- جویبار- بهنمیر به بابلسر دانست و افزود: طرحی از گذشته مبنی بر اتصال بابلسر، بهنمیر، امیرآباد و بهشهر وجود داشته که بخش قابل‌توجه ای از آن از شهرستان جویبار و بخش گیلخواران عبور می‌کند.
 
فرماندار جویبار تصریح کرد: با عملی شدن این طرح می‌تواند در صنعت گردشگری شهرستان جویبار رونق چشم‌گیری حاصل شود.
 
اسد خاطرنشان کرد: در بخش راه‌ها با دو مقوله مهیاکردن زیرساخت‌های جاده‌ای به‌تناسب نیاز هر منطقه و ایمن بودن راه‌های موجود مواجه هستیم.
 
وی بابیان اینکه اکثر تصادفات درراه‌های ورودی شهرها اتفاق می‌افتد گفت: ورودی‌های شهرستان، تقاطع‌های اصلی و فرعی مستعد حادثه هستند.
 
فرماندار جویبار همچنین از احداث میدان شهید خلبان ذبیحی در تقاطع بلوار دکتر ورداسبی خبر داد و عنوان کرد: این میدان می‌تواند در کاهش تصادفات و بار ترافیکی شهر تأثیرگذار باشد.
 
وضعیت راه‌های روستایی و شهرهای کوچک خوب نیست
کمال علیپور خنکداری نماینده مردم قائم‌شهر، جویبار،سوادکوه، سیمرغ و سوادکوه شمالی در مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح الحاق یک‌بند به تبصره یک قانون بودجه سال 1399 کل کشور که در آن قیر در اختیار پروژه‌های عمرانی ( روستاها و ...)قرار می‌گیرد گفت: حوزه انتخابیه بنده با تهران ۱/۵ ساعت فاصله دارد ولی ۴۰ درصد از راه‌های روستایی ما آسفالت نیست و این برای خیلی از استان‌ها هم صادق است و به‌عنوان یک متخصص و کارشناس در کمیسیون عمران به شما می‌گویم که وضعیت راه‌های ما مناسب نیست.


 
به گزارش بلاغ، نقطه مشترک تمام مشکلات پیشروی راه مواصلاتی شهرستان، کمبود اعتبارات، آزادسازی حریم جاده‌ها، افزایش قیمت‌ها و عدم استقبال پیمانکاران برای حضور در جاده‌های شهرستان بود که می‌طلبد هم مسئولین دستگاه‌های اجرایی و هم نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه ضمن تأمین اعتبار و مواد موردنیاز تعریض و بهسازی جاده‌ها یعنی قیر را فراهم کنند تا ضمن آبادانی شهرستان، زمینه رونق اقتصادی، گردشگری و مهم‌تر از همه جان و مال مردم این منطقه از گزند حوادث جاده‌ای در امان بماند.

 انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

feedback
Iran, Islamic Republic of
معافی
سلام
در شهرداری ساری این مورد اجرا نشده است
لطفا پیگیری نمایید


https://shenasname.ir/subjects/wage/7087-%D8%A2%DB%8C%DB%8C%D9%86-%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%AB%D8%A8%D8%AA-%D8%A7%D8%B7%D9%84%D8%A7%D8%B9%D8%A7%D8%AA-%D9%BE%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AE%D8%AA
سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰