کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کوه‌هایی که دیگر نیستند؛

مسابقه بر سر کوه‌خواری!/زخم ناسور بر پیكره طبیعت شمال+تصاویر

11 مرداد 1399 ساعت 0:00

هر كسی كه از منطقه دوآب و عبور خطیركوه در جاده سوادكوه به تهران عبور كند به راحتی می‌تواند ببیند و قضاوت كند كه چگونه عده‌ای در روز روشن با كوه‌خواری عرصه‌های طبیعی منطقه را از بین می‌برند مگر قرار است دنیا تا چند سال آینده به پایان برسد که عده‌ای سر کوه‌خواری، مسابقه گذاشتند؟


به گزارش بلاغ، هر كسی كه از منطقه دوآب و عبور خطیركوه در جاده سوادكوه به تهران عبور كند به راحتی می‌تواند ببیند و قضاوت كند كه چگونه عده‌ای در روز روشن با كوه‌خواری عرصه‌های طبیعی منطقه را از بین می‌برند.
*کوه‌های منطقه در معرض محو شدن
 
هجوم همه جانبه سرمایه‌داران به معادن شن و ماسه شهرستان باعث شده تا تعدادی از کوه‌های منطقه در معرض محو شدن قرار بگیرند، این سئوال برای مردم همیشه مطرح است و هیچ وقت جوابی برایش ارائه نشد، اینکه مگر این کوه‌ها ارث پدری بعضی‌ها است که اینگونه با لودر و کامیون به جانش افتادند؟ یعنی در این هزاران سال که از عمر این کوه‌ها می‌گذرد، هیچکس بفکرش نرسید که آنها را نابود کند؟
 
فعالیت‌های بدون نظارت معادن شن و ماسه در این منطقه سبب شد تا آسیب‌های جدی بر هوا، آب و خاك این منطقه وارد شود و این حقیقت غیرقابل انكار كه اثباتش با حضور درمحل كار مشكلی نیست، می‌توان در روند معدنكاوی كه منجر به از بین رفتن پوشش گیاهی و زیستگاه‌های حیوانات و پرندگان وحشی شده است را مشاهده كنیم.
از خسارت این گونه مشاغل صدها بار نوشتند و نوشتیم، نابودی رودخانه، نابودی آبزیان، نابودی محیط زندگی گونه‌های مختلف جانوری، نابودی زیستگاه گونه‌های مختلف گیاهی، نابودی شالیزارها و باغات پائین دست، نابودی راه‌های دسترسی روستایی بخاطر عبور ماشین آلات سنگین، نابودی تپه ماهورهای چند میلیون ساله، نابودی تدریجی غار اسپهبد خورشید.
 
*نقش مهم صنایع معدنی در توسعه اقتصادی و محرومیت سوادکوه از منافع آن
 
میتم یونسی در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به نقش معادن در پیشرفت منطقه اظهار کرد: یکی از صنایع پویا که نقش مهمی را در توسعه اقتصادی مناطق ایفا می‌کنند، صنایع معدنی است. 
 
وی با بیان اینکه معادن یکی از راه‌های توسعه سریع در کشورهای درحال‌توسعه است، افزود: سوادکوه نیز با قرار گرفتن در دامان البرز کوه، علاوه بر مناظر زیبا، دارای معادن بسیاری است، اما باوجود گذر دهه‌های متمادی از بهره‌برداری این معادن، در سلسله‌مراتب روند توسعه درون کشوری و منطقه‌ای، مازندران هنوز جزو مناطق توسعه‌نیافته و محروم محسوب می‌شود.

 
این مهندس معدن تصریح کرد: در کنار این توسعه‌نیافتگی، فعالیت‌های معدنی به علت تولید مواد آلاینده، اثرات زیست‌محیطی بسیاری بر منابع آب، خاک و هوا می‌گذارند، در این میان، معادن روباز، علاوه بر اثرات زیست‌محیطی منجر به تغییر در جلوه‌های بصری طبیعی منطقه نیز می‌شوند.
 
*اثرات تخریبی بلندمدت استفاده از معادن در سوادکوه
 
یونسی خاطر نشان کرد: استفاده از معادن به خاطر آنکه یک منبع تمام‌شدنی هستند، موقتی است، اما اثرات تخریبی آن بلندمدت است و امکان برگشت خودبه‌خودی محیط به وضع اولیه منتفی است، ازاین‌رو، باید به‌منظور کاستن اثرات تخریبی، احیا صورت گیرد و احیا نیز وقتی ممکن است که میان سیاست‌های زیست‌محیطی و صنعت و معدن تعامل وجود داشته و توسعه پایدار مدنظر باشد.
 
وی افزود: بی توجهی و نبود هماهنگی بین شركت آب منطقه‌ای، منابع طبیعی، محیط زیست و صنعت، معدن و تجارت مازندران را می‌توان با حضور در منطقه دوآب سوادكوه و جولان حدود 22معدن شن و ماسه و سنگ شكن‌ها را به عینه مشاهده كرد.

وی در پایان تاکید کرد: شاید درگذشته‌های دور، کوه‌های بسیاری از میان رفتند تا اهرام قد بکشند و تمدن‌ها شکل بگیرند، اما امروز بقای تمدن‌ها برای سده‌های آینده، به حفظ کوه‌های باقی‌مانده گره‌خورده است.
 
*تلف شدن دام‌ها در چاه‌های مناطق رانشی
 
آقای مرادی دامدار سوادکوهی که در این منطقه فعالیت دارد، در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد:پس از برداشت‌های بی‌رویه توسط معادن، در برخی مناطق رانش اتفاق افتاد و گسل‌هایی ایجاد شد که تعدادی از دام‌های من و دامدارن دیگر در این چاه‌ها تلف شدند، اعتراض ما به جایی نمی‌رسد.
وی افزود:قرار بود کیفت مسیرهای روستایی ما با وجود این معادن افزایش یابد، ولی جز موارد محدود، اتفاق خاصی نیافتد، وعده‌های زیادی داده شد ولی درعمل کار خاصی انجام نشد.
 
*گل‌آلود شدن رودخانه و از بین رفتن مسیرهای آبیاری محصولات کشاورزی چندصدساله
 
آقای احمدی که کشاورزی می‌کند، در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد:با فعالیت دستگاه‌های شن و ماسه آب رودخانه گل آلود می‌شود و محصولات ما از بین می‌رود، در گذشته آب رودخانه شفاف بود ولی با شروع فعالیت این معادن این شفافیت برای ما آرزو شد.

وی خاطرنشان کرد:مسیرهای آبی(کیله) که عمر چندصد ساله برای آبیاری محصولات کشاورزی داشت، از بین رفته است.
 
این کشاورز افزود: سال 97 با حضور دادستان استان آقای عالمی و جمعی از مسئولان استانی برخی معادن برای چند مدت پلمپ شد، ولی بعد از مدتی دوباره شروع به کار کردند.
 
*گروگانگیری معیشت جوانان سوادکوهی توسط صاحبان کارخانه شن و ماسه 
 
امیری شهروند و دوستدار محیط زیست سوادکوهی در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: کوه خواران سوداگر به بهانه اشتغال تعدادی از جوانان سوادکوهی آن‌هم با دستمزد حداقلی ضربات جبران ناپذیری به منابع آب، خاک و هوا سوادکوه می‌زنند.
 
وی افزود: به بهانه بیکاری جوانان از این موضوع برای فرار از پاسخگویی سواستفاده کرده و به تخریب محیط زیست ادامه می‌دهند.
این دوستدار محیط زیست خاطرنشان کرد: خام فروشی محصولات معدنی سودهای سرشاری برای بهره‌بردارن و صاحبان کارخانه‌های شن وماسه به دنبال دارد و برای مردم سوادکوه تقریبا هیچ سودی ندارد، حال آنکه با ایجاد صنایع تبدیلی مواد معدنی در سوادکوه یک درآمد و اشتغال پایدار برای مردم این شهرستان ایجاد می‌شود.
 
امیری به وجود دست‌های پنهان در حمایت از برخی صاحبان کارخانه‌های شن وماسه اشاره و تصریح کرد:بسیاری از صاحبان کارخانه های شن و ماسه سوادکوهی نیستند و در برخی موارد مدیران شهرستانی و حتی استانی مخالف فعالیت این کارخانه‌های شن وماسه از سمت خود برکنار می‌شوند و امنیت شغلی خود را ازدست می‌دهند.
 
وی در پایان تاکید کرد: یک سئوال ذهن مرا درگیر خود می‌کند مگر این صنایع چقدر برای مردم شهرستان سوادکوه منفعت دارند که این همه نابودی را قبول کرده‌ایم.

چرا گوش شنوایی نیست؟ چرا آنها نمی‌فهمند یا نمی‌خواهند بفهمند که کوه و جنگل میراث همۀ ابناء بشر است؟ مگر قرار است دنیا تا چند سال آینده به پایان برسد که آقایان سر کوه‌خواری، مسابقه گذاشتند؟

 
اهمیت حفظ محیط زیست همیشه مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است و ایشان با ابلاغ سیاست‌های کلی محیط زیست بر ايجاد نظام يكپارچه ملّي محيط زيست؛ جرم‌انگاري تخريب محيط زيست؛ تقويت ديپلماسي محيط زيست و مقابله با تهديدات زيست محيطي‌ تاکید کردند.
 
به گزارش بلاغ، اگر مسائل زیست‌محیطی در فعالیت‌های معادن شهرستان سوادکوه در اولویت برنامه‌های مسئولان استانی و حتی کشوری قرار نگیرد و همچنان بدون ضوابط مبادرت به توسعه معادن كنند، باید در آینده نزدیك شاهد آثار و عواقب دردناك آن باشیم.

انتهای پیام/


کد مطلب: 432989

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/report/432989/مسابقه-سر-کوه-خواری-زخم-ناسور-پیكره-طبیعت-شمال-تصاویر

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com