تاریخ انتشاريکشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۱
کد مطلب : ۴۳۲۸۸۲
وضعیت شهرهای آمریکا به دنبال اعتراضات ضد نژادپرستی ماه‌هاست که بحرانی است. پورتلند چند روزی است به شهر جنگی تبدیل شده، در سیاتل به گفته پلیس معترضان شورش کرده‌اند و در لس‌آنجلس نیز پلیس در وضعیت آماده‌باش و «هشدار تاکتیکی» قرار دارد.
۰
plusresetminus
شورش در سیاتل، جنگ در پورتلند/ آماده‌باش در لس‌آنجلس/ آمریکا چهره جنگی به خود گرفت

به گزارش بلاغ، اعتراضات ضد نژادپرستی در برخی شهرهای آمریکا بعد از 2 ماه به سمت «خشونت افسار گسیخته» پیش می‌رود. طی روزهای گذشته برخی شهرهای آمریکا شاهد شدیدترین درگیری‌ها بین نیروهای پلیس مخفی ترامپ و معترضان بوده است. اوضاع در این کشور طوری شده که برخی کارشناسان را به این نتیجه رسانده، ترامپ به دلیل آنکه مطمئن است در انتخابات آبان ماه از رقیب دموکرات خود شکست می‌خورد در حال سوق دادن جامعه آمریکا به سمت «جنگ داخلی» است! تا به این بهانه حکومت نظامی اعلام کرده و انتخابات را به تعویق بیندازد.

 نوام چامسکی، زبان‌شناس و دانشمند برجسته آمریکایی در این زمینه طی مصاحبه‌ای گفته «ترامپ مستاصل است. او روانی است. او به شدت در خطر از دست دادن موقعیت خود در کاخ سفید است و هر کاری که می‌تواند انجام خواهد داد تا جلوی آن را بگیرد. او سخت تلاش می‌کند تا حکومت نظامی ایجاد کند. او حتی ممکن است قادر باشد تا انتخابات را لغو کند. او کاملا مستاصل است و نمی‌توان گفت او چه خواهد کرد. مسئله این است که ترامپ قادر نیست بازنده باشد. اول از همه، از نظر روانشناسی او قادر به قبول باخت نیست. دوم اینکه اگر او شکست بخورد و کاخ سفید را ترک کند ممکن است با مشکلات حقوقی جدی مواجه شود».

رژه معترضان مسلح
اعزام هزاران نیروی فدرال از سوی ترامپ برای سرکوب معترضان که بنزینی روی اعتراضات دو ماه اخیر بوده و مردم را به شدت تحریک کرده است، فرضیه چامسکی را تقویت می‌کند. طی روزهای گذشته اعتراضات گسترده علیه نژادپرستی و خشونت پلیس، در پورتلند (ایالت اورگن) با وجود تشدید سرکوب‌ها همچنان ادامه داشته و درگیری‌ها بین دو طرف تبدیل به یک جنگ تمام عیار خیابانی شده است.

پورتلند عملاً به یک شهر جنگ زنده تبدیل شده است. روز شنبه نیز هزاران معترض بار دیگر در پورتلند به خیابان‌ها ریخته و با نیروهای پلیس فدرال درگیر شدند. از ایالت کنتاکی نیز خبر می‌رسد در شهر«لوییزویل» این ایالت معترضان کاملاً مسلح با برگزاری یک رژه نظامی خواستار اجرای عدالت برای «برونا تیلور»، زن سیاهپوست پرستاری شدند که در ماه مارس(اسنفد 98) در یورش بدون اخطار به دست افسران پلیس در آپارتمانش کشته شد. این معترضان در حالی که لباس شبه نظامی به تن داشتند و اسلحه با خود حمل می‌کردند به نزدیکی حصاری که از سوی پلیس برای جلوگیری از ورود معترضان تعبیه شده بود نزدیک شدند. سخنگوی این گروه مسلح از مقامات خواسته است تحقیقات در مورد علت مرگ تیلور را آغاز کنند. گروه شبه نظامی سیاهپوستان در شهر لوئیزوویل موسوم به «ان اف‌ای سی» یک گروه شبه نظامی سیاهپوستان است که در منطقه آتلانتا مستقر است و اعضای آن تا بیخ دندان مسلح هستند.

شورش در سیاتل
پلیس «سیاتل» نیز اعتراضات روز شنبه در این شهر را «شورش» نامیده است. خبرگزاری اسپوتنیک در این زمینه گزارش داده واحد پلیس این شهر اعتراضات در آنجا را به سبب «ریسک برای امنیت عمومی» به عنوان شورش دسته‌بندی کرده است. رویترز نیز درباره اعتراضات سیاتل نوشته، «شنبه شب شهر سیاتل آمریکا شاهد درگیری‌های شدیدی میان مردم و نیرو‌های پلیس بود». این اعتراضات که به دلیل دخالت نیرو‌های فدرال رنگ و بوی خشونت بیشتری به خود گرفته است به نوشته رویترز «بزرگترین تظاهرات» از زمان شروع آن در شهر سیاتل بود که در جریان آن ۲۱ افسر پلیس مجروح شدند و دست کم 45 تن از معترضان نیز بازداشت شدند. تظاهرکننده‌هایی که در سیاتل با پلیس درگیر شدند، به چندین ساختمان آسیب وارد کرده‌اند. معترضان از سنگ، بطری، بالن‌های حاوی مایعات، و پرتابه‌های دیگر علیه پلیس استفاده کردند و افسران پلیس هم در پاسخ به آنها از «مهمات کمتر مرگبار»! استفاده می‌کنند. تظاهرات مذکور در سیاتل در همبستگی با معترضان در شهر پورتلند برگزار شد. یک معترض در توئیتر نوشته: پلیس از اسپری فلفل و نارنجک‌های صوتی استفاده کرد. بر اساس این گزارش معترضان پروژه ساخت و ساز مربوط به یک بازداشتگاه جدید جوانان را نیز به آتش کشیدند. پیش از آن گزارش شده بود که افسران تیم ویژه پاسخ، در سازمان گمرک و حفاظت مرزی آمریکا طبق دستور دولت دونالد ترامپ، در سیاتل مستقر شده‌اند. تاکتیک‌هایی که نیرو‌های فدرال برای سرکوب اعتراضات به کار می‌برند سبب خشم مقامات محلی و مردم شده است. به اعتقاد آنها این نیرو‌ها خشونت زیادی نشان می‌دهند و در مقابل مردم رحمی ندارند.

وضعیت هشدار در لس‌آنجلس
از لس‌آنجلس نیز خبر می‌رسد پس از غارت چندین مغازه و شکسته شدن شیشه‌ها و پنجره‌های یک ساختمان فدرال، پلیس این شهراقدام به اعلام هشدار تاکتیکی سراسری کرده است. در شیکاگو صدها عضو جنبش «جان سیاهپوستان ارزش دارد» در شهر دست به تظاهرات زدند و فریاد «عدالت نیست، صلح نیست» سر دادند. در تگزاس نیز مقام‌های رسمی اعلام کرده‌اند، در پی وقوع چندین تیراندازی در شهر آستین و در جریان تظاهرات اعتراض‌آمیز علیه سیاست‌ها و رفتارهای تبعیض‌آمیز و وحشیانه نسبت به سیاهپوستان، حداقل یک نفر کشته شده است.

بر اساس این گزارش، تصاویر منتشر شده در فیسبوک نشان می‌دهد هنگامی که حدود100نفر در حال تظاهرات در حمایت از وضعیت زندگی سیاهپوستان در شهر آستین هستند، چندین گلوله شلیک می‌شود. اداره پلیس آستین کشته شدن حداقل یک نفر را تایید کرده است. ظاهرا هیچ فرد دیگری در جریان این تیراندازی هدف قرار نگرفته است. پلیس و اورژانس آستین تاکنون جزئیات بیشتری را از این حادثه اعلام نکرده‌اند. مردم شهر واشنگتن دی‌سی (پایتخت آمریکا) نیز با برگزاری تجمعی به تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا برای اعزام نیروهای امنیتی به شهرها برای پایان دادن به تظاهرات، اعتراض کردند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آمریکا مضحکه کارشناسان جهان شد
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰
عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴