کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

قطعی آب در شرایط کرونایی قابل تحمل نیست؛

کم‌آبی در سوادکوه با افزایش جمعیت شناور/ مخازن آب برای جمعیت 20 سال قبل!

7 مرداد 1399 ساعت 0:00

در این روزهای گرم و سخت کرونایی آنچه و مردم را تحت فشار قرار داده، بی‌آبی و افت شدید فشار آب است، مسئولان مشکلات را جدی بگیرند، چرا باید آب در مناطق کم برخوردار فشار پایینی داشته باشد و برخی نقاط دیگر با مشکل کمبود فشار آب روبرو نباشند، چرا کسی توجه نمی‌کند؟


به گزارش بلاغ، در ایامی که مردم با بیماری کرونا و لزوم شستشوی مکرر درگیر هستند و کادر بهداشت و درمان برای قطع زنجیره ویروس کرونا به طور مداوم به مردم یادآوری می‌کنند دست‌ها را بشویند، قصه تکراری قطعی‌های مکرر آب همزمان با فصل گرما در شهرستان سوادکوه امسال نیز ادامه دارد و مردم با گرم شدن نسبی هوا، همچون سال های گذشته با مشکل قطعی آب روبرو هستند.
 
*قطعی آب در شرایط کرونایی
 
یکی از شهروندان می‌گوید: آب مناطق مختلف شهری روزانه چند ساعت قطع می‌شود چرا باید در این شرایط کرونایی، قطعی آب داشته باشیم با این بی‌آبی چطور باید کرونا را شکست بدهیم، چطور بدون آب، بهداشت را رعایت کنیم، برای ادامه زندگی وجود آب و رعایت بهداشت بسیار مهم است.
 
 وی با یادآوری روزهای دشواری که کشور در بحران کرونا فرو رفته است افزود: بنده و خانواده‌ام ساکن منطقه استلک شهر پل‌سفید هستیم در این روزهای سخت کرونایی که ساعت‌ها با ماسک در محل کار حاضر می‌شویم و خطر شیوع کرونا مردم را تهدید می‌کند، آب برای نظافت و رعایت مسائل بهداشتی بسیار حائز اهمیت است اما حتی برای استحمام نیز با مشکل مواجهیم.
 
*کمبود نیروی انسانی آبفا و گستردگی جغرافیایی سوادکوه
 
مرتضی یعقوبی دهیار روستای رجه منطقه خانقاه‌پی شهرستان سوادکوه با اشاره به اینکه این منطقه با معظل کم آبی روبه رو است، افزود: یکی از مشکلات آبفا بعد از ادغام آب و فاضلاب شهری و روستایی کمبود نیرو و پرسنل است، با توجه به گستردگی جغرافیایی شهرستان با این تعداد نیرو نمی‌توانند به مشکلات کل شهرستان رسیدگی کنند.
 
وی خاطرنشان کرد:6روستا در منطقه خانقاه‌پی یا معظل کم آبی روبرو هستند در زمان بحران کرونا با بحران کم آبی نیز روبرو هستیم، مردم بیش از 18 ساعت  در روز با قعطی آب مواجه هستند، در حالی که شستن دست‌ها در این روزها بیش از هر زمان دیگر ضرورت دارد.
 
* افزایش صدور پروانه‌ها جمعیت افزایش یافته بدون فراهم شدن امکانات زیرساختی
 
دهیار رجه یکی ازعلل کم‌آبی سال‌های اخیر منطقه خانقاپی را افزایش جمعیت شناور و صدور پروانه‌های ساختمانی بدون در نظر گرفتن زیر ساخت‌های منطقه دانست و افزود: در گذشته جمعیت تعدادی از روستاها انگشت شمار بوده اما متاسفانه اکنون شاهد آن هستیم با خرید و فروش زمین‌ها و افزایش صدور پروانه‌ها جمعیت افزایش یافته بدون اینکه امکانات زیرساختی فراهم شود و این ظلم در حق اهالی منطقه است.
 
یعقوبی به محصور نبودن محوطه سرچشمه اصلی ورودی آب به مخازن اشاره کرد و گفت: سرچشمه‌های اصلی محصور نیست و امکان آلوده‌شدن آب توسط انسان و حیوانات وجود دارد، با پیگیری‌ها و رایزنی‌ها مقرر شد خط انتقال جدیدی لوله گذاری شود تا مشکلات آب شرب منطقه بر طرف شود.
 
*شکستگی‌های متعدد لوله‌های فرسوده آب شرب
 
ابراهیم محمودی عضو شورای اسلامی روستای فلورد به شکستگی‌های متعدد لوله‌های فرسوده آب شرب اشاره و اظهار کرد: از عید سال 98 همزمان با بروز سیل زیر ساخت‌ها از جمله لوله‌کشی آب‌ها به ویژه در مناطق  گرفتار سیل به شدت تخریب و باعث مشکلاتی برای مناطق  درگیر سیل شده است به صورتی که در بارندگی و سیلاب اوایل فروردین سال گذشته در اثر رانش و لغزش شکستگی‌ها آغاز شد و همچنان ادامه دارد.
 
وی افزود:سوال بنده از مسئولان ذیربط این است وقتی لوله‌های آب در یک منطقه شکسته شد و در طی چند ماه مرمت نمی‌شود، آب در این مدت آلوده  نمی‌شود؟ انجام آزمایشات میکروبی، کلرزنی مخازن وقتی که چند ماه در نقاط مختلف لوله‌های فرسوده دچار آسیب شدند که محل گذر حیوانات و انسان‌ها است بهداشت آب شرب را تضمین می‌کند؟
 
عضو شورای اسلامی روستای فلورد با گلایه‌مندی از نابسامانی آب منطقه بزلا خاطرنشان کرد:در روزهای که با بحران کم آبی مواجه هستیم و شهروندان ساعت‌ها با قعطی آب مواجه هستند در منطقه بزلا آب هدر می‌رود، در حالیکه با ساماندهی همین آب می‌توان بخشی از کم آبی مردم را جبران کرد.
 
*هدر رفت مایه حیات به علت شکستگی لوله در برخی نقاط شهری و روستایی
 
محمودی افزود: این روزها علی‌رغم اینکه مردم در اقصی نقاط مختلف با کمبود، افت فشار یا قطعی آب مواجه هستند شاهد هدر رفت این مایه حیات به علت شکستگی لوله در برخی نقاط شهری و روستایی هستیم که وقوع این موضوع در چندین مرحله باعث نارضایتی شهروندان شده است، نارضایتی مردم به این دلیل است که چرا با توجه به بحران کم آبی هر از چندگاهی شاهد هدر رفت هزاران  لیتر آب در کوچه پس کوچه‌ها به علت فرسودگی و یا شکستگی لوله آب باشیم، در حالیکه پرسنل آب و فاضلاب حتی به تلفن‌های مردمی پاسخ نمی‌دهند و مردم سرگردان شهرداری‌ها و فرمانداری می‌شوند. 
 
فرسودگی لوله‌های آب و شکستگی‌هایی که مدام در حال تکرار است، خبر شکستگی لوله‌های آب خبر جدیدی نیست، اما گویای آن است که در زیر پوست شهر چه می‌گذرد و در مواقع بحران می‌تواند منجر به چه اتفاقات پیچیده‌ای شود.
 
در حالی که مسئولان دائما از کم‌آبی خبر می‌دهند و شهروندان را به صرف‌جویی دعوت می‌کنند، شکستگی لوله‌های آب سبب هدر رفت مقدار زیادی آب می‌شود، در حال حاضر بحران آب در سوادکوه یکی از دغدغه‌های همه مردم محسوب می‌شود.
 
از سوی دیگر بسیاری از شهروندان نگران مشکلات بهداشتی آب شرب هستند، یزدانی یکی از شهروندان به خبرنگار ما گفت: در چند ماه گذشته آب زلالی خود را از دست داده و کدر شده، زمانی که شیر آب را باز می‌کنیم باید پنج دقیقه شیر آب باز بماند  تا کمی زلال شود.
 
* مخازن شهر برای جمعیت 20 سال پیش احداث شدند
 
وی به مخازن آب در مناظق مختلف شهر اشاره کرد و افزود: مخازن شهر برای جمعیت 20 سال پیش احداث شدند، اکنون که جمعیت افزایش یافته در طول روز به خاطر مصرف زیاد آب مخازن خالی و آب قطع می‌شود اما در شب که مصرف  شهروندان کاهش می‌یابد مخازن سر ریز می‌شوند و ساعت‌ها آب در جداول روان است.
 
شعارهایی که برمبنای صرفه‌جویی در مصرف آب اعلام می‌شود، مسئولان مردم را به رعایت در مصرف آب توصیه کرده و شعار« آب سرمایه ملی است، آن را هدر ندهیم » را سرلوحه نوع مصرف شهروندان قرار داده‌اند، به نظر می‌رسد مسئولان شرکت آب و فاضلاب باید توجه بیشتری به ترمیم لوله‌های فرسوده آب، توسعه و تجهیز مناسب شبکه توزیع آب داشته باشند.
 
 یکی از اهالی محله میارکلا پل‌سفید اظهار کرد: در این روزهای گرم و سخت کرونایی آنچه و مردم را تحت فشار قرار داده، بی‌آبی و افت شدید فشار آب است، مسئولان مشکلات را جدی بگیرند، چرا باید آب در  مناطق  کم برخوردار فشار پایینی داشته باشد و برخی نقاط دیگر با مشکل کمبود فشار آب روبرو نباشند، چرا  کسی توجه نمی‌کند؟
 
بعضی از مناطق لوله‌های فرسوده دارند که همین امر باعث نشتی آب می‌شود که متاسفانه این مهم مزید بر علت شده و بر افزایش مصرف آب افزوده است، همین مکان‌ها نشتی امکان آلوده شدن آب را فراهم می‌کند در سیستم آب‌رسانی اتلاف آب زیادی داریم، زمانی که آب قطع  می‌شود مقدار بیشتری آلاینده ‌وارد آب شرب می‌شود، وقتی آب قطع یا جیره‌بندی می‌شود آلاینده‌ها از لابه‌لای شکستگی‌ها وارد لوله می‌شوند و آلودگی بسیار شدیدی را وارد آب شرب می‌کنند، قطع آب علاوه بر اینکه مردم را اذیت می‌کند از نظر آلودگی هم خطرناک است .
 
به گزارش بلاغ، شکستگی لوله های آب باعث شده شهروندان از کیفیت آب رضایت نداشته باشند، در این روزهای بحرانی اگر به نقاط مختلف شهری دقت نماییم متوجه می‌شویم که در نقاط مختلف لوله‌های فرسوده شکسته شده و آب در حال هدر رفت است، وقت آن رسیده دست یاری به سوی مردم دراز کرده تا برای گذر از تابستان سخت و طاقت فرسا، در این روزگارسخت کرونایی ودراوج این بیماری که همه مردم برای رعایت دستورالعمل های بهداشتی نیازمند دسترسی به آب بهداشتی سالم هستند، با مدیریت، شرایط بهره‌مندی از این نعمت ارزشمند را برای ساکنان مردم شهر و روستا فراهم کنیم.

انتهای پیام/


کد مطلب: 432707

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/report/432707/کم-آبی-سوادکوه-افزایش-جمعیت-شناور-مخازن-آب-20-سال-قبل

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com