لزوم صیانت از امیدی که مجلس را در رأس امور کشور قرار می‌دهد؛

آژیری که نمایندگان مجلس باید همواره به آن توجه کنند/چشم امید مردم به مجلس در مبارزه با فساد

تاریخ انتشارپنجشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۱
کد مطلب : ۴۳۱۸۱۴
مجلس یازدهم با وجود آنکه اکثریت آن را نمایندگان جوان تشکیل می‌دهند، با ویژگی‌های منحصر بفرد نسبت به تمام دوره‌های قبلی، نیازمند هوشیاری بیشتر در حفظ سلامت خود و مبارزه بی‌امان با فساد هستند که رسالت‌ برجسته‌شان در این ارتباط فعال نگه داشتن و حمایت جدی از مرکز نظارت بر رفتار نمایندگان است.
۰
plusresetminus
آژیری که نمایندگان مجلس باید همواره به آن توجه کنند/چشم امید مردم به مجلس در مبارزه با فساد
به گزارش بلاغ، ماجرای آقای تاجگردون در روز نهایی رأی‌گیری صحن مجلس برای تعیین اعتبارنامه او، حاوی پیامی است که دقت در آن، جای نگرانی را برای دلسوزان کشور باقی می‌گذارد. این نگرانی زمانی تولید می‌شود که ماجرای استیضاح‌ برخی از وزراء دولت در مجلس قبلی مورد دقت قرار گیرد‌، که نهایت منجر به رآی‌دادن همان‌هایی که متن استیضاح را امضاء کرده بودند به وزیر مربوطه می‌شد و بعدها کاشف بعمل می‌آمد که بر سر رأی‌آوری آن وزیر و یا موارد مشابه، نماینده‌ها با این پیشنهاد که فلان میزان اعتبار برای اجرای چند پروژه در حوزه انتخابیه‌شان تطمیع می‌شدند و یا فلان امتیاز را حتی برای شهرستان‌های خود دریافت می‌داشتند، به آن وزیر رأی مثبت می‌دادند.

آژیر هشدار برای نمایندگان مجس یازدهم در اینجا روشن شد
سرانجام پس از چندبار رفت و آمد پرونده آقای تاجگردون، در تاریخ 99/4/18 در صحن مجلس رأی‌گیری شد و نتیجه بدین ترتیب اعلام گردید: از 251 نماینده حاضر، 102 رای موافق، 128 رای مخالف و 21 رای ممتنع کسب شد.

باتوجه به محتوای پرونده و رویکرد ضدفساد مجلس یازدهم، که وجه ممیز و برتر این مجلس ذکر می‌شود، انتظار مردم دادن رأی قاطع منفی به اعتبارنامه فرد یادشده بود نه آنکه این آمار درخور توجه رأی موافق و ممتنع به اعتبارنامه فردی باشد که بشدت موارد فسادش مطرح شده و توسط دستگاه‌های مربوطه نیز اعلام گردیده بود.

طبیعی است شفافیت آراء در این جاهاست که می‌تواند بسیاری از ادعاها را مورد راست‌آزمایی قرار دهد.
مجلس یازدهم در آغاز راه و بشدت مورد امید مردم و بیش ار آن زیر ذره‌بین دوستان و دشمنان قرار دارد.
وقتی این مجلس از تعابیر بلند مقام معظم رهبری برخوردار می‌شود که به بخشی از آن اظهارات اشاره خواهد ‌شد، حیف است که بر دامن چنین مجلسی از همان ابتدای کار، غبار تردید و تشکیک بنشیند.

مقام معظم رهبری: "خوشبختانه مجلسِ تشکیل‌شده یکی از قوی‌ترین و انقلابی‌ترین مجالس دوران انقلاب هم هست. بحمدالله سرشار است از نیروهای پُر‌انگیزه و پُر‌ایمان،‌ نیروهای پُر‌توان، نیروهای جوان. هم جوانان تحصیل‌کرده و انقلابی در بین شماها زیاد هستند -جوانان کاربلد، نه دور از مسائل اجرائی؛ در بین مجموعه‌ی شما جوانانی هستند که هم پُر‌انگیزه هستند، پُر‌توانند، هم کاربلدند- هم مدیران انقلابی دوره‌های گذشته؛ تعدادی از مدیرانی که کار اجرائی کرده‌اند، اجرا را می‌شناسند، عرصه‌ی عمل را کاملاً می‌شناسند، در بین شماها جمعی از اینها هستند که وجودشان مغتنم است؛ و هم بالاخره سابقه‌داران در قوّه‌ی مقنّنه؛ [یعنی] عدّه‌ای که قبلاً در مجلس بودند و شیوه‌های کار مجلس را می‌شناسند. مجموعه‌ی این سه گروه -آن جوانان، و آن مدیران، و این پیشکسوتان و سابقه‌داران- مجموعه‌ی بسیار خوب و کارآمد و به‌دردبخوری را بحمدالله در این مجلس به وجود آورده. بنابر‌این، مجلس، مجلس بسیار خوبی است. خوشبختانه به مسائل انقلاب هم این مجلس حسّاس است. در همین یک ماه و اندی که گذشته، انسان احساس میکند به مسائل انقلاب حسّاسند. سرعت عمل هم به خرج دادید؛ هم در تشکیل هیئت‌رئیسه، هم در تشکیل کمیسیون‌های تخصّصی و تعیین رؤسای این کمیسیون‌ها، و بحمدالله کار را زود پیش بردید و اینها همه‌ در خور تحسین است."

برای مجلسی با توصیف فوق‌العاده زیبای فوق و مسئولیت‌آور، انتظار هوشیاری و پرهیز از لغزش بغایت وجود دارد. مجلسی که بفرموده سکاندار حکیم انقلاب در عمر کوتاه دو ماهه خود توانست مدبرانه بدور از تنش و حاشیه‌سازی، اقدامات مقدماتی تشکیل کمیسیون‌ها و انتخابات داخلی مجلس و کمیسیون‌ها، بررسی و تصویب اعتبارنامه‌ها، فراخوان وزراء و بررسی برنامه آنان را بخوبی و تحسین‌برانگیز انجام دهد و تصویر پخته و مجربانه‌ای از خود بجا بگذارد، نباید در موضوع فساد، که در اعتبارنامه آقای تاجگردون از حساسیت اصلی و بالایی برخورد بود، اینگونه دچار تشتت آراء و تردید می‌شد.

مشکلات ناشی از خود ماست
ریشه مشکلات کشور را باید ناشی از عملکرد غلط مسئولان ‌دانست. در همین دیدار تصویری مقام معظم رهبری فرمودند: "مشکلات ما هم حقیقتاً ناشی از این است که خودمان کم‌توجّهی کردیم: ظَهَرَ الفَسادُ فِی البَرِّ وَ البَحرِ بِما کَسَبَت اَیدِی النّاس؛(۲) خود ما یک جاهایی بی‌توجّهی کردیم، کم‌توجّهی کردیم.

طبیعی است که اکثر مشکلات در اثر بی تدبیری محریان و مسئولانی است که باید طبق قانون عمل کنند و منافع خود و جریان سیاسی خود را نبینند. انتصابات جناحی و بدور از شایستگی، نتیجه‌ای جز بروز مشکلات و نارضایتی ندارد. این انتصابات غلط در هر دولتی با هر رویکردی که انجام شود، منشاء نابسامانی و چالش می‌شود.

از سال 1388 تاکنون مقام معظم رهبری مکرر در مورد فتنه و فتنه‌گران سال 88 اعلام موضع فرمودند و تصریح داشتند که آنها (سران فتنه)، علی‌رغم وجود سازوکارهای قانونی و اعلام آمادگی نظام برای رفع ابهام آنها، در مقابل نظام ایستادند و به دشمنان انقلاب فرصت اجرای توطئه‌های‌شان را دادند و خود نیز مجری این توطئه‌ها شدند، اما در هر دو دولت آقای روحانی در مقابل نص موضع رهبری انقلاب، از عناصری در دولت استفاده شد که جزء فعالان و بازداشتی‌های فتنه بودند و هیچ‌گاه نیز از آن جریان منحط و امید دشمنان، که نخست وزیر رژیم صهیونیستی از آنان به عنوان سربازان خود یاد می‌کرد، برائت نجستند و حتی در مجلس همگرا با دولت آقای روحانی با افتخار نیز از نسبت خود با فتنه یاد می‌کردند و طرفه آنکه سه وزیر جریان فتنه از آن مجلس در یک روز رأی اعتماد نیز گرفتند. طبیعی است که عملکرد این وزراء معطوف به جلب رضایت سران فتنه باشد که در خط مخاصمه با انقلاب اسلامی قرار داشته و دارند.

معظم له در همین دیدار اظهار داشتند: "کسانی با تحریک دشمنان -چه در سال ۷۸، چه در سال ۸۸ چه در سال‌های بعد- یک حرکتی انجام دادند که برای نظام مضر بود، آن که توانست بیاید وسط میدان و دشمن را مأیوس کند مردم بودند."

وقتی خط دولت استفاده از عناصری معلوم‌الحال و مخالف منافع ملت باشد که کشور را بیش از 8ماه دچار خطرناک‌ترین چالش امنیتی کردند و دشمنان انقلاب و ایران را امیدوار و پرجرأت برای براندازی جمهوری اسلامی نمودند و حتی شدیدترین تحریم‌ها علیه ملت ایران را به دشمنان پیشنهاد دادند، بطور قطع و یقین اوضاع کشور باید بمراتب بدتر از وضع کنونی باشد که الحمدلله به یمن ایمان و هوشیاری مردم و پیروی‌شان از رهنمودهای رهبرمعظم انقلاب توانست ترفندهای دشمنان و جهالت برخی از درون حاکمیت را خنثی کند و کشور را تا اینجا سرپا نگه دارد.

مرزهای شاخص نیازمند مراقبت‌اند
از وظائف مجلس، نظارت بر حسن اجرای قوانین است. قوانین را باید محریان اجراء کنند. وزراء، عالی رتبه‌ترین مسئول در هر دستگاه دولتی بشمار می‌آیند. این وزراء باید از مجلس رأی اعتماد بگیرند. نمایندگان مجلس نقش مهمی در کارآمدی و یا ناکارآمدی وزراء دارند. بدین جهت، صرفنظر از رویکرد روسای جمهور، این مجلس است که با صیانت از مرزهای شاخص‌ها و موازین، می‌تواند حرکت صحیح دولت بر ریل قوانین را تعیین کند؛ چرا که مجلس است به وزراء رأی می‌دهد و اگر وزیری را قابل مسئولیت مربوطه نداند، به او رأی نمی‌دهد حتی اگر بدفعات رئیس جمهور افراد را معرفی کند و مجلس آنها را قابل نداند.

بنابر این، در بسیاری از نابسامانی‌های کنونی ضمن آنکه آقای رئیس جمهور نقش اصلی را دارد، مجلس نیز بدون نقش و تقصیر نیست. مجلس یازدهم با توجه به عمر کمتر از یک سال این دولت، هیچ فرصتی برای استیضاح این وزیر و رئیس جمهور ندارد و بهیچوجه به صلاح کشور نیز نیست، تنها راه برای اصلاح امور، همکاری و تعامل طرفینی بر محور حل مشکلات مردم از سوی سه قوه است.

باید به درایت مجلس در همکاری با دولت و قوه قضائیه در کاهش آلام مردم اذعان کرد و بر این سیاست مدبرانه، که مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز هست، ابرام ورزید و همه انرژی‌ها را در راستای این سیاست برخط کرد. طبیعی است که بدخواهان و حاشییه‌سازان این سیاست را عامل نابودی خود بدانند و برای عدم تحقق آن همه تلاش خود را در برهم زدن تفاهم بین قوای کشور و دمیدن بر تنور مشکلات و بحران‌ها و راه‌اندازی و بهره‌برداری از اغتشاشات و درگیری‌ها مصروف بدارند.

فعال شدن کمیسیون‌ها و دعوت از وزراء و بررسی طرح‌ها و برنامه‌های وزارتخانه‌ها برای حل عاجل مشکلات مردم به‌خصوص در مبارزه با گرانی‌ها همچنین هوشیاری مجلسیان در نرفتن به روی زمین حاشیه‌سازان و مصر بودن نمایندگان در پیگیری خط درست و قانونی خود، نوید امیدبخشی است که مردم را به آینده نه چندان دور خوش‌بین می‌سازد.

مردم مثل سیاستمداران رانت‌خوار فکر نمی‌کنند
از روز نخست شکل‌گیری مجلس یازدهم، جریان غیرانقلابی و موسوم به اصلاحات، تضعیف و تخریب این مجلس را در دستور کار خود قرار داد و با طرح عدم مشارکت مردم و میدان رقابت بدون رقیب و مسائلی از این قماش مراتب موضع منفی و مخربانه خود در قبال مجلس یازدهم را در رسانه‌های خود به نمایش گذارد، حتی یکی از این رسانه‌های حامی دولت, کلیه مشکلات کنونی را به این مجلسی نسبت داد که هنوز مجلس یازدهم به طور رسمی کار خود را آغاز نکرده بود.

بجای آنکه جریان غیرانقلابی طرفدار غرب در ایران به آراء مردم در انتخاب نمایندگان خود برای مجلس یازدهم احترام بگذارد، در اقدامی غیر متمدنانه، شروع به جسارت و تحقیر نمایندگان این مجلس کرد که بفرموده رهبر فرهیخته انقلاب، از برجسته‌ترین نمایندگان مجلس در طول پیروزی انقلاب تاکنون به جهات مختلف هستند.

از علائم برجسته بودن منتخبان مردم در مجلس یازدهم، سعه صدر این نمایندگان در قبال همه تهاجمات و جسارت‌هایی بود که جریان اصلاحات درصدد حاشیه‌سازی و مشغول کردن نمایندگان جدید این مجلس به دعوای حیدری نعمتی برآمده بود، است. همنواختی خواست مردم با رفتار متین نمایندگان مجلس یازدهم و اشتغال سخت منتخبان به مقدمات شکل‌گیری سریع مجلس برای پرهیز از اطاله مقدمات بمنظور رفتن هرچه سریع‌تر مجلس به سراغ مسائل اصلی مردم، که مقابله با گرانی‌ها و رتق و فتق امور اقتصادی، نشانه خوب و امیدبخشی برای مردم بود و هست که به انتخاب خود امیدوارتر شدند و اعتماد از دست رفته قبلی را بار دیگر به مجلس باز گردانند تا مجلس همانگونه که بنیانگذار فقید جمهوری اسلامی فرموده بودند، در رأس امور کشور قرار گیرد، همچنانکه رهبر انقلاب اسلامی به این هوشیاری نمایندگان اشاره داشته فرمودند: حضور «جوانان پرانگیزه، پرایمان، پرتوان، تحصیل‌کرده و کارآمد» در کنار شماری از مدیران انقلابی و دارای سوابق اجرایی، و نیز شماری از پیشکسوتان دارای سوابق نمایندگی، مجلس یازدهم را به مجلسی بسیار خوب و امیدبخش تبدیل کرده است.

حفظ امید مردم در گرو مراقبت بیشتر مجلس بر خود است
مردم در گفت و گو با خبرنگاران با صراحت اظهار می‌دارند که مجلس در جایگاه قانونگذار و ناظر، باید بشدت با تعارض منافع برخورد کند. نماینده‌ای می‌تواند بر حسن سلامت امور نظارت کند که خود آلوده و نمک‌گیر نباشد. کوتاه آمدن در قبال وزراء و دولت و یا هر جریان قدرت با این بهانه که برای حوزه انتخابیه امتیاز و اعتبار کسب شود، خیانت و سازشکاری در قبال رسالت نظارت است.

در جریان بررسی اعتبارنامه آقای تاجگردون ثابت شد که دستگاه‌های مسئول به صرف آنکه آقای تاجگردون اقدام به افزایش اعتیار ریالی آنها در کمیسیون تلفیق و یا در جایگاه حقوقی خود می‌کرد، از پیگیری فساد او کوتاه آمده بودند که بقول آقای دکتر ذاکانی، مردود و یا تجدید شدند؛ غافل از اینکه اعتبار دولتی، دارائی شخصی این رئیس کمیسیون و یا آن مسئول مجلس نیست که در قبال زیاد کردن آن، بشود امتیازی برای آن فرد بحساب آورد و از قضا، این حرکت نشانه مشکل‌دار بودن آن فرد است که خارج از روال قانونی برای گرفتن امتیاز اقدام به دست بردن در مصوبه کمیسیون می‌کرد.

نمایندگان! عاقبت بخیری‌تان در گرو انجام این توصیه‌هاست
رهبر انقلاب اسلامی در بخش پایانی بیانات‌شان به منتحبان مجاس یازدهم، توصیه هایی را خطاب به نمایندگان مجلس بیان کردند که با دعوت شما به مطالعه آن، این نوشتار را به پایان می‌بریم:
"نیت الهی و خالص"، "کار برای مردم" و "پرهیز از جو زدگی" اولین توصیه حضرت آیت الله خامنه ای به نمایندگان مجلس بود.

توصیه دیگر رهبر انقلاب مربوط به "سوگند نمایندگان" بود که گفتند: سوگندی که نمایندگان در آغاز به کار مجلس ادا می‌کنند، یک سوگند شرعی است و بر اساس آن باید به صورت جدی پاسدار حریم اسلام و نگهبان دستاوردهای انقلاب اسلامی باشند.

حضرت آیت الله خامنه ای در سومین توصیه، "توجه به مسائل کلیدی و اصلی کشور و پرهیز از دچار شدن به حاشیه‌ها و اولویت دادن به مسائل فرعی" را مورد تأکید قرار دادند و افزودند: در شرایط کنونی، در موضوع اقتصاد، مسائل اصلی کشور عبارتند از "تولید، اشتغال، مهار تورم، مدیریت نظام پولی و مالی، و عدم وابستگی اقتصاد کشور به نفت".

ایشان در زمینه مسائل اجتماعی هم تأکید کردند: موضوع "مسکن" به عنوان یک مسئله بسیار مهم و کلیدی، مسئله "ازدواج جوانان و راههای تسهیل آن"، مسئله "فرزندآوری و جلوگیری از حرکت کشور به سمت پیری جمعیت" و مسئله "مدیریت فضای مجازی در کوتاه مدت و میان مدت" از دیگر مسائل اصلی کشور هستند.

رهبر انقلاب اسلامی توصیه چهارم خود به نمایندگان مجلس یازدهم را به "تعامل و هم افزایی قوا" اختصاص دادند و گفتند: نقشه کلی تعامل قوا، از جانب دستگاه اجرایی و قوه قضاییه به اینگونه است که آنها باید مصوبات مجلس را به صورت دقیق و کامل اجرا کنند و هیچگونه تعللی در این زمینه جایز نیست.

حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: این تعامل از جانب مجلس نیز باید به اینگونه باشد که در مصوبات، ظرفیت ها و واقعیت های کشور در نظر گرفته شود.

ایشان در موضوع تعامل قوا خطاب به نمایندگان مجلس تأکید کردند: روابط مجلس با دولتمردان باید مطابق قانون و شرع باشد، یعنی سؤال و تفحص به عنوان حق مجلس وجود داشته باشد اما توهین و دشنام و نسبتِ بدون علم به دولتمردان به هیچ وجه جایز نیست و برخی از این نسبت‌ها حرام شرعی است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴