تاریخ انتشاردوشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۶
کد مطلب : ۴۳۱۶۸۱
بیش از یک سال است که از آخرین وعده‌های مسئولان برای نصب دکل دیجیتال تلویزیون به منظور پوشش بخش وسیعی از سطح شهر و روستاهای اطراف نکا می‌گذرد و در این شرایط کرونایی که همه خواستار در خانه‌ماندن مردم هستند، اهمال مسئولان شورای شهر و آب‌وفاضلاب، شبکه‌های ماهواره‌ای را همنشین مردم خسته از فشار مشکلات ساخته است.
۰
plusresetminus
نصب دکل دیجیتال تلویزیون در نکا به کجا رسید/ شورای شهر تعلل می‌کند یا آب‌ و‌ فاضلاب؟!
به گزارش بلاغ، بهره‌مندی از پوشش سراسری صداوسیما در زمره کمترین امکانات زیرساختی مردم به شمار می‌رود که بتوانند حداقل از تلویزیون دیجیتال و برنامه‌های آن با کیفیت مناسب برخوردار باشند.
به خصوص پس از گذر رسانه ملی از پوشش آنالوگ به دیجیتال که همراه با افزایش کیفیت برنامه‌ها و پخش آن همراه شده میزان استقبال مردم نیز به دنبال کردن تلویزیون داخلی بسیار بیشتر از گذشته بوده است.

این در شرایطی است که سالهاست بیش از ۲۵۰ شبکه ماهواره‌ای فارسی زبان به صورت ۲۴ ساعته در حال پخش برنامه‌های جذاب با موضوعات متنوع فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، ورزشی و حتی اقتصادی برای اثرگذاری هرچه بیشتر بر افکار عمومی ایران است تا در نبرد نابرابر تسخیر قلب‌ها و ذهن‌های مردم پیروز این میدان بوده باشند.

شرایط دریافت امواج دیجیتال بنابر اذعان مسئولان صداوسیما کمی سخت‌تر از امواج آنالوگ بوده بدین معنا که فضای پیش روی امواج برای رسیدن به گیرنده‌های خانگی یا همان آنتن منازل باید بدون مانع باشد تا با بهترین کیفیت و بدون نویز یا سیگنال مزاحم به دست مردم برسد.

برهمین اساس صداوسیما چند سالی است که افزایش دکل‌های گیرنده در نقاط مختلف کشور را در دستور کار خود قرار داده تا بتواند میزان دریافت امواج دیجیتالی تلویزیون و حتی رادیو را در همه مناطق کشور افزایش دهد.

درنتیجه نقاط کوهستانی و شهرهای دارای پستی و بلندی‌ها ازجمله مناطقی خواهند بود که باید تعداد بیشتری از دکل‌ها در آن نصب شود تا امکان گیرندگی را افزایشی داده و سبب رفاه بیشتر مردم در دریافت امواج تلویزیونی دیجیتال گردد.
 
* مردم محروم از پوشش مناسب دیجیتال و خیال بی خیال مسئولان
در همین راستا شهرستان نکا واقع در شرق استان مازندران یکی از شهرستان‌های دارای مشکل دریافت امواج گیرنده دیجیتال تلویزیون به شمار می‌رود چراکه هم بافت کوهستانی منطقه هزارجریب و هم تپه‌های نسبتاً بلند در منطقه شهری این شهرستان سبب دشواری فراوان مردم در بهره‌مندی از تلویزیون دیجیتال شده است.

این موضوع سالیان متمادی محل بحث و مطالبه نخبگان و افکار عمومی این شهرستان بوده و به نوعی به یک اعتراض قدیمی تبدیل شده که چرا نباید همه مردم از این دست امکانات موجود در سطح کشور بهره‌مند باشند.

آخرین پیگیری مربوط به نصب دکل دیجیتال در شهرستان نکا توسط خبرنگار بلاغ مربوط می‌شود به بیش از یک سال گذشته یعنی در اواسط تیرماه سال ۹۸ که در گفت‌وگو با سخنگوی وقت شورای اسلامی شهر نکا علت کندی روند نصب دکل در این شهرستان را جویا شده بودیم.

در آن گفت‌وگو نیز علی داد هم به عنوان عضوی از هیئت رئیسه شورا و هم مسئول رسیدگی به موضوع با اشاره به قطعی شدن نصب دکل گیرنده دیجیتال صدا و سیما در نکا اینگونه به مطالبه ما پاسخ داده بود که “ماجرای نصب دکل صدا و سیما در نکا به چند سال گذشته مربوط می‌شود که یک دکل شهرستانی باکیفیت و قیمت بالا ابتدا قرار بوده در این شهرستان نصب شود که باتوجه به قابلیت گیرنده و فرستنده بودن کل شهرستان نکا را می‌توانست پوشش دهد.

وی افزود: متأسفانه در دوره گذشته این ماجرا دیده نشد و با وجود جلسات متعددی که برگزار شد اما چون زمین به این دکل تعلق نگرفت در نهایت این دکل با آنتن دهی بسیار مطلوب که می‌توانست مورد استفاده تمام مردم شهرستان در روستاها و شهر قرار بگیرد از نکا گرفته و به جای دیگری منتقل شد.

سخنگوی وقت شورای اسلامی شهر نکا خاطرنشان کرد: البته کیفیت این دکل به اندازه‌ای بود که علاوه بر تمام نقاط شهرستان نکا می‌توانستت حتی بسیاری از مناطق شهرستان‌های اطراف را نیز پوشش دهد اما اینگونه نشد.
 
* زمینی که یکسال قبل انتخاب شد
این مسئول اضافه کرد: بعد از جلسات متعدد با فرماندار وقت نکا در آن زمان و عدم پیگیری جدی از سوی وی و اینکه کار به نتیجه نرسید با از دست رفتن دکل شهرستانی به جای آن دکل جدید شهری که از وسعت پوشش کمتری برخوردار است به نکا تعلق گرفت.

وی گفت: این دکل در سطح شهری و با پوشش دهی پایین در محدوده شهر نکا به شعاع میدانی تنها یک کیلومتر است که دارای قیمت نزدیک به ۶۰۰ میلیون تومانی بوده و تا کنون به این دکل نیز زمین مورد نظر تعلق نمی‌گرفت.

داد تصریح کرد: اما در دوره جدید با برگزاری جلسات متعدد و پیگیری‌های فراوان با همکاری و هماهنگی اداره آب و فاضلاب شهرستان سرانجام زمینی به مساحت ۱۰۰ متر مربع در منطقه‌ای مرتفع در جنوب محله دوگنبدان و در ضلع جنوبی منبع آب شهری به صورت دائمی در اختیار صدا و سیما برای نصب دکل قرار داده شده است.

وی افزود: بنابر اعلام مسئولان صدا و سیما پس از دراختیار قرار دادن زمین مراحل نصب و راه‌اندازی دکل برای استفاده نهایی شهروندان دو ماه به طول خواهد انجامید که با در نظر گرفتن مدت زمان اقدامات هماهنگی پیش از آن در نهایت تا پایان تابستان می‌توان شاهد شروع به کار این دکل بود.

در پایان عضو وقت هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر نکا اذعان کرد: علت اصلی جانمایی مکان در نظر گرفته شده نیز ارتفاع این مکان به منظور اشراف بر تمام مناطق شهر و امکان پوشش با کیفیت هرچه بهتر در این زمینه بوده است.”
 
* نظر یکسال قبل آب‌وفاضلاب شنیدنیست

البته خبرنگار بلاغ به همین میزان از پاسخ مسئولان نیز بسنده نکرد و موضوع را از دیگر نهاد دخیل در عدم اجرای کار یعنی اداره آب‌وفاضلاب شهری نیز پیگیر شد که مسعود حسن‌پور مدیر وقت این نهاد در آن زمان با اشاره به قرار داشتن سیر واگذاری زمین از سوی آب‌وفاضلاب شهری برای نصب دکل دیجیتال صداوسیما در مراحل پایانی، اظهار کرد: “باوجود گذشت یک ماه از زمان وعده داده شده برای تحویل زمین اکنون مراحل پایانی خود را می‌گذراند.

وی افزود: دو معاونت، بخش حقوقی و حراست اداره‌کل آب‌وفاضلاب شهری مازندارن موافقت خود را با این واگذاری اعلام کرده‌اند و از این نظر مشکلی وجود ندارد اما مرحله پایانی اعلام نظر مربوط به هیئت مدیره استان است.

مدیر وقت آب‌وفاضلاب شهری نکا با بیان اینکه اعلام نظر هیئت مدیره آب‌وفاضلاب شهری استان این روند را نهایی می‌کند، خاطرنشان کرد: با اعلام نظر هیئت مدیره استان رأی قطعی برای واگذاری زمین به منظور نصب دکل صداوسیما نهایی می‌شود.

این مسئول اضافه کرد: مشکلی که در این زمینه وجود دارد این است که آب‌وفاضلاب استان نزدیک به یک ماه است هیئت مدیره ندارد و همه در انتظار هیئت مدیره استان از سوی مسئولان کشور هستند.

وی با تأکید بر امکان واگذاری قبل از نظر نهایی هیئت مدیره، تصریح کرد: البته ما در انتظار مراجعه و پیگیری شورای اسلامی شهر نکا هستیم و در صورت تقاضای آن‌ها امکان تحویل زمین در زمان کنونی نیز وجود دارد.

حسن‌پور اذعان کرد: این امکان وجود دارد که باتوجه به سپری شدن مراحل کارشناسی و حقوقی مربوطه و عدم وجود مشکل جدی برای واگذاری زمین، واگذاری صورت گرفته و موافقت هیئت مدیره پس از انتخاب به منظور عقب نیفتادن امور در حال حاضر بعدا حاصل شود.”
 
* تلنگری جدی که شورا جدی نگرفت

این در شرایطی بوده که که طبق پیگیری آن زمان خبرنگار بلاغ، شورای اسلامی این شهر از حدود دو ماه قبل از آن یعنی در اردیبهشت‌ماه ۹۸ زمینی به مساحت حدود ۱۰۰ متر در مجاورت یکی از منابع آب شهری که در اختیار آب‌وفاضلاب شهری نکا بوده برای نصب دکل فرستنده دیجیتال صداوسیما در نظر گرفته بود.

باوجود آمادگی صداوسیمای مرکز مازندران برای نصب دکل البته این واگذاری نیاز به موافقت مراجع استان آب‌وفاضلاب داشته که طبق گفته مدیریت شهری آن زمان این نهاد در شهرستان در تیرماه دیگر مشکلی برای این واگذاری وجود نداشته و شورای اسلامی شهر نکا باید هرچه سریعتر با پیگیری لازم نسبت به دریافت و تحویل زمین به صداوسیما اقدام می‌کرد.

در آن زمان نیز تأکید شد هرچه که از انجام کار به طول بی‌انجامد قصور از سوی شورای اسلامی شهر نکا بوده و مردم کوتاهی را از این نهاد خواهند دانست تا با انجام این طرح مشکل بخش اعظمی از شهر نکا و مناطقی از روستاهای اطراف نسبت به دریافت بدون مشکل امواج دیجیتال تلویزیون رفع شود.
 
* لطفا پاسخگوی عملکرد یکساله خود باشید
اما اکنون که حدود یک سال از آن زمان می‌گذرد و با ادغام آب‌وفاضلاب شهری و روستایی با روی کار آمدن یک مجموعه واحد مدیریت آب‌وفاضلاب در سطح شهرستان دیگر نباید مشکل خاصی در این زمینه وجود داشته باشد همچنان شاهد ادامه اهمال مسئولان و وجود مشکل در این زمینه هستیم.

این درحالیست که طبق اخبار موثق مشکل هیئت مدیره آب‌وفاضلاب استان مازندارن مدت‌هاست حل شده و حتی این نهاد با نصب دکل و دراختیار قرار دادن فضای در نظر گرفته شده از سوی شورای شهر نکا موافقت نیز کرده است اما همچنان اقدام عملی جدی در این زمینه از سوی شورای شهر و شهرداری نکا صورت نمی‌پذیرد.

حال سوال این است که مسئولان شورای شهر و آب‌وفاضلاب شهرستان برای رفع مشکل مردم در مدت یک سال گذشته چه اقداماتی را انجام داده‌اند و چه اندازه برای رفع مشکل مردم تلاش کرده‌اند.

البته آنچه مهم است اینکه اگر تلاشی نیز در این زمینه صورت گرفته هنوز به ثمر نرسیده و معضل دریافت شبکه‌های دیجیتال تلویزیون یک رنج قدیمی در مناطق مختلف این شهرستان به شمار می‌آید.

به یقین در حالت عادی هیچیک از مسئولان شهرستان راضی به ویرانی آخرت خود نیستند اما شاید مشغله‌های بعضاً غیرضرور و ناکارآمدشان آنان را از تبعات گسترش استفاده از ماهواره و پرداختن به شبکه‌های ماهواره‌ای که حاصل بی‌تدبیری و ناتوانی آنان در نصب تنها یک دکل ساده می‌باشد غافل ساخته است.

در این شرایط شورای اسلامی شهر نکا به عنوان منتخبان مردم باید پاسخگوی این مطالبه عمومی که بیش از چند ۱۰ هزار نفر از شهروندان را شامل‌می‌شود بوده و اقدامات احتمالی صورت داده البته فراتر از نامه‌نگاری‌های بی‌خاصیت مرسوم را برای مردم شرح دهد.

در این شرایط شاید فرماندار نکا به عنوان مقام ارشد دولت که مجموعه آب‌وفاضلاب به نوعی زیرمجموعه دولت در شهرستان به شمار آمده باورود جدی به موضوع بتواند شرایط را برای حل و فصل هرچه سریعتر مشکل فراهم سازد.

امید است پس از یکسال کوتاهی مسئولان در برخورداری شهر نکا از یک دکل دیجیتال ایده‌آل در نهایت بتوان شاهد حل این معضل مهم اما به سادگی قابل رفع، در این شهرستان باشیم تا در شرایطی که همه در خانه ماندن را به مردم توصیه می‌کنند حداقل دلخوشی بهره‌مندی از تلویزیون باکیفیت دیجیتال داخلی به عنوان کمترین امکانات رفاهی در اختیار مردم، در این شهر محقق شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آمریکا مضحکه کارشناسان جهان شد
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰
عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴