معاون وزیر بهداشت با ‌اشاره به افزایش سرایت کرونا:

عروسی، عزا و مسافرت‌ها 3 عامل مهم ابتلا به ویروس کرونا در کشور هستند

تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۵ تير ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۶
کد مطلب : ۴۳۱۳۳۶
معاون بهداشت وزارت بهداشت درباره جهش ویروس کرونا گفت: اگر قبلا یک فرد به ویروس کرونا مبتلا می‌شد و می‌توانست سه نفر را مبتلا کند، با این جهش می‌تواند در لحظه حدود ۸ یا ۱۰ نفر را درگیر کند.
۰
plusresetminus
عروسی، عزا و مسافرت‌ها 3 عامل مهم ابتلا به ویروس کرونا در کشور هستند

به گزارش بلاغ، علیرضا رئیسی در نشست خبری با اصحاب رسانه که به صورت مجازی برگزار شد، اظهار داشت: اردیبهشت‌ماه، میزان مراجعه به مراکز ۱۶ ساعته بسیار کاهش پیدا کرد و دوباره به علت افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا، این مراکز فعال شدند. در تهران ابتدا حدود ۵۰ مرکز ۱۶ ساعته و بعد به علت کاهش موارد ابتلا، ۴۰ مرکز و بعد ۳۰ مرکز داشتیم. هفته گذشته این مراکز ۱۶ ساعته در تهران به ۹۴ مرکز افزایش یافت.

رئیسی افزود: پزشک حتما باید قانع شود که فرد علائمی از کرونا دارد و از او تست گرفته شود. اگر فرد علائم دارد یا بیماری زمینه‌ای داشته باشد، حتما از او تست گرفته می‌شود. اگر علائم وخیم داشته باشد که حتما باید به بیمارستان برود. فردی که علائم مختصری دارد، طبق پروتکل از او تست گرفته نمی‌شود. بیش از ۸۰ درصد افراد مبتلا، بدون علامت هستند. زیرا این ممکن نیست که از همه افراد تست گرفته شود. اگر افراد علائمی دارند، حتی اگر تست ندادند هم باید در منزل بمانند و ماسک بزنند و به جز کارهای ضروری از منزل خارج نشوند.

 دلیل اصرار بر لغو طرح ترافیک چیست؟
 وی در ارتباط با لغو نشدن طرح ترافیک گفت: ما به این دلیل می‌گوییم که طرح ترافیک لغو شود که ورودی به مترو و حمل‌ونقل عمومی کاهش پیدا کند، زیرا تراکم در مترو و اتوبوس بیشتر شده و شانس انتقال افزایش پیدا خواهد کرد. بهترین راه، افزایش ظرفیت حمل‌ونقل عمومی است که این یک راهکار بلندمدت است و در کوتاه‌مدت امکان‌پذیر نیست.
معاون وزیر بهداشت بیان کرد: بر اساس پژوهشی که در یکی از دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران انجام شده، ۴۴ درصد تراکم حمل‌ونقل عمومی و مترو به خاطر کارکنان دولتی و ادارات است. ۲۷ درصد مربوط به افرادی است که برای کار ضروری مجبور هستند از منازل خارج شوند.

بازیافت ماسک‌‌های دور ریخته شده صحت ندارد
رئیسی در پاسخ به سؤالی درباره شایعه بازیابی ماسک‌های دور ریخته شده و فروش آنها به مردم اظهار داشت: چنین چیزی صحت ندارد و کشور ما نیازی به بازیافت ماسک ندارد. توصیه اصلی ما در این زمینه این هست که حتی افراد می‌توانند در منازل ماسک تولید کنند یا از جاهایی ماسک بخرند که اطمینان وجود دارد. قرار نیست از جاهای غیرمطمئن ماسک بخریم. در فروردین‌ماه که ماسک کم بود نیز در کشورهای دیگر این شایعه‌ها وجود داشت که ماسک‌ها را بازیافت کرده و اتو می‌کنند و می‌فروشند. بعد گفتند که این ماسک‌ها را آماده کرده و به ایران می‌فرستند که یکی از شایعه‌های عجیب بود. بنابراین موضوع بازیافت ماسک صحت ندارد.
 شنبه در مورد دهه محرم تصمیم‌گیری خواهد شد.

وی ادامه داد: تجمع هرچه باشد می‌تواند در این شرایط باعث انتقال ویروس کرونا شود. در مورد دهه محرم، از نظر ارتباط فرهنگی و دلدادگی که همه شیعیان جهان و ایران دارند، پیوست ناگسستنی با محرم وجود دارد اما باید این عزاداری به شیوه‌ای برگزار شود که هنوز درباره آن تصمیم‌گیری نشده و آخر هفته در کمیته امنیتی و اجتماعی و شنبه در ستاد ملی مقابله با کرونا در این زمینه تصمیم‌گیری خواهد شد.

 انجام تست سرولوژی برای تشخیص کرونا کلاهبرداری است
معاون بهداشت وزیر بهداشت افزود: مردم به هیچ عنوان تست سرولوژی انجام ندهند. این تست فقط برای این است که افراد متوجه شوند مواجهه قبلی با این بیماری داشته‌اند یا نه. یعنی بدانیم وضعیت انتشار بیماری در یک منطقه چگونه است. در برخی تبلیغات می‌گویند تشخیص کووید-۱۹ در دو یا سه دقیقه با تست سرولوژی انجام می‌شود، این از نظر ما کلاهبرداری است. انجام تست سرولوژی برای تشخیص، کلاهبرداری است.

رئیسی ادامه داد: تست سرولوژی یعنی مواجهه قبلی با ویروس وجود داشته و در بدن آنتی بادی ایجاد شده و حالا اندازه‌گیری می‌کنند. تنها روش تشخیص کووید-۱۹ تست PCR است. انجام تست سرولوژی کاملا بیهوده است.

 افزایش سرایت کرونا با جهش جدید
وی درباره جهش ویروس کرونا گفت: بحثی که وجود دارد دو نکته است. یکی این‌ که با این جهش، میزان سرایت بیشتر شده و دوم این‌که روی مرگ و میر هیچ تاثیری ندارد. اگر قبلا یک فرد به ویروس کرونا مبتلا می‌شد و می‌توانست سه نفر را مبتلا کند، با این جهش می‌تواند در لحظه حدود ۸ یا ۱۰ نفر را درگیر کند. این جهش ژنتیکی از نظر سرعت یا سرایت بیشتر اهمیت دارد، اما روی مرگ و میر تاثیری نگذاشته است.

 3 عامل مهم ابتلا به کرونا در ایران
معاون وزیر بهداشت بیان کرد: عروسی، عزا و مسافرت‌ها سه عامل مهم ابتلا به ویروس کرونا در کشور هستند. اگر مسافرت‌های جمعی شکل بگیرد، قطعا مشکل ایجاد می‌کند. نمی‌توانیم جاده‌ها را ببندیم. باید به این سمت برویم که پروتکل‌ها را رعایت کنیم.

 مناطق سفید و زرد و قرمز هیچ وقت ثابت نیستند
رئیسی گفت: مناطق سفید و زرد و قرمز کرونایی هیچ وقت ثابت نیستند و می‌توانند تغییر کنند. جاهایی که کمتر مبتلا شدند در برابر ابتلا بیشتر مستعد هستند. قبلا می‌گفتیم هرمزگان و بوشهر و خوزستان وضعیت سفید داشتند، اما در حال حاضر قرمز هستند. استان‌هایی مثل قم و گیلان در حال حاضر میزان ابتلا کمتر شده است. بنابراین رنگ‌ها اصلا پایدار نیستند و وقتی می‌گوییم ۲۰ درصد افراد در یک استان مبتلا شدند، یعنی ۸۰ درصد هنوز نگرفته‌اند و مستعد ابتلا هستند.

 پلمب 286 هزار واحد صنفی متخلف
وی بیان کرد: حدود هفت میلیون نفر از مشاغل مختلف وجود دارد و کل نیروهای ما حدود ۷ هزار و ۴۵۰ نفر است. این‌که انتظار داشته باشیم که فقط نیروهای بهداشت نظارت کنند، اصلا شدنی نیست. دستورالعملی مصوب و به سراسر کشور ابلاغ شده که همه اعم از استانداران، اصناف و اتحادیه‌ها و وزارتخانه‌ها در سطوح نظارتی را درگیر موضوع نظارت خواهد کرد. تاکنون ۲۸۶ هزار وارد صنفی متخلف، پلمب شده است. البته بررسی‌ها نشان می‌دهد که رعایت پروتکل‌ها به حد مطلوب نرسیده
است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما