تاریخ انتشاردوشنبه ۲۳ تير ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۲
کد مطلب : ۴۳۱۰۱۴
معضل متکدیان در خیابان های شهر از آسیب های جدی است که چهره شهر را زشت می‌کند؛ اما امروز شاهد حضور متکدیان در شکل جدیدی به نام رمال ها در خیابان ها هستیم تا با بهانه فالگیری کیسه ای در قالب دیگری برای جیب مردم بدوزند.
۰
plusresetminus
بازار داغ رمالی در خیابان‌های آمل/کیسه‌هایی که رمالان از جیب مردم می‌دوزند
به گزارش بلاغ، دمپایی شصتی پایش بود، پیراهن بلند و شالی که تا نیمه های بدنش را گرفته بود، نه پوشش لباس هایش، نه چهره و نه لهجه اش به هیچ کجای شمال نمی خورد، می گفت از شیراز آمده است، در کنار پیاده روی میدان 17 شهریور نشسته بود، دو تایی از آنها هم ایستاده بودند و به عابران سرنوشتتشان را تعارف می کردند.

وقتی قیمت آینده را می پرسی می گوید هر چه می خواهی بده، اما با دیدن کارتخوانی که از کیفش در می آورد می فهمی تازه ابتدای بازی است و اینجا هر چه کیسه را شل کنی بیشتر به تو خواهد گفت و بیشتر سوال در ذهنت هجی خواهد شد و این دور باطل تا ناکجا ادامه خواهد داشت، جزیره ای که دوست داری آن را کشف کنی و در آخر تو را با انبوهی از سوال بدون کشف هیچ مبداء تنها خواهد گذاشت.



بازار داغ رمال ها

کف دستهایم را که دید، مانند ضبطی از پیش تعیین شده چند صفحه ای سخن گفت، چیزهایی که همه در زندگیشان تجربه کردند، اعتماد از دوستانی که منجر به ضربه خوردن شده باشد، حسودهای که همه دور  اطرافشان هست، شکستی که همه زیربار آن رفتند و.. اکثریت حرفهایش مهر تایید داشت؛ چرا که همه تجربه آن را داشتند، همچنان از پنجره تردید به او نگاه می کردم، کار جدید ترش را رونمایی کرد، این بار نخی گرفت و گره زد و گفت نیت کن و اگر این باز شد نیت تو به خیر براورده می شود و اگر نه خدا صلاح نمی داند.
نخ را چند گره زد و در کف دستهایم قرار داد، بعد گره را با دعای که کرد نخ را از دستهایم کشید، جوری این کار را کرد، که انگار کشف جدیدی اتفاق افتاد هر کسی به راحتی می توانست این کار را بکند، حالا نوبت به آپشن دیگری بود، چند مهره و یک شاخ کوچک در دستهایم گذاشت و تاکید کرد این مهره مار است و چون از من خلی خوشش امده این راه داده است.

تجارت پر سود در خیابان های آمل

نمی دانم چند فن بروسلی دیگر در آستین داشت و تا کی ادامه می توانست داشته باشد، این روزها از این دست بانان زیادی را در قسمت های پر رفت و آمد شهر می بینیم که برخی از آنها حتی زیر بیست ساله هستند، بیشترشان از مشکلات مالی می نالند، اینکه جبر روزگار مجبورشان کرده از خانه و کاشانه خود سفر کنند و به شمال بیایند، درآمدشان از این راه آنقدر هست که خرج زندگی می دهند.
حضور فالگیرها آن هم به تعداد زیاد نه تنها تصویر خوبی به شهر نمی دهد، بلکه نشان می دهد ارگان مربوطه همانطور که نتوانست جمع آوری متکدیان را به خوبی عمل کند، این خلل باعث شد فالگیرها هم مجال خودنمایی داشته باشند و بازارشان در خیابان سکه شود.

معضل متکدیان در خیابان های شهر از آسیب های جدی است که چهره شهر را زشت میکند؛ اما امروز شاهد حضور متکدیان در شکل جدیدی به نام رمال ها در خیابان ها هستیم تا با بهانه فالگیری کیسه ای در قالب دیگری برای جیب مردم بدوزند.



فالگیری، کلاهبرداری یا مال نامشروع

اکبرزاده در گفتگو با خبرنگار بلاغ با اشاره به اینکه رمالی، جادوگری و سرکتاب باز کردن در قانون فعلی جرم محسوب نمی شود، گفت: با استفاده از قانون تشدید مجازات مرتکبان اختلاس، ارتشا و کلاهبرداری با این افراد می توان بعنوان کلاهبردار برخورد کرد.
وی ادامه داد: این افراد با استفاده از قوانین  مربوط به کلاهبرداری وتحصیل مال نامشروع با استناد ماده 2 قانون تشدید مجازات مرتکبان اختلاس، ارتشا و کلاهبرداری مجازات می شوند.
وکیل پایه یک دادگستری با بیان اینکه جرم فالگیری از طریق مال نامشروع عنوان کرد: هر کس بطور کلی مالی یا وجهی تحصیل کند که طریق تحصیل آن فاقد مشروعیت قانونی بوده است، مجرم محسوب می شود و علاوه بر رد اصل مال، به مجازات سه ماه تا دو سال حبس و یا جریمه نقدی معادل دو برابر مال بدست آمده محکوم خواهد شد.
وی تصریح کرد: این جرم از منظر کلاهبرداری براساس ماده یک قانون هر کس از راه حیله و تقلب مردم را به داشتن اموال و اختیارات واهی فریب دهد یا به امور غیرواقع بترساند و از طریق مالی تحصیل کنند کلاهبرداری محسوب می شود و علاوه بر رد مال از یک تا هفت سال حبس و پرداخت جزائی نقدی معادل مالی که اخذ کرده است محکوم خواهد شد.

صدیقه تالشی کارشناس ارشد مشاوره و مدرس دانشگاه در مورد عواملی که ما را به سمت خرافات می کشاند گفت: در جامعه ما افرادی هستند که با کوچکترین مشکل به جای توکل منطقی و یافتن راه حل مناسب برای رفع مشکل به سراغ فالگیرها می روند
وی با بیان اینکه مشکلات با حضور فالگیرها در جایگاه بدتری قرار می گیرد عنوان کرد: به جای حل مشکل به روش تخصصی که می تواند مشاوره خانواده و روانشناس ها باشند تا روند زندگی شان تغییر کند به سمت فالگیرها می روند به و دستورات آنها عمل می کنند.
کارشناس خانواده به ویژگی افرادی خرافاتی اشاره کرد و افزود:افراد افسردگی شدیدی دارند ،اعتماد به نفس پایین ،خودشان را باور ندارند در تصمیم گیری هایشان دچار مشکل می شوند  و به یک نیروی قوی تر احساس نیاز می کنند.


گره گوری که با دندان باز می شود

وی عدم مهارت خلاق گونه برای حل مشکلات را از عواملی دانست که افراد را به سمت فالگیرها سوق خواهد داد و خاطر نشان کرد: بیشتر این افراد از مشکلات شخصیتی رنج می برند ،عدم بلوغ ،خلاء های که فرد در زندگی دارد باعث می شود که با وجود مشکل به دنبال پناهگاه باشد.
تالشی باور نداشتن قدرت تحلیل حل مشکلات را زمینه بروز افرد به سمت فالگیرها خواند و عنوان کرد: شخصی که خود را باور ندارد ،نمی تواند تصمیم قاطعی بگیرد ، به دنبال راه حل های راحت است این خرافه ها را یک نیروی خارق العاده ماورای طبیعت در نظر می گیرد که می تواند به او کمک کند.
وی تلقین را زمینه بروز بسیاری از خرافات دانست و تصریح کرد: فرد حرفهای فالگیر را باور می کند ، در خودش این احساس را گسترش می دهد و دقیقا به دنبال آن اتفاقی می رود که به این سمت و سو بوده است.



این استاد دانشگاه با بیان اینکه خانم ها بیشتر به سمت خرافه و فالگیری گرایش پیدا می کنند تاکید کرد: بخاطر اعتماد به نفس پایین تر ،احساسی و عاطفی بودن بیشتر تحت تاثیر قرار بگیرند و اینکه همیشه سعی می کنند به دنبال کمک کننده برای مشکلات خود هستند باعث می شود بیشتر به سمت فالگیرها بروند.
وی از آسیب های که فرد با مراجعه به فالگیر در پی خواهد داشت را افزایش اختلاف های خانوادگی بیان کرد و ادامه داد: به اختلافات دامن زده می شود ،بدبین می شوند و به دنبال توهمات و خیال ها می روند بیشتر آنها می گویند که جادو و طلسم شده اند و چیزهای را که فالگیر به فرد القا می کنند در واقعیت دنبال می کنند ،انتظار می کشند و در تلاش وقوع آن هستند.
تالشی با اشاره به مراجعین زیادی که دچار این بحران شده اند یادآور شد: افرادی با بازی احساسات و عواطف مردم منابع زیادی دریافت کرده اند اشخاصی که حاضر شدند برای طلسمشان 25 میلیون پول پرداخت کنند و زندگیشان را نابود کرده اند در حالی که با مبلغی بسیار کم تر از این می توانستند به مشاوره مراجعه و به حل مشکلاتشان بپردازند.

امیدهای واهی

خرافات در دنیای مدرن امروزی تحت عنوان‌های مختلفی از قبیل ، فال‌گیری ،فال قهوه ،سر کتاب باز کردن، طالع‌بینی، ستاره‌بینی، بخت‌بینی یا بخت را بستن و یا باز کردن رواج پیدا کرده است مشتی خرافات است که سودجویانه به جیب افراد زود باور طمع دوخته است حتی مراجعه به این افراد در برخی شرایط، طبق نظر برخی مراجع حرام عنوان شده است.
تاثیری خرافات بر جامعه غیر قابل انکار است ،عقب ماندن از پیشرفت‌های علمی واجتماعی با امید های واهی ، هدر رفتن منابع و سرمایه و اثر گذاری افراد دیگر در زندگی و سرنوشت شخص که به مرور به بی اراده شذن شخص می انجامد در حالی که در زندگي فرد مسلمان خداوند تمام امورات وي ارجح است و همه اسباب و علل ناشي از قدرت الهي خواهد بود.
انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آمریکا مضحکه کارشناسان جهان شد
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰
عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴