تاریخ انتشارسه شنبه ۱۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۸
کد مطلب : ۴۳۰۴۴۳
کرونا به غیر از تلفات زیاد جانی و همچنین ضررهای اقتصادی که به دنیا و همچنین کشور ایران وارد کرده، سبب آسیب‌های روحی، روانی و اجتماعی فراوانی شده است.
۰
plusresetminus
غفلت از پسا کرونا یعنی فاجعه/ دولت و خانواده‌ها در کاهش آسیب‌ها تلاش کنند
به گزارش بلاغ، با شیوع بیماری کرونا که به زعم بسیاری از کارشناسان پزشکی و درمانی ویروس ناشناخته‌ای در طی دهه‌های اخیر بوده آسیب‌های فراوانی را به‌دنبال داشته است.

کرونا به غیر از تلفات زیاد جانی و همچنین ضررهای اقتصادی که به دنیا و همچنین کشور ایران وارد کرده، سبب آسیب‌های روحی، روانی و اجتماعی فراوانی شده است.

یکی از آسیب‌هایی که ناشی از پدیده کروناویروس بوده، پیامدهای جمعیتی و همچنین درگیری‌ها و چالش‌های زندگی است که شاید بتوان این روزها در جامعه به‌آسانی آن را لمس کرد.

تاثیر زیاد کرونا بر الگوهای جمعیتی
یعقوب فروتن عضو هیات علمی دانشگاه مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به پیامدهای جمعیتی ویروس کرونا اظهارکرد: بیماری کرونا به دوصورت مستقیم و بدون واسطه و همچنین به صورت غیرمستقیم پیامدهایی را در زمینه مسائل جمعیتی جهان و کشور ما وارد می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: زاد و ولد، مرگ و میر، الگوهای ازدواج، الگوهای طلاق و الگوهای مهاجرتی از جمله مهمترین ابعاد جمعیتی هستند که به عنوان پویایی جمعیت محسوب می‌شوند و بیماری کرونا می‌تواند در این زمینه‌ها اثرگذار باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه مازندران با بیان اینکه بیماری کرنا در زمینه الگوی مرگ و میر بیشتر نمود پیدا کرده است، تصریح کرد: تاکنون بیش از 500 هزار نفر در جهان براثر کرونا فوت شده‌اند و میزان مرگ و میر همچنان رو به افزایش است که از پیامدهای قهری و مستقیم این بیماری است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: کرونا حتی به الگوهای ازدواج و فرزندآوری هم تاثیرگذاشته و با تعطیلی و محدودیت تالارها و رفت و آمدهایی که باید برای مراسم عروسی و جشن‌ها صورت می‌گرفت و درحال حاضر وجود ندارد نشان از تاثیر این بیماری است.

فروتن با اشاره به اینکه پیامدهای غیرمستقیم بیماری کرونا دارای اهمیت بیشتری است گفت: پیامدهای غیرمستقیم در واقع همان فضای روانشناختی است که بر روحیات و فرصت‌های شغلی افراد جامعه اثر داشته و مشکلات زیادی در پی آن به وجود می‌آید.

وی با بیان اینکه بیماری کرونا بر افزایش مهاجرت تاثیر داشته است افزود: بخشی از جامعه به‌ویژه افراد تحصیل‌کرده در ایام کرونایی انگیزه بیشتری برای مهاجرت به خارج از کشور پیدا کردند.

دکترای تخصصی جمعیت‌شناسی اجتماعی با اشاره به اینکه ظرفیت جمعیتی ایران از زمان تشکیل دولت مادها تاکنون به میزان کنونی نبوده است اظهارکرد: بخش زیادی از جمعیت کنونی کشور ما جمعیت جوان بوده که بیش از نیمی از جمعیت را تشکیل می‌دهند اما متاسفانه برخی افراد با ورود به مسائل حاشیه‌ای از بهار جمعیتی کشور استفاده نمی‌کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه مازندران  خاطرنشان کرد: نقش دولت در زمینه کم کردن تاثیر کرونا بر مسائل مختلف اجتماعی کشور بسیار مهم است.

خانواده‌ها در کنار هم بودن را تمرین کنند
حبیب‌الله حلیمی عضو هیات علمی دانشگاه مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهارکرد: یکی از مسائلی که می‌تواند در پیشگیری از گسترش بیماری کرونا موثر باشد عادت اعضای خانواده و تربیت فرزندان به رعایت مسائل بهداشتی است.

وی خاطرنشان کرد: نهاد خانواده می‌تواند در نگاه تربیتی با رفتاری که در فرزندان نهادینه شده باشد به صورت شخصیت وجودی اهل رعایت بهداشت باشند همانگونه که عادت به صداقت یا نظم دارند.

عضو هیات علمی دانشگاه مازندران با بیان اینکه کرونا موجب افزایش درگیری‌های زندگی و چالش‌های خانوادگی شده است تصریح کرد: باتوجه به اینکه مردها عادت به در خانه ماندن نداشتند و منزل مانند یک محل استراحت برای آن‌ها بود، در زمان شیوع بیماری کرونا و در منزل ماندن اجباری موجب مشکلاتی در زندگی خانوادگی شده است.

حلیمی ادامه داد: عدم وجود صمیمیت بین زن و شوهر از دلایل دیگری است که در زمان کرونا سبب شد تا نقاط مشترک بین زوجین کمتر باشد و خانواده‌ها بیشتر به مرور کمبودهای خود بپردازند که همین امر تنش‌هایی را ایجاد می‌کند.

وی تاکید کرد: اگر صمیمیت بین زوجین افزایش پیدا کند و خانه را به‌عنوان خانواده خود درنظر بگیرند، آن زمان اگر مجبور باشند تا پایان عمر خود در خانه بمانند تحمل این موضوع به آسانی ممکن است.

رئیس دانشکده الهیات دانشگاه مازندران یادآور شد: البته روزهای کرونایی برای برخی خانواده‌ها فرصتی شد تا بیشتر درکنار هم بوده و زندگی زیباتری را داشته باشند.

عضو هیات علمی دانشگاه مازندران گفت: اگر اعضای خانواده بتوانند باهم بودن، باهم حرف زدن، باهم بازی کردن و باهم کار کردن را تمرین کنند تحمل زندگی افزایش پیدا می‌کند و زندگی زیبایی را شاهد خواهیم بود.

به گزارش بلاغ، مسئولان مختلف به ویژه دولت‌مردان باید تمهیداتی را درنظر بگیرند تا آسیب‌های اجتماعی ناشی از بیماری کرونا کاهش پیدا کند.

درحالی که خود بیماری درد بزرگی برای افراد به حساب می‌آید، خانواده‌ها باید با صمیمیت از این دوران عبور کنند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲