کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

دلار 20 هزار تومانی تقصیر مجلس جدید است!

5 تير 1399 ساعت 0:24

روزنامه زنجیره‌ای آرمان دیروز در مطلبی نوشت: «در شرایط کنونی مجلس یازدهم به صورت متصلب و متعصب با موضوع سیاست خارجی برخورد می‌کند. چنین رویکردی در نهایت عاقبت مشخصی ندارد. در روزهای گذشته ما دوباره شاهد افزایش قیمت ارز و تورم در کشور بوده‌ایم که یکی از دلایل آن عملکرد مجلس یازدهم در زمینه سیاست خارجی است.»


به گزارش بلاغ، این روزنامه زنجیره‌ای در ادامه نوشت: «در شرایط کنونی این شائبه برای مردم کشور ایجاد شده که مجلس یازدهم ممکن است کشور را به سمت تنش بیشتر ببرد. این مسئله تأثیرات منفی روانی روی افراد جامعه گذاشته و روی بازار نیز اثرگذار بوده است.»

یکی از دلایل افزایش افسارگسیخته قیمت دلار این است که متاسفانه دولت همچنان همه تخم‌مرغ‌های خود را در سبد برجام چیده است.
بر همین اساس علیرغم خسارت محض برجام، بخش اعظمی از ظرفیت‌های دولت به وزارت خارجه خلاصه شده و وزارت خارجه نیز متاسفانه به وزارت امور برجام خلاصه شده است.

کارنامه بسیار ضعیف دولت در هفت سال اخیر در حوزه اقتصادی، گرانی افسارگسیخته را در اقلام مختلف در پی داشته است. حالا رسانه‌ها و فعالین مدعی اصلاحات با بی‌اخلاقی، هیچ‌اشاره‌ای به عملکرد ضعیف دولت نداشته و مجلس یازدهم را مسبب وضع موجود اقتصادی جا می‌زنند. مجلسی که تنها چند هفته از آغاز به کارش سپری شده است.
طیف مدعی اصلاحات بانی اصلی خسارت محض برجام است. اما با توهین به شعور مردم، تقصیرها را به گردن دیگران می‌اندازد.

گرانی دلار و طلا میوه درخت برجام نیست؟!
روزنامه زنجیره‌ای آفتاب یزد در شماره دیروز خود تصاویر رئیس‌جمهور و رئیس‌مجلس را کنار هم گذاشته و تیتر زده است: «مسئولان همچنان مشغول وعده اند!»

این روزنامه طیف موسوم به اصلاح‌طلب در گزارش خود آورده: «عادت به گرانی، روزگاری وقتی دلار به پنج هزار تومان رسید بسیاری شوکه شده بودند و وامصیبتا بود اما به لطف مدیریت پایدار در حوزه اقتصادی حالا دلار 20 هزار تومان را هم رد کرده است و اگر در میان مردم برویم به هرکس بگوییم دلار از 20 هزار تومان رد شده است با خونسردی جواب می‌دهد به 30 هزار تومان هم می‌رسد! در واقع دیگر عادی شده است و گویی آب که از سر گذشت چه یک وجب چه صد وجب!»

در این رابطه لازم به یادآوری است که روزگاری همین جماعت زنجیره‌ای پروژه مشترکی را به منظور ترور شخصیت سیدابراهیم رئیسی و ترساندن مردم از رای دادن به او دنبال می‌کردند. آن روزها این جماعت به مردم القا می‌کردند که اگر رئیسی، رئیس‌جمهور شود دلار 5هزار تومان می‌شود! حالا این جماعت باید پاسخگو باشد که چرا با چنین القائات نادرستی دلار را به مرز 20هزار تومان رسانده‌اند.
این گزارش در ادامه آورده است: «روزگاری افزایش قیمت دلار را شوک ارزی می‌نامیدند اما این روزها نام شوک نمی‌توان بر آن گذشت بلکه افزایش‌های روزمره شاید نام بهتری باشد! البته در چنین شرایطی مدیران و مسئولان بی‌تفاوت نیستند و حسابی مشغول وعده دادن هستند! اخبار را که در رسانه‌های مختلف بالا و پایین می‌کنیم پشت میز نشین‌های مختلفی را می‌توان دید با سمت‌ها، القاب و تزهای مختلفی را می‌بینیم که می‌گویند درست می‌شود...»

روزگاری نه چندان دور همین روزنامه آفتاب یزد تیتر زده بود: «بفرمایید گلابی‌های برجام» در آن فقره تا یکی-دو هواپیمای دست دوم به ایران داده شد! این روزنامه‌ها هیاهویی به راه انداخته بودند که بله درخت برجام میوه داده است. باید پرسید که چطور است تا یک مورد مثبت کوچک و مقطعی رخ دهد می‌شود گلابی برجام اما گرانی دلار و طلا میوه درخت برجام نیست؟!

اما کار غیراخلاقی و غیرحرفه‌ای این روزنامه و دیگر روزنامه‌های طیف موسوم به اصلاح‌طلب در این روزها این است که تلاش می‌کنند همه چیز را به گردن مجلس یازدهمی بیندازند که هنوز در مقدمات خود است، چنانکه این روزنامه نیز تصاویر حسن روحانی را که هفت سال است سکاندار قوه مجریه کشور است، در کنار محمدباقر قالیبافی گذاشته که 2هفته است ریاست مجلس را به عهده گرفته است.

به نظر می‌رسد این روزنامه‌ها در حالی که از عمر دولت یک سال دیگر باقی مانده، در تلاش هستند نتیجه عملکرد اصلاح‌طلبان را در دولت تدبیر و امید و مجلس دهم (مجلس پیشین) به گردن مجلس یازدهم بیندازند.

اصلاح‌طلبان: دولت روحانی 17 میلیارد دلار ارز کشور را به باد داد!
روزنامه سازندگی در گزارش تیتر 1 خود با عنوان «چرا دلار گران شد؟» نوشت: «دولت طی 2 سال گذشته موفق نشده هیچ مکانیزم نظارتی دقیقی را برای هدایت ارز 4200 تومانی به کار گیرد. در همین دوره زمانی بیش از 17 میلیارد دلار ارز کشور به دلیل سوءاستفاده‌های صورت گرفته، به باد رفت. در این وضعیت حتی تزریق‌های دولت به بازار ارز و کمک به تأمین کالاهای مورد نیاز مردم هم در کاهش نرخ‌ها موثر نبوده و همزمان با رکود در صنایع، تورم هم روند صعودی به خود گرفته است.»
مهر ماه سال گذشته بود که خبرنگار کیهان در نشست خبری با رئیس‌جمهور از آقای روحانی درباره بر باد رفتن 18 میلیارد ارز 4200 تومانی و مسئولیت این خسارت پرسید که رئیس‌جمهور در پاسخ گفت 18 میلیارد دلار بر باد نرفته و به مردم داده شده است! روحانی گفت «این سؤال، سؤال شایعی در روزنامه‌هاست و من از بانک مرکزی هم می‌خواهم که به این سؤال پاسخ مفصل‌تری بدهند.» اما هنوز که هنوز است کسی مسئولیت آن را بر عهده نمی‌گیرد و پاسخگو نیست!

دهه‌شصتی‌ها بمیرند بحران‌ها خودبه‌خود حل می‌شود!
روزنامه شرق از جمله روزنامه‌های طیف موسوم به اصلاح‌طلب در سرمقاله دیروز خود نوشته است: «کشور ما به خاطر انبوه متولدان دهه 60، اینک در مرحله پنجره جمعیتی قرار گرفته که نوسانات ساختار سنی از بارزترین ویژگی‌های آن است. هنگامی که اواخر دهه ۱۳۸۰ موج دهه‌شصتی‌ها به نقطه اوج ازدواج و فرزندآوری (۲۰ تا ۳۵سالگی) رسید، میزان ازدواج حدودا دوبرابر شد و موالید هم سیر صعودی گرفت و به بیش از یک‌ونیم میلیون تولد در سال افزایش یافت.»
این نوشتار آورده است: «به عبارت بهتر انبوه متولدان دهه ۶۰ که هرم جمعیت کشور را دچار برآمدگی یا بیرون‌زدگی غیرطبیعی کردند، در مقطعی جمعیت نونهالان و خردسالان را به‌طور غیرطبیعی بالا بردند و مشکلاتی خلق کردند و در مقطعی جمعیت کودکان و نوجوانان را بالا بردند و کمبود‌های شدیدی به‌ویژه در حوزه آموزش به وجود آوردند و در مقطعی - که تاکنون هم ادامه دارد- جمعیت جوانان را افزایش دادند و کمبود‌های شدیدی در حوزه‌های‌اشتغال، سرمایه‌گذاری، مسکن و رفاه و... خلق کردند، طبعا وقتی به سن سالخوردگی هم برسند، مشکلاتی به وجود می‌آورند و نهایتا از آن سن هم عبور می‌کنند[یعنی به سنین مرگومیر می‌رسند] و دوباره ساختار سنی جامعه طبیعی می‌شود.»

پوسترچسبانی برای ترامپ مشکلات کشور را حل نمی‌کند
روزنامه اعتماد روز گذشته گفت‌وگویی با حسین علایی منتشر کرد که حاوی نکات قابل تاملی بود. وی در بخشی از گفت‌وگو ابتدا رویکرد جمهوری اسلامی در قبال آمریکا را به عنوان دلیل خباثت‌های آمریکا علیه ایران عنوان کرده و می‌گوید: «اين تلقي كه ايالات‌متحده دنبال رابطه برابر با جمهوري اسلامي نيست بلكه به دنبال بازگرداندن سلطه خود بر ايران است باعث شده كه در تنظيم رابطه كشور با دنياي غرب، مشكلات زيادي ايجاد شود.»

اما در ادامه و در تناقضی آشکار همین رویکرد از سوی جمهوری اسلامی را تایید و تصریح می‌کند: «اما امريكايي‌ها هنوز در ارتباط با ايران با همان نگاه سلطه و بازگشت به ايران برخورد مي‌كنند و همواره از تلاش براي تغيير رفتار ايران حرف مي‌زنند. از طرفي برداشت‌ها در ايران هم اين است كه امريكايي‌ها نمي‌خواهند با جمهوري اسلامي مانند يك كشور عادي رابطه حسنه داشته باشند بلكه مي‌خواهند فشار بياورند تا ايران در راستاي سياست‌هاي امريكا عمل كند و اگر حتي بتوانند به دنبال تغيير حكومت هم هستند.»

علائی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اصرار و پافشاری بر احتمال تغییر رویکرد ترامپ در قبال ایران، تلویحا مذاکره با دولت فعلی آمریکا را به مسئولان پیشنهاد داده و می‌گوید: «بله، چرا امیدواری وجود نداشته باشد. ترامپ از فشارهای حداکثری خود بر ایران به نتیجه دلخواه نرسیده است. کرونا و اعتراضات به نژادپرستی شانس پیروز شدن او را در انتخابات کم کرده است. او در مقابله با ایران ممکن است به سرنوشت کارتر دچار شود و یک دوره‌ای شود. اما آمریکایی‌ها عملگرا هستند و اگر ترامپ به این نتیجه برسد که با مسیری که اتخاذ کرده‌ به جایی نمی‌رسد، شاید روش خود را تغییر ‌دهد... به نظر من اکنون که دونالد ترامپ تحت فشار است بهترین فرصت است برای آنکه ایران سناریوهایی متفاوت را چیده و به بهترین راهکار برای حل مسائل با استفاده از ضعف و نیاز انتخاباتی ترامپ برسد.»

گفتنی است، علی‌رغم اثبات چند باره این مسئله که تنها راه‌حل مشکلات اقتصادی کشور نه نگاه به بیرون و برداشته شدن تحریمها بلکه اتکاء به ظرفیت‌های درونی است، عده‌ای همچنان علاقه‌مندند با دادن آدرس غلط کشور را دوباره در دور باطلی بیاندازند که هیچ نتیجه‌ای جز نابودی سرمایه‌های یک کشور و اتلاف عمر و ظرفیتهای یک ملت نخواهد داشت.

بزک اوباما و امیدواری بیجای مدعیان اصلاحات به روی‌کارآمدن دموکرات‌ها در آمریکا
روزنامه دولتی ایران دیروز گفت‌وگویی را حسین موسویان، از اعضای تیم سابق روحانی در مذاکرات هسته‌ای که به اتهام ارائه اطلاعات به بیگانگان محکوم شد، منتشر کرد.

وی گفته است: «خیلی‌ها در ایران برجام یا مذاکره کنندگان برجام را تقبیح و سرزنش کردند و گفتند که شما از نظر کارشناسی و حقوقی بندهای لازم را در برجام ذکر نکرده‌اید و آمریکا به همین دلیل توانسته که براحتی از آن خارج شود؛ اما این انتقاد واقعا بی‌پایه و بی‌اساس است... ترامپ تاکنون از کنوانسیون بین‌المللی آب و هوا که همه کشورهای دنیا درباره آن مذاکره کردند و از سازمان بهداشت جهانی خارج شد. دادگاه بین‌المللی لاهه را تحریم کرد. با کانادا و مکزیک و اتحادیه اروپا مشکل دارد و با چین هم وارد جنگ تجاری و با روسیه وارد جنگ اقتصادی و امنیتی و تسلیحاتی شد. بنابراین عدم پایبندی ترامپ فقط به برجام محدود نمی‌شود.»

موسویان در بخش دیگری از این مصاحبه می‌گوید: «مسئله روابط ایران و آمریکا دوطرفه است و درباره این موضوع همه مسائل به واشنگتن مربوط نمی‌شود بلکه بخش مهمی از آن به ایران مرتبط است؛ یعنی فرض بگیرید که بایدن بیاید و بگوید که من به برجام برمی گردم. حتما شما صحبت‌های آقای اوباما را به خاطر دارید. او می‌گفت که من به دنبال تغییر رژیم نیستم و حاضرم با ایران براساس احترام متقابل و عدم مداخله رابطه داشته باشم. اوباما حتی در سازمان ملل رسما اعلام کرد من به فتوای مذهبی مقام رهبری احترام می‌گذارم. اصلا محور برجام خود او بود. اما مگر در ایران نگاه‌ها به آمریکا کاملا تغییر اساسی کرد؟»
وی همچنین ادعا کرده است: «اوباما واقعا می‌خواست طبق تعهدات دولت آمریکا در چارچوب برجام همه تحریم‌ها را علیه ایران بردارد... اما چرا امکان انجام این کار به طور صددرصد وجود نداشت؟ البته دولت قبلی آمریکا مقدار زیادی از تعهدات خود را مانند اجرای قرارداد هواپیما، باز کردن مسیر صادرات پسته و خاویار و صنایع دستی ایران اجرا کرد. تحولات مهمی رخ داد اما چرا اوباما نتوانست همه تعهدات خود را در برجام انجام دهد؟ زیرا تحریم‌های غیرهسته‌ای برای دوره ماقبل برجام بود و ربطی به برجام نداشت... بایدن [در این صورت که رئیس‌جمهور آمریکا شود] به دنبال کاهش تشنج و خصومت و پیدا کردن راه تعامل خواهد بود.»

خبرنگار ایران نیز در بخشی از مصاحبه گفته است: «از صحبت‌های شما چنین بر می‌آید که گره بسیاری از مشکلات سیاست خارجی کشور در کاستن از اختلافات با آمریکا است. موضوعی که یک ضلع مهم آن به اجماع نهادهای داخلی ایران درباره رابطه با آمریکا باز می‌گردد. با این حال برای مشخص شدن چشم انداز این رابطه بحرانی باید تا انتخابات آمریکا صبر کرد.»

گفتنی است، یکی از مهم‌ترین هشدارهای منتقدان برجام، علاوه‌بر لزوم رعایت بندها و ضرورت‌های حقوقی، بدعهدی و پیمان شکن بودن آمریکایی‌ها بود. این پیش‌بینی و هشدار، با وجود بزک اوباما در این مصاحبه نیز، در همان روز نخست اجرای برجام به وقوع پیوست و اوباما با تحریم‌های ضدایرانی برجام را کاغذ پاره کرد. این بدعهدی با همراهی اروپا ادامه یافت و خروج ترامپ از برجام، شلیک او به تفاله برجام و تنها نمایش دیگری از روند این بدعهدی بود. اوباما به دلیل تعدد تحریم‌‎ها علیه ایران آقای تحریم لقب گرفته و همانی بود که از گزینه روی میز حرف می‌زد. امیدواری بیجای حامیان دولت و مدعیان اصلاحات به دموکرات‌های آمریکا در حالی است که دموکرات‌ها نیز مانند جمهوری خواهان، خواستار حذف بند موسوم به «غروب آفتاب» از برجام و اضافه شدن گستاخی‌هایی از جمله اقتدار موشکی و نفوذ منطقه‌ای ایران به توافق هسته‌ای هستند.

جیک سالیوان از اعضای کلیدی دولت اوباما و از مذاکره‌کنندگان با ایران در مذاکرات برجام که اکنون در کمپین انتخاباتی دموکرات‌ها حضور دارد، در مصاحبه با‌اندیشکده‌هادسون گفته است: «دولت بعدی آمریکا (در صورت پیروزی بایدن) باید بلافاصله پس از بازگشت به برجام روند مذاکره درباره توافق‌نامه بعدی را آغاز کند. توافق نامه بعدی باید زمانبندی محدودیت‌ها موسوم به بند غروب را تمدید کند. همچنین باید تلاش شود عناصر دیگری را هم در توافق تقویت کنیم.»


کد مطلب: 429216

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/report/429216/دلار-20-هزار-تومانی-تقصیر-مجلس-جدید

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com