کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بلاغ گزارش می‌دهد

رنج 10 ساله بی‌آبی 9 روستای بابل/مردم دست به دامان چاه‌ها شده‌اند!

8 تير 1399 ساعت 0:11

در حالی مردمان 9 روستای ضلع شمالی گتاب بابل، بیش از یک دهه است که کم‌آبی سخت رنج‌شان می‌دهد، اما بهانه تکراری امروز و فردای حل این مسئله، فقدان اعتبارات از سوی مسئولان عنوان می‌شود اما به نظر می‌رسد نبود دغدغه‌مندی مسئولانه و اهمال مدیران استانی و شهرستانی، چاشنی تند، این بهانه است.


به گزارش بلاغ، چند سالی است که مشکل تامین آب در 8 روستای ضلع شمالی بخش گتاب از توابع شهرستان بابل، به مشکل جدی نزدیک به 12 هزار ساکن این روستاها مبدل شده است.

طی سالیان اخیر، بارها و بارها هم مردم منطقه و هم رسانه‌ها و هم تعدادی از مسئولان این بخش از شهرستان بابل، فریاد گلایه خود را به فرمانداری، بخشداری و شرکت آب و فاضلاب شهری و روستایی رسانده‌اند؛ اما کماکان علیرغم اقدامات دست و پا شکسته و نافرجام، مشکلات بر قوت خود باقی است.

روستاهای ملا محله، دلاورکلا، سوربن، درزی کلای آخوندی بالا و پایین، حاجی کلا و سیاکلا محله هشت روستای ضلع شمالی دهستان گتاب شمالی هستند که سال‌ها است مشکل تأمین آب به مشکل عمده و حالا کهنه این منطقه تبدیل شده است و این روزها با گرم‌ شدن دمای هوا، این مشکل حادتر از گذشته، مردمان این منطقه را رنج می‌دهد.

مرم این مناطق، از کمبود آب، قطعی مکرر آب در طول شبانه روز و کدر بودن رنگ آب شرب، گلایه مندند و معتقدند اقدامات مسئولان ذیربط در خصوص حل این مشکل، مقطعی و تاکنون کارساز نبوده است.

رنجی 10 ساله از بی آبی بیخ گوش شهر

محمد باقر علی‌تبار بخشدار بخش گتاب در این باره به خبرنگار ما گفت: هشت روستای ضلع شمالی بخش گتاب که حدود 12 هزار نفر جمعیت و بالغ بر 3 هزار و 500 مشترک دارند،نزدیک به بیش از یک دهه است که با مشکل تأمین آب شرب مواجه هستند.

وی افزود: تأمین آب این مناطق از محل خرید آب شهری است و در عین حال که متولی تامین آب این مناطق آب روستایی است، اما از آنجا که آب شهری از کنار این روستاها عبور می‌کند، تحت عنوان خرید آب شهری، مایحتاج این مناطق تأمین می‌شود.

بخشدار بخش گتاب خاطرنشان کرد: به هر حال از یک سو، با توجه به نوساناتی که در آب حوزه شهری به وجود می‌آید، این نوسانات با شدت بیشتری به تامین آب این روستاها، منتقل می‌شود و از سویی دیگر، بحث دیگر در تمام این نقاط، رقوم ارتفاعی یکسانی هم وجود ندارد که مزید بر علت می‌شود.

این مسئول ادامه داد: این عوامل دست به دست هم می‌دهد تا در برخی ساعات از روز، دبی آب 20 لیتر بر ثانیه موجب می‌شود تا در برخی نقاط، با قطعی یا کمبود آب مواجه شوند که همه این‌ها منجر شده است تا این روستاها، با مشکل تأمین آب مواجه شوند.

علی‌تبار بیان کرد: مشکل تامین آب این مناطق از گذشته تا کنون، جدی بوده است و ما برای حل این موضوع، دو کار را به طور همزمان دنبال کردیم که گام اول این بوده که یک تثبیتی روی میزان تامین آب از محل خرید آب شهری ایجاد کنیم تا به طور متوسط بین 20 تا 30 لیتر بر ثانیه آب در این مناطق تامین شود تا بتوانیم تا حل دائمی این مشکل، این کمبود آب، به نحوی مدیریت شود.

وی اضافه کرد: بارها هم برای حل این موضوع، نشست‌های متعددی را با آب و فاضلاب شهری، شوراها، دهیاران پیرامون زمان بندی و سایر موضوعات را برگزار کردیم اما همان طور که مستحضرید با توجه به کمبود آب و کاهش افت فشار و نوسانات موجود در غالب نقاط استان، تثبیت مدیریت تامین آب به طور پیوسته به ویژه در مناطق روستایی ممکن نیست و در عین حال تمام تلاش را بر انجام این امر قرار دادیم.

احداث خط انتقال و احداث مخزن لنگ اعتبار

بخشدار بخش گتاب عنوان کرد: اما به موازات این گام، به دنبال حل دائمی مشکل تامین آب این 8 روستا بودیم که بدین منظور از قبل یک پروژه‌ای تعریف شده بود که با همکاری فرمانداری و دستگاه‌های ذیربط، منجر به این شد که یک مخزن 500 متر مکعبی این مجتمع در نقطه سوربن احداث شود و اکنون تقریبا پروژه احداث مخزن، تکمیل شده است.

این مسئول تصریح کرد: اما اکنون این میزان آبی که دارد بدین منظور تحت عنوان مجتمع آب رسانی درزیکلا تامین می‌شود، برای اینکه این میزان آب به مخزن هدایت و آبگیری انجام شود، پاسخگوی حجم تقاضا نیست و نیازمند اجرای خط انتقال است.

علی‌تبار افزود: این خط انتقال را هم ما از سال 98 که ساخت این مخزن تقریبا رو به اتمام گذاشت در دست کار قرار دادیم و در نیمه سال 98 به جد پیگیر اجرای آن بودیم که اکنون، پیرو آخرین مذاکراتی که با آب و فاضلاب روستایی انجام شد، قول داده شد که این پروژه را جهت اجرای خط انتقال به مناقصه بگذارند.

وی اظهار کرد: طبق آخرین مذاکره‌ای که طی روزهای قبل انجام دادیم اعلام شد که پروژه خط انتقال به مناقصه گذاشته شده است و منتظر اعلام نتیجه مناقصه هستیم.

بخشدار بخش گتاب متذکر شد: ضمن این موضوع از فرماندار بابل تقاضا کردیم تا این پروژه در زمره 3 پروژه شاخص شهرستان بابل منظور گردد که پیرو این موضوع در کمیته برنامه ریزی شهرستان نیز مبلغی برای این منظور، تخصیص پیدا کرد.

این مسئول مطرح کرد: برای اجرای پروژه خط انتقال حداقل یک‌ونیم تا دو میلیارد تومان اعتبار لازم است که با تخصیص این اعتبار، کار با سرعت بیشتری دنبال خواهد شد.

علی‌تبار یادآور شد: زمان پایان این پروژه به میزان تامین اعتبار آب و فاضلاب روستایی برای اجرای خط انتقال بستگی دارد و از طرفی دیگر، عوامل متعددی در اجرای یک پروژه دست به دست هم می‌دهند که باید در کنار یکدیگر قرار بگیرند تا به اتمام برسد.

وی با بیان اینکه اجرای این پروژه در بخش گتاب یکی از الویت‌دار ترین پروژه‌های در دست اقدام است؛ گفت: ما به جد پیگیر اجرای این پروژه هستیم و توانستیم با رایزنی‌ها، اعتبار در نظر گرفته شده در کمیته برنامه ریزی شهرستان را تخصیص 100 درصد بگیریم و ما بقی بر می‌گردد به شرکت آب و فاضلاب روستایی که تا چه میزان بتواند از محل‌های ممکن، تامین اعتبار کند.

بخشدار بخش گتاب افزود: اگر پروژه خط انتقال انجام شود، در درجه نخست، آب به سمت مخزن هدایت و ذخیره آب انجام می‌گیرد و در گام بعدی، با توجه به اختلاف رقوم ارتفاعی، می‌توان به صورت یکسان،  تامین آب مشترکین را انجام داد.

این مسئول یادآور شد: مشکل تامین آب در تمامی مناطق بخش گتاب وجود دارد اما به شکل حاد، مختص ضلع شمالی و 8 روستای این بخش است که به صورت 100 درصد از محل خرید آب شهری تامین می‌شود و اگرنه در خصوص سایر نقاط به زمان پیک مصرف آب بر می‌گردد و مقطعی است.

برای تامین آب، منبع مشخصی نداریم

حسین آقاگلی عباسی تبار نیز در این باره در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: طی نامه‌ای که از استانداری به این اداره، ابلاغ شده است، همکاران ما در شرکت آب و فاضلاب روستایی در حال پیگیری و پاسخگویی موضوع هستند.

وی افزود: واقعیت آن است که تامین آب این 8 روستا از خط انتقال آب و فاضلاب شهری بابل است که کل شهر بابل و به ویژه منطقه موزیرج را تحت پوشش دارد؛ در بعضی مواقع به دلیل افزایش پیک مصرف، مشترکین این روستاها با مشکل کمبود آب مواجه می‌شوند.

مدیر امور آبفار شهرستان بابل خاطرنشان کرد: نوسانات فشار آب شهری، تاثیر بسزایی در افت فشار آب در این منطقه دارد و عمده مشکل این منطقه به این موضوع بر می‌گردد؛ البته افزایش دما نیز مزید بر علت شده است.

این مسئول ادامه داد: ما برای تامین آب شرب این منطقه، منبع آب مستقلی نداریم و از محل آب شهری تامین می‌شود.

پیشرفت لاک پشتی پروژه خط انتقال به دلیل تزریق قطره چکانی اعتبار

گل عباسی بیان کرد: البته پروژه در دست اجرا که به احداث مخزنی که در یکی از روستاهای بالادست این منطقه بر می‌گردد، امسال برنامه ادامه اجرای این پروژه را داریم که در حال حاضر، در مرحله انتخاب پیمانکار قرار دارد که به زودی پس از انتخاب پیمانکار در دست اجرا قرار می‌گیرد.

وی عنوان کرد: یکی از مشکلات این پروژه، بحث تامین اعتبار پروژه است و علیرغم پیگیری مسئولان محلی و شهری، به دلیل کمبود اعتبار این پروژه به صورت لاک‌پشتی در حال اجرا است.

مدیر امور آبفار شهرستان بابل با بیان اینکه از آنجا که آب مورد نیاز این منطقه از آب شهری تامین می‌شود و این آب شهری، فشار لازم را برای این منطقه ندارد؛ گفت: اگر طی سال جاری، پروژه خط انتقال آب به مخزن انجام گیرد و آب به مخزن ما برسد، از آن‌جا به بعد دیگر مشکل افت فشار ما رفع می‌شود.

کمبود آب محدود به بابل نیست/حل مشکلات در گرو اجرای راه‌اندازی تصفیه‌خانه‌های شهرهای گروه الف

قربانعلی ولیزاده بورا نیز در این باره به خبرنگار ما گفت: ما مجدانه پیگیر حل و فصل مشکلات تامین آب این منطقه هستیم.

وی افزود: بنا داریم تا طی یکی-دو روز اخیر جهت بازدید حضوری در خصوص موضوعات مطروحه اعم از کمبود آب و تیرگی رنگ آب شرب از نزدیک در جریان امور قرار بگیریم و پیگیری‌های لازم را در دستور کار قرار دهیم.

فرماندار ویژه بابل خاطرنشان کرد: البته جدا از اینکه ما پیگیر حل این مشکل خواهیم بود باید بگوییم که تا تصفیه خانه شهرهای گروه الف در مازندران به راه نیفتد، ما مشکل آب را نه تنها در منطقه گتاب بلکه در تمام بابل خواهیم داشت.

ولیزاده ادامه داد: این مشکل تنها محدود به بابل نیست و مربوط به بیش از یک دهه است و خوشبختانه پس از سیل سال گذشته، پیش بینی مشخصی برای این امر تعیین شد که طی امسال باید به مرحله نهایی اجرایی برسد.

وی ضمن تشکر از خبرنگار بلاغ بابت ایجاد حساسیت در خصوص حل این مسئله، اعلام کرد: ما به طور ویژه این موضوع را پیگیری خواهیم کرد و نتایج این امر را به اطلاع مردم و رسانه‌ها خواهیم رساند.

مهم‌تر از کمبود آب، غیر بهداشتی بودن آن مسئله است

حجت الاسلام مهدی خانلری در خصوص گلایه‌های مردمی این منطقه بابت تامین آب شرب، به خبرنگار ما اظهار کرد: با توجه به مطالبات متعدد مردم منطقه، مطلع شدیم که در این منطقه کمی و کاستی‌های وجود دارد که مردم را با مشکلاتی در تامین آب شرب مواجه کرده است.

وی افزود: در راستای این مشکلات نیاز است که مسئولان شهری و استانی در راستای ارائه خدمات و بهبود اوضاع، مساعدت بیشتری را داشته باشند.

امام جمعه گتاب  با بیان اینکه مردم 9 روستای ضلع شمالی گتاب از توابع بابل با مشکل تامین آب و همچنین مشکلاتی در بهداشتی بودن آب شرب مواجه هستند، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه اهالی این منطقه، فاصله چندانی هم با شهر بابل ندارند و از سویی دیگر نیز خود شهرستان بابل هم با مشکل تامین آب شرب مواجه است، نامه‌ای را تحت حل این مشکلات به استانداری مازندران ارسال و شخصا پیگیر حل مسئله شدیم.

خانلری ادامه داد: محل تامین آب شرب ابن منطقه از محل آب شهری است و آب شهری و روستایی از این محل تامین می‌شود، موجب بروز مشکلاتی در این منطقه شده است.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه حل این موضوع، مطالبات مردمی بود و امام جمعه نیز صدای مردم برای حل معضلات است، لذا وقتی مراجعات مردمی در این باره انجام شد، جلساتی را با مسئولان محلی و شهرستانی برگزار کردیم و با طرح این آسیب، خواستار رفع مشکلات این منطقه با توجه به نزدیکی به شهر و جمعیت ساکن قابل تامل در این روستاها شدیم.

امام جمعه گتاب  عنوان کرد: ما معتقدیم این مشکل با مدیریت صحیح قابل حل است و طی مذاکراتی که با مسئولان داشتیم، قول داده شد که حل این مسئله در دستور کار قرار گیرد و آمدند از نزدیک بازدید انجام دادند و ظاهرا یک اعتبار 300 میلیون تومانی بابت پمپاژ آب مشخص کردند، اما این میزان مبلغ، مکفی نیست و پاسخگوی انجام این پروژه نیست.

مشکل منطقه با پمپاژ آب حل نمی‌شود

خانلری تصریح کرد: مشکل این منطقه با پمپاژ آب حل نمی‌شود و این مشکل زمانی حل می‌شود که از سد حضرت آیت‌الله صالحی مازندرانی، خط انتقال آب محقق شود؛ لذا ما این موضوع را به عنوان یک دغدغه و پیشنهاد به استانداری نامه نگاری کردیم تا رسیدگی و حل شود.

وی تاکید کرد: البته مشکلات این منطقه محدود به مشکلات تامین آب نمی‌شود و مشکلات عمده‌ای در بخش جاده و پُست برق نیز وجود دارد که تنها در بحث جاده، سالانه تعداد قابل توجهی تصادفات منجر به جرح و فوت اتفاق می‌افتد که بخشی به عدم روشنایی مناسب معابر بین روستایی نیز بر می‌گردد.

امام جمعه گتاب اعلام کرد: مشکلات مردم این منطقه صرفا به مشکل تامین آب بر نمی‌گردد و متاسفانه بنا بر نمونه‌ای که مردم منطقه برای ما آوردند، آب شرب این منطقه کدر و به لحاظ بهداشتی دچار مشکل است.

خانلری افزود: در واقع، آب شرب این منطقه، غیر بهداشتی است، اما مدیران امر این مسئله را نپذیرفته‌اند و اعلام کرده‌اند این آب بهداشتی است.

وی گفت: طبق نمونه‌ای که مردم منطقه جهت پیگیری به دفتر ما آوردند، آب کاملا دچار تیرگی و عملا غیربهداشتی است و این مسئله مهم تر از حل معضل کمبود آب است.

مردم از کم آبی، دست به دامان چاه‌ها شده‌اند

امام جمعه گتاب متذکر شد: بحث تامین آب شرب هم دغدغه اهالی این 9 روستا است و هم دغدغه بخش گتاب، که متاسفانه به واسطه اینکه فاقد آب شرب هستیم مردم مجبور هستند از آب چاه استفاده کنند و به دلیل نزدیکی چاه‌های آب و فاضلاب، این آب نیز آلوده است.

خانلری مطرح کرد: به واسطه جلساتی که با مسئولان داشتیم و راهکاری که مطرح شد، پیشنهاد ما اجرای خط انتقال آب از سد آیت‌الله صالحی مازندرانی به این 9 روستا است و اقداماتی که پس از ارائه نامه به استانداری انجام شد، مکفی و پاسخگوی حل مشکل این منطقه نیست.

وی افزود: تا انتقال آب از سد آیت‌الله صالحی به مخزن پمپاژ صورت نگیرد، همچنان مشکل پا برجا است و حل نخواهد شد؛ که البته بخشی از کار انجام شده اما پاسخگوی حل مشکل نیست و باید به سرانجام برسد.

امام جمعه گتاب در خصوص اجرای طرح در دست اجرای احداث مخزن در این منطقه، اذعان کرد: این طرح، تنها می‌تواند به صورت مقطعی پاسخگو باشد اما راهکار دائمی حل مشکل نیست و باید کار خط انتقال آب به پایان برسد.

حرف آخر...

حل مشکل تامین آب شرب نزدیک به 12 هزار نفر از ساکنان 9 روستای ضلع شمالی بخش گتاب، نزدیک به یک دهه در صدر مطالبات مردمی این منطقه قرار دارد و تاکنون، از سوی مسئولان محلی، شهری و استانی مرتفع نشده است.

حل این مسئله هر چند همچون سایر بهانه‌های تکراری تمام پروژه‌های نیمه تمام عمرانی استان، نبود و کمبود اعتبارات از سوی مسئولان عنوان می‌شود اما به نظر می‌رسد نبود دغدغه‌مندی مسئولانه و اهمال مدیران استانی و شهرستانی، چاشنی تند، این بهانه است.

به هر منظور، حل مشکل تامین آب و این مطالبه به حق اهالی 9 روستای ضلع شمالی گتاب، باید در صدر پروژه‌های در دست اجرای شهرستان بابل و همچنین استان طی سال جاری قرار گیرد و صبر ده ساله مردم برای مدارا کردن با این مشکل چندین و چند ساله، در لبه جام قرار دارد و اینک زمان عمل و حل مشکل با پا به کاری تک تک مسئولان محلی، شهری و استانی است؛ لطفا امروز و فردا نکنید! در میان میلیاردها تومان اعتبار، دو میلیارد تومان واقعا گم است!

گزارش از مجتبی قربانی

انتهای پیام/


کد مطلب: 429049

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/report/429049/رنج-10-ساله-بی-آبی-9-روستای-بابل-مردم-دست-دامان-چاه-ها-شده-اند

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com