تاریخ انتشاردوشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۱
کد مطلب : ۴۲۷۸۲۴
در حالی که اعتراض‌ها علیه نژادپرستی پلیس قاتل آمریکا همچنان ادامه دارد، نیروهای پلیس یک جوان سیاه پوست دیگر را در شهر «آتلانتا به قتل رساندند و انتشار تصاویر این جنایت، موج تازه‌ای از اعتراض‌ها را به دنبال داشته است.
۰
plusresetminus
موج تازه اعتراضات در آمریکا به دنبال قتل یک سیاه‌پوست دیگر

به گزارش بلاغ، اعتراض‌ها به نژادپرستی ساختاری در سراسر آمریکا همچنان ادامه دارد. به نوشته روزنامه «واشنگتن پست»، اگرچه تعداد معترضان آمریکا در خیابان‌ها کمتر شده است، اما نشانی از سازش در برابر وحشیگری‌های پلیس و بی‌عدالتی‌ها وجود ندارد. از سوی دیگر، در حالی‌که اعتراضات سراسری در آمریکا علیه نژادپرستی پلیس و قتل وحشیانه «جورج فلوید» مرد سیاه پوستی که 20 روزپیش به دست پلیس شهر «مینیاپولیس» کشته شد هنوز ادامه دارد، خبر می‌رسد که نیروهای پلیس نژادپرست آمریکا یک سیاه پوست دیگر را کشته‌اند. فرد کشته شده «ریشارد بروکس» 27 ساله نام دارد که توسط پلیس شهر آتلانتا به قتل رسیده است.

طبق روایت  اداره پلیس آتلانتا‌، ماموران سعی کردند روی « بروکس» یک آزمایش خواب‌آلودگی انجام دهند، اما به دنبال ممانعت وی، ماموران تلاش کردند او را به زندان ببرند و کار به درگیری و استفاده ماموران از کلت الکتریکی کشید و بروکس بعد از این حادثه در بیمارستان درگذشت. . فیلم‌های منتشر شده نیز از تلاش بروکس برای‌گریز از چنگال پلیس و سپس به زمین افتادن و مرگ وی حکایت دارد.

به گزارش شبکه سی‌ان‌ان، بنا بر گفته سخنگوی پلیس آتلانتا مامور پلیسی که به بروکس شلیک کرد و باعث مرگ او شد، از کار برکنار شد و به مامور دومی که در صحنه درگیری حضور داشت، وظایف اداری محول شد. به گفته مقامات پلیس، این مامور پلیس چهل و هشتمین پرسنلی است که با تیراندازی علیه یک فرد از آغاز سال جاری تاکنون موجب شده تا دفتر تحقیقات جورجیا وارد عمل شود.

«اریکا شیلدز» رئیس‌پلیس آتلانتا نیز (بامداد یکشنبه به وقت تهران) به دلیل کشته‌شدن این جوان سیاهپوست از سمت خود کناره‌گیری کرد. وکیل بروکس به رسانه‌ها گفته که او قصد داشت برای دخترش در روز شنبه جشن تولد بگیرد که به دست پلیس کشته شد. گزارش‌ها حاکی از آن است که مردم آتلانتا بعد از شنیدن خبر این حادثه در محل این جنایت جمع شده و اعتراض کردند.معترضان در این شهر یک بزرگراه اصلی را مسدود کردند و رستوران «وندی» را به آتش کشیدند جایی که بروکس به دست پلیس کشته شده است. بر اساس این گزارش، رستوران تا قبل از رسیدن نیروهای آتش‌نشانی در حدود 45 دقیقه در آتش سوخت. سخنگوی پلیس آتلانتا از بازداشت حداقل ۳۶ نفر از معترضان در جریان اعتراضات به قتل ریچارد بروکس در این شهر خبر داد.نیروهای امنیتی و پلیس آتلانتا ضمن دستگیری تعدادی از معترضان، از گاز اشک آور برای متفرق کردن آنها استفاده کردند.

تجهیز نیروهای ارتش به سرنیزه
هر روز که می‌گذرد گزارش‌های جدیدی از ابعاد سرکوب معترضان به نژادپرستی در آمریکا از سوی رسانه‌ها منتشر می‌شود. در جدیدترین مورد پایگاه اینترنتی بلومبرگ با استناد به یک نامه میان مقامات ارشد پنتاگون نوشت هفته گذشته برای سرکوب معترضان، به نیرو‌های ارتش آمریکا که خارج واشنگتن مستقر شده بودند، سرنیزه و مهمات گرم داده شده بود.

بر اساس این گزارش، در نامه مارک اسپر، وزیر دفاع، و مارک میلی، رئیس‌ستاد مشترک ارتش، که تاریخ آن ۱۰ ژوئن(21 خرداد) است، آمده است: «در هیچ زمانی سلاح‌ها پر و آماده شلیک نشدند، اما به منظور ایجاد آمادگی برای شرکت در عملیات احتمالی در حالت آماده‌باش، فرمانده گارد قدیمی دستور داد سرنیزه و میزان محدودی مهمات در اختیار نیرو‌ها قرار بگیرد». محتوای این نامه که خطاب به سران کمیته نیرو‌های مسلح مجلس نمایندگان نوشته شده و یک نسخه از آن در اختیار بلومبرگ قرار گرفته است، جدیدترین موضوع مطرح شده در اختلاف نظر‌ها بر سر نقش احتمالی ارتش در تحت کنترل درآوردن اعتراض‌های ضد نژادپرستی در آمریکا است که به خشونت کشیده شد.تهدید دونالد ترامپ‌، مبنی بر اعزام نیرو‌های فعال ارتش به ایالت‌هایی که اعتراض‌ها در آنها شدت داشت، آنهم با استناد به قانون قیام مصوب سال ۱۸۰۷، اعتراض‌های زیادی را برانگیخت و تصمیم دولت وی برای پاک‌سازی محوطه مقابل کاخ سفید از معترضانی که به طور صلح‌آمیز در آنجا تجمع کرده بودند تا رئیس‌جمهور بتواند در مقابل کلیسا بایستد و عکس بگیرد، به اعتراض‌ها بیش از پیش دامن زد.فرمانده‌های سابق ارتش نیز از ترامپ برای نظامی کردن فضای آمریکا انتقاد کردند.

نژادپرست عوام فریب
 سندرز سناتور ایالت ورمونت آمریکا در واکنش به اظهارات ترامپ درباره نیاز به استفاده از روش «فشار بر گردن» هنگام بازداشت متهمان، روشی که به مرگ نماد اعتراضات ضدنژادپرستی اخیر این کشور منجر شد، وی را نژادپرست خواند.« سندرز»، در توئیتی نوشت: باورم نمی‌شود باید این را بگویم: نه، آقای رئیس‌جمهور، (روش) فشار بر گردن آن‌قدر هم «بی‌ضرر» و «عالی» به نظر نمی‌آید. ترامپ نژادپرست است.

او سیاستمداری عوام فریب است. او خشونت را ترویج می‌کند. (ترامپ) باید شکست بخورد. «برنی سندرز» همچنین در توئیت دیگری خواستار توقف سرمایه‌گذاری آمریکا در تسلیحات کشتار جمعی و سرمایه‌گذاری در بهبود زندگی مردم آمریکا شد.وی نوشت: «به جای صرف پول بیشتر برای تسلیحات کشتار جمعی که برای کشتار هر چه بیشتر مردم طراحی شده، شاید ما باید در بهبود حق زندگی اینجا، در ایالت متحده سرمایه‌گذاری کنیم»سندرز چند روز پیش نیز به انتقاد از شرایط کنونی بیکاری و تلاش مردم آمریکا برای دست‌یابی به مایحتاج روزانه خودشان پرداخت.

وی در پیامی در توئیتر نوشت: «ما امروز سیستمی داریم که میلیون‌ها نفر شغل خود را از دست داده و در تلاش برای فراهم کردن غذا هستند و توانایی پرداخت هزینه‌های آموزشی و درمانی را ندارد (این در حالی است که) میلیاردرها در دوران همه‌گیری (ویروس کرونا) 565 میلیارد دلار ثروتمندتر شدند. این سیستمی است که ما نمی‌توانیم بپذیریم».

اعتراضات در لندن‌، پاریس و زوریخ همزمان با شعله‌ور شدن مجدد اعتراضات در آمریکا در اعتراض به قتل جوان سیاه پوست دیگری در آتلانتا ده‌ها هزار نفر در انگلیس، سوئیس و فرانسه بار دیگر به خیابان‌ها ریختند. در جریان تظاهرات روز شنبه لندن، هواداران گروه‌های راست افراطی و فاشیستی به بهانه نمایش قدرت در برابر تظاهرات کنندگان ضد نژادپرستی و دفاع از ارزش‌های انگلیس مقابل پارلمان این کشور تجمع کردند.از سویی معترضان به نژادپرستی در خیابان‌های مجاور پارلمان دست به راهپیمایی زدند. پلیس به هر دو طرف هشدار داده بود تا ساعت ۵ عصر خیابان‌ها خلوت کنند اما تصاویر منتشر شده در فضای مجازی از درگیری شدید و زد و خورد هواداران گروه‌های فاشیستی با پلیس حکایت دارد.سازمان آمبولانس لندن از مجروح شدن ۱۵ نفر در جریان تظاهرات خبر داد که ۶ نفر آنها به بیمارستان منتقل شدند. گفته می‌شود پلیس لندن نیز 100 نفر را به دلیل ایجاد بی‌نظمی و اغتشاش در تظاهرات دستگیر کرده است.مقام‌های انگلیس به شدت نگران گسترش دامنه اعتراضات ضد نژادپرستی و افزایش تنش‌ها در سطح کشور هستند.

«بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس با انتشار پیامی در توئیتر هشدار داد: با کسانی که به پلیس حمله کردند، طبق قانون برخورد می‌شود. وزیر کشور انگلیس هم در اظهار نظر مشابهی رفتار گروه‌های راست افراطی علیه پلیس را خشونت‌آمیز و غیر قابل قبول توصیف کرد که امنیت جامعه را به خطر می‌اندازد.

در پاریس نیز در پی ممنوعیت تجمع بیش از ده نفر، پلیس اقدام به متفرق کردن جمعیتی کرد که برای اعتراض به نژادپرستی گردهم آمده بودند. با شلیک گاز اشک‌آوراز سوی پلیس معترضان نیز به سوی پلیس حمله کردند و شعارهایی علیه پلیس سر دادند.

رویترز نیز گزارش داد بیش از 10 هزار نفر با شرکت در تظاهرات شهر زوریخ سوئیس در روز شنبه، مخالفت خود را با نژادپرستی نشان دادند.در حالی که تظاهرات شهر زوریخ مسالمت‌آمیز برگزار شده ولی یک گروه 300 نفری از چپگراها که در یک میدان مرکزی شهر تجمع کرده بودند با پلیس درگیر شده و به سوی نیروهای پلیس سنگ پرتاب کردند. پلیس هم با اسپری فلفل با این گروه از تظاهرات کنندگان درگیر شد و تعدادی از آنها را بازداشت کرد. یک نیروی پلیس نیز در این درگیری زخمی شده است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما