تاریخ انتشارشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۳
کد مطلب : ۴۲۶۶۵۰
اعتراض‌ها علیه کشتار هدفمند سیاهان در آمریکا به سرعت سراسر جهان را درنوردیده و صدها هزار نفر همزمان در کشورهای مختلف یک صدا خواستار پایان نژادپرستی سیستمیک در آمریکا شدند.
۰
plusresetminus
گسترش اعتراض‌ها به دولت نژادپرست آمریکا /از قلب آمریکا تا آسیا و آفریقا

به گزارش بلاغ، 13 هزار بازداشتی، 13 نفر کشته و صدها زخمی نتیجه اعتراضات گسترده مردم آمریکا علیه نژادپرستی سیستمیک طی 12 روز گذشته بوده است. آمارهای رسمی کشته‌ها و زخمی‌های نا آرامی جاری در حالی است که «اِما لی اسرون» خبرنگار مستقل مستقر در شهر مینیاپولیس، در گفت‌و‌گو با تسنیم، معتقد است که آمارهای پلیس آمریکا درباره تلفات اعتراضات احمقانه است. نتایج نظرسنجی یک رسانه آمریکایی بعد از اعتراضات به قتل «جورج فلوید»، نیز نشان می‌دهد‌، 74 درصد مردم آمریکا بر این عقیده‌اند که در این کشور بی‌عدالتی نژادی وجود دارد. به نوشته ای‌بی‌سی نیوز، این نظرسنجی نشان می‌دهد که آمار فوق نسبت به شش سال گذشته، 30 درصد افزایش داشته است. دولت آمریکا طی این مدت به هر وسیله‌ای و با خشونت تمام، اعتراضات را سرکوب کرده است. گاردین طی گزارشی در این زمینه نوشت: «اعتراضات سراسری در آمریکا علیه نژادپرستی، با موارد متعددی از خشونت پلیس علیه معترضان شامل مشت و لگد زدن، استفاده از گاز اشک‌آور و اسپری فلفل و حتی راندن خودرو به سمت معترضان در اعتراضات اغلب مسالمت‌آمیز، همراه بوده است». اعتراضات همچنان در بسیاری از شهرهای آمریکا ادامه دارد به این امید که شاید دولت آمریکا بپذیرد همه مردم این کشور را به یک چشم نگاه کند، غافل از اینکه ذات و طبیعت رژیم حاکم بر آمریکا با نژادپرستی عجین شده و بعید است بدون انقلاب تغییر کند.

دومینوی اعتراضات
اعتراضات به کشتار هدفمند سیاهان به سرعت از آمریکا به بسیاری از کشورها در چهار گوشه جهان از اروپا گرفته تا آسیا و آفریقا سرایت کرده است.

طی چند روز گذشته کشورهای مختلف جهان از جمله در فرانسه، آلمان، مکزیک برزیل، کانادا،هلند، اتریش‌،انگلیس، ژاپن کره جنوبی، لیتوانی، استرالیا، مالی و تونس، مردم برای همبستگی با معترضان آمریکایی، به خیابان‌ها آمده‌ و خواستار پایان نژادپرستی سیستمیک در آمریکا شدند. دیروز ده‌ها هزار نفر در لندن پایتخت انگلیس، با برگزاری تظاهرات، خواستار پایان نژادپرستی و کشتار سیاهان در آمریکا شدند.

روز جمعه نیز در آلمان بزرگترین تظاهرات علیه مرگ «جورج فلوید» در خارج از آمریکا برگزار شد. مقامات آلمان مدعی هستند که شرکت کنندگان در این راهپیمایی اعتراضی محدودیت‌های پلیس برای پیروی از قوانین مربوط به مبارزه با ویروس کرونا از جمله استفاده از ماسک صورت و حفظ فاصله اجتماعی را نقض کرده‌اند. علاوه‌بر راهپیمایی اعتراضی در‌هامبورگ، هزاران تن نیز در فرانکفورت به خیابان‌ها آمدند. معترضان پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آنها نوشته شده بود «درد تو، درد من است، مبارزه تو، مبارزه من است».

موج اعتراضی علیه نژادپرستی و خشونت پلیس در آمریکا به سیدنی استرالیا نیز رسید و پایتخت این کشور روز جمعه شاهد حضور هزاران نفر برای همبستگی با معترضان آمریکایی بود. این در حالی که است که پیشتر دادگاهی در استرالیا به دلیل شیوع ویروس کرونا هرگونه تجمع را ممنوع اعلام کرده بود. معترضان پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آن نوشته شده بود «زندگی سیا هپوستان مهم است»، «نمی توانیم نفس بکشیم».

پنج شنبه شب هم اعتراضات گسترده‌ای در وین پایتخت اتریش، علیه نژادپرستی شکل گرفت. حدود 50 هزار نفر در این اعتراضات شرکت کردند. در این اعتراضات اکثر معترضان ماسک داشتند، اما فاصله ایمنی برای مقابله با شیوع کرونا رعایت نشد. روز جمعه همچنین سفارت آمریکا در «مکزیکوسیتی» به دلیل حمله معترضان به قتل «جورج فلوید» تعطیل شد. بر اساس یادداشتی از دفتر امنیت منطقه‌ای سفارت آمریکا، ادعا شده که معترضان بمب‌های آتش‌زا و سنگ به سوی سفارت پرتاب کرده‌اند. در تظاهرات مشابهی در توکیو و سئول، معترضان با حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی، در تجمعات چند صد نفری، علیه نژادپرستی و خشونت علیه رنگین‌پوستان شعار دادند.

معترضان: کوتاه نمی‌آییم
اعتراضات سراسری به نژادپرستی دیروز نیز در شهرهای مختلف آمریکا ادامه داشت. بر اساس گزارش‌ها معترضان به مرگ جورج فلوید متعهد شدند اعتراضات خود را به یک جنبش بادوام تبدیل کنند.

آسو شیتدپرس در این زمینه نوشت: در شرایطی که اعتراضات در آمریکا آرام‌تر و روی بی‌عدالتی نژادی متمرکزتر می‌شود، معترضان به مرگ جورج فلوید متعهد شدند که غم و‌اندوه خود را به یک جنبش بادوام تبدیل کنند. از واشنگتن نیز خبر می‌رسد شهردار این شهر خیابانی را که درست مقابل کاخ سفید قرار دارد به شعار این‌ روزهای معترضان به خشونت و برخورد نژادی پلیس در آمریکا یعنی «جان سیاه‌پوست ارزش دارد» تغییر نام داد. به گزارش ایسنا، این شعار اکنون با حروف بسیار درشت و زرد رنگ در طول و عرض خیابان شانزدهم واشنگتن خودنمایی می‌کند.«دونالد ترامپ» پس از اقدام شهردار واشنگتن در تغییر نام خیابان مقابل کاخ سفید، با انتشار توئیتی ضمن بی‌کفایت توصیف کردن وی نوشت که «موریل باوزر» همان فردی است که دائما برای دریافت کمک‌های مالی به او مراجعه می‌کند.ترامپ در ادامه تاکید کرد که شهردار واشنگتن اکنون با گارد ملی که به گفته ترامپ او را از شرمساری نجات داد، در حال جنگ است.

انتقاد شدید 280 مقام سابق از ترامپ
تصمیم ترامپ به سرکوب معترضان با استفاده از ارتش آمریکا، صدای خیلی از مقامات فعلی و سابق این کشور را درآورده است. روز جمعه 280 دیپلمات، ژنرال و مقام امنیت ملی بازنشسته آمریکایی از تصمیم ترامپ برای اعزام نظامیان ارتش به منظور تهدید معترضان، به شدت انتقاد کردند. این افراد از ترامپ خواسته‌اند از نیروی نظامی برای اهداف سیاسی استفاده نکند. 

آنها هشدار داده‌اند که دموکراسی آمریکا در خطر است. این مقامات آمریکایی در بیانیه‌ای مشترک که در وبگاه «جاست سکیوریتی» منتشر شده است، نوشته‌اند: «سوء‌استفاده از نظامیان برای اهداف سیاسی، ساختار دموکراسی ما را ضعیف می‌کند.» . روز جمعه همچنین 89 نفر از مقامات نظامی آمریکا، نسبت به تهدید ترامپ برای استفاده از ارتش جهت سرکوب معترضان ابراز نگرانی کردند.این یادداشت روز جمعه در واشنگتن پست منتشر شد و نام بعضی وزرای دفاع سابق از جمله «لئون پانتا»، «چاک‌هاگل» و« اش کارتر» در میان امضا کنندگان دیده می‌شود.

نویسندگان یادداشت خاطر نشان کرده‌اند: «ما نگران شده‌ایم که چگونه رئیس‌جمهور از طریق تهدید به استفاده از اعضای ارتش جهت نقض حقوق آمریکایی‌ها به سوگند خود خیانت می‌کند». هر دو بیانیه بعد از نوشتن یک مطلب «جیمز ماتیس» وزیر دفاع سابق آمریکا، در سرزنش عملکرد ترامپ در قبال اعتراضات دوشنبه شب در واشنگتن دی.سی و شهرهای دیگر مطرح شد؛ مطلبی که ظاهراً راه را برای مطرح شدن سیلی از بیانیه‌ها علیه ترامپ باز کرده است وزیر دفاع آمریکا نیز روز جمعه به نیروهایش دستور داد تا از واشنگتن خارج شده و به پایگاه‌هایشان بازگردند.

واشنگتن پست دیروز در گزارشی اعلام کرد دونالد ترامپ دوشنبه گذشته در آستانه صدور فرمان دخالت نیروهای ارتش برای سرکوب معترضان قرار  داشته که پس از مخالفت سران پنتاگون، از تصمیم خود عقب‌نشینی کرده است.بنا بر اعلام یک منبع ناشناس در پنتاگون، ترامپ روز دوشنبه و پیش از عزیمت به کلیسای« سنت جونز»، طی دیداری با سران نظامی در کاخ سفید، پیشنهاد مداخله ارتش در اعتراضات واشنگتن را ابراز می‌کند، ولی با مخالفت چهره‌هایی چون «مارک اسپر» و «مارک میلی» رو‌به‌رو می‌شود. علاوه‌بر ترامپ، «مایک پنس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا، نیز در جلسه روز دوشنبه از دخالت ارتش حمایت کرد.

استعفای دسته جمعی
۵۷ عضو واحد ضد شورش پلیس شهر «بوفالو» در ایالت نیویورک، نیز پس از محکومیت دو افسر پلیس که پیرمرد ۷۵ ساله غیرمسلحی را به سمت زمین هل داده بودند، استعفا کردند. این افسران پلیس نه در محکومیت این وحشیگری، بلکه در حمایت از اقدام دو افسر پلیس همکار خود استعفا کردند. «جان اوانس»، رئیس‌انجمن خیرین پلیس بوفالو در این باره اظهار داشت: موضع ما این است که این مأموران صرفاً در حال پیروی از دستورات «جوزف گراماگلیا»، معاون کمیسر پلیس، مبنی بر خالی کردن میدان بوده‌اند.«مارک پولونکارز»، فرماندار شهرستان «ایری» نیویورک در یک کنفرانس مطبوعاتی، استعفای تیم ۵۷ نفره از واحد تاکتیکی را مورد تأیید قرار‌داد. پولونکارز همچنین اظهار کرد که این موضوع او را به شدت مأیوس کرده؛ چرا که این اقدام نمادین نشان می‌دهد که مأموران پلیس معتقد نیستند مرتکب اشتباه شده‌اند.

انتقاد کارشناسان سازمان ملل از آمریکا
66 کارشناس سازمان ملل با انتشار بیانیه‌ای، اعتراضات مردم آمریکا را واکنشی به نژادپرستی سازمان‌یافته توصیف و درخصوص دخالت احتمالی نیروهای نظامی برای سرکوب تظاهرات، ابراز نگرانی کردند.

به نوشته خبرگزاری «تاس»، در این بیانیه‌ آمده است: «این خیزش ملی، اعتراضی علیه نژادپرستی سازمان‌یافته است که خشونت‌های نژادی تحت حمایت دولت را موجب می‌شود و آنها را از مجازات معاف می‌کند».این کارشناسان سازمان ملل نوشتند: «اعتراضاتی که جهان شاهد آن است، رد نابرابری‌های نژادی بنیادین و تبعیضی است که به مشخصه‌ای برای زندگی سیاه‌پوستان و دیگر رنگین‌پوستان آمریکا تبدیل شده است».آنها همچنین، نحوه پاسخ ترامپ به این اعتراضات را مورد انتقاد قرار‌دادند و درخصوص دخالت نظامی برای سرکوب معترضان نیز ابراز نگرانی کردند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴