کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اقتدار ایران در کارائیب و تحقیر آمریکا/ رئیس جمهور ونزوئلا از ایران تشکر کرد

5 خرداد 1399 ساعت 23:47

نفتکش‌های ایرانی حامل بنزین، یکی پس از دیگری با گذر از آب‌های دریای کارائیب، خود را به ونزوئلا می‌رسانند. این اقدام افتخارآمیز، به مثابه سیلی دردناک، دولت مستکبر و تروریست آمریکا را تحقیر کرد.


به گزارش بلاغ، این روزها خبر حرکت نفتکش‌های ایرانی حامل بنزین به مقصد ونزوئلا در صدر اخبار رسانه‌های جهان قرار گرفته است.
روز 4 خرداد اولین نفتکش ایرانی با نام «Fortune» وارد محدوده «منطقه ویژه اقتصادی» ونزوئلا شد و صبح دوشنبه(5 خرداد) دومین نفتکش ایرانی حامل سوخت با نام «فارست» به آب‌های ونزوئلا در منطقه اقتصادی وارد و با اسکورت ناوهای ونزوئلایی همراه شد.

به نوشته راشاتودی، سه نفتکش ایرانی دیگر به نام‌های «کلاوِل»، «فکسون» و «پتونیا» نیز به دنبال نفتکش فورچون و فارست، در حال حرکت به سمت سواحل ونزوئلا هستند.

به گفته مسئولان صنعت نفت ایران حجم محموله پنج نفتکش 1/53 میلیون بشکه فرآورده نفتی یعنی معادل ۱۸۲ میلیون لیتر است.

هشتگ «ایران متشکریم» تِرند شد
همزمان با رسیدن اولین نفتکش ایرانی به ونزوئلا، کاربران شبکه‌های اجتماعی در این کشور هشتگ «ایران متشکریم» را ترند کرده و از همبستگی ایران با ونزوئلا قدردانی کردند.

نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا نیز در دیدار با اعضای کمیته ریاست‌جمهوری این کشور با‌اشاره به ورود اولین کشتی حامل سوخت ایران به این کشور ضمن تشکر از مردم ایران تاکید کرد که تهران و کاراکاس حق دارند آزادانه تجارت کنند.

رئیس‌جمهور ونزوئلا همچنین در حساب توئیتری خود با تشکر از ایران برای ارسال بنزین به این کشور با انتشار تصاویری از کشتی ایرانی حامل بنزین برای این کشور نوشت: «پایان ماه رمضان برای ما ورود کشتی Fortune را به ارمغان آورد؛ نشانه‌ای از همبسنگی میان مردم جمهوری اسلامی ایران و ونزوئلا. در جایی که کشورهای امپریالیستی می‌خواهند با زور احکام خود را تحمیل کنند، فقط برادری می‌تواند مردمان آزاد را نجات دهد. متشکرم ایران».

وی همچنین از ملت ایران به خاطر همبستگی با مردم ونزوئلا، پشتیبانی از کاراکاس و شجاعت در تصمیم گیری قدردانی کرد.

مادورو با‌اشاره به ورود اولین کشتی حامل سوخت گفت: ورود اولین کشتی حامل سوخت و مشتقات نفتی برای تولید بنزین در داخل، ارمغان توافق جامع همکاری است که میان تهران و کاراکاس امضا شده است.

به گزارش خبرگزاری‌ها، پرچم جمهوری اسلامی ایران در کاراکاس به نشانه تقدیر از ایران به علت شکستن محاصره ونزوئلا و اعزام ۵ نفتکش حامل سوخت به این کشور برافراشته شد.

همچنین نیروی دریایی ونزوئلا در پیامی خطاب به سرنشینان نفتکش‌های ایرانی از طرف رئیس‌جمهورو مردم ونزوئلا به آنها خوش‌آمد گفت و از حمایت و همبستگی مردم ایران قدردانی کرد.

احترام به حاج قاسم
یک کاربر ونزوئلایی در صفحه توییتر خود نوشت: من پیشنهاد می‌کنم وقتی کشتی‌های ایرانی وارد می‌شوند ، ما پرچم ایران و تصویر سردار سلیمانی را از همه طرف قرار دهیم تا به خاطر همبستگی خود با ونزوئلا، به مردم ایران ادای احترام کنند.

یکی از فعالین فضای مجازی نیز در مطلبی نوشت:« «والتر مارتینز « یکی از ژورنالیست‌های مطرح ونزوئلا ، پروفایل توییتر خود را به عکس شهید سلیمانی تغییر داد».

سیلی محکم ایران به ترامپ
عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای رأی الیوم چاپ لندن در مقاله‌ای درخصوص ارسال نفتکشهای ایرانی به ونزوئلا نوشت: رسیدن نفتکش‌های ایرانی به سواحل ونزوئلا به مثابه سیلی دردناکی علیه دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا و استکبار آمریکایی به شمار می‌رود.

در ادامه این مقاله آمده است: نمی‌دانیم ترامپ در حالیکه اخبار مربوط به رسیدن نخستین نفت کش ایرانی به بندر ونزوئلا را دنبال می‌کرده چه احساسی داشته است. این اقدام، پاسخی محکم به تهدیدات وی و شکستن محاصره ظالمانه علیه ونزوئلا به شمار می‌رود.

عطوان در ادامه نوشت: ما به خوبی می‌دانیم که ترامپ احساس شکست و خفت می‌کرده چرا می‌دیده تهدیداتش درخصوص توقیف این کشتی شکست خورده است. رئیس‌جمهور آمریکا نتوانست مانع حمایت ایران از ملت ونزوئلا و رئیس‌جمهور شجاع و منتخب آن و شکستن محاصره آمریکا و ارسال بنزین و مشتقات آن به این کشور شود.

در این مقاله نوشته شده است: تفاوت اصلی میان ایران و آمریکا این است که ایران فرآورده‌های نفتی به یک ملت تحت محاصره که یک «نه» بزرگ به آمریکا گفته ارسال می‌کند و آمریکا مزدوران خود را برای براندازی نظام نیکولاس مادورو رئیس‌جمهور ونزوئلا به این کشور اعزام می‌کند.

عطوان در ادامه نوشت:سیاست تحریم‌های آمریکا در ایران، سوریه و ونزوئلا شکست خورده و در قبال چین و روسیه نیز به زودی شکست خواهد خورد و تمام جهانیان علیه این سیاستها متحد می‌شوند.
در این مقاله تاکید شد: حمایت ایران از کشور دوست خود شجاعانه بوده و نشان داد که کشورهایی هستند که از تهدیدات آمریکا نمی‌ترسند. پهلو گرفتن این نفت کشهای ایرانی در بنادر ونزوئلا بزرگ‌ترین شکست برای استکبار آمریکایی و مقدمه‌ای برای شکست‌های دیگر در خلیج‌فارس و دریای عمان به شمار می‌رود.

ورود نفتکش‌های سوخت ایران به ونزوئلا در شرایطی رخ داد که پیشتر آمریکا در رویکردی خصمانه مدعی جلوگیری از ورود نفتکش‌های ایرانی شده بود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی نوشت: نفتکش‌های حامل سوخت که از ایران عازم ونزوئلا شده است، تحریم‌های آمریکا را درهم شکست.

در ادامه گزارش آمده است: نفتکش «فورچون» هنگام گذر از آب‌های دریای کارائیب به سمت سواحل ونزوئلا با هیچ علائمی از تهدید و یا مداخله آمریکا مواجه نشد.

آسوشتیدپرس افزود: مقامات آمریکایی اعلام کرده‌اند طرحی برای متوقف ساختن نفتکش‌های ایرانی ندارند.

خبرگزاری رویترز نیز در گزارشی نوشت: محموله‌های سوخت ایران در حالی با هدف کاهش کمبود حاد بنزین در آمریکای جنوبی وارد منطقه انحصاری اقتصادی ونزوئلا می‌شوند که هر دو کشور (تهران- کاراکاس) تحت تحریم‌های آمریکا هستند.

همچنین روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» در گزارشی، نزدیکی روزافزون روابط ایران و ونزوئلا و مراوده تجاری میان دو کشور را که هدف شدیدترین تحریم‌های اقتصادی آمریکا بوده‌اند را موجب نگرانی دشمن مشترک آنها توصیف کرد.

ضربه ملایم مغزی!
حجت‌الله سلطانی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در کاراکاس در پی ورود نفتکش‌های حامل بنزین ایران به ونزوئلا در صفحه توئیترش با انتشار کاریکاتوری از ترامپ نوشت: خدا را شکر که ترامپ و مشاورانش بالاخره متوجه شدند اگر به قواعد و مقررات بین‌المللی احترام گذاشته و تصمیمات منطقی و عاقلانه بگیرند، نه خودشان و نه سربازانشان دچار ضربه ملایم مغزی نخواهند شد.
سلطانی افزود: امیدوارم اینگونه تصمیمات منطقی و احترام به حقوق ملت‌ها از جمله ایران و ونزوئلا ادامه یابد.

همچنین سفارت جمهوری اسلامی ایران در ونزوئلا در صفحه توئیتر خود نوشت:«امروز بیش از هر زمان دیگر، پیوندهای دوستی و برادری بین ایران و ونزوئلا قوی و عمیق است.با تشکر از نیروهای مسلح برای اسکورت. زنده باد دوستی بین ایران و ونزوئلا».

جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید که سابقه طولانی در ضدیت با ایران دارد در توئیتی نوشت: ما همگی از مداخله مجدد چین، روسیه، کوبا و ایران در ونزوئلا دچار مشکل می‌شویم. انتقال بنزین ایران جهت کمک‌رسانی به دولت «مادورو» برای ایالات متحده خطرناک است.

آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند
فواد ایزدی استاد دانشگاه و کارشناس مسائل آمریکا با‌اشاره به ورود موفقیت آمیز دو نفتکش ایرانی به آب‌های ونزوئلا گفت: این اتفاق در وهله اول تحقیر آمریکا است. آمریکایی‌ها چند هفته‌ای است که به انحای مختلف ایران را تهدید کرده‌اند و حتی متوسل به تهدیدهای نظامی  شده‌اند تا شاید بتوانند ایران را از ارسال محموله بنزین به ونزوئلا منصرف کنند ولی با ورود موفقیت آمیز نفتکش‌های ایرانی در واقع سخن معروف حضرت امام خمینی(ره) که فرمودند آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند، رنگ و بوی عینی به خود گرفت.

ایزدی افزود: از سوی دیگر این اقدام موفقیت آمیز جمهوری اسلامی ایران نشان داد که اگر ایران اعتماد به نفس خود را حفظ کند و به دنبال توافقات برد-برد واقعی باشد نه برد-برد خیالی، قطعا می‌تواند موفقیت‌های جدی را کسب کند.

وی تصریح کرد: نکته بعدی این است که عده‌ای همواره در این سالها نقدی نادرست را به سیاست خارجی کشور وارد می‌کردند مبنی بر اینکه سیاست خارجی ما هزینه ساز است. این عده بر این باورند که اگر رابطه ایران با اروپا و آمریکا بهتر باشد، ایران می‌تواند از منافع اقتصادی و سیاسی این رابطه خوب بهره‌مند شود و در همین راستا جمله معروفی نیز در محافل حامی چنین ایده‌ای وجود دارد که می‌گویند آمریکا یک گاو شیرده است که ما هم‌اکنون به شاخ آن چسبیده‌ایم در حالی که باید به سینه او بچسبیم و از مواهب ارتباط با  او منتفع شویم.

این کارشناس مسائل آمریکا ادامه داد: در حالی که واقع امر این است که امروز مشخص شده که سیاست خارجی مستقل نه تنها برای کشور استقلال ایجاد می‌کند بلکه می‌تواند برای کشور منافع اقتصادی نیز به همراه داشته باشد. در شرایطی که کشور تحت تحریم‌های حداکثری آمریکا در فروش نفت و فرآورده‌های نفتی با مشکل روبرو شده، ما خریداران آماده و دست به نقدی چون ونزوئلا داریم که حتی پیش از ورود نفتکش‌های ایرانی به خاکش، تمامی هزینه‌های ارسال آن را پرداخت کرده است.

شکست حربه تحریم
به گزارش تسنیم، ایزدی گفت: نکته دیگر این است  اقدام موفقیت آمیز اخیر ایران  موجب می‌شود که دیگر کشورها نیز به نحوه سیاست ورزی جمهوری اسلامی  و حتی ونزوئلا و موفقیت این سیاست در قبال آمریکا نگاه  کنند و این مسئله به مرور موجب شکست حربه تحریم از سوی آمریکا خواهد شد. 

وی تاکید کرد: البته موفقیت ایران در ارسال محموله نفتی به ونزوئلا و ناتوانی آمریکا در برابر این اقدام، این نقد جدی را به دولت آقای روحانی وارد می‌کند که چرا در این 7 سال رابطه خوب ایران با کشورهای آمریکای لاتین بویژه ونزوئلا را که می‌توانست ظرفیت خوبی برای سیاست خارجی کشور باشد، از سر لجبازی با دولت سابق پیگیری نکرد.

میگوئل دیازکانل، رئیس‌جمهور کوبا در حساب کاربری خود در توئیتر به ورود نفتکش‌های ایرانی حامل سوخت به آب‌های ونزوئلا واکنش نشان داد.
رئیس‌جمهور کوبا نوشت: نخستین نفتکش ایرانی با شکستن تحریم‌های غیرقانونی و ناعادلانه به ونزوئلا رسید. وی در ادامه هشتگ «زنده باد همبستگی» را برجسته کرده و بر همبستگی میان مردم تاکید کرده است.

انتقاد به مخالفان رابطه با ونزوئلا
سعید جلیلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با‌اشاره به کشتی‌های پهلو گرفته در ونزوئلا نوشت: همین‌ها که می‌گویند باید با دنیا رابطه داشت آن زمان تمام توان رسانه‌ای شان این بود که ما از روابط با ونزوئلا هیچ سودی نمی‌بریم!مثلا می‌نوشتند ایران می‌خواهد یکطرفه به اینها کمک کند! ولی از این طریق با چند ده میلیارد دلار قرارداد، منافع اقتصادی و‌اشتغال زیادی برای ایران به دست آمد.
یکی از فعالین رسانه‌ای نیز در مطلبی نوشت:«همانها که همیشه رابطه ایران با آمریکای لاتین را مسخره می‌کردند و می‌گفتند چرا اروپا و آمریکا را جایگزین ونزوئلا نمی‌کنید، امروز بزرگ‌ترین افتخارشان تهاتر بنزین با طلای ونزوئلاست. خوشحالیم که باز هم به حرف دلواپسان رسیدید. فقط کاش به‌جای 7 سال اتلاف وقت، از همان سال 92 راه را درست می‌رفتید!».

سکوت معنادار ژنرال!
اما نکته دیگری که این روزها جلب توجه می‌کند، سکوت معنادار وزیر نفت در برابر موفقیت بزرگ صادرات بنزین ،این محصول پالایشگاهی بسیار پرکاربرد و استراتژیک است.

این اقدام، دقیقا در نقطه مقابل سیاست نفتی دولت تدبیر و امید قرار دارد که پس از بازگشت زنگنه به ساختمان خیابان حافظ پخت و پز شد. با روی کار آمدن دولت یازدهم، دیپلماسی نفتی دولت بر مدار خام فروشی قرار گرفت و آن هم با این بهانه که باید سهم ایران از بازار نفت بازپس گرفته شود. به این ترتیب سیاست فاصله گرفتن از خام فروشی و ساخت پالایشگاه‌ها به محاق رفت.

زنگنه معتقد بود راه‌حل مسئله سوخت را نباید فقط در ساخت پالایشگاه جست‌وجو کرد و می‌گفت: «ساخت پالایشگاه بسیار بسیار گران است و برای هر بشکه تصفیه نفت خام حداقل ۲۰ هزار دلار در یک پالایشگاه متعارف باید سرمایه‌گذاری شود».

وزارت نفت در این سال‌ها به مخالفت با ساخت پالایشگاه بسنده نکرد و در یک پاسکاری با سازمان حفاظت از محیط زیست در دوره معصومه ابتکار، به بنزین تولید داخل حمله‌ور شد. رمز عملیات این حمله، کیفیت بنزین پتروشیمی‌ها بود که برای دوره تحریم‌ها تدبیر شده بود و بعدها همان ادعاها علیه تولید داخل هم با انتشار اخباری درباره مافیای واردات بنزین زیر سؤال رفت و معلوم شد منافع عده‌ای در عدم خودکفایی کشور در تولید بنزین و وابستگی به واردات است.

در کنار همه این سیاست‌های خسارت بار، نباید فراموش کرد که اگر تلاش‌های دولت نهم و دهم در برقراری ارتباط با کشورهای آمریکای جنوبی نبود و اگر با محوریت قرارگاه سازندگی سپاه، پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس بدون توجه به بی‌مهری‌های دولت ساخته نمی‌شد، امروز این افتخار بزرگ برای کشور رقم نمی‌خورد.

ساخت پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس به همت قرارگاه خاتم الانبیا (ص)، نه تنها کشور را خودکفا کرد، بلکه به صادرات بنزین رساند. این سیلی، به اندازه سیلی‌های آبدار هوا فضای سپاه و سپاه قدس بر گوش دشمنان، ضرب داشت. حالا بازتاب درخشش ستاره خلیج‌فارس، در دریای کارائیب هم قابل رویت است.

فضاسازی بزک کنندگان برجام
در روزهای اخیر، بزک کنندگان برجام در اقدامی مسبوق به سابقه به دستاوردسازی برای توافق هسته‌ای اقدام کرده‌اند.
این طیف مدعی شده‌اند که اگر برجام نبود، نمی‌توانستیم به ونزوئلا بنزین بفروشیم. این در حالی است که حامیان برجام همواره ضمن تمسخر «دور زدن تحریمها»، در رویکردی حقارت‌آمیز مدعی بودند که باید با پذیرش FATF و موارد مشابه، بهانه را از دست آمریکا و اروپا بگیریم!

یکی از فعالین رسانه‌ای در مطلبی نوشت:«بنزین ایران -در ازای دریافت ۹ تن طلای مورد نیاز کشور- به ونزوئلا رسید؛ چون اولا برجام، درس‌های به غایت تلخی، حتی به خواب‌زده‌ترین ذهن‌ها درباره غرب داد. ثانیا نظام در برابر بدعهدی دشمن، دست روی دست نگذاشت و به تدبیر رهبر حکیم انقلاب، بر توانمندی‌های فنی، اقتصادی، نظامی و ژئوپلتیک خود افزود».

این فعال رسانه‌ای در ادامه نوشت:«کشور اکنون با عبور از دیپلماسی منحصر در اعتماد به غرب، در حال گشودن درهای دیپلماسی و تعامل و تجارت جهانی است. ما قبلا، در کشورهای آمریکای لاتین، خط تولید تراکتور و برخی خودرو‌ها را راه انداختیم. همچنین به همت مهندسان ایرانی، مسکن سازی انبوه کردیم و درآمد ارزی قابل توجهی کسب کردیم. و البته نیازهای خود را تامین کردیم. آری تعامل با کشورهای مستقل و دارای ظرفیت‌های اقتصادی و سیاسی،  می‌تواند برد- برد واقعی باشد، مشروط بر اینکه شجاعت و همت و تدبیر به بند کشیده شده در برجام را آزاد کنیم».

یکی دیگر از فعالان رسانه‌ای در مطلبی نوشت:«کسانی که چند هفته قبل محاصره رزمناو آمریکایی از سوی قایق‌های تندرو ایران را «تنش آفرینی» می‌خواندند، حالا خوب است کلاه خود را بالاتر بگذارند و در سواحل ونزوئلا نظر کنند. نهایتا باز این قدرت نظامی و ایدئولوژیک بود که راه تجارت را باز کرد نه مذاکره و سازش».

اقتدار ایران در مقابل حقارت آلمان
یکی از فعالین فضای مجازی با کنایه به واکنش حقارت‌آمیز آلمان درمقابل توقیف محموله‌ ماسک‌هایش توسط آمریکا، حضور نفتکش‌های ایران در آب‌های قاره آمریکا را نشان از اقتدار ایران دانست و نوشت:«چند هفته قبل آمریکا به هم پیمانش هم رحم نکرد و فرسنگ‌ها دورتر از کشور خود، محموله آلمانی‌ها را توقیف نمود. نهایت اقتدار آلمان این بود که به آنها بگوید «دزد دریایی مدرن». امروز کشتی ایران درست بیخ گوش آمریکا به ونزوئلا رسید و ایالات متحده جلوی اقتدار ما زانو زد».

نامه ونزوئلا به دبیرکل سازمان ملل
ساموئل مونکادا، نماینده ونزوئلا در سازمان ملل متحد در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل درباره هرگونه مزاحمت از سوی آمریکا برای نفت‌کش‌های حامل بنزین ایران هشدار داد.

مونکادا گفت: امروز ما شورای امنیت و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل را از تهدید ایالات متحده برای استفاده قریب‌الوقوع از زور نظامی علیه کشتی‌های حامل بنزین ایران مطلع کرده‌ایم.

وی تاکید کرد: چنین اقدامی به موجب قوانین بین‌المللی اقدام جنگی خواهد بود.

نماینده دائم ونزوئلا در سازمان ملل همچنین در توئیت دیگری نوشت: رسیدن نفتکش‌های ایرانی حامل بنزین برای مردم ونزوئلا نقطه عطفی در مبارزه برای حاکمیت، استقلال و صلح است. ترامپ و نوکران او  به حمله نظامی علیه این‌تانکرها در بحبوحه اپیدمی کرونا فکر می‌کنند. اما کارشناسان او چیز دیگری را توصیه می‌کنند.

مقامات جمهوری اسلامی ایران هشدار داده‌اند که هرگونه مزاحمتی برای نفتکش‌های ایرانی با واکنش شدید و مقابله‌ به مثل از سوی ایران مواجه خواهد شد.

در همین رابطه روحانی در گفت‌و‌گوی تلفنی با امیر قطر تاکید کرد: اگر نفتکش‌های ما در دریای کارائیب یا در هر کجا از جهان از سوی آمریکایی‌ها دچار مشکل شوند  متقابلا برای آنها مشکل بوجود خواهد آمد.

برخی رسانه‌ها از استقرار سامانه‌های موشکی ارتش ونزوئلا و آماده‌باش نیروی هوایی این کشور برای واکنش نشان دادن به اقدام نابخردانه آمریکا علیه نفتکش‌های ایرانی عازم ونزوئلا خبر دادند.
لازم به ذکر است که ونزوئلا در روزهای گذشته با آزمایش موشکی به حمایت از نفتکش‌های ایران برخاست.
 


کد مطلب: 424764

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/report/424764/اقتدار-ایران-کارائیب-تحقیر-آمریکا-رئیس-جمهور-ونزوئلا-تشکر

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com