کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

افزایش چک‌های برگشتی و جای خالی اصناف در لیست حمایتی دولت؛

دل پُر اصناف از روزهای کرونایی/دولت خودی نشان دهد!

28 ارديبهشت 1399 ساعت 23:47

ما از باز و بسته بودن بازار، متوجه زرد و قرمز بودن وضعیت شیوع کرونا در شهر و کشورمان بودیم؛ اما این کسبه 160 هزار واحد صنفی بودند که بنا بر اعلام سازمان صنعت مازندران، خسارت 800 میلیارد تومان را متحمل شدند و حالا در این اوضاع وخیم، تنها مانده‌اند و با دستانی خالی و دلی پُر، پیش خود می‌گویند:« حالا نوبت دولت است که خودی نشان دهد!»


به گزارش بلاغ، از همان روزهای آغازین ویروس نکبت و منحوس کرونا به مازندران، مثل همیشه پای اصناف هم به ماجرا باز شد.

اصناف از یک‌سو، در صدر خسارت دیدگان ایام کرونایی در پی تعطیلی چند هفته‌ای بازار بودند و از سویی دیگر، چراغ قرمز دولت برای هشدار روزهای پیک شیوع کرونا.

اصناف در چند هفته مانده به بازار شب عید که به قول خودشان، گل بازار هر ساله‌شان است، ناچار به تعطیلی واحدهای صنفی‌شان شدند و این تعطیلی تا روزها و هفته‌ها پس از سال جدید نیز ادامه پیدا کرد؛ تحمیل هزینه‌هایی مثل بیمه، اجاره، دستمزد در کنار تعطیلی واحد کسبی از یک‌سو، نزدیک شدن به تاریخ مقرر چک‌ها از سوی دیگر، عرصه را به کسبه تنگ و تنگ‌تر می‌کرد اما نه تنها مثل همیشه از فشار مشکلات، دم نزدند؛ بلکه صحنه را نیز خالی نکردند.

دست اصناف از کمک مومنانه کوتاه نشد

جلوتر و با توصیه رهبر معظم انقلاب اسلامی به راه افتادن پویش کمک مومنانه، این اصناف بودند که در پیشانی این رزمایش اسلامی، با همه وخامت اوضاع مالی، پا پس نکشیدند و دست‌شان باز مشتاقانه به جیب‌شان رفت.

این روزها و در روزهایی که گذشت، چشم‌هامان همه کسانی را که پای‌شان به این حماسه همدلی از همان روزهای کرونایی تا این روزهای دستگیری و مواسات به میدان حضور باز شد را دید و زبان‌مان، سپاس را از آنان دریغ نکرد؛ اما گویی قرار نیست کسی اصناف را ببیند.

جای خالی تقدیر از این قشر همیشه در صحنه، به وضوح به چشم می‌آید؛ هر چند نه منتی دارند بر سرمان و نه توقعی اما حالمان از این فراموشی، ناخوش می‌شود.

این روزها یکی پس از دیگری گذشت، بازار تعطیل بود و ما از باز و بسته بودن بازار، متوجه زرد و قرمز بودن وضعیت شیوع کرونا در شهر و کشورمان بودیم؛ اما این کسبه 160 هزار واحد صنفی استان بودند که بنا بر اعلام رئیس سازمان صنعت استان، خسارتی بالغ بر 800 میلیارد تومان را متحمل شدند و حالا در این اوضاع وخیم، تنها مانده‌اند و با دستانی خالی و دلی پُر، پیش خود می‌گویند:« حالا نوبت دولت است که خودی نشان دهد!»

دل پُر اصناف از روزهای کرونایی تا دست خالی دولت برای حمایت!

گلایه‌های نمایندگان اصناف استان در دیدار با استاندار مازندران از وضعیت موجود کسب و کار بازاریان گرفته تا افزایش چک‌های برگشتی، از بدهی‌های مالیاتی و بیمه‌ای گرفته تا قبوض معوقه آب، برق و گاز، از دستمزدهای عقب مانده گرفته تا اجاره بهای عقب افتاده، همه و همه حاکی از توقع اصناف از دولت برای دل‌جویی جانانه بود.

چند هفته‌ای از برگزاری این نشست می‌گذرد اما گویا مطالبات و مشکلات اصناف، از سر جای‌شان تکان نخورده است و توقع اصناف از دل‌جویی دولت، بی فایده بوده و این گره، همچنان بسته باقی مانده است.

تشکیل کمیته پیگیری مطالبات اصناف مازندران

عباس رمدانی نماینده اتاق اصناف ایران در مازندران در این‌باره به خبرنگار ما می‌گوید: پس از جلسه با استاندار بنا بود تا پیگیری این جلسه در نشست با خیریان‌پور معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری دنبال شود که در ادامه با تشکیل کمیته پیگیری مطالبات اصناف و مشخص شدن دبیرخانه این کمیته با سازمان صمت، مقرر شد تا در جلسه‌ای که طی امروز و فردا در دست برگزاری است، جمع بندی موضوعات در جلسه با معاون استاندار مطرح و تصمیم‌گیری‌ها اتخاذ شود.

وی افزود: در جلسه پیش روی این کمیته بنا است تا با دعوت از مدیران دستگاه‌های مربوطه در خصوص مشکلات مطروحه اصناف در موارد بیمه‌ای، مالیاتی و بانکی، طرح موضوع و تبادل نظر صورت گیرد و جمع‌بندی و تصمیم گیری نهایی در جلسه با خیریان‌پور معاون استاندار اتفاق بیفتد.

نماینده اتاق اصناف ایران در مازندران خاطرنشان کرد: پیرو جلسه اخیر نمایندگان جامعه اصناف استان با استاندار مازندران، کمیته‌ پیگیری این موضوعات از سوی نمایندگان اصناف تشکیل و دبیرخانه آن در سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران تشکیل شد.

هنوز آئین نامه‌ای در خصوص پرداخت تسهیلات ابلاغ نشده است

عضو هیئت رئیسه اتاق اصناف مرکز مازندران ادامه داد: در خصوص موضوع پرداخت تسهیلات، هنوز در کشور، هیچ اقدامی عملیاتی نشده است و منتظر ابلاغ دستورالعمل در خصوص این وعده دولت هستیم.

رمدانی در خصوص عمده‌ترین مطالبات حال حاضر جامعه صنفی استان، بیان کرد: اولین نکته اینکه در تشکیل  ستاد کرونا کشور از ظرفیت اصناف استفاده نشد و اصناف در این ستاد نماینده‌ای نداشت و به همین دلیل خیلی از موضوعات مرتبط با اصناف، به طور دقیق و مورد انتظار، کارشناسی نمی‌شود.

وی عنوان کرد: به طور نمونه چندین شغل را به عنوان مشاغل آسیب دیده در نظر گرفته‌اند که غالبا در زمره واحدهای گردشگری، اقامتی و تفریحی هستند که تناسبی با بازار و واحدهای صنفی آسیب دیده ندارد و این دو مقوله کاملا جدا از هم است که به دلیل عدم استفاده از نمایندگان اصناف در کارگروه‌های مربوطه، تصمیم گیری‌ها کارشناسانه و دقیق نبوده است.

از قلم افتادن خیلی از صنوف از لیست حمایت دولت

نماینده اتاق اصناف ایران در مازندران گفت: 13 رسته را جهت حمایت از مشاغل آسیب دیده در نظر گرفته‌اند که ما معتقدیم بسیاری از صنوف و کارگاه‌های تولیدی تحت پوشش اصناف در این لیست، از قلم افتاده‌اند.

عضو هیئت رئیسه اتاق اصناف مرکز مازندران مطرح کرد: لذا انتظار ما از مسئولان این است که حداقل نظرات و تصمیمات گرفته شده در بخش اصناف، کارشناسی شده باشد و در تصمیم‌گیری‌ها تمام جوانب موضوع و صنوف درگیر با تعطیلی بازار، دیده شوند.

رمدانی اضافه کرد: مقرر شده تا 75 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای خسارت دیدگان بازار در نظر گرفته شود اما تاکنون دستورالعمل و آیین نامه اجرایی آن ابلاغ نشده است و تکلیف روشنی ندارد و این نیز یکی از مشکلات حال حاضر در حل و فصل مطالبات اصناف است.

وی اعلام کرد: یکی از موضوعاتی که از سوی کسبه مطرح شده است افزایش چک‌های برگشتی کسبه طی ایام تعطیلی بازار و هفته‌های پس از آن بوده است که از سوی دولت اعلام شد که ما معوقات را نمی‌گیریم و امحالی برای کسبه در نظر می‌گیریم.

مشکل اصناف در پرداخت وام‌های مضاربه است نه قرض‌الحسنه!

نماینده اتاق اصناف ایران در مازندران تصریح کرد: حرف ما در این مسئله این است که این تخفیفات جرایم و امحال پرداخت اقساط بانکی، در خصوص وام‌های قرض الحسنه است و این در حالی است که غالب وام‌های کسبه و بازار، مضاربه و فروش اقساطی است.

عضو هیئت رئیسه اتاق اصناف مرکز مازندران تاکید کرد: چند درصد از وام‌های کسبه و بازار، قرض الحسنه است؟ این میزان به نیم درصد هم نمی‌رسد؛ دولت باید برای کسبه روی مضاربه مانور می‌داد اما متاسفانه روی این موضوع نیز دقت نظر صورت نگرفته است.

رمدانی متذکر شد: اتاق اصناف و اتحادیه‌های صنفی همچون گذشته با تمکین خواسته‌های دولت در گام نخست مقابله با کرونا، یعنی تعطیلی بازار مشارکت حداکثری داشته‌اند که این نشان‌دهنده همکاری بیش از 90 درصدی اصناف مازندران در مقابله با کرونا با دولت داشته است.

وضعیت زرد و قرمز، با باز و بسته بودن بازار هویت پیدا می‌کند

وی یادآور شد: طی این ایام، پس از کادر درمانی، اصناف نفر دوم مقابله با کرونا بودند و اصناف با مشارکت‌شان، کار دولت را برای مشارکت مردم در قرنطینه خانگی، آسان کردند و تعریف وضعیت، زرد و قرمز با تعطیلی و فعالیت بازار، هویت پیدا می‌کند.

نماینده اتاق اصناف ایران در مازندران اذعان کرد: اصناف در ماجرای کرونا همچون گذشته، پای کار بوده‌اند و اکنون نوبت دولت است تا خودش را در این موضوع و حمایت از کسبه نشان دهد.

جای خالی تقدیر از قشری همیشه در صحنه!

عضو هیئت رئیسه اتاق اصناف مرکز مازندران با ابراز گلایه از جای خالی تقدیر از جامعه بزرگ اصناف طی روزهای مقابله با کرونا، اظهار کرد: جا داشت با توجه به حضور و مشارکت حداکثری اصناف در تمکین مصوبات ستاد مقابله با کرونا استان، در نشست اخیر استاندار با نمایندگان اتاق‌های اصناف از روسای اتحادیه‌های درگیر با کرونا، تقدیر و از اعضای تحت پوشش خسارت دیده‌شان، دلجویی صورت می‌گرفت.

حسینقلی قوانلو رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران نیز در این باره به خبرنگار ما پاسخ داد: پس از برگزاری نشست استاندار مازندران با نمایندگان اتاق‌های اصناف سراسر استان، مطالباتی مطرح شد که بنا شد پیگیری‌ها در خصوص حل و فصل آن انجام شود.

ارائه تسهیلات 12 درصدی به صنوف مشمول

وی افزود: با توجه به اعلام 13 گروه شغلی، ثبت نام در سامانه کارا آغاز شد و اصناف آسیب دیده مشمول در حال ثبت مشخصات خود در این سامانه هستند.

رئیس سازمان صمت مازندران خاطرنشان کرد: بنا بر اعلام وزارت کار، بر مبنای تعداد کارگرانی که اصناف و مشاغل آسیب دیده دارند و کم نکردند و بیمه بیکاری به آن‌ها تعلق نگرفت؛ به ازای هر نفر 12 میلیون تومان و در خصوص اصنافی که کاملا تعطیل بودند همچون رستوران‌ها، 16 میلیون‌تومان به ازای هر کارگر با بهره 12 درصد تسهیلات، بنا است تا تعلق بگیرد.

این مسئول ادامه داد: فعلا ثبت نام در سامانه کارا برای این امر، شروع شده و همه واحدهای صنفی 13 گروه اطلاعیه وزارت کار، مجاز به ثبت نام در این سامانه هستند و با معرفی بانک عامل، تسهیلات به حساب‌شان واریز خواهد شد.

قوانلو بیان کرد: یک بخش از مطالبات به تعویق افتادن چک‌های سه ماهه اسفند 98 الی اردیبهشت 99 بود که در حال انجام است.

برای چک‌های برگشتی هیچ اجرائیه‌ای صادر نمی‌شود

وی عنوان کرد: چک‌های برگشتی کسبه ترتیب اثر داده نخواهد شد و اگر چکی هم برگشت زده شود به دادگستری اعلام کردیم که هیچ اجرائیه‌ای صادر نشود.

رئیس سازمان صمت مازندران در خصوص سایر صنوف از قلم افتاده از لیست وزارت کار اعلام کرد: در حال حاضر، خدماتی به سایر صنوف خارج از لیست 13 گروه اعلام شده، داده نمی‌شود؛ اما تعویق تسهیلات و چک به همه صنوف، تعمیم داده شده است.

این مسئول، تصریح کرد: طی این ایام، ما در تمام نشست‌ها و جلسات از عملکرد مطلوب اصناف در همکاری با دولت، تقدیر کردیم و باید گفت اگر همراهی اصناف نبود، موفقیت حتی در کنترل این بیماری هم حاصل نمی‌شد.

قوانلو متذکر شد: موفقیت امروز در کاهش شیوع این بیماری در سطح استان جز با همکاری و همراهی اصناف میسر نشد و جدا از این موضوع، در رزمایش مومنانه نیز شاهد پای کار آمدن جانانه اصناف استان با همه مشکلات حال حاضر‌شان، هستیم.

وی افزود: کمک‌های مومنانه اصناف در این شرایط سخت پس از تعطیلی و این ایام سخت کرونایی، جای تشکر ویژه از کسبه دارد و ذخیره خوبی برای آخرت‌شان منظور شود.

به گزارش بلاغ، باید بگوییم اصناف در خط مقدم این جنگ بزرگ، عموما با تعطیلی واحدهای توزیعی، رعایت نکات بهداشتی و توصیه‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا تلاش کردند تا کشور را در گذر از این شرایط سخت یاری رسانند. بنابراین لازم است برای رسیدن به این اهداف، اصناف توان از دست رفته خود را بازیابی کند و این امر میسر نمی‌شود؛ مگر اینکه دولت برای چالش‌های مرتبط با کسبه تا آنجا که امکان دارد چاره‌جویی کند.

آنچه مهم است حمایت دولت از اصناف در اوضاع نامناسب اقتصادی است. دولت می‌تواند با پرداخت تسهیلات کم بهره و اتخاذ تدابیر کارگشا از مشکلات اصناف و اقشار آسیب پذیر جامعه بکاهد و راه را برای بازگشت صنوف به چرخه اقتصادی هموارتر کند.

گزارش از مجتبی قربانی

انتهای پیام/


کد مطلب: 423501

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/report/423501/دل-پ-ر-اصناف-روزهای-کرونایی-دولت-خودی-نشان-دهد

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com