تاریخ انتشارجمعه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۴
کد مطلب : ۴۲۳۰۴۱
در سالروز شهادت مولای متقیان حضرت امیرالمومنین علی‌ ابن ابی‌طالب علیه‌السلام و در شب‌های نورانی قدر، مردم متدین و روزه‌دار مازندران در سوگ مولای متقیان حضرت علی(ع) اشک ماتم ریختند و با معبود خود راز و نیاز کردند.
۰
plusresetminus
دیار علویان غرق در عزا و ماتم شهادت مولای متقیان علی(ع)/ دومین شب نجوای مومنانه با خدا
به گزارش بلاغ، شب های قدر رسید و این نقطه از مهمانی خدا ، زمانی است که میزبان مهربان و دلسوز و کریم ، خوان رحمت را گسترده کرده و هر کس به میزان ارادت و عشق و انسش با پروردگار یکتا از این سفره نعمت ، توشه ای برای یک سال خود جمع می کند.

شب هایی که درهای استجابت و استغاثه به روی خلق باز است و غریب نیست که صافی و زلالی این شب ها به مدد نامی باشد که نه فقط دنیا بلکه خدا هم به آن افتخار می  کند.

بی گمان ، خدای عرش و فرش ، زمانی به خودش احسنت گفت که به علی (ع) روح و حیات داد و زمانی هم او را به سمت خود فراخواند که شبی با منزلت هزار شب را به بندگانش وعده داده بود.

علی (ع) این قرآن ناطق و کسی که به حق بندگی را برای جهانیان معنی کرد در شب هایی  دعوت خدا را لبیک گفت که آسمان بیش از هر زمان دیگری به زمین نزدیک است و خاکیان می توانند با فریاد الغوث الغوث ، راه هفت آسمان را یک شبه طی کنند و رنگ و نور خدایی بگیرند.



کم از صفات خوب امیرالمومنین (ع) نشنیدیم. عدالت، حق طلبی، کمک به فقرا و صبر و کم نیت نکردیم که با اقتدا به امام اول شیعیان ، سعی کنیم انسانیت را زنده کنیم.

شرایط کنونی کشور و شیوع کرونا بهترین فرصت است که تمام تصمیمات قبلی را به عمل بنشانیم و با کارهایی هرچند کوچک ، ارادتمان به مولای متقیان را نشان دهیم.

 بعد از شیوع ویروس کرونا در کشور، ستاد ملی مبارزه با این ویروس، تجمعات مختلف را برای جلوگیری از انتشار هرچه بیشتر آن لغو کرد.



هیأت‌های مذهبی و سپس اماکن متبرکه و مساجد نیز به پیروی از این تصمیم، ابتدا محدویت‌هایی را برای حضور افراد در این اماکن پیش‌بینی کردند، اما نهایتاً هیأت‌های مذهبی از سالروز شهادت امام‌هادی (ع) در روز ۸ اسفندماه، بسیاری از جلسات را لغو کردند و به سمت برگزاری جلسات مجازی حرکت کردند.

این ستاد مصوب کرد که در برگزاری مراسم‌های شب قدر باید مراسم با یک ظرفیت محدود و ترجیحاً در فضای باز برگزار شود. حداقل فاصله از طرفین، پشت سر و جلو حداقل یک متر است. شرکت‌کنندگان در مراسم باید از ماسک و دستکش استفاده کنند و مهر، جانماز و قرآن را همراه خود ببرند. اگر فضای برگزاری مراسم سربسته بود، حداکثر از یک‌چهارم فضا استفاده شود. حداکثر زمانی برای برگزاری شب‌های احیا، دو ساعت است.

اولین شب برگزاری مراسم شب‌های قدر در هیأت‌های مذهبی و مساجد استان مازندران با رعایت کامل پروتکل‌های مذهبی برگزار شد و عاشقان و شیفتگان آل‌الله توانستند در این شب با معبود خود راز و نیاز و برای رفع حوائج خود دعا کنند.

مساجد و هیأت‌های دیگر نیز در این شب با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، جلسات را برگزار کردند.



مساجد و هیأت‌های مذهبی همچون شب نوزدهم باز هم تلاش کردند تا این مراسم را با رعایت قوانین مطرح شده برگزار کنند و حتی تعداد دیگری از هیأت‌ها برای برگزاری این مراسم اطلاع‌رسانی کرده‌اند.

مردم مومن استان مازندران که شب نوزدهم و در نخستین شب از شب‌های پرفیض قدر، این مراسم معنوی را در مساجد و منازل به جای آوردند با شب زنده داری و عزاداری در سالروز شهادت امیرالمومنین علی (ع) به استقبال این شب رفتند.
 
حجت الاسلام شکریان مدیرکل تبلیغات اسلامی مازندران با اشاره به ابلاغیه وزارت بهداشت مبنی بر بازگشایی مساجد با ضرورت اجرای شیوه نامه ابلاغی و اجرای مراسم احیا با اولویت برگزاری در فضای باز گفت: مساجد شهر‌ها و روستا‌های استان که وسعت مناسب دارند و امکان رعایت نکات بهداشتی در آن‌ها فراهم شده می‌توانند آیین لیالی قدر را برگزار کنند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران نیز گفت: آیین‌های شب قدر امسال با رعایت تمامی دستورالعمل‌های بهداشتی در امامزاده‌های شاخص استان برگزار می‌شود.

حجت الاسلام حیدری افزود: در انتخاب بقاع امامزادگان برای برگزاری شب قدر تلاش شده هم سابقه حضور مردم در شب‌های سال‌های گذشته مد نظر قرار گیرد و هم امکان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی وجود داشته باشد.

وی از امامزاده عباس و امامزاده یحیی ساری، امامزاده قاسم بابل، امامزاده عبدالله آمل، امامزاده ابراهیم بابلسر و تکیه پهنه کلا ساری به عنوان نمونه‌ای از بقاع انتخاب شده برای برگزاری مراسم شب‌های قدر یاد کرد و افزود: مومنانی که قصد انجام اعمال شب قدر را در این اماکن دارند باید تمامی دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

 
مراسم قرآن به سر و احیاء شب بیست و یکم ماه رمضان در مصلای امام خمینی ساری برگزار شد و در این مراسم که با قرائت دعای جوشن کبیر ، قران به سر و مداحی همراه بود نماینده ولی فقیه در استان مازندران سخنرانی کرد.

در شب ۲۱ ماه رمضان مصادف با شب شهادت امیرالمومنین (ع) مراسم احیای دومین شب قدر امسال برگزار شد. مراسمی که باز هم به دلیل شیوع ویروس کرونا و با در نظر گرفتن پروتکل‌های بهداشتی حال و هوای خاص داشت.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴