تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۲
کد مطلب : ۴۲۱۴۹۴
دعای چهل و چهارم صحیفه سجادیه که مربوط به ماه مبارک رمضان است درباره ضرورت فعاليت‌هاى خالصانه اجتماعى و خانوادگى در این ماه اشاره و تأکید می‌کند که با توجه به شرایط کشور با فراگیر شدن ویروس کرونا شاید نزدیک‌ترین تعبیر برای آن باشد.
۰
plusresetminus
رمضان، ماه پيوند با ولايت‌/ترويج رفتارهاى حسنه اجتماعى در ماه مهمانی خدا
به گزارش بلاغ، ماه مبارك رمضان بهترين فرصت‌ برای انسان‌ها در جهت تقرب الهى است تا رفتار و كردار خود را بر معيارها و ارزش‌هاى اسلامى تطبيق دهد و خود را در مسير صراط مستقيم تربيت کند.در طى زندگى انسان، فرصت‌ها و زمان‌هايى محدود و زودگذر حاصل مى‌شود كه با شناخت و بهره‌بردارى درست از آن‌ها مى‌توان مراتب كمال و سعادت را با سرعت بيشترى طى کرد و به تعبيرى ره صدساله را به زمانى كوتاه طى نمود، چنان‌كه پيامبر گرامى اسلام(ص) نيز در این رابطه مى‌فرمايد: «ان لربكم فى ايام دهركم نفحات الا فتعرضوا لها لعله ان يصيبكم نفحه منها فلا تشقون بعدها ابدا؛ به‌درستی که در روزگار شما، پروردگارتان نسيم‌هايى مى‌وزاند آگاه باشيد كه در اين هنگام، خود را به آن نسيم‌ها بسپاريد، شايد نسيمى به شما برخورد كه پس‌ازآن، هرگز گرفتار بدبختى و شقاوت نشويد.»(1)

ماه مبارك رمضان، يكى از اين فرصت‌ها و نسيم‌هاى رحمت الهى است كه به لطف و عنايت بى‌نهايت خداوند و غفران و مهربانى او، براى انسان‌ها وزيدن مى‌گيرد تا دل‌هاى عاشق عبادت و تشنه مناجات با خالق را لطافت بخشد. کسانی كه به تكرار فرصت‌ها اطمينان ندارند بیشتر و بهتر از این فرصت استفاده کرده و قدر لحظه‌لحظه‌های آن را به‌خوبی می‌داند و درک می‌کنند.
 
* رمضان؛ ماهى براى انجام فعاليت‌هاى اجتماعى و خانوادگى خالصانه‌
در ماه رمضان كه بندگان به عبادت خالصانه و تقرب الهى هرچه بيشتر مى‌انديشند، نيت‌ها و اعمال از خلوص و پاكى نيت بيشترى برخوردار و دل‌ها به همديگر نزدیک‌تر از هميشه مى‌شود ازاین‌رو اين ماه مبارك بهترين فرصت براى انجام امور و فعاليت‌هاى خالصانه و تأثيرگذار اجتماعى و خانوادگى است.

در ميان رهنمودهاى ائمه دين(ع) درباره ضرورت فعاليت‌هاى خالصانه اجتماعى و خانوادگى در ماه مبارك رمضان و نقش روزه در تسهيل آن، به دعاى حضرت امام سجاد(ع) به‌عنوان نمونه‌اى تأمل‌برانگيز و تأثيرگذار مى‌توان توجه کرد و از آن درس آموخت. امام سجاد(ع) در بخشى از دعاهاى مربوط به ماه مبارك رمضان اين‌گونه با حضرت پروردگار مناجات مى‌كند: «اى خداوند! در اين ماه ما را موفق دار كه به خويشاوندانمان نيكى كنيم و به ديدارشان بشتابيم و همسايگانمان را به بخشش و عطاى خويش بنوازيم و اموالمان را از هرچه به‌ناحق بر آن افزوده‌ايم پيراسته داريم و با اداى زكات پاكيزه گردانيم و با آنان كه از ما گسيخته‌اند بپيونديم و با آن‌كه در حق ما ستمى روا داشته به‌مقتضای انصاف رفتار كنيم و با آن‌کس كه با ما دشمنى ورزيده، دوستى كنيم جز آن‌کسانى‌كه به خاطر رضاى تو با آنان دشمن شده‌ايم كه با چنين دشمنى هيچ‌گاه سخن از دوستى نگوییم و همدل نشويم.»(2)
 
  *ماه رمضان امسال نزدیک‌ترین تعبیر به دعای چهل و چهارم صحیفه سجادیه
ماه رمضان امسال شاید نزدیک‌ترین تعبیر به این دعا باشد زیرا با شیوع ویروس کرونا، مردم ایران از پیر و جوان دست‌به‌دست هم دادند تا هم ازلحاظ تهیه مواد بهداشتی مانند ماسک و ضدعفونی‌کننده و هم در مواسات و همدلی با افراد نیازمند مشکلی نداشته باشند در این میان می‌توان به تلاش‌های خانواده شهید مدافع حرمی برای تولید ماسک تا نوجوان 12 ساله‌ای که با توان کم برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای رزمایش کمک مؤمنانه تلاش می‌کند اشاره کرد و این بزرگ‌ترین رزمایش اجتماعی برای ملت ایران در ماه رمضان 1399 بود.
 
* رمضان ماه تربيت اخلاقى اسلامى‌

ماه رمضان به دلیل وجوب روزه و نيز ترك هرگونه گناه و رفتارهايى كه موجب بطلان اين عبادت الهى مى‌شود، همچون دروغ و تهمت به انبيا و اولياى الهى و گناهان و معاصى ديگر، و نيز سفارش به انفاق و اطعام فقرا و مساكين و رفتارهاى اخلاقى و معنوى‌ و مانند اين‌ها، بهترين فرصت براى تبعيت از الگوى اخلاق اسلامى و نهادينه كردن آن در شخصيت و رفتار انسان مؤمن است. فرصتى كه اگر انسان آن را براى خود زمینه‌سازی و اين شيوه رفتارى را در خود نهادينه‌سازى کند و در ايام بعد از ماه مبارك نيز آن را حفظ و ادامه دهد، در شكل دادن شخصيت برتر اخلاقى انسان مسلمان و الگو شدن او بسيار مغتنم است.

در حقيقت در این ماه مبارك و با تمرين سختى روزه، مى‌توان روح را بر جسم غلبه داد و فضائل و كمالات روحانى را تمرين كرد، چراكه در حقيقت روزه به‌عنوان يكى از بهترين مصداق‌هاى عبادت، از اثرگذارترين عوامل در چيره شدن خواسته‌هاى روحى بر كشش‌هاى جسمانى و از كارآمدترين شيوه‌ها براى تقويت اراده روح و غلبه آن بر خواهش‌هاى نفسانى است. امام خمينى(ره) دراین‌باره مى‌فرمايد: اثر عبادتى مانند روزه را بسى بالاتر از چيرگى اراده روح بر جسم دانسته، غلبه اراده خداوند را بر اراده و خواسته‌هاى روح و جسم انسان، بالاترين ثمره عبادت معرفى كرده است.(3)


* رمضان، ماه پيوند با ولايت‌

در ماه رمضان با برگزارى محافل مذهبی و ادعیه و مناقب ائمه معصومین (ع) شرایط بسیار خوبی براى شناخت، معرفت و تحكيم پيوند با خاندان اهل‌بیت(ع) است. شهادت مولاى متقيان امام على(ع) فرصتى است براى شناخت و درك فضايل و خصوصیات آن امام عزيز كه با مرور ويژگى‌هاى اخلاقى و معنوى ايشان همچون عبادت و انفاق و كمك به فقرا، هرچه بيشتر خود را به ايشان نزديك کنیم و شبيه شویم  از فضائل ايشان بهره‌مند خواهیم شد.


* ترويج رفتارهاى حسنه اجتماعى اسلامى همچون انفاق و اطعام فقرا در ميان مسلمين

ازجمله بركات ماه مبارك رمضان، توصيه به عمل و ترويج رفتارهاى حسنه اسلامى اجتماعى همچون احسان و انفاق و اطعام مخصوصاً به فقرا و خويشاوندان است. امام حسن عسكرى(ع) درباره علت وجوب روزه مى‌فرمايد: «تا توانگر درد گرسنگى را بچشد و درنتیجه به نيازمند كمك كند.»(4) و این روزها به‌خوبی ملت ایران این حسنه اجتماعی را به‌جا آورد و پس از فرمایشات مقام معظم رهبری در کمک مؤمنانه به افراد نیازمند در این ماه، به دلیل پیوند ناگسستنی ملت با ولایت این فرمایش واجب الاطاعه اجابت شد و صحنه‌های زیبایی از همدلی و مواسات در تمام شهرهای جمهوری اسلامی ایران به نمایش گذاشته شد.

اكرام محرومان و مستمندان، پيام جاودانه همه اديان توحيدى به‌ويژه دين مبين اسلام است. در اين ماه مبارك، فرصت بسيار مناسبى براى عمل به اين توصيه و سفارش دينى و نهادينه‌سازى اجتماعى آن در ميان افراد جامعه فراهم مى‌شود كه بايد آن را مغتنم دانست و از آن درزمینهٔ ايجاد هرچه بيشتر تحقق عدالت اجتماعى بهره گرفت.
 
1- كنز العمّال : 21324
2- وَ وَفِّقْنَا فِيهِ لِأَنْ نَصِلَ أَرْحَامَنَا بِالْبِرِّ وَ الصِّلَةِ وَ أَنْ نَتَعَاهَدَ جِيرَانَنَا بِالْإِفْضَالِ وَ الْعَطِيَّةِ وَ أَنْ نُخَلِّصَ أَمْوَالَنَا مِنَ التَّبِعَاتِ وَ أَنْ نُطَهِّرَهَا بِإِخْرَاجِ الزَّكَوَاتِ‏ وَ أَنْ نُرَاجِعَ مَنْ هَاجَرَنَا وَ أَنْ نُنْصِفَ مَنْ ظَلَمَنَا وَ أَنْ نُسَالِمَ مَنْ عَادَانَا حَاشَى مَنْ عُودِيَ فِيكَ وَ لَكَ‏ فَإِنَّهُ الْعَدُوُّ الَّذِي لاَ نُوَالِيهِ وَ الْحِزْبُ الَّذِي لاَ نُصَافِيهِ‏/ دعای چهل و چهارم صحیفه سجادیه
3- امام خمینی رحمه الله، آداب الصلوة، ص 23، (با اندکی تغییر)
4- بحار الأنوار : 96/369/50

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
خشم؛ پسندیده یا ناپسند؟
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۷
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴