خلق زیباترین مناظر جاری شدن سیل مهربانی یک ملت در آغاز ماهی که خداوند آن را میزبانی می‌کند و معلم فداکاری آن، امامی است که عدالتش در محروم‌نوازی او را به شهادت رساند و جاودانه تاریخش ساخت.
۰
plusresetminus
تمرین راه امیرالمومنین(ع) از سوی مردم ایران در رزمایش مواسات/ یک توصیه و میلیون‌ها اجابت در جاری شدن زلال مهربانی‌ها
به گزارش بلاغ، ماه مبارک رمضان شروع شده است. ماه روزه‌داری، ماهی که ماه میهمانی خداوند نامیده شده و به ذات باری‌تعالی منسوب است، ماهی که پر از برکت، رحمت و مغفرت است ماه نزول قرآن، دربردارنده شب با عظمت قدر، شبی که از هزار ماه با فضیلت‌تر است و روزها و شب‌های آن از برترین و بهترین لحظات است، این ماه با همه خوبی‌ها و برکاتش آغاز شده تا بندگان و مدعوین خداوند بدون هیچ نگرانی و با هرکوله‌بار گناه وارد این مهمانی شوند و از سفره مغفرت و برکات خداوند بصورت ویژه استفاده کنند.

پیامبر گرامی اسلام (ص) می‌فرماید: "رمضان ماهی است که شما در آن به میهمانی خدا دعوت شده و مورد لطف او قرار گرفته‌اید، نفس‌های شما تسبیح و خوابتان عبادت محسوب می‌شود،‌ عملتان در آن مقبول و دعایتان در آن مستجاب است، این ماه بهترین ساعاتی است که خداوند به بندگانش نظر رحمت می‌کند". (وسائل‌الشیعه، ج 10،‌ص313)

ماه مبارک رمضان یعنی شهرالمواساه
ماه مبارک رمضان، ماه دستگیری از مستمندان، فقیران و درماندگان است. انفاق در راه خداوند در تمام ایام سال دارای پاداش و صواب است، اما در ماه مبارک رمضان دارای فضیلت بیشتری است.

رسول گرامی اسلام(ص) نیز در خطبه شعبانیه فرمودند: «بر تهیدستان و مستمندان جامعه خویش انفاق کنید.» پیامبر گرامی همچنین یکی از نام‌های ماه مبارک رمضان را «شهر المواساه» یعنی ماه همدردی نامیدند و مردم را به حمایت و دستگیری از فقیران و مستمندان فرا خواندند.

مهندس حسن رسول‌تبار، که خود از خیران است، می‌گوید: اقدام زیبا و خداپسندانه‌ این ماه شریف، شناسایی افراد محروم، خانواده‌های نیازمند و به ویژه کودکانی است که در فقر و محرومیت به سر می‌برند و سرپرست ندارند یا سرپرست آنان نمی‌تواند از عهده مخارج آنها برآید. بنابر این شناسایی این خانواده‌ها و این کودکان صوابی صدچندان دارد و برای افراد روزه‌دار، مؤمن و مخلص، بالاترین پاداش‌ها را به دنبال دارد. بسیاری از این خانواده‌ها آن‌قدر محترم و متواضع هستند که حتی حاضر نیستند خود را به مرکز یا سازمان یا کمیته امداد امام‌ خمینی‌(ره) معرفی کنند و در نهایت فقر و درماندگی زندگی می‌کنند، بنابراین شناسایی این افراد و کمک به آنها بالاترین اقدام خداپسندانه و اجری اخروی و حتی دنیوی در پی دارد.

رمضان، ماه مهربانی و احسان
وی با اشاره به ویژگی‌های ممتاز ماه مبارک رمضان، می‌گوید: "در آیات و روایات متعدد به این مسئله تأکید شده که به همدیگر رحم کنید تا خدای متعال به شما رحم کند و این مسئله در زندگی افراد بسیار مشاهده شده که کسانی که نیکوکار هستند و به دیگران کمک می‌کنند خداوند هم به آنها کمک می‌کند و هیچ‌وقت این انسان‌ها در مسیر زندگی خود کم نمی‌آورند و همیشه بر مشکلات زندگی غلبه می‌کنند، البته مشکلات و مصائب زندگی برای همه انسان‌ها وجود دارد وکسی نمی‌تواند بگوید که زندگی بدون مشکلی را پشت‌سر گذاشته است اما افرادی که خیر و نیکوکار هستند و به دیگران احسان می‌کنند، خداوند هم به آنها احسان می‌کند و آنها را تنها نمی‌گذارد به‌خصوص در ماه مهمانی خداوند که پاداش رفع مشکلات مردم از پاداش ویژه‌ای برخوردار است."

ماه خودسازی و سبکبالی برای پرواز به کهکشان هستی
حجت‌الاسلام نیک‌دوست، کارشناس دینی،‌ ماه مبارک رمضان را بهترین فرصت برای خودسازی ذکر می‌کند و می‌افزاید: یکی از بهترین راه‌ها برای خودسازی گذشت و فداکاری و انفاق در راه خداوند است، اگر خود را موظف به همراهی، احسان، نیکی و رعایت انصاف بدانیم خداوند نیز برکات خود را بر ما نازل خواهد کرد.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در ازوم توجه به کمک مومنانه به مردم و محرومان، اظهار کرد:  اگر اطاعت و اجابت توصیه رهبرمعظم انقلاب در رزمایش کمک مومنانه از سوی ملت بزرگ ایران، اقدامی عادی و جاری باشد و منجر به حماسه‌ای شود که میلیاردها تومان از سوی مردمی که در شرائط دشوار اقتصادی کرونایی هستند به محرومان و همنوعانشان کمک شود، درک آن برای دنیای محروم از ولایت و امامت آنچنان حیرت‌آور می‌گردد که باورش برای دستگاه هاضمه فرهنگی‌شان دشوار و باورناپذیر.

وی با بیان اینکه این روزها در آغاز ماه مبارک رمضان، ایران اسلامی در گرماگرم حرکتی انسانی و زیبا در همدلی و  وفاق و ترجیح دیگران بر خود، مشغول خلق حماسه دیگری است، یادآور شد: این اقدام مردم تداعی‌گر حرکت امامان معصوم بویژه مولا امیرالمومنین علی علیه‌السلام در رسیدگی به محرومان و تامین نیاز آنان است.


رمضان امسال، فرصتی استثنایی برای کمک مومنانه
غلامحسین طهماسب‌نیا، یکی از خیران، به نهضت خدمت‌رسانی این روزهای کشورمان اشاره می‌کند و می‌گوید: مردم ایران از پیر و جوان، زن و مرد، دارا و ندار، همه و همه در اجابت دعوت رهبر معظم انقلاب، شهرها و مساجد خود را صحنه فداکاری و نمایش پیروی از سبک زندگی امامان خود به‌خصوص شهید بزرگ این ماه، یعنی امیرالمومنین علی علیه‌السلام کرده و میلیون‌ها سبد کالا حاوی مواد غذایی و بهداشتی را تقدیم نیازمندان کرده‌اند و اعلام نموده‌اند که این اقدام الهی را تا پایان ماه مبارک و تا جمع شدن بساط کرونا ادامه خواهند داد.

وی ادامه می‌دهد: واقعاً مناظر این روزهای کشورمان در هیچ کشوری قابل مشاهده نیست؛ در اجرای اولین بخش رزمایش مواسات و خدمت مومنانه،  بسیج دلاور، سه و نیم میلیون بسته معیشتی و بهداشتی در سراسر کشور تنها از طریق بسیج بین نیازمندان توزیع شد و تا پایان ماه مبارک رمضان، سه و نیم میلیون سبد کالای دیگر نیز توزیع خواهد شد و این در شرائطی است که ستاد اجرایی حضرت امام(ره)، کمیته امداد، سازمان بهزیستی، هلال احمر و انجمن‌ها و بنیادهای خیریه و نیکوکاری نیز اقدام به این کار کرده‌اند.


حمیدرضا احمدزاده، فعال اجتماعی، شرائط این روزهای کشور را ویژه توصیف کرد و در ارتباط با اقدام اخیر مردم در اجابت دعوت مقام معظم رهبری گفت: در یک نگاه می‌توان گفت که ماه مبارک رمضان امسال، سیره امیرالمومنین و امامان معصوم صلوات‌الله و سلامه علیهم اجمعین در ایران اسلامی به گستره جغرافیای پهناور این سرزمین به تجربه شیرین گذارده شد و چه استقبال گسترده‌ای از این دعوت امام‌المسلمین، که با ذات و ایمان و فطرت ایرانیان سازگاری کامل دارد، بعمل آمد.


اقتداء به یاور مستضعفان و فربادرس مظلومان
وی در ادامه افزود: بدون تردید، خدمت به محرومان و دستگیری و یاری‌رسانی به دیگران بویژه به نیازمندان، از تعالیم اسلام و همه ادیان آسمانی و منطبق با راه و روش زندگی امامان معصوم بوده و به لحاظ زمانی، ماه مبارک رمضان پرفیض‌ترین زمان برای کمک به دیگران و رفع دغدغه معیشتی و اقتصادی از محرومان و نیازمندان است که دقیقاً یکی از هدف‌گذاری‌های این ماه رحمت و برکت نیز گسترش تعاون و یاری همگانی و تشدید مودت و همدلی و همکاری است.

یک کارشناس قرآنی نیز در مورد کسانی که به اهداف ماه مبارک رمضان توجهی ندارند و تنها به امساک از غذا می‌پردازند، می‌گوید: "حکایت کسانی که روزه می‌گیرند ولی به اهداف اصلی این ماه که همانا تغییر در اخلاق و کردار و کنترل هوای نفسانی است توجهی ندارند، حکایت کسانی است که قرآن تلاوت می‌کنند ولی به آیات و احکام آن توجهی ندارند فقط از روزه‌داری،‌ گرسنگی و تشنگی می‌کشند و فضای معنوی این ماه بر آنان تاثیری نگذاشته است. در واقع این افراد فقط  جسم خود را از خوردنی‌ها و آشامیدنی‌ها دور کرده‌اند و روح و روان خود را از لغزش‌ و خطا و انجام گناه پاک نکرده‌اند."

در ماه مبارک رمضان باید روح و جسم از حرام و انجام کارهای خلاف و توأم با گناه دور نگه داشته شوند و با عمل به دستورها و احکام قرآن و دوری از گناهان، فضیلت ماه مبارک رمضان را درک کرد و از آن در راستای رسیدن به کمال بهره برد.

انتهای پیام/
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

feedback
Iran, Islamic Republic of
صابر
سلام
اگه یک خانواده نیازمند بشناسیم. چطوری میتونیم معرفیش کنیم تا به این خانواده عزیز هم رسیدگی بشود؟
feedback
Iran, Islamic Republic of
سلام این طرح با محوریت پایگاه های مقاومت بسیج محلات انجام میشه و شما می توانید مشخصات خانواده نیازمند رو به نزدیک ترین پایگاه مقاومت محل زندگی تان بدین و در ادامه کمک انجام میشه
سلام این طرح با محوریت پایگاه های مقاومت بسیج محلات انجام میشه و شما می توانید مشخصات خانواده نیازمند رو به نزدیک ترین پایگاه مقاومت محل زندگی تان بدین و در ادامه کمک انجام میشه
«محفل»، نمادی از تحول موفق
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۹
نقش هنر و هنرمندان در انقلاب اسلامی
دوشنبه ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
«حجاب» امنیت‌آفرین و آرامش‌بخش
جمعه ۲۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷