کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بلاغ گزارش می‌دهد

تمرین راه امیرالمومنین(ع) از سوی مردم ایران در رزمایش مواسات/ یک توصیه و میلیون‌ها اجابت در جاری شدن زلال مهربانی‌ها

6 ارديبهشت 1399 ساعت 0:08

خلق زیباترین مناظر جاری شدن سیل مهربانی یک ملت در آغاز ماهی که خداوند آن را میزبانی می‌کند و معلم فداکاری آن، امامی است که عدالتش در محروم‌نوازی او را به شهادت رساند و جاودانه تاریخش ساخت.


به گزارش بلاغ، ماه مبارک رمضان شروع شده است. ماه روزه‌داری، ماهی که ماه میهمانی خداوند نامیده شده و به ذات باری‌تعالی منسوب است، ماهی که پر از برکت، رحمت و مغفرت است ماه نزول قرآن، دربردارنده شب با عظمت قدر، شبی که از هزار ماه با فضیلت‌تر است و روزها و شب‌های آن از برترین و بهترین لحظات است، این ماه با همه خوبی‌ها و برکاتش آغاز شده تا بندگان و مدعوین خداوند بدون هیچ نگرانی و با هرکوله‌بار گناه وارد این مهمانی شوند و از سفره مغفرت و برکات خداوند بصورت ویژه استفاده کنند.

پیامبر گرامی اسلام (ص) می‌فرماید: "رمضان ماهی است که شما در آن به میهمانی خدا دعوت شده و مورد لطف او قرار گرفته‌اید، نفس‌های شما تسبیح و خوابتان عبادت محسوب می‌شود،‌ عملتان در آن مقبول و دعایتان در آن مستجاب است، این ماه بهترین ساعاتی است که خداوند به بندگانش نظر رحمت می‌کند". (وسائل‌الشیعه، ج 10،‌ص313)

ماه مبارک رمضان یعنی شهرالمواساه
ماه مبارک رمضان، ماه دستگیری از مستمندان، فقیران و درماندگان است. انفاق در راه خداوند در تمام ایام سال دارای پاداش و صواب است، اما در ماه مبارک رمضان دارای فضیلت بیشتری است.

رسول گرامی اسلام(ص) نیز در خطبه شعبانیه فرمودند: «بر تهیدستان و مستمندان جامعه خویش انفاق کنید.» پیامبر گرامی همچنین یکی از نام‌های ماه مبارک رمضان را «شهر المواساه» یعنی ماه همدردی نامیدند و مردم را به حمایت و دستگیری از فقیران و مستمندان فرا خواندند.

مهندس حسن رسول‌تبار، که خود از خیران است، می‌گوید: اقدام زیبا و خداپسندانه‌ این ماه شریف، شناسایی افراد محروم، خانواده‌های نیازمند و به ویژه کودکانی است که در فقر و محرومیت به سر می‌برند و سرپرست ندارند یا سرپرست آنان نمی‌تواند از عهده مخارج آنها برآید. بنابر این شناسایی این خانواده‌ها و این کودکان صوابی صدچندان دارد و برای افراد روزه‌دار، مؤمن و مخلص، بالاترین پاداش‌ها را به دنبال دارد. بسیاری از این خانواده‌ها آن‌قدر محترم و متواضع هستند که حتی حاضر نیستند خود را به مرکز یا سازمان یا کمیته امداد امام‌ خمینی‌(ره) معرفی کنند و در نهایت فقر و درماندگی زندگی می‌کنند، بنابراین شناسایی این افراد و کمک به آنها بالاترین اقدام خداپسندانه و اجری اخروی و حتی دنیوی در پی دارد.

رمضان، ماه مهربانی و احسان
وی با اشاره به ویژگی‌های ممتاز ماه مبارک رمضان، می‌گوید: "در آیات و روایات متعدد به این مسئله تأکید شده که به همدیگر رحم کنید تا خدای متعال به شما رحم کند و این مسئله در زندگی افراد بسیار مشاهده شده که کسانی که نیکوکار هستند و به دیگران کمک می‌کنند خداوند هم به آنها کمک می‌کند و هیچ‌وقت این انسان‌ها در مسیر زندگی خود کم نمی‌آورند و همیشه بر مشکلات زندگی غلبه می‌کنند، البته مشکلات و مصائب زندگی برای همه انسان‌ها وجود دارد وکسی نمی‌تواند بگوید که زندگی بدون مشکلی را پشت‌سر گذاشته است اما افرادی که خیر و نیکوکار هستند و به دیگران احسان می‌کنند، خداوند هم به آنها احسان می‌کند و آنها را تنها نمی‌گذارد به‌خصوص در ماه مهمانی خداوند که پاداش رفع مشکلات مردم از پاداش ویژه‌ای برخوردار است."

ماه خودسازی و سبکبالی برای پرواز به کهکشان هستی
حجت‌الاسلام نیک‌دوست، کارشناس دینی،‌ ماه مبارک رمضان را بهترین فرصت برای خودسازی ذکر می‌کند و می‌افزاید: یکی از بهترین راه‌ها برای خودسازی گذشت و فداکاری و انفاق در راه خداوند است، اگر خود را موظف به همراهی، احسان، نیکی و رعایت انصاف بدانیم خداوند نیز برکات خود را بر ما نازل خواهد کرد.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در ازوم توجه به کمک مومنانه به مردم و محرومان، اظهار کرد:  اگر اطاعت و اجابت توصیه رهبرمعظم انقلاب در رزمایش کمک مومنانه از سوی ملت بزرگ ایران، اقدامی عادی و جاری باشد و منجر به حماسه‌ای شود که میلیاردها تومان از سوی مردمی که در شرائط دشوار اقتصادی کرونایی هستند به محرومان و همنوعانشان کمک شود، درک آن برای دنیای محروم از ولایت و امامت آنچنان حیرت‌آور می‌گردد که باورش برای دستگاه هاضمه فرهنگی‌شان دشوار و باورناپذیر.

وی با بیان اینکه این روزها در آغاز ماه مبارک رمضان، ایران اسلامی در گرماگرم حرکتی انسانی و زیبا در همدلی و  وفاق و ترجیح دیگران بر خود، مشغول خلق حماسه دیگری است، یادآور شد: این اقدام مردم تداعی‌گر حرکت امامان معصوم بویژه مولا امیرالمومنین علی علیه‌السلام در رسیدگی به محرومان و تامین نیاز آنان است.


رمضان امسال، فرصتی استثنایی برای کمک مومنانه
غلامحسین طهماسب‌نیا، یکی از خیران، به نهضت خدمت‌رسانی این روزهای کشورمان اشاره می‌کند و می‌گوید: مردم ایران از پیر و جوان، زن و مرد، دارا و ندار، همه و همه در اجابت دعوت رهبر معظم انقلاب، شهرها و مساجد خود را صحنه فداکاری و نمایش پیروی از سبک زندگی امامان خود به‌خصوص شهید بزرگ این ماه، یعنی امیرالمومنین علی علیه‌السلام کرده و میلیون‌ها سبد کالا حاوی مواد غذایی و بهداشتی را تقدیم نیازمندان کرده‌اند و اعلام نموده‌اند که این اقدام الهی را تا پایان ماه مبارک و تا جمع شدن بساط کرونا ادامه خواهند داد.

وی ادامه می‌دهد: واقعاً مناظر این روزهای کشورمان در هیچ کشوری قابل مشاهده نیست؛ در اجرای اولین بخش رزمایش مواسات و خدمت مومنانه،  بسیج دلاور، سه و نیم میلیون بسته معیشتی و بهداشتی در سراسر کشور تنها از طریق بسیج بین نیازمندان توزیع شد و تا پایان ماه مبارک رمضان، سه و نیم میلیون سبد کالای دیگر نیز توزیع خواهد شد و این در شرائطی است که ستاد اجرایی حضرت امام(ره)، کمیته امداد، سازمان بهزیستی، هلال احمر و انجمن‌ها و بنیادهای خیریه و نیکوکاری نیز اقدام به این کار کرده‌اند.


حمیدرضا احمدزاده، فعال اجتماعی، شرائط این روزهای کشور را ویژه توصیف کرد و در ارتباط با اقدام اخیر مردم در اجابت دعوت مقام معظم رهبری گفت: در یک نگاه می‌توان گفت که ماه مبارک رمضان امسال، سیره امیرالمومنین و امامان معصوم صلوات‌الله و سلامه علیهم اجمعین در ایران اسلامی به گستره جغرافیای پهناور این سرزمین به تجربه شیرین گذارده شد و چه استقبال گسترده‌ای از این دعوت امام‌المسلمین، که با ذات و ایمان و فطرت ایرانیان سازگاری کامل دارد، بعمل آمد.


اقتداء به یاور مستضعفان و فربادرس مظلومان
وی در ادامه افزود: بدون تردید، خدمت به محرومان و دستگیری و یاری‌رسانی به دیگران بویژه به نیازمندان، از تعالیم اسلام و همه ادیان آسمانی و منطبق با راه و روش زندگی امامان معصوم بوده و به لحاظ زمانی، ماه مبارک رمضان پرفیض‌ترین زمان برای کمک به دیگران و رفع دغدغه معیشتی و اقتصادی از محرومان و نیازمندان است که دقیقاً یکی از هدف‌گذاری‌های این ماه رحمت و برکت نیز گسترش تعاون و یاری همگانی و تشدید مودت و همدلی و همکاری است.

یک کارشناس قرآنی نیز در مورد کسانی که به اهداف ماه مبارک رمضان توجهی ندارند و تنها به امساک از غذا می‌پردازند، می‌گوید: "حکایت کسانی که روزه می‌گیرند ولی به اهداف اصلی این ماه که همانا تغییر در اخلاق و کردار و کنترل هوای نفسانی است توجهی ندارند، حکایت کسانی است که قرآن تلاوت می‌کنند ولی به آیات و احکام آن توجهی ندارند فقط از روزه‌داری،‌ گرسنگی و تشنگی می‌کشند و فضای معنوی این ماه بر آنان تاثیری نگذاشته است. در واقع این افراد فقط  جسم خود را از خوردنی‌ها و آشامیدنی‌ها دور کرده‌اند و روح و روان خود را از لغزش‌ و خطا و انجام گناه پاک نکرده‌اند."

در ماه مبارک رمضان باید روح و جسم از حرام و انجام کارهای خلاف و توأم با گناه دور نگه داشته شوند و با عمل به دستورها و احکام قرآن و دوری از گناهان، فضیلت ماه مبارک رمضان را درک کرد و از آن در راستای رسیدن به کمال بهره برد.

انتهای پیام/
 


کد مطلب: 419928

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/report/419928/تمرین-راه-امیرالمومنین-ع-سوی-مردم-ایران-رزمایش-مواسات-یک-توصیه-میلیون-ها-اجابت-جاری-شدن-زلال-مهربانی-ها

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com