تاریخ انتشاردوشنبه ۱۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۴
کد مطلب : ۴۱۷۱۶۹
تعطیلی کرونایی مهدکودک‌ها در ایام پایانی سال، چالش‌های چندگانه فراوانی را به بار آورد؛ چالشی که در پی ممانعت خانواده‌ها از پرداخت شهریه اسفندماه پس از تعطیلی اجباری در روزهای کرونایی به وقوع پیوست و دست مدیران را در حنا گذاشت.
۰
plusresetminus
دست مهدکودک‌ها در حنای کرونا/ بی‌میلی خانواده‌ها در پرداخت شهریه تا بدهی مدیران به مربیان و موجرها
به گزارش بلاغ، با شیوع ویروس کرونا در استان مازندران که از اواخر بهمن‌ماه آغاز و تاکنون نیز ادامه دارد، تعطیلی بسیاری از مهد کودک‌ها را در ماه اسفند و متعاقب آن در فروردین سال‌جاری بدنبال داشت.

تعطیلی کرونایی مهدکودک‌ها در ایام پایانی سال، چالش‌های چندگانه فراوانی را برای مدیران، مربیان و خانواده‌ها به بار آورد؛ چالشی که در پی  ممانعت خانواده‌ها از پرداخت شهریه اسفندماه پس از تعطیلی اجباری در روزهای کرونایی به وقوع پیوست و همچنان هم ادامه دارد.

تعطیلی به یکباره مهد کودک‌ها در  روزهایی که همه بی خبر از چگونگی ادامه شرایط فعالیت مهدکودک‌ها بودند، همه را از مربی گرفته تا خانواده‌ها و مدیران شوکه کرد و در حالی که چند هفته مانده بود به پایان سال، دست مدیران را در حنا گذاشت؛ آن هم حنایی بی رنگ که نه به درد مربیان می‌خورد و نه به درد موجران.

از یک سو، خانواده‌ها با توجه به عدم انجام تعهدات کامل مهد کودک‌ها در ماه اسفند، تمایلی از خود برای پرداخت شهریه نشان ندادند و از یک‌سو، مربیان و موجرانی که منتظر دریافت حقوق و اجاره بهای خود بودند تا در روزهای مانده به سال جدید، به زخمی بزنند؛ بی خبر از آنکه، زخمی در راه است!

بنا بر اظهارات مدیران در حالی که در این بازه زمانی، خانواده‌ها باید نسبت به تسویه بدهی‌های گذشته خود و همچنین پرداخت شهریه اسفندماه اقدام می‌کردند اما با اعلام تعطیلی مهدکودک‌ها، از پرداخت شهریه اسفندماه و همچنین بدهی‌های گذشته خود خودداری کردند و چالش‌های مالی فراوانی را به دوش مدیران انداختند.

به گفته مدیران مهدکودک‌ها، آن‌ها در پی این اقدام از سوی خانواده‌ها از یک سو در پرداخت اجاره بها و از سویی دیگر در پرداخت حقوق و عیدی مربیان با مشکلات جدی مواجه شدند و با عدم توانایی به پرداخت تعهدات مالی خود در قبال موجران و مربیان، بسیاری اعلام انصراف از ادامه فعالیت داده‌اند.

یکی از مربیان مهدکودک در مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: متاسفانه با این پیشامد، خانواده حق شهریه اسفندماه خود را به مهدکودک پرداخت نکردند و مالک مهد کودک نیز، با توجه به عدم دریافت وجه، نتوانست حقوق پرسنل را در ماه اسفند پرداخت کند.

وی افزود: ما پس از تعطیلی مهدکودک در هفته‌های پایانی اسفند با اعلام مدیر، اقدام به آموزش کلیه دروس و برنامه‌های فوق‌العاده و حتی قصه گویی و آموزش نقاشی به صورت مجازی و ارسال برای خانواده‌ها به صورت روزانه کردیم و هم اکنون نیز در حال انجام آن هستیم؛ اما خبری از حقوق نیست و پیگیری‌های ما نیز بی نتیجه مانده است.

این مربی می‌گوید: در این شرایط بد اقتصادی، واقعا بلا تکلیف هستیم و با توجه به اینکه بسیاری از مربیان مهدکودک‌ها، بیمه تامین اجتماعی نیستند و مدت زیادی هم نیست که مشغول به کار شده‌اند، نمی‌توانند از بیمه بیکاری هم استفاده کنند و دست‌شان به جایی بند نیست.

وی ادامه داد: حقوق ماهانه غالب مربیان که به صورت قراردادی کار می‌کنند بین 400 تا 800 هزار تومان است که مبلغ بسیار ناچیزی است و حال این مقدار کم هم که گوشه‌ای از مشکلات مالی ما را مرتفع می‌کرد، بلا تکلیف مانده است و مشخص نیست آیا پرداخت می‌شود یا خیر.

وحید حسین‌زاده معاون امور اجتماعی بهزیستی استان مازندران در این‌باره به خبرنگار ما پاسخ داد: براساس قراردادی که بین مهدهای کودک و خانواده‌ها بسته شده، در صورت انصراف خانواده‌ها در آن ماه، شهریه همان ماه را بدون غذا باید پرداخت کنند.

وی افزود: خانواده‌ها باید انصراف خود را به‌صورت کتبی به مهدکودک‌ها تحویل دهند که در این صورت، شهریه اسفند ماه را باید بدون غذا پرداخت کرده و ملزم به پرداخت شهریه فروردین‌ماه نیستند.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان مازندران خاطرنشان کرد: ما چالش خانواده‌ها را در این باره اعلام کردیم که خانواده‌ها می‌بایست شهریه ثابت ماه اسفند را بدون شهریه برنامه‌های فوق‌العاده و غذا به مهدکودک‌ها پرداخت کنند.

حسین‌زاده ادامه داد: در خصوص ماه فروردین، خانواده‌ها نباید هیچ وجهی را به مهد‌کودک‌ها پرداخت کنند و با مراجعه به مهد کودک‌ها نسبت به فسخ قرارداد در سال جدید اقدام کنند.

وی بیان کرد: اگر مهد کودکی، برنامه آنلاینی را برنامه ریزی کرده و در دست اجرا دارد و یا در گروه‌های تلگرامی یا واتس آپ در حال آموزش برنامه‌هایی است؛ نمی‌تواند الزامی برای پرداخت وجه برای خانواده‌ها ایجاد کند؛ چرا که به لحاظ قانونی در مهد کودک‌ها مهم‌ترین بعد و هدف، نگهداری از کودک است و وقتی کودک، در مهدها نگهداری نمی‌شود، خانواده‌ها هم طبیعتا پرداختی نباید داشته باشند.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان مازندران در خصوص حقوق مربیان اعلام کرد: خوب مهدکودک‌ها حقوق اسفندماه را دریافت کردند و باید حقوق اسفندماه مربیان را پرداخت کنند؛ البته طبق بخش‌نامه ابلاغی، مهدکودک‌ها هم جزو مشاغل آسیب دیده ویژه کرونا دیده شد و بر این اساس، مربیانی که بیمه تامین اجتماعی هستند، مشمول دریافت بیمه بیکاری می‌شوند و باید با مراجعه و ثبت نام در به درگاه اینترنتی، حقوق ماه‌های اسفند، خرداد و اردیبهشت را دریافت کنند.

حسین‌زاده متذکر شد: آن دسته از مربیانی که بیمه تامین اجتماعی نیستند نیز رابطه بین آن‌ها با مدیران، طبق قانون کار نیست و رابطه بین آن‌ها، کارگر و کارفرما محسوب شده و باید بین خودشان، حل و فصل کنند.

وی افزود: تاکنون حدود 350 مربی مهدکودک در استان مازندران، با مراجعه به آدرس اینترنتی بیمه بیکاری، ثبت نام و کد رهگیری دریافت کرده‌اند.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان مازندران گفت: مهد کودک‌ها خصوصی هستند و رابطه ما با آن‌ها یک رابطه نظارتی آن هم در بحث محتوا و آموزشی است و مشکلات فی ما بین مهدکودک‌ها و مربیان یک رابطه کارفرما و کارگری است که باید از طریق مراجع قانونی پیگیری کنند.

به گفته حسین‌زاده، در استان مازندران، 760 مهدکودک با ظرفیت اشتغال نزدیک به 4 هزار مربی، مشغول فعالیت هستند که با تعطیلی مهدکودک‌ها در اسفندماه، با چالش جدی مواجه شده‌اند.

به گزارش بلاغ،  تداوم شیوع ویروس کرونا طی یکی- دو ماهه اخیر، مهدهای کودک را به تعطیلی کشانده است؛ در چنین وضعیتی پرداخت شهریه اسفندماه بر اساس قرارداد بر عهده خانواده‌هاست و با ادامه بحران، والدین موظف‌ هستند انصراف خود را کتبا به مهدها اعلام کنند و نباید وجهی را بابت فروردین سال جاری به مهدهای کودک پرداخت کنند.

گفتنی است انتظار می‌رود خانواده‌ها و صاحبان امتیاز مهدهای کودک، ضمن رعایت اصول اخلاقی وجدانی در این شرایط حساس و بحرانی، با یکدیگر تعامل و همیاری مناسب داشته باشند، تا با درک شرایط، به تعامل مطلوب و شایسته‌ای برسند تا در حق هیچ یک، اجحافی نشود.

گزارش از مجتبی قربانی

انتهای پیام/
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

feedback
Iran, Islamic Republic of
ممنون به دغدغه‌های روز مردم توجه دارید
feedback
Iran, Islamic Republic of
ممنون به دغدغه‌های روز مردم توجه دارید
عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴