تاریخ انتشارشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۶
کد مطلب : ۴۱۷۰۳۲
تمام امید رانندگان در این شرایط، به تصمیم مسئولانی است که با اعلام ممنوعیت تردد خودروهای عمومی، آن‌ها را خانه نشین کرده‌اند و حالا باید برای خروج آنان از این بحران حالا چهل روزه، چاره‌ای اساسی و دندان‌گیر بیندیشند و در این بیم و امید، نگران آنند که نکند دست و پای‌شان را در پوست گردو بگذارند!
۰
plusresetminus
ضربه کاری کرونا به رانندگان سواری حمل و نقل عمومی/مسئولان! دست‌وپای رانندگان را در پوست گردو نگذارند
به گزارش بلاغ، طی ماه‌های اسفند سال گذشته و روزهای سپری شده از سال‌جاری، شیوع کرونا ویروس، کسب وکار بسیاری از مشاغل را با اختلال جدی مواجه کرد.

بر این اساس، یکی از مشاغلی که طی این ایام با بحران جدی در کسب درآمد و پرداخت هزینه‌های روزمره زندگی مواجه شد، مربوط به رانندگان خودروهای سواری حمل و نقل بین شهری در استان مازندران است که به نظر می‌رسد از توجه و دید مسئولان امر، پنهان مانده است.

دست و پای رانندگان در پوست گردو!

غالب رانندگان فعال در این مشاغل، به دلیل اعمال محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها و همچنین کاهش چشمگیر مسافرها طی ایام منتهی به سال نو و پس از آن، خانه نشین شده‌اند و یا مشکلات جدی در بحث تامین هزینه‌های زندگی، پرداخت حق بیمه خودرو، پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی، پرداخت اقساط بانکی و مسائلی از این دست مواجه شده‌اند.

از سویی دیگر، با توجه به اینکه پوشش بیمه‌ای این رانندگان، خویش‌فرما بوده، لذا مشمول بیمه قوانین کار و متعاقبا بیمه بیکاری نبوده و باید مسئولان امر، تمهیدات جدی برای برخورداری این رانندگان از بیمه بیکاری این ایام که جهت حمایت از مشاغل آسیب دیده، در دست اجرا است، بیندیشند.

تمام امید رانندگان در این شرایط، به تصمیم مسئولانی است که با اعلام ممنوعیت تردد خودروهای عمومی، آن‌ها را خانه نشین کرده‌اند و حالا باید برای خروج آنان از این بحران حالا چهل روزه، چاره‌ای اساسی و دندان‌گیر بیندیشند و در این بیم و امید، نگران آنند که نکند دست و پای‌شان را در پوست گردو بگذارند!

فعالیت بیش از 7000 راننده در شرکت‌های مسافربری سواری‌رانی مازندران

رمضان بابایی رئیس انجمن صنفی رانندگان خودروهای مسافربری حمل‌ونقل عمومی مازندران در این‌باره به خبرنگار ما گفت: بیش از یک‌صد و 30 شرکت حمل‌ونقل مسافربری در استان مازندران مشغول فعالیت هستند.

وی افزود: بیش از 7 هزار راننده خودرو سواری مسافربری عمومی در سطح استان مشغول فعالیت هستند که از این طریق، امرار معاش می‌کنند.

رئیس انجمن صنفی رانندگان خودروهای مسافربری حمل‌ونقل عمومی مازندران خاطرنشان کرد: در حال حاضر، فعالیت بسیاری از این شرکت‌ها، به دلیل اعمال محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها، راکد شده است و اوضاع نابسامان اقتصادی، دامن‌گیر هم شرکت‌ها و هم رانندگان شده است.

بابایی بیان کرد: در حال حاضر، با دستور دادستان‌ها در برخی از شهرستان‌ها، تعدادی از ترمینال‌های سواری، پلمب و تعطیل شده است و خودروهایی هم که به مقاصد برون استانی سرویس دهی داشتند، مشمول جریمه 500 هزار تومانی شده‌اند.

کاهش شدید درآمد رانندگان و شرکت‌های سواری‌رانی

وی تصریح کرد: با توجه به کاهش شدید درآمدی رانندگان که به‌طور روزانه امرار معاش می‌کنند، مشکلات عدیده‌ای در خصوص بازپرداخت اجاره به شرکت‌های سواری‌رانی، بازپرداخت اقساط بانکی، بازپرداخت اقساط خودرو، پرداخت حق بیمه خودرو در ماه‌های اسفند 98 و فروردین 99، پرداخت حق بیمه رانندگان و مسائلی از این دست دارند که از مسئولان تقاضا داریم برای تک تک این مشکلات، چاره اندیشی کنند.

رئیس انجمن صنفی رانندگان خودروهای مسافربری حمل‌ونقل عمومی مازندران اعلام کرد: بنا داریم تا درخواست خود را طی مکاتبه‌ای به اطلاع استاندار مازندران برسانیم تا تمیهدات و دستورات لازم را در خصوص پیگیری‌ها در مورد مشمولیت رانندگان حمل ونقل بین شهری از بیمه بیکاری دنبال کنند.

رانندگان را از لیست مشاغل حمایتی و مشمول بیمه بیکاری جا نگذارید

بابایی ادامه داد: ما از دولت و مسئولان تقاضا داریم تا رانندگان حمل و نقل عمومی را نیز در لیست مشاغل آسیب دیده قرار دهند و بسته های حمایتی را برای رانندگان شاغل در شرکت‌های سواری رانی عمومی استان در نظر بگیرند.

در خصوص چند و چون این ماجرا و چگونگی مشمولیت رانندگان از بیمه بیکاری ویژه کرونا، به سراغ حسن فلاحی معاون روابط کار اداره کل کار و رفاه اجتماعی استان مازندران رفتیم.

آیا بیمه بیکاری به رانندگان تعلق می‌گیرد؟

معاون روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مازندران در این باره به خبرنگار ما پاسخ داد: به صورت کلی و طبق قانون کار، بیمه بیکاری تنها مشمول افرادی می‌شود که مشمول قانون کار هستند و دارای کافرما هستند.

حسن فلاحی افزود: غالب رانندگان، تحت پوشش بیمه‌ای خویش فرما هستند و از یارانه بیمه‌ای جهت پرداخت حق بیمه استفاده می‌کنند و لذا مشمول قانون کار و برخورداری از بیمه بیکاری نمی‌شوند.

وی ادامه داد: بیمه بیکاری رانندگان مشمول آن دسته از رانندگانی که مالک خودور نبوده و برای شرکت یا افرادی که به عنوان کارفرما بوده، کار می‌کنند و بیمه 7 درصدی می‌شوند و در واقع کار فرما، آنان را بیمه کرده است، می‌شود.

با توجه به اظهارات دو مقام مسئول، باید گفت که نادیده گرفتن رانندگان خودروهای مسافربری عمومی که طی این ایام، متحمل زیان فراوانی شدند، چندان مطلوب بنظر نمی‌رسد و می‌بایست مسئولان امر، این قشر را از لیست مشاغل حمایت شونده از سوی دولت قرار دهند.

پیگیری‌های خبرنگار ما حاکی از آن است که در صورت عدم پرداخت حق بیمه رانندگان در تاریخ و مهلت مقرر از سوی افراد، منجر به دو برابر شدن حق بیمه خواهد شد که انتظار می‌رود مسئولان امر، با توجه به اوضاع فعلی، نسبت به امهال و بخشودگی جرایم دیرکرد طی ماه‌های اسفند 98 و فروردین 99 مساعدت لازم را اعمال کنند.

گزارش از مجتبی قربانی

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰