تاریخ انتشاريکشنبه ۱۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۴۱۷۰۱۱
پدافند غیرعامل و یا مدیریت حوادث غیرمترقبه و یا نهاد جدید، که متکفل مطالعه و پایش تهدیدهای بیوتروریسم باشد، باید برای بحران‌های مشابه کرونا تدابیر جدی بیاندیشد و در جهت آموزش مستمر عمومی جامعه اقدام کند.
۰
plusresetminus
کرونا و خلاء مدیریت راهبردی بیوتروریسم در ایران/ تهدیدی که فرصت‌های فراوانی ایجاد کرد
به گزارش بلاغ، ریزی ویروس کرونا حتی اگر در میکروسکوپ‌های قدرتمند به سختی قابل رویت باشد، بدون هیچ زحمتی نمایانگر تصاویر فراوان از ما و پیرامون‌مان است.

اینکه ساخته لابراتوارهای امریکا برای از بین بردن نسل و ریشه یک یا چند ملت باشد، که اسناد بسیاری در این زمینه وجود دارد و مکمل اسناد فجایع قبلی امریکایی‌ها در استفاده از میکروب‌های لابراتواری شامل: آنفلونزای 1918، که موجب مرگ 50 میلیون انسان در جهان شد، سیاه زخم، ایدز، عامل نارنجی (که مرگ 400 هزار ویتنامی و تولد 500 هزار کودک ناقص‌الخلقه در آن کشور را بوجود آورد)، سارس،...؛ شد که این پیام را از درون ماهیت امریکا به نمایش گذارد که جانورانی در امریکا حکومت می‌کنند که به هیچ قاعده انسانی و حتی شیطانی قائل نبوده و حتی در پیشبرد سناریوی خود، تحریم را بظاهر هم که شده حاضر به برداشتن نیستند تا حرف "واین برگر"، وزیر جنگ اسبق امریکا، تحقق یابد که علت حضور امریکا در منطقه را خشکاندن ریشه ملت ایران ذکر کرده بود.

کرونا، پرده دیگری از قانون الهی را به معرض عبرت انسان‌ها قرار داد که: چاه‌کن سرانجام در ته چاه قرار خواهد گرفت و کرونا به جان امریکا و هم‌پیمانانش افتاد.

کرونا و بحران‌ها راه‌های آسمانی را هموار می‌سازند
ما انسان‌ها مرکب از جسم و روحیم. هریک از این دو واقعیت، نیازها و ظرفیت‌ها و قواعد خودشان را دارند و در یکدیگر نیز تاثیر و تاثر بجا می‌گذارند. آثار وضعی جسم سالم، در سلامت روح موثر است همچنانکه روح سالم و بلند، بر شادمانی و طراوت جسم تاثیر می‌گذارد. کرونا در این روزها، که موجب تعطیلی همه مراکز شده، نیاز جسم به تعالی روح یعنی تحکیم و توسعه پیوند با خداوند و مشاهیر ماورایی برای فائق آمدن به بیماری را آشکارتر ساخته بگونه‌ای‌که می‌بینیم افراد سکولار در حتی امریکا در مراسم مسلمانان حاضر شده و به نماز و نیایش می‌پردازند.

روزهای جولان کرونا، کشورها در برخورد با مشکلات سلامت یکدیگر نیز آزمونی را سپری می‌کنند تا کارنامه‌شان نشان دهد که آیا از استرس‌های این روزها برای کمک به دیگر کشورها استفاده می‌کنند یا به قصد جاسوسی و یا تجارت و بیزیننس و یا نوعدوستی.

دولت‌ها در آزمون مدیریت بحران‌ها
دولت‌ها که در سطح روابط بین‌الملل آزمایش کرونایی می‌شوند، در درون کشور خود نیز آزمونی بزرگ را از سر می‌گذرانند و آنهم نحوه برخورد با ترکتازی کروناست. دولت‌هایی با تشخیص درست و شناسایی بهنگام کرونا و بی‌تعارفی این ویروس در قتل عام تدریجی آن، زنجیره گسترش این ویروس مرگبار را با قرنطینه و برخورد قاطع در این زمینه، قطع کرده و اجازه آزادی عمل را به کرونا ندادند و در موتاه‌ترین زمان ممکن و کمترین هزینه، توانستند کرونا را در قتل عام کردن مردم‌شان شکست دهند.

دولت‌هایی هم ابتداء با سهل‌انگاری و ساده‌اندیشی، تنها سعی کردند با بیمار خود را مواجه کرده و بجای پرداختن به علت، به معلول توجه کردند که در برابر روند شتابنده آمار مبتلایان خود، ناچار به اعمال قرنطینه و قواعد سخت‌گیرانه کردند، هرچند با تحمیل خسارت به ملت خود سرانجام به راه حل اساسی رسیدند که جای شکرش باقی است و دولت و شخص رئیس جمهور کشور ما نیز از این گروه دولت‌ها بشمار می‌آیند. به این دولت‌ها باید نمره ناپلئونی را داد.

اما ملت‌ها نیز در آزمون کرونا قابل ارزیابی‌اند. باید اذعان داشت که ملت‌ها تابع سیاست دولت‌های خویش‌اند. در شرائط عدم اتخاذ سیاست قاطع از سوی دولتی همچون کشور ما، نمی‌توان مردم را خیلی مقصر دانست؛ چراکه با بازگذاردن راه‌ها و سفرها و سپس خواهش از مردم برای ماندن در خانه و عدم مسافرت، این بی‌ثباتی تصمیم در دولت، برای مردم نیز قابل باور نیست که کرونا و یا هر پدیده دیگر در آن حد از خطر مرگبار قرار داشته باشد که اگر می‌داشت که دولت و شخص رئیس جمهور نمی‌بایست این گونه فضا را باز بگذارد.

فهم‌مشترک و اراده مستحکم راه حل بحرانی‌ترین بحران‌هاست
هرچند وقتی در رسانه‌ها بی‌رحمی کرونا و در محیط زندگی، مردم شاهد کشتار کرونا هستند، باید به مراقبت از خود و خانواده خویش قیام می‌کردند که بخش اعظم جامعه ایرانی چنین کردند اما، کافی است که کسر ناچیزی از جمعیت توجه نکنند و موجب گسترش ویروس شوند چنانکه بطور رسمی اعلام شده بود هر فرد مبتلاء می‌تواند 400 نفر را درگیر و آلوده کند.

اگر این روزها علی‌رغم اعمال محدودیت شبه قرنطینه‌ای در کشورمان همچنان آمار تلفات انسانی روبه افزایش است، بواسطه سهل‌انگاری روزها و هفته‌های گذشته است و باید نتیجه اقدام‌های سخت‌گیرانه کنونی را برای هفته و هفته‌های آینده انتظار داشت.

کرونا، قانون‌پذیری و تسلیم‌بودن در مقابل قانون بسیاری از ما ایرانیان را به خودمان ثابت کرد.
از سوی دیگر، مهرورزی و نوعدوستی مثال‌زدنی ایرانیان با جلادی کرونا توانست این اصل تاریخی این سرزمین را برای چندصدمین بار به اثبات برساند که هرچه مصائب بر این ملت وارد شود، حس همگرایی و فداکاری و ایثار ملت ایران بیشتر بروز و ظهور می‌یابد.

خلق مناظر زیبای همبستگی و نوعدوستی
این روزها در شرائطی که بسیاری از کشورهای حتی ثروتمند از کمبود امکانات مقابله با کرونا می‌نالند و دست نیاز بسوی دیگر کشورها دراز می‌کنند، مردم ایران در یک نهضت خدمت‌رسانی هرآنچه که در توان دارند را به صحنه آوردند. در جای جای ایران کمتر می‌توان سراغ آورد که خانه‌ای دست‌اندرکار تامین نیازهای مقابله با کرونا نباشد و خدمات خود را در اختیار دیگران قرار ندهد.

همدردی و همدلی و مسئولیت‌پذیری حتی متمکنین و صاحبان ملک و مراکز کسب و کار در بخشش اجاره بهاء، امهال بدهی‌ها، توزیع سبد کالا برای اقشار مستضعف جامعه و فعال شدن هزاران کانون‌ خیران و نیکوکاران، از صحنه‌های دلپذیر و بیادماندنی مردان و زنانی این سرزمین در مواجهه با کروناست. همین بهم‌پیوستگی مردم با نظام اسلامی‌شان است که قادر خواهد بود دشمنان سرسخت‌تر از کرونا و شیطان بزرگ امریکا را از پا درآورد، همچنانکه انشاءالله با اتحاد و رعایت همه مسائل، کرونا را بزودی شکست خواهند داد و سربلندی خود از این آزمون را نیز به جشن سپاسگزاری از خداوند خواهند نشست.
کرونا بسیاری از مراکز تولید فکر و خلاقیت‌ها را نیز به صحنه رفع نیازهای زمان بحران آورد و تجربه تغییر خط تولید در کوتاه‌ترین زمان ممکن به تواید نیازهای زمان بحران را زمینه‌سازی کرد.

داغ‌های بزرگ کرونایی
از آنجا که کرونا علاوه بر معده، ریه را مقصد استقرار و فعالیت پنهان خود قرار می‌دهد و یادگاران دفاع مقدس نیز اغلب بواسطه شیمیایی‌بودن، بشدت از ناحیه ریه دچار مشکل هستند، کرونا بسیاری از این یادگاران صبور و گمنام را مورد هدف قرار داد و تعداد زیادی از این اسطوره‌های مقاومت و پایداری را از ملت ما گرفت و جای آنها، که عامل توجهات و عنایات ویژه خداوند برای ملت ما بودند، خالی شد و ما را از وجود مبارک‌شان محروم ساخت. درود خداوند و اولیای او بر این رادمردان راست قامت باد.
داغ دیگر کرونا، از کف دادن تعداد زیادی از پزشکان و پرستاران  کادر درمانی متعهد کشور است که بواقع مدافعان فداکار عرصه سلامت و درمان کشور در بحران کرونا بوده‌اند که مردم ما قدردان از خودگذشتگی این مدافعان و همکاران و خانواده‌های آنان هستند. کرونا، امکان بازشناسی این خادمان را برای ملن ما بوجود آورد و روح فداکاری و از جان‌گذشتگی و مسئولیت‌پذیری از نوع ایرانی آن را به تصویر کشاند.

از دست دادن عزیزان، که آمار آن از 3000 نفر فراتر رفته، خسارت جبران‌ناپذیری است که تنها با تعزیت به بازماندگان و طلب غفران برای مرحومان، باید برای عدم تکرار آن همه تدابیر لازم را اندیشید.

آشناسازی نسبت به ضعف‌های خود
بحران کرونا این حسن را برای کشور ما دارد که به تجهیز مراکز بهداشتی و درمانی خود متناسب با تهدیدات احتمالی بویژه در بخش استراتژیک بیوتروریسم بپردازیم.
پدافند غیرعامل و یا مدیریت حوادث غیرمترقبه و یا نهاد جدید، که متکفل مطالعه و پایش تهدیدهای بیوتروریسم باشد، باید برای بحران‌های مشابه کرونا تدابیر جدی بیاندیشد و در جهت آموزش مستمر عمومی جامعه اقدام کند.

حوادث متعدد حمله‌هایی از نوع کرونا چه در فضای حقیقی و یا در فضای مجازی این واقعیت را به اثبات رسانده است که برای حفظ امنیت ملی و صیانت از آن باید اقدام‌های پیشگیرانه را برنامه‌ریزی کرد. این نوع درگیری و ابتلائ دیگر "غیرمترقبه" نیست بلکه کاملاً مترقبه و قابل پیش‌بینی است.

شورای عالی امنیت ملی و لزوم اتخاذ تدابیر ملی
در میان ارکان اجرایی و تصمیم‌گیری کشور، شورای عالی امنیت ملی بر اتخاذ تدابیر لازم و پذیرش مسئولیت خطیر این مهم اولی و سزاوارتر به نظر می‌رسد.

مسئولیت‌پذیری یک نهاد عالی دارای اختیارات کافی با حضور سران سه قوه است که تا دیرنشده باید بر انجام این مهم اهتمام ورزید.

انتهای پیام/
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰