تاریخ انتشاردوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۴۱۵۱۸۲
فعالان سیاسی معتقدند مردم با وجود نارضایتی از دولت، حضور با شکوهی در انتخابات اسفندماه داشتند. به باور آنان، عمده مشکلات کشور از امید و نگاه دولت به غرب ناشی می‌‎شود و دلیل کاهش مشارکت در انتخابات نارضایتی از عمکرد دولت و مجلس است.
۰
plusresetminus
عمده مشکلات، ناشی از نگاه دولت به غرب است /رأی مردم به جبهه انقلاب برای تحول کشور بود
به گزارش بلاغ، اعتماد و امید دولت به آمریکا و نوچه‌های اروپایی آن، گستره وسیعی از مؤلفه‌های اقتصاد کشور و معیشت مردم از جمله تولید، رشد اقتصادی،‌ اشتغال، مسکن و فضای کسب و کار را تحت تأثیر شدید منفی قرار داد و تعطیلی کارخانه‌ها، بیکاری هزاران کارگر، رکود فراگیر، تورم افسارگسیخته مسکن و انفجار قیمت‌ کالا و خدمات را در پی داشت. مجلس نیز در حوزه نظارت بر عملکرد دولت، رفتارهایی توأم با همراهی با دولت از خود نشان داد. با وجود چنین فضایی مردم مبارز و بصیر ایران اسلامی حضور شکوهمندی در انتخابات اسفندماه رقم زدند و اندک کاهش مشارکت نیز پیامد کارنامه غیرقابل دفاع دولت و عملکرد ضعیف مجلس در عرصه نظارت است. موضوعی که فعالان سیاسی نیز به آن‌ اشاره دارند.

حجت‌الاسلام جواد مجتهد شبستری، عضو مجلس خبرگان رهبری در گفت‌و‌گو با مهر در همین زمینه اظهار داشت: به‌نظر می‌رسد یکی از مهم‌ترین عوامل کاهش نسبی مشارکت در انتخابات مجلس به عملکرد دو قوه مقننه و مجریه باز می‌گردد. احتمالاً مسئله خود مجلس است که آیا عملکرد مجلس در بعد تقنینی و نظارتی که دو وظیفه مهم مجلس است از نظر مردم مثبت تلقی شده است؟

وی با بیان اینکه عامل مهم دیگر در کاهش مشارکت نسبی در انتخابات اخیر، عملکرد دولت است، گفت: دولت نتوانسته است در وظایف مدیریتی و آنچه به عهده او بوده مخصوصاًًً در بعد اقتصادی و مسائل معیشتی، انتظارات مردم را برآورده و مشکلات را حل کند و مردم آن تدبیر لازم که از دولت توقع می‌رفت، مشاهده نکردند.

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: همین‌طور برخی از مسئولان از یک‌سو با بعضی از سخنان خود می‌گفتند دو قطبی ایجاد نکنید و به وحدت دعوت می‌کردند اما از سوی دیگر سخنان خودشان منجر به ایجاد دو قطبی در جامعه شد و برخلاف وحدت حرکت کردند.
حجت‌الاسلام مجتهد شبستری تأکید کرد: اینکه برخی از مسئولان، شورای نگهبان را زیر سؤال بردند و انتخابات را تشریفاتی و انتصاب نامیدند در مشارکت مردم بی‌تأثیر نیست. وقتی مردم ببینند یک مسئول رسمی ‌در کشور به این شکل شورای نگهبان و مسئله انتخابات را زیر سؤال می‌برد طبیعی است که با مسئله سرد برخورد کنند و این تلقی ایجاد شود که گویا آراء آنها تأثیرگذار نخواهد بود.

بی‌تدبیری دولت؛
عامل کاهش مشارکت

ابوالفضل ابوترابی، نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی نیز درخصوص کاهش مشارکت مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: کاهش مشارکت مردم به‌دلیل بی‌تدبیری‌های دولت بود؛ دولت راهکارهای داخلی را کنار گذاشته و رها کرده و به برجام چسبیده بود.

۸۰ درصد مشکلات اقتصادی ربطی به تحریم‌ ندارد
وی در گفت‌وگو با مهر ادامه داد: دولت با بی‌تدبیری، نرخ بنزین را در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی افزایش داد. مشکلات معیشتی، گرانی و بیکاری، عامل کاهش مشارکت مردم در انتخابات بود. ۸۰ درصد مشکلات اقتصادی ما ریشه داخلی دارد و ربطی با تحریم‌ها ندارد. عضو شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس تصریح کرد: سیاست اداری پاسخگو نیست، باید انقلاب اداری ایجاد شود و نظام مالیاتی و بیمه‌ای اصلاح گردد. ابوترابی تأکید کرد: افرادی که پای صندوق‌های رأی آمدند، احساس تکلیف شرعی کردند و نباید ناامید شوند؛ امید این افراد به جریان انقلابی است. وی تصریح کرد: مردم به جریان انقلابی رأی دادند تا تحولی در اداره کشور ایجاد شود.

مواضع دولت در حوزه بین‌المللی
عزتمندانه نیست

همچنین، محمد خدابخشی، عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس در گفت‌وگو با مهر درباره علت کاهش مشارکت مردم در این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: ضعف عملکرد دولت به‌ویژه در زمینه اقتصادی باعث نارضایتی مردم و کاهش حضور آنان پای صندوق‌های رأی در این دوره از انتخابات شد.

وی با بیان اینکه گرانی‌ها و افزایش قیمت بسیاری از کالاهای اساسی و مایحتاج مردم باعث شده است که مردم از عملکرد مسئولان گله‌مند باشند، ادامه داد: غالب کسانی که در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی شرکت کردند، به منتقدان جدی دولت رأی دادند و به نوعی با این انتخاب خود نشان دادند که از عملکرد دولت فعلی راضی نیستند و به‌دنبال تغییر وضع موجود هستند.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس با‌ اشاره به اینکه مواضع دولت در حوزه بین‌المللی عزتمندانه نیست و مردم احساس می‌کنند که حقوقشان در عرصه بین‌المللی زیر پا گذاشته می‌شود، گفت: مردم با انتخاب نیروهای انقلابی و منتقدان جدی دولت در این دوره از انتخابات، نشان دادند که به‌دنبال روی کار آمدن افرادی هستند که در برابر بیگانگان مقتدر باشند و مواضع عزت‌مندانه اتخاذ کنند.

خدابخشی تصریح کرد: پیام انتخاب منتقدان جدی دولت در این دوره از انتخابات این است که مسئولان باید برای حل مشکلات کشور به ظرفیت‌های داخلی خودمان توجه داشته باشند.

وی گفت: مسئولان جمهوری اسلامی به‌جای تکیه بر غرب و از سرگیری مذاکرات، باید به توانایی‌های داخلی خودمان متکی باشند چرا که همه می‌دانیم عمده مشکلات کشور به دلیل تحریم‌ها نیست بلکه به‌دلیل نوع نگاه دولت به غرب و همچنین ضعف عملکرد آنان در عرصه‌های گوناگون به‌ویژه اقتصادی است که باید این مسئله اصلاح شود.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس خاطرنشان کرد: البته ذکر این نکته حائز اهمیت است که میزان مشارکت مردم در این دوره از انتخابات نسبت به بسیاری از کشورها قابل قبول بود و باید از مردم تشکر کرد که علی‌رغم نارضایتی از دولت، در انتخابات امسال هم حضور باشکوهی داشتند.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲