تاریخ انتشاردوشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۱
کد مطلب : ۴۱۴۶۱۹
۰
plusresetminus
سناریوی اختلاف‌افکنی بی‌بی‌سی بر سر ریاست مجلس از روزنامه اصلاح‌طلب سر درآورد!
به گزارش بلاغ، روزنامه اعتماد روز گذشته در گزارشی درباره پیروزی لیست وحدت اصولگرایان در انتخابات مجلس شورای اسلامی ، از همین حالا سناریوی اختلاف افکنی بر سر ریاست مجلس یازدهم را کلید زد و نوشت :« اگرچه هنوز تا انتخابات هيات رييسه پارلمان زمان زيادي باقي است اما بحث و گمانه‌زني‌هاي زودهنگام بر سر رياست مجلس حتي پيش از برگزاري انتخابات مطرح بود و كانديداهاي بالقوه رياست مجلس همواره در صدر تحليل و بررسي رسانه‌‌اي در ايام انتخابات قرار داشت.

در اين ميان همواره يكي از جدي‌ترين گزينه‌هاي رياست بر قوه مقننه محمدباقر قاليباف بوده و هست؛ گزينه‌اي كه اگر موفق شود بر صدر مجلس بنشيند، از اين پس حسن روحاني با سيدابراهيم رييسي و محمدباقر قاليباف 2 رقيب جدي‌اش در ارديبهشت 96 بر سر يك ميز خواهد نشست و جلسات سران قوا را برگزار خواهد كرد. نام چهره‌هايي چون مرتضي آقاتهراني، مصطفي ميرسليم يا عليرضا زاكاني نيز براي رياست مجلس از گوشه و كنار زمين سياست شنيده مي‌شود كه احتمالا هركدام به جز ميرسليم بر مسند رياست مجلس بنشيند نخواهند توانست ارتباط موثري با دولت حسن روحاني داشته ‌باشند. از سويي تركيب يك‌دست اصولگراي مجلس احتمالا عرصه را براي دولت تنگ‌تر از پيش خواهد كرد و شايد روزهاي دشواري پيش روي هيات دولت دوازدهم از روحاني گرفته تا برخي وزرا قرار گيرد؛ موضوعي كه به تعبير صادق زيباكلام، تحليلگر سياسي، «پايان ماه عسل دولت با علي‌ لاريجاني» خواهد بود.

نکته قابل تامل اینکه این خط تخریبی علیه لیست پیروز مجلس یازدهم طی روزهای اخیر از سوی شبکه سلطنتی بی‌بی‌سی مطرح و ادعا شده بود: «محمدباقر قالیباف که در صدر فهرست ائتلاف اصولگرایان قرار داشت، توانسته در صدر نامزدان تهران قرار بگیرد و برای نخستین بار وارد مجلس شود. حالا همه تلاش او این است که در ردای ریاست مجلس، در جمع سران سه قوه بنشیند. بر خلاف بسیاری دیگر از رؤسای سابق مجلس که رقیبی از جناح مخالف داشتند، احتمالا آقای قالیباف برای رسیدن به ریاست مجلس رقیبی از جناح خود پیش رو خواهد داشت؛ حتی ممکن است نماینده‌ای از همان فهرستی که در صدرش آقای قالیباف قرار داشت، خود را نامزد ریاست کند.»

گفتنی است این روزنامه اصلاح‌طلب پیشتر نیز سابقه انتشار مقالات وب سایت این بنگاه خبرپراکنی استعمار پیر با حذف نام نویسنده را داشته است.

خشاب خالی FATF را پُر نشان ندهید
روزنامه دولتی ایران دیروز در مطلبی درباره ورود ایران به لیست به اصطلاح سیاه FATF نوشت: «ایران پیش از آنکه وارد لیست سیاه بشود، ابتدا یک سال در حال تعلیق قرار گرفت و پس‌از آن هم، کشور طی چند مرتبه در وضعیت تمدید برای اجرای توصیه‌های اف‌ای‌تی‌اف قرار گرفت. نهایتاً پس‌از کش و قوس‌های فراوان در مهلت باقی مانده، مفاد آن را نپذیرفت و در لیست سیاه قرار گرفت. این رخداد بدان معناست که تا پیش از این ایران، تنها از سوی آمریکا تحت تحریم‌های اقتصادی قرار داشت، اما پس‌ از این، کشورهای اروپایی و آسیایی هم نوع مناسبات اقتصادی‌شان را با ایران تغییر می‌دهند. یعنی یا ایران را از فهرست تعاملات مالی خود حذف می‌کنند یا تحریم‌ها و محدودیت‌هایی از سوی آنان بر ما اعمال می‌شود.»

ارگان دولت افزود: «اینکه برخی از مسئولان معتقدند، نپیوستن به اف‌ای‌تی‌اف، تأثیری بر اقتصاد کشور ندارد، نکته قابل تأمل و قابل توجهی است. این اتفاق بر تمام ابعاد اقتصادی کشور تأثیر خود را می‌گذارد. تأثیر اف‌ای‌تی‌اف، بر اقتصاد کشور، تأثیر مستقیمی نیست، بلکه به‌صورت غیرمستقیم و از سوی کشورهای دیگر مورد توجه قرار می‌گیرد، تحریم ایران از سوی کشورهای دیگر و کناره‌گیری از ایران در مناسبات اقتصادی، بزرگ‌ترین و مؤثرترین تأثیر این اتفاق بر اقتصاد ایران است. در مدت زمان کوتاهی، پس از قرار گرفتن ایران در لیست سیاه، دلار با افزایش قیمت قابل توجهی مواجه شد و به تبع آن، ریال هم افت کرد. این یعنی تأثیر اف‌ای‌تی‌اف از طریق افزایش قیمت دلار و افت ارزش ریال مشکلات فراوانی در واردات و روابط با دنیا ایجاد می‌شود که بر مجموعه اقتصاد تأثیر می‌گذارد. بنگاه‌ها در سطوح خرد و کلان و تولید در سطح کلان و در مجموع بالارفتن هزینه‌ها، از تبعات نپذیرفتن محورهای مورد تأکید اف‌ای‌تی‌اف است. در واقع، واردات برای ایران گران‌تر تمام می‌شود.»

ارگان دولت می‌نویسد؛ «پیش از این ایران، تنها از سوی آمریکا تحت تحریم‌های اقتصادی قرار داشت، اما پس‌ از این، کشورهای اروپایی و آسیایی هم...» این در حالی است که تحریم‌های آمریکا علیه ایران که منجر به قطع مبادلات بانکی شده، تحریم‌های ثانویه است و طبق قوانین آمریکا، در این صورت - ثانویه بودن تحریم ـ کشورهای دیگر نیز ملزم به رعایت آن هستند. از این رو، تحریم‌های آمریکا، به سقف خود رسیده و قرار دادن ایران در لیست سیاه از سوی FATF، اقدامی بی‌خاصیت است اما ارگان دولت و مدعیان اصلاحات تقلا دارند خشاب خالی FATF را پر نشان دهند. این طیف، پیش از این نیز از FATF به عنوان ابزاری برای دوگانه‌سازی، فریبکاری و فرار از پاسخگویی نسبت به تحمیل وضعیت فاجعه‌بار اقتصادی به مردم استفاده می‌کرد. افزون بر این، پاسخ منفی برخی بانک‌ها به درخواست خدمات مالی برخی ارگان‌ها نشان داد، اجرای توصیه‌های FATF منجر به خود تحریمی می‌شود.

عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه برنامه بانک مرکزی برای مدیریت نوسانات اخیر در بازار ارز چیست، گفته بود: قبلاً هم گفته‌ام که این نوسانات ادامه‌دار نخواهد بود؛ برخی به‌خاطر اجلاس آتی اف‌ای‌تی‌اف تلاش می‌کنند التهابی در بازار ارز ایجاد کنند ولی همان‌طور که گفتم تصمیم اجلاس اف‌ای‌تی‌اف تأثیر معناداری در بازار ارز نخواهد داشت.

وی با ‌اشاره به برخی خبرها و اظهارنظرهای دلال‌های ارزی مبنی بر اینکه سد مقاومت دلار 14 هزارتومانی شکسته شد، تصریح کرده بود: ظرف یک سال قبل 3 بار این سد مقاومت شکسته شد ولی باز با مدیریت بانک مرکزی تعادل به بازار برگشت و باز هم این اتفاق می‌افتد.

مدعیان اصلاحات،نه جنبه شکست دارند و نه ظرفیت پیروزی
عبدالله ناصری، مشاور رئیس‌ دولت اصلاحات در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت:«با این ترکیبی که پیش‌بینی می‌شود، مجلس جدیدی شکل خواهد گرفت و بخش قابل توجه آن نیروهای کم تجربه و تندرو هستند. به نظرم این مجلس از جنس مجلس هفتم خواهد بود. البته به مراتب هماهنگ‌تر با هسته سخت. از این جهت نباید انتظار داشت که این مجلس بتواند چندان تغییری ایجاد کند و به رأس امور بازگردد».

مدعیان اصلاحات علی‌رغم اینکه برای انتخابات مجلس یازدهم با ترافیک کاندیدا مواجه بودند و چندین لیست معرفی کردند، اما نتوانستند آرای لازم برای پیروزی در انتخابات را کسب کنند.
علت اصلی این امر این بود که این طیف، به هیچ عنوان کارنامه موفقی از خود در مجلس دهم به‌جای نگذاشت. به عبارت دیگر، مدعیان اصلاحات به کارنامه خود در مجلس و دولت باختند.
این طیف علاوه‌بر این، در تبلیغات انتخاباتی هیچ طرح و برنامه‌ای برای رفع مشکلات مردم ارائه نکرد. مدعیان اصلاحات، نه ظرفیت پیروزی در انتخابات را دارند و نه جنبه شکست در انتخابات؛ برای همین است که مشاور رئیس ‌دولت اصلاحات با عصبانیت، از حضور جوانان مومن و انقلابی در مجلس با تعبیر نیروهای کم‌تجربه و تندرو استفاده می‌کند.

اذعان به رفتار منافقانه اروپا
دیروز روزنامه آفتاب یزد در صفحه نخست خود یادداشتی از یکی از نمایندگان عضو فراکسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم در مورد عملکرد منافقانه اروپا منتشر کرد.
حشمت‌اله فلاحت‌پیشه در این یادداشت نوشته است: «حضور وزیر خارجه هلند در تهران و دیدار با مقامات کشورمان در حالی است که به تازگی با تصمیم اف‌ای‌تی‌اف ایران در لیست سیاه این کارگروه مالی قرار گرفت و اروپا نقش خاصی در این تصمیم داشت. به همین دلیل به نظر می‌رسد سیاست خارجی ایران نیازمند یک بازنگری براساس مولفه‌های قدرت است.»

در ادامه این یادداشت آمده: «در واقع میزان زمانی که ایران صرف دیپلماسی با اروپا می‌کند به هیچ وجه قابل مقایسه با دستاوردهایی که به دست می‌آورد، نیست. پرونده اف‌ای‌تی‌اف آخرین موردی بود که اروپا در قبال ایران نقش ویژه‌ای داشت اما در این مورد نیز با چراغ سبزی که علیه ایران نشان دادند عملا می‌توان گفت آنها در سیاست خود نسبت به ایران تغییراتی ایجاد کرده‌اند.»

این نماینده مجلس مدعی است اروپا با این کار در سیاست خود تغییراتی ایجاد کرده است! حال آنکه اروپا پیش از این نیز در مسیر دشمنی با ایران بوده و تفاوت آن با آمریکا این است که اروپا سعی کرده در رفتاری منافقانه هم در مورد عملکرد برجامی آمریکا ابراز تاسف کند و از طرفی دیگر خود نه تنها به تعهدات برجامی‌اش عمل نکند بلکه کاملا با آمریکا در موضوعات دیگر همراهی نماید.

این یادداشت سپس افزوده است: «دیپلماسی ما روی روابطی است که در ظاهر نسبت به اوضاع ابراز امیدواری می‌کنند که بهبود خواهد یافت اما در عمل تصمیمات دیگری می‌گیرند [منظور نویسنده اروپا است] که این برای منافع ملی هزینه‌زا است. ما در مورد اف‌ای‌تی‌اف یا سایر تصمیمات سیاسی می‌توانیم موضوعات را بهتر مدیریت کنیم اما این‌گونه نمی‌شود... بنابراین همان‌طور که ذکر شد سیاست خارجی ما نیازمند بازنگری است تا براساس مولفه‌های قدرت استراتژی‌های خود را پیش ببریم. برای طرف‌هایی که تنها با ابراز امیدواری فرصت‌ها را می‌کشند ما نیازمند تجدید نظرهایی هستیم. به طور کلی سیاست‌های اروپا دیگر از موضع تشویق ایران یا عدم تحریم ایران عبور کرده و حالا موضع و اقدامات آنها همنوا با ایالات متحده شده است.»
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

«محفل»، نمادی از تحول موفق
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۹
نقش هنر و هنرمندان در انقلاب اسلامی
دوشنبه ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
«حجاب» امنیت‌آفرین و آرامش‌بخش
جمعه ۲۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷