تاریخ انتشاريکشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۴
کد مطلب : ۴۱۲۴۶۷
با توجه به وقوع تلفات غیرعادی بیش از 2 هزار پرنده مهاجر در تالاب بین المللی میانکاله و خلیج گرگان، عملیات جمع آوری لاشه ها ،دفن بهداشتی و نمونه گیری برای بررسی علت یا علل تلفات با همکاری اداره کل دامپزشکی استان در دست اقدام قرار گرفت.
۰
plusresetminus
میانکاله در محاصره مرگ مرموز پرندگان مهاجر/تلفات غیرعادی 2 هزار پرنده در تالاب میانکاله و خلیج گرگان
به گزارش بلاغ، مرگ مشکوک و مرموز 2 هزار قطعه پرنده نادر از گونه‌های تلفات شده شامل چنگر معمولی، کشیم بزرگ، فلامینگو و اردک سرحنایی، تالاب میانکاله را به سرخط خبرها کشانده است و محیط زیست و دامپزشکی همچنان در حال رصد و پایش این پرونده هستند.

از هفته گذشته لاشه تعدادی از پرندگان مهاجر در تالاب میانکاله مشاهده شد و با همکاری ماموران محیط زیست و دامپزشکی، موضوع جمع‌آوری و دفن بهداشتی لاشه پرندگان در دستور کار قرار گرفت.

تالاب بین‌المللی میانکاله در استان مازندران در ۲۵ کیلومتری شمال شهرستان بهشهر واقع‌شده است و یکی از زیستگاه‌های مهم و باارزش پرندگان مهاجر آبزی و تعدادی پرندگان بومی است.

تالاب بین‌المللی میانکاله با ۶۸ هزار و ۸۰۰ هکتار وسعت با دو زیستگاه آبی و خشکی، ۴۵ هزار هکتار پهنه آبی و ۲۳ هزار هکتار اراضی خشکی را شامل می شود. بر اساس آمارهای رسمی این منطقه دارای ۲۳۰ گونه پرنده و ۱۸۰ گونه گیاه است و از سال ۱۳۴۸ ابتدا به عنوان منطقه حفاظت‌شده و سپس به عنوان پناهگاه حیات‌وحش میانکاله تحت مدیریت مناطق است.


با توجه به وقوع تلفات غیرعادی در پرندگان مهاجر آبزی در تالاب بین المللی میانکاله و خلیج گرگان، عملیات جمع آوری لاشه ها ،دفن بهداشتی و نمونه گیری برای بررسی علت یا علل تلفات با همکاری اداره کل دامپزشکی استان در دست اقدام قرار گرفت.

شکارچیان شرق استان تا مشخص شدن علت دقیق تلفات از ورود به عرصه های تالابی و شکار پرندگان مهاجر جدا خودداری کنند.

مازندران یکی از غنی‌ترین استان‌ها ازنظر حیات‌وحش و گونه‌های پرنده است که نیمی از پرندگان ایران در آن زیست و زادآوری می‌کنند اما درصدی از این پرندگان یا شکار می‌شوند و یا به دلایل نامعلوم نظیر بیماری و غیره، بهار را نمی‌بینند.

با توجه به شرایط محیطی و تنوع زیستگاهی طبیعی، از مجموع ۵۴۰ گونه پرنده، مازندران بیش از ۳۳۰ گونه پرنده خشک زی، تالابی و کنار آبزی را در خود جای‌داده که از این لحاظ تنوع خوبی دارد.


تلف شدن 2 هزار پرنده مهاجر در تالاب میانکاله

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران از جمع آوری بیش از 800 لاشه پرندگان مهاجر درمیانکاله در هفته گذشته خبر داد.



حسینعلی ابراهیمی کارنامی افزود: روز جمعه هفته گذشته نیز نیروهای محیط زیست و دامپزشکی با حضور مستمر در تالاب میانکاله حدود 800 لاشه از پرندگان تلف شده را جمع آوری کردند که با احتساب تلفات روزهای گذشته میزان کل تلفات پرندگان مهاجر در تالاب میانکاله به عدد 2 هزار لاشه می رسد که عمدتا در حوزه شهرستان گلوگاه بوده است.
 
وی افزود: امروز نیز در کنارجمع آوری لاشه های پرندگان، نمونه گیری ازلاشه های تلف شده و پرندگان زنده تهیه و جهت بررسی به آزمایشگاه سازمان دامپزشکی کشور در تهران ارسال شد.
 
مدیرکل  حفاظت محیط زیست مازندران ادامه داد: بر اساس اعلام نظر اداره کل دامپزشکی استان، برخی از سویه های مطرح آنفلوآنزا در کشور و همچنین بیماری نیوکاسل تا این لحظه منتفی است.
 
ابراهیمی سایر عوامل احتمالی در خصوص تلفات پرندگان مهاجر مانند مسمومیت را منوط به اعلام نظر سازمان دامپزشکی دانست.
 
مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران از همه مردم مازندران خواست تا در صورت مشاهده تلفات پرندگان، مراتب را در سریعترین زمان به ادارات محیط زیست و دامپزشکی اعلام کنند.

وی ادامه داد: با توجه به وقوع تلفات غیرعادی در پرندگان مهاجر آبزی در تالاب بین المللی میانکاله و خلیج گرگان، عملیات جمع آوری لاشه‌ها، دفن بهداشتی و نمونه گیری برای بررسی علت یا علل تلفات با همکاری اداره کل دامپزشکی استان ادامه دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران تصریح کرد: شکارچیان شرق استان  تا مشخص شدن علت دقیق تلفات از ورود به عرصه‌های تالابی و شکار پرندگان مهاجر جدا خودداری کنند و شکار تا پایان هفته جاری ممنوع است.

این مسئول با بیان اینکه مجموع تلفات پرندگان مهاجر جمع آوری شده به هزار و ۸۵۰ لاشه رسیده است، افزود: در سومین روز از پایش تالاب میانکاله، متأسفانه ۵۵۰ لاشه دیگر از پرندگان مهاجر، جمع آوری و دفن بهداشتی شدند.

وی ادامه داد: با احتساب تلفات دو روز گذشته، مجموع تلفات پرندگان مهاجر جمع آوری شده، به هزار و ۸۵۰ لاشه رسیده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران افزود: نتیجه نهایی علت تلفات پرندگان مهاجر، هنوز از سوی سازمان دامپزشکی اعلام نشده که به محض مشخص شدن، به اطلاع عموم خواهد رسید.


ابراهیمی تاکید کرد: امروز یکشنبه 6 بهمن ماه تیمی از دامپزشکان سازمان حفاظت محیط زیست برای بررسی علل این تلفات وارد استان مازندران می‌شوند و عملیات جمع آوری و دفن بهداشتی نیز با حضور نیروهای محیط زیست و دامپزشکی انجام می‌شود.

وی گونه‌های تلف شده را چنگر معمولی، فلامینگو، کشیم بزرگ، کشیم گردن سیاه، باکلان، کاکایی، اردک ارده ای، اردک سرحنایی اعلام کرد.


*منتفی شدن بیماری نیوکاسل و آنفلوانزا

مدیر کل دامپزشکی مازندران نیز در گفت و گو با خبرنگار ما درباره آخرین اقدامات صورت گرفته در میانکاله گفت: نتایج آزمایشات مولکولی انجام شده بر روی پرندگان تلف شده از نظر آنفلوانزای فوق حاد پرندگان منفی بوده است.

سید حسین رضوانی اظهار کرد: در پی دریافت گزارش تلفات غیر عادی 300 الی 400 قطعه پرنده مهاجر آزاد پرواز در منطقه تالاب میانکاله از سوی اداره کل حفظت محیط زیست استان، کارشناسان اداره طیور دامپزشکی مازندران با تخمین میزان تلفات 500 قطعه ای در محل حاضر و نسبت به جمع آوری پرندگان تلف شده بمنظور نمونه برداری و دفن بهداشتی آنها اقدام کردند.

مدیر کل دامپزشکی مازندران در ادامه افزود: با انجام کالبدگشائی از پرندگان تلف شده ، نمونه برداری و ارسال نمونه به مرکز تشخیص و بررسی بیماریهای طیور در روز پنجشنبه 3 بهمن ماه سال جاری، به استناد نتایج آزمایشات مولوکی بر روی لاشه این پرندگان، از حیث آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در تحت تیپ های H5 ، H7  و H9  و همچنین بیماری نیوکاسل مورد بررسی قرار گرفت و نتایج منفی اعلام می شود.

وی تاکید کرد: بعد از گذشت تقریباً 24 ساعت از اولین گزارش توسط همکاران محیط زیست، کارشناسان دامپزشکی مازندران با انجام برنامه رصد و پایش و نمونه برداری با تمام امکانات لازم در محل مستقر بوده که بر اساس گزارشات دریافتی از اکیپ های عملیاتی مستقر، حجم تلفات فروکش کرده و به حداقل رسیده، بگونه ای که امروز جمعه 4 بهمن ماه تعداد تلفات به 30 پرنده کاهش یافته که بصورت کاملاً  بهداشتی توسط اکیپ های واکنش سریع دامپزشکی استان در منطقه دفن شده اند.


رضوانی از شهروندان خواست با توجه به اینکه به استناد نتایج آزمایشات مولکولی ، این تلفات ، ناشی از بروز بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان نبوده ولیکن بدلیل اینکه پرندگان مهاجر آبزی بعنوان مخزن ویروس این بیماری محسوب می شوند و از طریق دفع فضولات خود می توانند خطری جدی محسوب شوند کماکان از شکار و مصرف آن خودداری شود.


ادامه دفن بهداشتی پرندگان تلف‌شده

دفن بهداشتی پرندگان تلف‌شده در میانکاله ادامه دارد و در حال حاضر تعداد تلفات از 2 هزار قطعه گذشته است.

طی 3 روز گذشته، لاشه بیش از 2 هزار پرنده مهاجر که در تالاب و خلیج میانکاله به علت نامعلومی تلف شدند، جمع‌آوری و دفن بهداشتی صورت گرفت.

دفن بهداشتی از روز پنج‌شنبه هفته گذشته با بیش از 500 مورد آغاز شد و طی دیروز و امروز تعدادشان از 2 هزار فراتر رفته است.



میانکاله چند روزی در قرق کامل محیطبانان و نیروهای دامپزشکی است و دستگاه های متولی با صدور اطلاعیه‌ای از شهروندان خواستند با توجه به اینکه به استناد نتایج آزمایشات مولکولی، این تلفات، ناشی از بروز بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان نبوده ولیکن به دلیل اینکه پرندگان مهاجر آبزی به عنوان مخزن ویروس این بیماری محسوب می‌شوند و از طریق دفع فضولات خود می‌توانند خطری جدی محسوب شوند کماکان از شکار و مصرف آنها خودداری شود.

اردک سرسبز و سرحنایی، اردک تاج‌دار، مرگوس‌ها، غاز خاکستری و پیشانی سفید و قوها و پلیکان‌ها مهم ترین گونه از پرندگان مهاجر در این تالاب بین المللی محسوب می شوند.

همچنین اردک تاجدار، باکلان کوچک، اردک سرسفید، مرگوس بزرگ، سنقر تالابی، زنبور خوار، سنقر خاکستری، دلیجه، سنگ چشم، طاووسک، غاز پازرد، عروس غاز، گیلانشاه، قار، پرلا، کاکایی، پرستوی دریایی، بحری، پیغوی کوچک و چرخ‌ریسک دم‌دراز نیز پرندگان بومی این منطقه هستند که در صورت شیوع بیماری که یکی از گمانه زنی‌های محلی است، در معرض خطر قرار گرفته‌اند.

گزارش از یاسر معافی

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آمریکا مضحکه کارشناسان جهان شد
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰
عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴