نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

مجلس آینده بی‌«دست» است، چون ما رد صلاحیت شدیم!

تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۲
کد مطلب : ۴۱۱۵۹۷
محمود میرلوحی عضو شورای شهر اصلاح‌طلب تهران در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «ما فکر می‌کردیم که شرایط فعلی کشور منجر به این شود که شورای نگهبان مقداری در رویکردها و رفتارهای خود تغییر بدهد. حال که در بر همان پاشنه می‌چرخد و با این گستردگی رد صلاحیت‌ها کاندیداهای یک جریانی قلع و قمع می‌شوند، چه فرقی می‌کند که چند نفر دیگر هم تایید شوند؟»
۰
plusresetminus
مجلس آینده بی‌«دست» است، چون ما رد صلاحیت شدیم!
به گزارش بلاغ، وی در ادامه در پاسخ به اینکه «تحلیل شما از رد صلاحیت‌های گسترده چگونه است؛ اساساً باید منتظر مجلسی یک‌دست باشیم یا رویه به سمت و سوی دیگری خواهد رفت؟» گفت: «اتفاقا من نه‌تنها یک‌دستی نمی‌بینم بلکه معتقدم مجلس آینده بی‌دست است. این مسیری است که مجلس را به بی‌دستی می‌کشاند و فرصت را از کشور می‌گیرد.»

اصلاحات دچار ریزش پایگاه اجتماعی شده است
روزنامه ابتکار در گزارش تیتر یک خود با عنوان «اصلاحات دوباره در بن‌بست اصلاحات» نوشت: «جریان سیاسی اصلاحات در حالی قدم در میدان انتخابات گذاشته است که نه تنها دچار ریزش پایگاه اجتماعی شده است بلکه حتی کاندیداهای شاخص آن نتوانستند از فیلتر شورای نگهبان رد شوند.»

اعتماد عمومی ‌آسیب‌دیده، باید تأیید صلاحیت می‌شدیم!
رد صلاحیت اصلاح‌طلبان سطح مشارکت را کاهش خواهد داد

ابتکار آورده است: «قرار بود در شرایطی که اعتماد عمومی ‌آسیب‌دیده و دچار ریزش شده است نهادهای تأثیرگذار به بهبود این وضعیت کمک کنند. در حوزه انتخابات انتظار می‌رفت نهادهایی که بررسی صلاحیت‌ها را برعهده‌ دارند، ملایم‌تر دراین‌باره رفتار کنند و اجازه بدهند همه سلایق در انتخابات حضور داشته باشند. اما روز یک‌شنبه وقتی نتایج بررسی صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان اعلام شد، درست عکس این امر اتفاق افتاد و همان‌طور که در بالا‌ اشاره شد نسبت به سال 94 رد صلاحیت‌ها سه برابر افزایش داشته است. حالا اگر این را کنار مسائل دیگر اجتماعی و معیشتی مردم بگذاریم می‌بینیم که قطعا در آینده انتخابات تأثیرگذار خواهد بود و سطح مشارکت را کاهش خواهد داد؛ امری که پیش از این‌بارها فعالان و نخبگان سیاسی درباره آن هشدار داده بودند.»

عصبانیت مدعیان اصلاحات از اجرای قانون
روزنامه آرمان همچنین در مطلب دیگری نوشت: «پس از کش و قوس‌های بسیار و اظهارات متعدد پیرامون دید باز و با اغماض شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها بالاخره یکشنبه نتایج احراز صلاحیت نامزدها اعلام شد و همان‌طور که بسیاری از قبل پیش‌بینی کرده بودند بازهم شورای نگهبان دست به رد صلاحیت‌های گسترده زد و این‌بار در حرکتی جالب توجه چیزی حدود 90 نفر از نمایندگان فعلی مجلس را که مورد تایید همین شورای نگهبان بودند، رد صلاحیت کرد. امری که جای تأمل بسیاری دارد. از طرف دیگر با این رویکرد در رد صلاحیت‌ها که نه تنها اصلاح‌طلبان بلکه برخی چهره‌های مستقل نیز رد صلاحیت شده‌اند، قطعا شاهد انتخاباتی حداقلی خواهیم بود و مردم نیز رویکرد مثبتی نشان نخواهند داد».

طیف مدعی اصلاحات در ماه‌های اخیر با تحت فشار قراردادن شورای نگهبان در پی آن بود تا این شورا از اجرای قانون در بررسی صلاحیت کاندیداها کوتاهی کرده و از اجرای نظارت استصوابی صرف‌نظر کند.

اما شورای نگهبان بدون توجه به این فضاسازی‌ها، با اجرای قانون، صلاحیت کاندیداها را بررسی کرده و نتیجه را اعلام کرد. حالا مدعیان اصلاحات فریاد وامصیبتا سر داده‌اند که چرا کاندیداهای ما رد صلاحیت شده‌اند. این در حالی است که تا همین چند هفته پیش، این طیف به‌علت کارنامه بسیار ضعیف و غیرقابل قبول فراکسیون امید، مدعی بودند که این فراکسیون ربطی به جبهه اصلاحات ندارد! گردن‌کشی مقابل قانون، جزو لاینفک رفتار مدعیان اصلاحات است.

اولین‌بار بود که یک مسئول عذرخواهی کرد؛
این جای تقدیر از فرماندهان ارشد سپاه دارد

روزنامه اصلاح‌طلب همدلی در یادداشتی نوشت: «درست است که خطای انسانی در سقوط هواپیما از سوی سیستم پدافند هوایی سپاه بوده و فرماندهان ارشد سپاه نیز بر این خطا اذعان داشته و مسئولیت کامل آن را بر عهده گرفته‌اند و البته که با مقصران این اتفاق دردناک نیز باید برخورد قاطعانه صورت بگیرد، اما نباید فراموش کرد سپاه حافظ تمامیت ارضی کشور است و حمله علیه این نهاد و تضعیف آن در افکار عمومی، یک اشتباه استراتژیک به‌حساب می‌آید و فضای دو قطبی جامعه را تشدید می‌کند.»

این مطلب افزوده است: «شجاعت سپاه در حمله به پایگاه‌های آمریکایی و در عین حال فاصله از جنگ مستقیم نظامی ‌که منطق محاسبه این نهاد استراتژیک نظام را هویدا کرد از یادها فراموش نخواهد شد و باید در کنار دیگر خدمات این نهاد در جامعه مورد تبیین قرار بگیرد. همچنین فراموش نکنیم برای اولین‌بار بود که مسئولان ارشد یک نهاد رسمی ‌در کشور بابت خطای خود به‌صورت رسمی ‌از ملت عذرخواهی کردند و این جای تقدیر از فرماندهان ارشد سپاه دارد. در حالی که در اتفاقات دیگر هرچند با تلفات انسانی کمتر، هیچ نهاد رسمی ‌یا مسئولی از مردم عذرخواهی نکرده است و گاهی در موقعیت طلبکارانه نیز قرار گرفته‌اند.»
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴