تاریخ انتشارشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۲
کد مطلب : ۴۰۸۵۶۲
دیروز آخرین روز ثبت‌نام برای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی بود و چنانکه سخنگوی ستاد کشور اعلام کرده ثبت‌نام‌ها به نسبت دوره قبل 15درصد افزایش داشته؛ همچنین از حواشی این دوره؛ ثبت‌نام نمایندگان اصلاح‌طلب استعفا داده از مجلس فعلی و ثبت‌نام آنها برای مجلس یازدهم است که برخی کاربران فضای مجازی آن را توهین به شعور مردم عنوان کردند.
۰
plusresetminus
پایان مهلت ثبت‌نام مجلس یازدهم؛ توهین اصلاح‌طلبان به شعور مردم
به گزارش بلاغ، شنبه 16آذرماه 1398 یا به عبارتی دیروز آخرین مهلت ثبت برای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی بود. آخرین روز ثبت‌نام از ویژگی‌ها، حواشی و اخبار خاص تری برخوردار است چرا که معمولا چهره‌های سرشناس در آخرین روز برای ثبت‌نام می‌آیند. با این وجود در روزهای قبل از آخرین روز هم برخی چهره‌های سیاسی شناخته شده برای ثبت‌نام آمده بودند.

شاید بتوان گفت مجلس یازدهم و انتخابات آن به نسبت ادوار گذشته از حساسیت و هیجان بالاتری برخوردار است و این را از فضای سیاسی-رسانه‌ای کشور می‌توان دریافت آن هم در حالی که قریب به 3ماه تا برگزاری انتخابات مانده است.

در آخرین روز ثبت‌نام از داوطلبان نمایندگی یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، «سید اسماعیل موسوی» سخنگوی ستاد وزارت کشور در جمع خبرنگاران گفت: «طبق اعلام وزارت کشور ساعت ۱۸ امروز(شنبه)، ساعت پایان ورود داوطلبان است و از این ساعت به بعد، امکان ورود داوطلبان مسدود شد اما تعداد زیادی از داوطلبان در ستاد ثبت‌نام حضور دارند که تا ساعت ۲۴ امشب ثبت‌نام آنها انجام خواهد شد.»

سخنگوی ستاد انتخابات کشور ادامه داد: «تا این لحظه ۱۳ هزار و ۸۹۶ نفر داوطلب ثبت‌نام خود را نهایی کرده‌اند که در قیاس با دوره قبل بیش از ۱۵ درصد افزایش داشته است. ۱۶۰۵ نفر زن و ۱۲ هزار و ۲۹۱ نفر مرد با نسبت ۱۲ درصد خانم‌ها و ۸۸ درصد آقایان ثبت‌نام کرده‌اند.»

سخنگوی ستاد انتخابات کشور بیان کرد: «۳۷ درصد از داوطلبان زیر ۴۰ سال سن دارند، ۲۶ درصد داوطلبان، ایثارگر، چهار درصد دارای سابقه نمایندگی مجلس شورای اسلامی و ۲۳ درصد هم در گذشته حداقل یکبار داوطلب نمایندگی مجلس شورای اسلامی بوده‌اند.»

وی درخصوص ثبت‌نام مجلس خبرگان گفت: «دومین روز از ثبت‌نام داوطلبان مجلس خبرگان رهبری به پایان رسید و مجموعاً ۵۷ نفر ثبت‌نام کرده‌اند. از استان‌های تهران ۳۱ نفر، قم ۱۷ نفر، فارس ۲ نفر، خراسان‌رضوی ۲ نفر و خراسان‌شمالی ۲ نفر برای حضور در مجلس خبرگان ثبت‌نام کردند.»

بهارستان؛ مقصد مدیرجهادی
یکی از مهم‌ترین خبرهای دیروز (آخرین روز ثبت‌نام) حضور «محمدباقر قالیباف» در محل ثبت‌نام انتخابات مجلس یازدهم بود.  پس از ثبت‌نام قالیباف در ستاد انتخابات کشور بیانیه وی در این رابطه منتشر شد.

در پایان این بیانیه آمده: «تصمیم گرفتم به دور از مصلحت‌اندیشی‌های شخصی وارد عرصه انتخابات مجلس شوم با این امید که بتوانم با وارد کردن جمعی از چهره‌های نو، مومن و متخصص در تهران و برخی دیگر از شهرهای کشور به مجلس، در یک سال و نیم باقیمانده  این دولت خسته را مجبور به حرکت کنیم.» در ادامه این بیانیه آمده: «از مردم عزیز ایران خصوصا تهران می‌خواهم با حضور آگاهانه خود به ما کمک کنند تا مجلسی قوی و کارآمد تشکیل شود تا با نظارت مقتدرانه و تصویب قوانین به موقع بتواند مراقب باشد تا در این یک سال‌ونیم پیش رو وضعیت زندگی مردم بدتر نشود و زمینه‌ساز روی کارآمدن دولتی جهادی و کارآمد باشد.»

جریان انقلابی و لیست واحد
«حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم» یکی دیگر از چهره‌های شاخصی بود که دیروز در ستاد انتخابات کشور برای ثبت‌نام حاضر شد. این عضو جامعه روحانیت مبارز به ستاد انتخابات کشور آمد تا برای انتخابات مجلس یازدهم از حوزه انتخابیه تهران و انتخابات میان دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری تهران ثبت‌نام کند.

مصباحی مقدم در جمع خبرنگاران گفت: «صبح امروز آیت‌الله موحدی کرمانی با بنده تماس گرفت و اصرار بلیغ کرد که بنده در انتخابات شرکت کنم و بنده هم برای مجلس خبرگان و همچنین مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه تهران ثبت‌نام می‌کنم. البته بنده عذر خود را به آیت‌الله موحدی کرمانی گفتم و تاکید کردم که بنده عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هستم  اما ایشان بسیار اصرار کرد و کوتاه نیامد و نهایتا بنا را بر این گذاشتیم که آیت‌الله موحدی کرمانی استخاره کند و استخاره کرد که استخاره خوب آمد.»

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا پایداری‌ها و جریان اصلی اصولگرایان در این انتخابات به ائتلاف می‌رسند، افزود: «احتمال اینکه به ائتلاف برسند بسیار افزایش پیدا کرده است و در صورتی که جریان انقلابی فقط یک لیست بدهند، بهتر است و هر مقدار که لیست‌ها افزایش پیدا کند، موجب می‌شود که آرا تقسیم شود.»

روز آخر و نام‌های آشنا
«مهدی کوچک‌زاده» نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی، «محمدزارع فومنی» دبیرکل جبهه مردمی اصلاحات، «شهیندخت مولاوردی» معاون سابق رئیس‌جمهور و عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان و «فاطمه راکعی» برای ثبت‌نام در انتخابات مجلس یازدهم از حوزه انتخابیه تهران به ستاد انتخابات کشور آمدند.

همچنین علی مطهری، مصطفی کواکبیان، محمد علی وکیلی، بهروز نعمتی، فاطمه رهبر، حسین سبحانی نیا، محمود صادقی، فرید موسوی هم از جمله چهره‌های سیاسی بودند که به وزرات کشور رفتند تا بخت خود را برای حضور در رقابت انتخابات مجلس یازدهم امتحان کنند.

«حسین مظفر» عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، «عبدالحسین روح‌الامینی» رئیس‌خانه احزاب، «سعید زیباکلام» استاد فلسفه دانشگاه تهران از حوزه انتخابیه تهران، حسین رجبی دوانی( عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع)،«امیرابراهیم رسولی» مدیر مسئول سایت و ماهنامه نماینده، «الیاس نادران» نماینده دوره هفتم، هشتم و نهم مجلس، «محمدجواد ابطحی» نماینده مردم خمینی شهر در مجلس دهم، «حجت‌الاسلام موسی غضنفر آبادی» نماینده مردم بم در دوره هفتم، هشتم و نهم از دیگر چهره‌هایی بودند که دیروز ثبت‌نام کردند.      
     
از عملکرد خودم راضی‌ام!
«علی مطهری» نماینده فعلی تهران در مجلس پس از ثبت‌نام در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران درباره اولویت‌های مجلس یازدهم، گفت: «بهبود وضع اقتصادی و معیشتی مردم، تاثیرگذاری در سیاست خارجی کشور، اصلاحاتی در حوزه فرهنگ و اجرای کامل قانون اساسی از جمله اولویت‌های اصلی مجلس آینده است! به طور خلاصه بازگرداندن مجلس به جایگاهی که در قانون اساسی داشته اولویت اصلی ماست و باید تلاش کنیم این کار انجام شود.»

نماینده مردم تهران در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا از عملکرد خود راضی هستید و فکر می‌کنید مردم مجددا به شما رای دهند؟ گفت: خودم فکر می‌کنم عملکردم خوب بوده و بد نبوده است وگرنه نمی‌آمدم. البته نباید خودمان درباره خودمان قضاوت کنیم و مردم باید عملکرد ما را قضاوت کنند.

مطهری، نماینده مجلس دهم در حالی برای مجلس یازدهم موضوعاتی مانند بهبود وضعیت معیشتی مردم را به عنوان مهم‌ترین مسایل مجلس یازدهم عنوان کرده که در طول قریب به چهارسال در مجلس دهم او سه سال عضو هیئت‌رئیسه و نایب‌رئیس‌مجلس بوده و مجلس دهم کار چندانی برای وضعیت معیشت مردم نکرد. در این میان فراکسیون امید که مطهری نیز عضو آن است در این زمینه بسیار عملکرد ضعیفی داشت.

استقبال مدعیان اصلاحات
از آشوب و اغتشاش

شکوری راد، دبیرکل حزب اتحاد ملت (مشارکت سابق) بعد از ثبت‌نام در انتخابات مجلس در مصاحبه‌ای گفته است «رأی اصلاح‌طلبان ریزش نکرده است چون اعتراضات بیشتر در مناطق محروم بوده است!»

وی در این مصاحبه که ویدئوی آن روز گذشته با عنوان «اصلاح‌طلبی بدون روتوش!» در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست شد گفت: «اعتراضات اخیر موجب ریزش رأی اصلاح‌طلبان نشده است و یا اگر شده خیلی کمتر از میزان رأیی هست که از رأی اصولگرایان ریزش کرده است.»

دبیرکل حزب اتحاد ملت اظهار داشت: «شما می‌دانید اعتراضات معمولاً در حواشی شهرهای بزرگ و در مناطقی که مردم از برخورداری مالی کمتری بهره‌مند هستند اتفاق افتاده است.»

وی افزود: «اینجاها (مناطق محروم و حاشیه‌نشین) به‌طور سنتی جاهایی بوده است که مردم مناسکی رأی می‌دادند؛ یعنی همان‌طور که نماز می‌خواندند یا روزه می‌گرفتند می‌آمدند رأی هم می‌دادند. این‌ها آسیب دیده‌اند و متألم هستند.»

شکوری‌راد افزود: «بنابراین برخلاف دوره‌های قبل که کاهش مشارکت، بیشتر به ضرر اصلاح‌طلب‌ها بود، بعد از اعتراضات اخیر کاهش رأی بیشتر در اردوگاه اصولگرایان اتفاق افتاده است.»
اظهارات شکوری راد مبنی بر اینکه «رأی اصلاح‌طلب‌ها ریزش نکرده چون اعتراضات بیشتر در مناطق محروم بود!» فارغ از آنکه واکنش بسیاری از کاربران شبکه‌های مجازی را برانگیخت، حاکی از چند واقعیت است؛

اول آنکه مدعیان اصلاحات، مردم مناطق محروم و حاشیه‌نشین‌ها را جزو مردم و پایگاه رأی خود نمی‌دانند بلکه رأی خود را در مناطق مرفه و شمال شهری جست‌وجو می‌کنند.

دوم آنکه، پیش‌فرض او و سایر مدعیان اصلاحات که مثل یک دلال چرتکه به دست گرفته و به جامعه نگاه طبقه‌طبقه و لایه‌لایه‌ای دارند این است که ناآرامی‌های اخیر کار مناطق محروم و حاشیه‌ای بوده و نه دشمن!

سوم آنکه، گویا آنان فکر می‌کنند که اعتراضات اخیر به مسئله بنزین نبوده بلکه مانند جریان ضدانقلاب معتقدند که دلیل اعتراضات شورشی علیه حاکمیت بوده است! واقعیت آن است که مدعیان اصلاحات و چهره‌هایی مانند شکوری راد، تظاهرات سراسری مردم در حمایت از نظام و رهبری و محکومیت‌ اشرار و آشوبگران را نمی‌بینند یا نمی‌خواهند ببینند و اساساً از آشوب و اغتشاش استقبال می‌کنند.

گفتنی است که حرف‌های شکوری راد را باید در تاریخ ثبت کرد تا ماهیت و حقیقت آنها برای افکار عمومی افشا شود. گرچه حرف‌های او اعترافی مبنی بر این است که سبد رأی اصلی اصولگرایان مستضعفین و متدینین هستند اما اظهارات وی توهینی به مردم و دموکراسی و آزادی و اساساً مفاهیمی چون انسان و عدالت و... است چه آنکه او به‌نوعی می‌گوید مدعیان اصلاحات برای پیروزی در انتخابات حاضرند فشار و آشوب و اغتشاش و کشتار انسان‌های بی‌گناه و تخریب اموال مردم و بیت‌المال را ببینند و با فکر پیروزی در انتخابات لذت ببرند.

ثبت‌نام مستعفیان مجلس برای مجلس!
یکی از عجایب ثبت‌نام‌های این دوره مجلس حضور نمایندگان استعفا داده از مجلس دهم برای ثبت‌نام در مجلس یازدهم بود. یکی از این موارد محمود صادقی نماینده تهران در مجلس است که واکنش‌هایی را در فضای مجازی به دنبال داشت. برخی از کاربران فضای مجازی این قبیل اقدامات (استعفا دادن) طیف موسوم به اصلاح‌طلب را یک کار نمایشی عنوان کرده‌اند.

محمود صادقی روزجمعه که برای ثبت‌نام در انتخابات مجلس به ستاد انتخابات کشور آمده بود در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه در جلسه اخیر فراکسیون امید آیا قرار شده عارف در انتخابات شرکت نکند، گفت: «بنده خودم برای حضور در انتخابات تردید زیادی به ویژه پس از حوادث اخیر داشتم چرا که در حوادث اخیر مجلس نتوانست پاسخ مناسبی به انتظارات مردم دهد.»

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه شما می‌خواستید در مجلس استعفا دهید و چه شد که در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ثبت‌نام کردید، گفت: «بنده استعفای خود را نوشتم و امضا کردم و در سیستم اتوماسیون مجلس هم برای هیئت رئیسه مجلس ارسال شده اما هنوز «استندبای»[!] مانده است.»

عضو فراکسیون امید ادامه داد: «در واقع بنده تقاضای استعفای خود را دادم اما دوستانی به ویژه از انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها جلسه فوق‌العاده‌ای گذاشتند و متنی را گذاشتند و به بنده توصیه کردند که نباید این فرصت را از دست دهیم و همچنین در فراکسیون امید هم آقای عارف با استعفای بنده موافق نبود. از سوی دیگر تعداد زیادی از مردم به بنده پیام دادند که ما راضی نیستیم شما از نمایندگی مجلس کنار روید.»
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما