کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

وعده‌های نسیه مدعیان اصلاحات در زنگ حساب!

27 آبان 1398 ساعت 8:23

روزنامه آرمان در مطلبی نوشت: «اگر اصلاح‌طلبان بستر حضورشان در انتخابات مهيا شد و توانستند ليستي حداکثري با نامزدها و کانديداهاي حداکثري خود در عرصه داشته باشند، می‌توانند با تکيه بر اين برنامه در طول 4 سال آينده با توجه به حجم عظيم مطالبات مردم و به ناکارآمدي و تخريبي که توسط دست‌اندرکاران در طول 2 دهه گذشته بعد از دولت اصلاحات براي سيستم اجرايي کشور به‌وجود آمده براي خروج از بحران اقدام کنند».


به گزارش بلاغ، مدعیان اصلاحات در فرار از مسئولیت و فرافکنی، ید طولایی دارند. اکنون اکثریت مطلق کابینه در اختیار این طیف است. علاوه‌بر این، فراکسیون امید مجلس نیز توسط اعضای لیست امید (فهرست انتخاباتی اصلاح‌طلبان) تشکیل شده است.

با این حال، این جریان سیاسی، به‌جای ارائه کارنامه درباره عملکرد خود در دولت و مجلس، با بی‌اخلاقی، وعده نسیه تحویل می‌دهد و این‌گونه القاء می‌کند که در ایجاد وضع موجود نقشی ندارد! و اگر در آینده به مجلس و دولت راه یابد، فتح‌الفتوحی بزرگ رخ می‌دهد.
مدعیان اصلاحات نقش ویژه‌ای در شکل‌گیری وضع موجود دارند و افکار عمومی، فرافکنی‌های این طیف را نمی‌پذیرد.

غیبت شهرداری سؤال‌برانگیز و غیرقابل توجیه بود
روزنامه دنیای اقتصاد دیروز در گزارشی با عنوان «غایب بزرگ روز برفی تهران» نوشت: «غیبت عوامل شهرداری در حوزه برف‌روبی و پاکسازی معابر از این جهت که همه شهروندان از هفته گذشته در جریان تغییرات جوی پیش‌رو قرار گرفته بودند، سؤال‌برانگیز و غیرقابل توجیه بود.»

در این گزارش آمده است: «تفاوت ‌ترافیک نخستین روز برفی امسال در این بود که اغلب معابر فرعی شهر قفل شده بود و بسیاری از شهروندان اصلا نتوانستند از محله خود خارج شده و به معابر اصلی ورود کنند. در عین حال شهروندانی که بامداد دیروز قبل از افزایش حجم بارش با خودروی شخصی به معابر بزرگراهی و شریانی‌های درجه یک وارد شده بودند نیز
پیش از ظهر با قفل‌ ترافیکی به‌دلیل کند شدن سرعت خودروها تحت‌تأثیر لغزندگی معابر روبه‌رو شدند و در این بین تا نیمروز خبری از حضور جدی نیروهای خدمات شهری شهرداری تهران نبود.»

این روزنامه حامی ‌دولت آورده است: «دیروز اولین روز برفی سال ۹۸ تهران بود که بارش برف زودتر از موعد و در میانه پاییز بسیاری از مناطق شهر را سفیدپوش کرد. برف اول امسال یک تفاوت مهم با بسیاری از روزهای برفی داشت؛ با وجود اینکه این رویداد جوی پیش از موعد مورد انتظار هر ساله رخ داد، اما از دست‌کم چهار روز قبل این شرایط جوی به شکل رسمی ‌توسط سازمان هواشناسی کشور پیش‌بینی و اطلاع‌رسانی شده بود. افزون بر این، کارشناسان هواشناسی نیز از هفته گذشته در شبکه‌های اجتماعی به‌ویژه تلگرام، برف تهران را پیش‌بینی کرده بودند. حتی نرم‌افزارهای هواشناسی قابل نصب روی تلفن‌های همراه نیز دست کم از دو روز گذشته این تغییرات جوی و کاهش دمای تهران به ۲ درجه سانتیگراد را پیش‌بینی و اعلام کرده بودند. بنابراین ساکنان تهران اعم از مدیران شهری و عموم شهروندان از ۹۶ ساعت قبل در جریان رویداد جوی صبح شنبه تهران قرار داشتند. بر اساس پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور که سه‌شنبه هفته گذشته انتشار عمومی ‌پیدا کرد، بارش برف و باران در ۱۴ استان از جمله تهران از جمعه شب تا اواسط هفته جاری پیش‌بینی و حتی افت دما به ۵ درجه سانتیگراد نیز اعلام شده بود.»

در این گزارش همچنین آمده است: «نگاهی به نقشه‌های ‌ترافیکی روز گذشته، تصویری از جنس متفاوت ‌ترافیک در نیمروز شنبه را منعکس می‌کند. نقشه‌های ‌ترافیکی دیروز تفاوت زیادی با ساعات پیک ترافیک روزهای کاری هفته گذشته نداشته‌اند، چرا که جنس در راه ماندن و اتلاف وقت خودروسواران در ازدحام خودروها متفاوت بود.

دیروز بسیاری از شهروندان که بین ساعت ۸:۳۰ تا ۹ مثل هر روز قصد خروج از منزل با خودروی شخصی را داشتند، به‌دلیل لغزندگی معابر ناشی از عدم شن‌پاشی و نمک‌پاشی توسط عوامل شهرداری، اصلا نتوانستند از محله خود خارج شوند؛ برخی از ساکنان مناطق شمالی هم که به هر زحمت وارد معابر شریانی اصلی شدند، در ابتدای مسیر تصمیم به توقف گرفته و خودروی خود را در حاشیه معبر پارک کردند. شدت بارش رفته‌رفته به حدی افزایش یافت که از حوالی ساعت ۱۱ در مناطق شمالی شهر عملاً امکان خروج خودرو از پارکینگ هم وجود نداشت.

طبیعی است تصویر دقیقی از این جنس ‌ترافیک در نقشه‌ها منعکس نشده است، چرا که دوربین‌های شرکت کنترل ‌ترافیک غالباً در معابر اصلی نصب شده و ازدحام درون محله‌ای خودروها را رصد نمی‌کند. به گزارش «دنیای اقتصاد»، در این روز برفی با وجود پیش‌بینی‌های مکرر قبلی، تهران با یک غایب بزرگ روبرو بود؛ غیبت عوامل شهرداری در حوزه برف‌روبی و پاکسازی معابر از این جهت که همه شهروندان از هفته گذشته در جریان تغییرات جوی پیش‌رو قرا گرفته بودند، سؤال‌برانگیز و غیرقابل توجیه بود.»

نمره مردودی شهرداری از شهروندان
دنیای اقتصاد نوشت: «بارش ۲۵ آبان ۹۸ در واقع دومین تجربه مدیران شهری این دوره در زمینه مواجهه با برف سنگین بود؛ نخستین‌بار در هشتم بهمن ۹۶ یعنی حدود دو سال قبل چنین بارش سنگینی تهران را سفیدپوش کرد و در آن زمان هم مدیریت بسیار ضعیفی در مواجهه با برف اعمال شد... شهرداری تهران برای دومین‌بار در دوره کنونی مدیریت شهری از شهروندان نمره مردودی دریافت کردند... جالب اینجاست که با وجود پیش‌بینی‌های مکرر، دیروز اصغر عطایی، مدیرکل خدمات شهری شهرداری تهران مدعی شد چون بارش برف همزمان با نیم ساعت نخست پیک ‌ترافیکی پایتخت بود، امکان استفاده از تجهیزات ماشینی ما برای برف‌روبی از دست رفت و نقاطی در مناطق یک و پنج به‌دلیل فقدان تجهیزات، دچار مشکل شد. این موضوع در حالی به‌عنوان علت کندی برف‌روبی مطرح شد که شهرداری از روز تعطیل جمعه می‌توانست به بهترین شکل برای استقرار خودروهای برف‌روبی و دیگر تجهیزات استفاده کند.»

چریک پیر و تَکرار دروغ بزرگ بی‌اختیاری دولت
بهزاد نبوی فعال سیاسی اصلاح‌طلب و از محکومان امنیتی فتنه 88 در گفت‌و‌گو با روزنامه اعتماد گفت: «من همان‌طور كه در اظهارنظرهاي قبلي اعلام كرده‌ام، دولت را بدون‌ اشكال و انتقاد نمي‌دانم ولي معتقدم مشكلات موجود كشور در حدي است كه قوي‌ترين دولت‌ها نيز به‌سادگي از عهده حل آنها برنمي‌آيند. بسياري از مشكلات كشور معلول عملكرد كليه اركان نظام و بعضا خارج از كنترل نظام است كه طبعا نمي‌توان آنها را به‌حساب دولت گذاشت. همه مي‌دانند كه در مواضع سياست خارجي، داخلي، فرهنگي، اجتماعي و حتي اقتصادي جمهوري اسلامي سهم دولت محدود است. مع‌الوصف عملكرد دولت حداقل در زمينه سياست خارجي، چنانچه با كارشكني‌هاي برخي اركان نظام مواجه نمي‌شد، مي‌توانست به سرمايه‌گذاري گستره خارجي و حل مشكلات اقتصادي منجر شود و اين عملكرد را مي‌توان افتخارآميز دانست. البته عملكرد دولت‌ ترامپ را هم در به بن‌بست كشاندن اين عملكرد در مراحل بعد نبايد فراموش كرد.»
گفتنی است اینکه چرا نبوی که در دوران اصلاحات از او به‌عنوان یکی از اعضای «گروه ایکس» نام برده می‌شد و در سال 1388 از چهره‌های اصلی فتنه‌ای بود که حول محور «دروغ بزرگ» تقلب شکل گرفت، امروز نیز بر تکرار دروغ بزرگ «بی‌اختیاری دولت» اصرار دارد، باید به سراغ حال و روز جریان اصلاحات رفت، جریانی که چند ماه مانده به انتخابات مجلس یازدهم دچار آشفتگی عجیبی است! عملکرد دولت مورد حمایت اصلاح‌طلبان و فراکسیون امید در مجلس که حمایت تمام‌قد رهبر اصلاحات را داشتند، نا‌امیدکننده بوده است؛
اصلاح‌طلبان نه تنها رأی بخش‌های خاکستری جامعه؛ بلکه بخش قابل توجهی از رأی سنتی خود را نیز از دست رفته می‌بینند، چنانکه برخی از چهره‌های این طیف از انتخابات مشروط سخن می‌آورند، گروهی به تعطیلی جریان اصلاحات حکم می‌دهند و برخی دیگر بر طبل تحریم انتخابات می‌کوبند!

این شرایط پاسخ پرسش را روشن می‌کند، در شرایطی که «سیدمحمد خاتمی» مقبولیت اجتماعی خود را از دست رفته می‌بیند و خود اذعان دارد، تکرار او دیگر گره از بن‌بست انتخاباتی اصلاح‌طلبان باز نخواهد کرد؛ بهزاد نبوی به میدان آمده است تا شاید با تکیه بر کاریزما و جایگاه خود در میان اعضای این جریان بتواند شرایط را سامان دهد! او که این روزها به اندازه تمام ده سال گذشته(پس از 88) سخن گفته و مصاحبه کرده است، سخت بر حضور در انتخابات تأکید می‌کند و همچنان بر راهبرد تکراری ایجاد‌ ترس برای به دست آوردن رأی سخن می‌گوید! او همزمان با اینکه مدعی می‌شود دولت و مجلس اختیار ندارند، تأکید می‌کند: «اگر اصلاحات کارش این بوده است که مانع از پیروزی تندروها شده، من به اصلاح‌طلبان دست‌مریزاد می‌گویم کار مهمی ‌انجام داده‌اند.»

اما توسل بهزاد نبوی به میراث «گوبلز» و طرح دروغ بزرگ بدون نقش بودن دولت را می‌توان با اهدافی در دو سطح‌ رویی یا سهل‌الوصول و زیرین یا بنیادین دانست! «نبوی» در سطح رویی دو مسئله را دنبال می‌کند، اول توجیه و ماست‌مالی کم‌کاری اصلاح‌طلبان در گذشته و دوم سلب مسئولیت و کاهش انتظار افکار عمومی ‌از منتخبان احتمالی اصلاح‌طلب در انتخابات اسفندماه!
حمله زنجیره‌ای‌ها به «اقدامات قوه قضائیه در مبارزه با فساد»

روزنامه همشهری در مطلبی نوشت: «دستگیری‌ها، اعدام‌ها و برخوردهایی که به تغییر ساختارها و تحول دیدگاه‌ها منجر نشود، کمکی به فسادزدایی نمی‌کند و در نهایت هر اقدامی از سوی جامعه به رقابت‌ها و نزاع‌های گروه‌های قدرت بر سر منافع تعبیر می‌شود. فراموش نکنیم که مفسدان و سوءاستفاده‌کنندگان از امکانات کشور در کنار همه مقامات و نهادها وجود دارند و اگر با برخورد گزینشی و مبتنی بر اساس رقابت‌های سیاسی با فساد برخورد شود، نه تنها نمی‌توان آن را به یک حرکت بزرگ اجتماعی تبدیل کرد، چه بسا ملعبه دست مفسدان خواهیم شد».

رفتار قبیله‌ای، یکی از اجزای جدایی‌ناپذیر رفتار مدعیان اصلاحات است. یکی از مصادیق این رفتار، نوع مواجهه این طیف با مسئله فساد اقتصادی است. بر همین اساس اگر فساد مربوط به یکی از مدعیان اصلاحات باشد، فعالین و رسانه‌های این طیف با هیاهو و جنجال به تبرئه فرد مذکور پرداخته و حتی او را قهرمان نیزئجا می‌زنند!

اقدامات قوه قضائیه در ماه‌های اخیر با استقبال گسترده مردم مواجه شده است. یکی از ویژگی‌های اقدامات فسادزای قوه قضائیه غیرجناحی بودن است. بر همین اساس، هیچ تفاوتی نمی‌کند که متهم، مقام ارشد قوه قضائیه باشد، یا از نزدیکان مقام ارشد دولتی یا نماینده مجلس و...

اما متأسفانه مدعیان اصلاحات، مجموعه اقدامات تحسین‌برانگیز قوه قضائیه در مبارزه با فساد را سیاسی جلوه داده و تلاش دارند تا این اقدامات مهم را کم‌اثر جلوه دهند.


کد مطلب: 407163

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/report/407163/وعده-های-نسیه-مدعیان-اصلاحات-زنگ-حساب

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com