نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

ترساندن مردم با چماق دروغین FATF

تاریخ انتشارشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۲
کد مطلب : ۴۰۷۰۵۹
روزنامه آرمان در مطلبی نوشت:«تنها حدود سه ماه از فرصت ايران براي تصويب لوايح مربوط به شفافيت مالي باقي مانده و بدعت قانوني مجمع تشخيص مصلحت نظام در مسکوت گذاشتن لوايح پالرمو وCFT سبب شده اقتصاد کشور در آستانه يکي از سخت‌ترين محدوديت‌هاي مالي در سطح جهان قرار گيرد؛ ليست سياه FATF».
۰
plusresetminus
ترساندن مردم با چماق دروغین FATF
 

 

به گزارش بلاغ، این روزنامه زنجیره‌ای در ادامه نوشت:«براساس اعلام گروه ويژه اقدام مالي، جمهوري اسلامي ايران اگر تا فوريه 2020 اين لوايح را تصويب نکند، به‌صورت اتوماتيک به ليست سياه باز خواهد گشت و با توجه به استمرار «فشار حداکثري» آمريکا چنين اتفاقي زندگي و تجارت را براي مردم ايران بيش از پيش سخت خواهد کرد».

حامیان FATF ادعا می‌کنند که در صورت عدم اجرای دستورات این سازمان، اقتصاد کشور در شرایط بسیار نامناسبی قرار خواهد گرفت.

این در حالی است که بدترین شرایطی که FATF می‌تواند برای یک کشور به‌وجود آورد، «اقدام متقابل» است که از آن تحت عنوان لیست سیاه یاد می‌شود. نهایت فشاری که «اقدام متقابل» می‌تواند بر کشور هدف وارد کند، افزایش مراقبت کشورهای دیگر درباره آن است و نه قطع همکاری. علاوه‌بر این، مطابق بیانیه FATF با وجود تعلیق ایران از لیست سیاه، این اقدامات مراقبتی همچنان علیه کشورمان انجام می‌گیرد. بنابراین با بازگشت به لیست سیاه (اقدام متقابل) عملاً اتفاق جدید مهمی رخ نخواهد داد.

ایران از سال 1388 تا 1395 در لیست سیاه FATF بوده است و از سال 1395 از این لیست تعلیق شده است. سؤال مهمی که مدعیان «قطع کامل همکاری» باید به آن پاسخ دهند این است که در این 7 سالی که ایران در لیست سیاه FATF قرار داشت، همکاری‌های مالی ایران با کشورهای دیگر کاملاً قطع بود؟ تبادلات وسیع مالی ایران با کشورهای مختلف از جمله روسیه و چین در این دوران، نشان می‌دهد که وجود ایران در لیست سیاه FATF، منجر به قطع همکاری‌های مالی و بانکی با کشورهای دیگر نشده است.
تمام کره زمین، عضو FATF هستند!
روزنامه سازندگی در یادداشتی به قلم عبدالرضا‌هاشم زایی، نماینده اصلاح‌طلب مجلس و عضو شورای مرکزی حزب در یادداشتی در روزنامه سازندگی با طرح اینکه «بیش از یک سال است که مجمع تشخیص مصلحت نظام، لوایح مرتبط با اف‌ای تی اف را مسکوت گذاشته» نوشت: «لوایحی که در مجمع نگه داشته شده‌اند معاهدات بین‌المللی هستند که تمام کشورهای کره زمین به استثنای دو یا سه کشور (که برخی از آنها سودان جنوبی یا سومالی اصلاً دولت مستقر ندارند) از جمله کره شمالی عضو این معاهده هستند.»

در ادامه این مطلب آمده است: «واقعیت این است که اگر به لیست سیاه اف‌ای‌تی‌اف برویم دوباره حداقل در سیستم مالی کشورهای دنیا علیه ما اجرا خواهد شد. حتی بعد از حل مشکلات برجام و رفع تحریم‌ها، رفتن ایران به لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی بهانه خوبی است که دوباره اجمالی بین‌المللی علیه سیستم پولی و بانکی کشور به‌وجود بیاید و شرایط به‌گونه‌ای شود که شعبات و بانک‌های ایرانی در خارج از کشور شبیه یک بقالی باشند که دیگر کار مالی در آنها انجام نمی‌گیرد.»

وی نوشت: «من اعتقادم بر این است مجمع باید هرچه زودتر این لوایح را تصویب کند تا ایران وارد لیست سیاه نشود و دوباره علیه ما تحریم‌های سخت‌تری اعمال نشود.»

در ادامه آمده است: «خیلی از نیروهایی که در مخالفت با اف‌ای تی اف سخن می‌گویند یک روز کار اجرایی نکرده‌اند!»

لازم به ذکر است اظهارات مدعیان اصلاحات درخصوص اف‌ای تی اف به کلی خلاف واقع است؛ آنها معتقدند که «همه جهان عضو هستند.» درحالیکه با یک جست‌وجوی مختصر اینترنتی مشخص می‌شود که تنها 36 کشور جهان در این کارگروه بین‌الدولی عضویت دارند. البته گفتنی است که سازمان ملل و چند سازمان دیگر هم «عضو ناظر» هستند! و در نظام حقوق بین‌الملل عضویت ناظر فلان سازمان یا خود سازمان ملل در یک کارگروه بین دولتی، به معنای عضویت کشورهای عضو آن سازمان (یعنی انجام مراحلی مانند توافق، الحاق، تبادل و یا تصویب و... در آن کشور انجام شده باشد) نیست! چه آنکه اگر این‌گونه بود پس آن 36 کشور چرا عضو رسمی اف‌ای‌تی‌اف شده‌اند؟

فصل انتخابات و زن‌سالاری تبلیغاتی در اردوگاه اصلاحات
روزنامه اعتماد روز پنجشنبه در گزارشی با عنوان «خيز زنان اصلاح‌طلب عليه مجلس مردانه» نوشت: «انتخابات نزديك است و قرار است سه ماه ديگر تكليف كرسي‌هاي مجلس براي يازدهمين‌بار مشخص شود؛ به همين دليل همه تشكل‌هاي سياسي پا در ركاب گذاشته‌اند تا هر طور شده گوي سبقت از رقيب بربايند و بتوانند پيشتاز اين ميدان باشند. در اين ميان زنان هم دست روي دست نگذاشتند و فعاليت‌هاي خود را براي حضور و مشاركتي پررنگ آغاز كرده‌اند.زنان اصلاح‌طلب در اين فعاليت‌ها نه‌تنها رقباي خود را جا گذاشتند حتي منسجم‌تر از مردان در درون جريان اصلاح‌طلب عمل كردند؛»

این روزنامه در ادامه نوشت: «چندي پيش بود كه زمزمه‌هايي درباره افزايش سهميه زنان در ليست اصلاح‌طلبان به گوش رسيد؛ موضوعي كه «زهرا شجاعي» در اين نشست به اهميت آن ‌اشاره كرد و گفت: «زنان در دوره گذشته مجلس بيش از مردان پاي صندوق‌هاي راي آمدند و سهم 51 درصدي در اين حركت سياسي داشتند. تاكيد ما اين است كه هم به تعداد زنان نماينده در مجلس افزوده شود و هم اين نمايندگان بر اساس شايسته‌سالاري وارد مجلس شوند. يكي از اصلي‌ترين اهداف‌مان هم اين است كه زنان نماينده در جهت احقاق حقوق زنان جامعه تلاش كنند.مصطفي تاجزاده، معاون سياسي وزارت كشور در دولت اصلاحات و فعال سياسي نيز درباره افزايش سهميه زنان در ليست انتخاباتي گفت: «من از طرفداران اين طرح هستم و معتقدم اگر شرايط مساعد باشد، نياز نيست فضا را در همين حد و عدد نگه داريم. حتي مي‌شود اين ميزان را افزايش هم داد و هيچ نيازي به تعيين سقف نيست. اين تبعيض مثبت بايد باشد تا زماني كه آزادي و عدالت در كنار يكديگر قرار بگيرند.»

گفتنی است ایام انتخابات که از راه می‌رسد؛ معمولاً مسئله درصد حضور زنان در لیست‌های انتخاباتی به ‌ترجیع‌بند مدعیان اصلاحات تبدیل می‌شود. ناگفته پیداست که حضور زنان در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی، امری مبارک و به صلاح است، لیکن تبدیل این امر به صرف ابزار کسب رأی و ایجاد پروپاگاندا حول آن با نیت بهره‌برداری تبلیغاتی؛ امری به غایت فرصت‌طلبانه است. مانور روی حضور بیشتر زنان در انتخابات، برای اصلاح‌طلبانی که از شرایط بد اجتماعی خود آگاهی دارند، سیاست راهبردی محسوب می‌شود. اصلاح‌طلبان به واسطه عملکرد ضعیف نهادهای تحت امرشان طی سال‌های گذشته، نیک واقف‌اند که شانس کمی ‌در اقناع مخاطبین خود برای رأی بلادریغ به لیست خود دارند؛ با این حساب مشغول بهره‌برداری فرصت‌طلبانه از بحث قدیمی ‌افزایش درصد حضور زنان در لیست هستند.

تهران، گرفتار مدیریت ضعیف اصلاح‌طلبان
روزنامه شرق در شماره پیشین خود به موضوع شورای شهر تهران پرداخته و نوشته است: «انتظار بدیهی از خروجی و نتیجه چنین شورایی[شورای شهر اصلاح‌طلب تهران] که ابر و باد و مه و خورشید و فلک برایشان دست به دست هم دادند کار کردن برای شهر و موفقیت بود حالا بیشتر از دو سال از شروع به کارشان گذشته اما اگر کسی از اهالی تهران را در خیابان بگیرید و از او درباره شورای شهر و کارهایی که کرده سؤال پرسید بعید است کسی چیز خاصی یادش بیاید کار به جایی رسیده که برخی از اعضای این شورا هم به گلایه و انتقاد کشیدند که در این مدت کاری برای شهر نکرده‌ایم.»

درادامه این گزارش با برخی از اعضای شورای شهر تهران که همه اعضای آن از طیف موسوم به اصلاح‌طلب هستند گفت‌وگو شده است: «محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر... گفت: من پیشتر در چند مصاحبه گفتم که بالاخره آب و هوا مهم‌ترین عاملی بود که باعث کاهش آلودگی هوا شد و شما [شهرداری تهران] این مسئله را به عملکرد خود نسبت ندهید در ابتدای سال از شدت بارندگی در کشور سیل راه افتاد و مدام باد و باران بود اما دوستان می‌گفتند ما مسئله آلودگی را حل کردیم باز ماه آگوست کرد این مسئله مربوط به آب و هواست ولی دوستان از انتقال ما خوششان نمی‌آمد.»

این عضو شورای شهر افزوده: «حتی برخی از اعضای شورا به من می‌گفتند حالا جایی مشکل کمتر شده شما بگذار به نام شهرداری باشد ولی من می‌گفتم وقتی فصل عوض شود ما بارندگی نداشته باشیم و باد نداشته باشیم معلوم است آلودگی بر می‌گردد.»

در این‌باره لازم به ذکر است که وقتی منتقدان از عملکرد بسیار ضعیف دولت تدبیر و امید سخن می‌گفتند برخی از طیف موسوم به اصلاح‌طلب این توجیه را مطرح می‌کردند که دولت تدبیر و امید حاصل ائتلاف میان طیف موسوم به اعتدال و اصلاح‌طلب بوده و اگر به‌صورت یک دست در اختیار اصلاح‌طلبان بود چنین شرایطی رخ نمی‌داد اما چنانکه گزارش فوق که در یک روزنامه اصلاح‌طلب منتشر شده تأکید می‌کند شورای شهر و شهرداری تهران به‌صورت کامل و یکدست در اختیار اصلاح‌طلبان بوده و هیچ عملکرد مثبتی از آنها دیده نشده است.

اظهارات روحانی جنبه شخصی دارد
روزنامه آفتاب یزد در شماره روز پنج‌شنبه خود طی گزارشی با عنوان «روحانی نگران ‌ترکیب مجلس بعدی؟» به اظهارات اخیر او در سفر به یزد و کرمان پرداخته و در این رابطه با یکی از فعالان طیف موسوم به اصلاح‌طلب نیز گفت‌وگو کرده است.

در این گزارش آمده: «اظهارات این روزهایش[روحانی] آدم را به یاد سال‌های نه چندان دور می‌اندازد... علی صوفی وزیر دولت اصلاحات درباره این تغییر رویکرد به آفتاب یزد می‌گوید: یکی از مهم‌ترین دلایل آن نگرانی روحانی از مجلس آینده است... روحانی با بیان این اظهارات به دنبال جلب نظر دوباره اصلاح‌طلبان در آستانه انتخابات نیز هست تا باری دیگر ائتلافی شکل بگیرد... هرچند اظهارات این روزهای وی در آستانه انتخابات بی‌تأثیر نیست ولی آن تأثیری که او انتظار دارد را بر مردم نمی‌گذارد.»

گزارش آفتاب یزد افزوده است: «این فعال سیاسی درخصوص اینکه چرا امروز ‌تردیدها نسبت به سخنان او در قیاس با سال 96 بیشتر است و کم‌تر باورپذیر شده است؟ گفت: چرخشی که آقای روحانی بعد از پیروزی در انتخابات کرد، چرخش خیلی عجیبی بود و این عمل او تبعات سنگینی برای مردم به‌ویژه در بعد معیشتی و اقتصادی داشته است، مردم به شدت از آن آسیب دیدند... آن زمان اشتباه روحانی آن بود که نگفت ما صدای شما را شنیدیم و مشکلاتتان را درک می‌کنیم. او برنامه خودش را برای رفع مشکلات و بحران‌ها به‌ویژه در عرصه اقتصادی و معیشتی بیان نکرد. بی‌اعتنایی آقای روحانی در این دوسال بی‌احترامی ‌به مردم بود و از آن زمان به بعد مردم در یک نقطه بحرانی قرار گرفتند.»

این نوشتار در بخشی دیگر آورده است: «صوفی اظهار کرد: روحانی با صحبت‌های اخیرش تلاش دارد تا جو را به نفع خودش تغییر دهد... اما امروز به واسطه تاخیر در بیان این گفته‌ها، مردم دلیل اظهارات چندروزه اخیر روحانی را شخصی می‌دانند... مردم از خود می‌پرسند چه اتفاق‌هایی افتاده که روحانی دست به افشاگری‌هایی از جنس انتخابات96 می‌زند؛ این برایشان مشکوک است و به آن اعتماد ندارند.»

این روزنامه همچنین با یکی از نمایندگان ادوار پیشین مجلس گفت‌وگو کرده و از قول او آورده: «این گفته‌های اخیرش را مردم با شک و ‌تردید نگاه می‌کنند... باید دلیل این موضوع را دراین بدانیم که امروز مردم فکر می‌کنند اظهارات وی جنبه شخصی دارد و به دلیل مشکلات ملی و مردم نیست. اطرافیان روحانی و هم خود آقای روحانی نیز محبوبیت‌شان را از دست داده‌اند.»
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴