تاریخ انتشارشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۰
کد مطلب : ۴۰۷۰۱۹
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه در تولید برنج در سال جاری خودکفا شدیم، گفت: ساماندهی بهتری برای واردات برنج انجام شود.
۰
plusresetminus
ساماندهی بهتری برای واردات برنج انجام شود/رتبه 4 مازندران در تولید عسل
به گزارش بلاغ، عزیزالله شهیدی‌فر در مراسم افتتاحیه دومین جشنواره «شیر‌گاه؛ شهر‌عسل» اظهار کرد: عسل، محصول با‌عظمتی است و تنها محصول کشاورزی نیست هر‌چند تولید کشاورزی و محصول غذایی است ولی عسل، دارویی و درمانی است و مازندران در موضوع عسل جایگاه خوب ملی دارد.

وی با بیان اینکه 10 درصد سهم‌بری تولید عسل کشور مربوط به مازندران است و سرانه تولید در کشور حدود 9 دهم کیلو‌گرم است ولی سرانه تولید عسل در مازندران بیش از 2 کیلو است و بیش از 50 درصد عسل تولیدی استان مازندران به سایر استان و خارج از کشور ارسال می‌شود که ظرفیت بسیار خوب زنبورداری و تولید عسل در مازندران است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران خاطر نشان کرد: سال گذشته در شیر‌گاه تولید 620 هزار کندوی عسل را اعلام کردیم و بعد از یک‌سال با وجود 7 و نیم میلیارد تقاضای تسهیلات کم‌بهره به زنبورداری به 130 نفر بیش از 3 و نیم میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شد که 8 درصد به تولید زنبور و عسل ما کمک کرد و 690 هزار کندوی عسل را در مازندران داریم و متقاضیان دریافت تسهیلات که در حال حاضر 50 درصد این تسهیلات را دریافت نکردند، دریافت کنند تا سبد تولید عسل افزایش یابد.

*تولید 75 نوع محصول در مازندران

شهیدی‌فر، عسل و فراورده‌های آن را غذای مکمل و دارویی بیان کرد که در سلامت جامعه نقش‌آفرین است،با اشاره به گزارشی از وضعیت کشاورزی مازندران، افزود: استان مازندران، گل‌سر‌سبر کشاورزی و نگین انگشتری کشاورزی کشور با فاصله، زیبایی و تنوع کشت بالا است و تا سال گذشته 75 نوع محصول زراعی، باغی، دام، طیور و شیلات در استان مازندران کشت، زرع و تولید می‌شد و زعفران هم افزوده شد که از 5 سال قبل آغاز شد و زعفران در سطح 25 هکتار در مناطق کوهستانی در حال کشت و زرع است و تولید خوبی هم داد.

وی با بیان اینکه هر محصولی که در مازندران کشت شد، سربلند در‌آمد، خاطرنشان کرد: در کشت برنج یک میلیون و 420 هزار تن تولید شلتوک داریم که 20 درصد نسبت به سال قبل افزایش تولید داشتیم و با تولید برنج سایر استان‌ها در تولید برنج برای سال 1398 در تولید برنج خودکفا شدیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران از افزایش 10 درصدی افزایش تولید مرکبات مازندران و افزایش آن به 7 میلیون و 300 هزار تن خبر داد و افزود: ساماندهی بهتری برای واردات برنج انجام شود و البته برای وارد‌کنندگان برنج هم نمی‌صرفد و ممنوعیت واردات میوه غیر از 4 میوه استوایی در کشور داریم و با قیمت‌گذاری و تنظیم بازار برای میوه انتظار داریم تا کیلویی 2 هزار تومان از باغداران خریداری شود تا سود معقول به باغداران برسد.


*سوادکوه قطب‌ تولید پیله و نوغان‍داری

شهیدی‌فر با اشاره به قطب‌بودن شهرستان سوادکوه در تولید پیله و نوغان‍داری، خاطر نشان کرد: در صنعت طیور استان به عنوان تولید کننده گوشت سفید با فاصله زیاد، رتبه اول کشور را داریم و مازندران در موضوع جوجه‌های یک‎روزه هم 50 درصد سهم جوجه‎یک‎روزه کشور را دارد و در صورت حمایت، ظرفیت افزایش تا 70 درصد را هم دارد.

وی گفت: برای 3 پروژه به سرمایه‌گذاران و علاقمندان ساخت جایگاه و خرید دام‌های سبک و سنگین، انواع گل‌خانه‌ها و پرورش ماهیان خاویاری و ماهی در قفس وام کم‌بهره بدون محدودیت پرداخت می‌کنیم.

سید‌محمد انصار‌الحسینی فرماندار سوادکوه‌شمالی  نیز اظهار کرد: دومین جشنواره «شیر‌گاه شهر‌عسل» با تعیین اهداف مختلف تا اول آذر‌ماه در جنب محور اصلی سوادکوه‌شمالی برگزار می‌شود.

وی ایجاد فروشگاه کشاورزی در راستای رونق تولید، ترویج و توسعه تولیدات کشاورزی از فراورده‌های اصلی و افزایش بنیه زنبورداران و معرفی تولیدات شهرستان بخشی از اهداف برگزاری جشنواره است.

فرماندار سوادکوه‌شمالی خاطر نشان کرد: تمهید مقدمات لازم برای صادرات عسل و فراورده‌های آن، توجه به اشتغال پایدار و کاهش نرخ بیکاری، آموزش زنبور‌داران با روش‌های نوین و معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری برای اقشار مختلف به زنبورداری و مدیریت صحیح برای رونق تولید عسل از اهداف دیگر برگزاری جشنواره عسل است

*مازندران رتبه 4 تولید عسل در کشور

ابوالقاسم ایمانی رئیس هیات مدیره اتحادیه زنبورداران استان مازندران نیز با اشاره به اینکه در سال 1393 جشنواره ملی عسل در سوادکوه‌شمالی برگزار شد و پیگیری کردیم و جشنواره عسل شیر‌گاه را اجرایی کردیم، گفت: ایران رتبه 4 زنبور عسل در جهان و از نظر تولید جز 10 کشور برتر جهان هستیم و استان مازندران رتبه 4 در کشور را دارا است و رتبه شهرستان سوادکوه‌شمالی هم رتبه دوم در استان مازندران را دارد.

وی با بیان اینکه موقعیت خاص شهرستان سوادکوه باعث می‌شود که هر 4 فصل بتوانیم بدون کوچ از شهرستان اقدام به زنبورداری کنیم از کوچ بی‌رویه زنبورداران سایر استان‌ها انتقاد کرد و افزود:لازم است روال قانونی برای میدا و مقصد کووچ زنبورداران انجام شود و در شهرستان سوادکوه‌شمالی و با همکاری مدیران مرتبط این موضوع ساماندهی کردیم.

رئیس هیات مدیره اتحادیه زنبورداران استان مازندران با اشاره به وجود جاده بین‌المللی و ضرورت ایجاد فروشگاه ثابت عسل در سوادکوه‌شمالی، خاطر نشان کرد: وقتی ادعا می‌کنیم شهر عسل هستیم، از این موقعیت استفاده کنیم.

مدیر عامل شرکت تعاونی زنبورداران سوادکوه و سواکوه‌شمالی، گفت: شبه‌عسل‌هایی در استان مازندران داریم و «عسل‌های غیرعسل» وارد استان می‌شوند که برای ممانعت از ورود آن به اتحادیه زنبورداران کمک شود.

*حمایت از زنیورداری به عنوان یک صنعت، پایبندی به اقتصاد مقاومتی

سید‌علی ادیانی نماینده قائم‌شهر،سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوه‌شمالی با ادر مجلس شورای اسلامی نیز با انتقاد از سبک ترتیب برنامه افتتاحیه و لزوم رعایت پروتکل اجرای جشنواره‌ها و نمایشگاه‌ها در برنامه‌های دیگر از برگزاری جشنواره عسل در سوادکوه‌شمالی، تقدیر کرد.

وی با بیان اینکه شعار چیز ساده‌ای است ولی در اجرا، سختی‌های خود را دارد، افزود: اقتصاد مقاومتی مورد نظر رهبر معظم انقلاب بهترین راه برون‌رفت از مشکلات است و حمایت از زنبورداری به عنوان یک صنعت که کمترین نگاه به خارج را دارد پایبندی به اقتصاد مقاومتی است.

نماینده قائم‌شهر،سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوه‌شمالی با بیان اینکه 90 هزار تن در کشور تولید عسل داریم و 3 هزار میلیارد تومان هم فروش آن است، خاطر نشان کرد: از مدیران استانی و ملی انتظار همکاری در توسعه و تولید عسل را داریم و صندوق حمایت توسعه زنبورداری به عنوان متولی حمایت و تقویت صنعت زنبورداری هم کمک کند.

ادیانی با اشاره به گام‌های مجلس شورای اسلامی و کمک‌های دولت، اظهار کرد: شهر‌عسل باید نماد و ظهور داشته باشد و بازار‌چه‌هایی برای فروش محصولات عسل با مدیریت فرماندار و رئیس سازمان جهاد کشاورزی ایجاد شود و برای سال بعدی و در سومین جشنواره شهر عسل شاهد وجود جایگاه‌هایی برای تولید و فروش محصولات دامی و کشاورزی و عسل باشیم.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰