تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۰۰:۴۹
کد مطلب : ۴۰۴۵۷۴
‌20 مهرماه آغاز فصل صید ماهیان استخوانی از دریای خزر است، فصلی که در آن صیادان مازندرانی، این مردان دریا دل با قامتی خسته تن به دریا می‌زنند و تا 15 فروردین سال بعد با پهن کردن تور در دریای خزر به کسب روزی حلال می‌پردازند.
۰
plusresetminus
4 هزار صیاد مازندرانی دل به دریا می‌زنند/تورهای نونوار آماده صید ماهی
به گزارش بلاغ، با شروع فصل صيد ،جنب و جوش خاصی در سواحل خزر ایجاد شده است و صیادان پس از 6 ماه دوری از دریا بار دیگر رزقشان را از دریا می‌طلبند.

صید و ماهیگیری در سواحل دریای خزر به روش ' پره ' است به این صورت که تورهایی با ارتفاع هفت تا 10 متر و به طول یک هزار و 200 متر به کمک یک قایق به صورت نیم دایره در فاصله مشخصی از ساحل دریا ( 14 متری عمق دریا ) ریخته و پس از انباشته شدن از ماهیان استخوانی شامل گونه های کفال، سفید و کپور، به وسیله تراکتور به ساحل کشیده می‎شود.

سر صیاد ، فوکا پوش ( صیادان باچکمه های بلند) تور ریز ، چینت چی ( مرمت کار تور ) قایقران و تراکتور ران از نیروهای اصلی در انجام صیادی پره هستند.

گونه های کفال، ماهی سفید و کپور عمده ترین ماهیان استخوانی دریای خزر هستند که توسط ماهیگران صید و در بازار عرضه می شود.

دوباره پاییز به شمال آمده وصدای جزر ومد خزر، دنیا را پر کرده است.

صیادان برگشته اند وساحل از سوز پاییز می گوید. ازرنج آدم هایی که هر بار دریا را به آغوش می کشند تا سفره شان بی روزی نماند .

تورها پهن می شود وامیدواری در نگاه خسته ی مردان دریا موج می‌زند انتظار آغاز شده است. احساس مشترکی که در تمام چشم ها پیداست.

آب سرد است ، اما نگاه صیادان آن قدر گرم است که گمان می کنی می دانند که ماهی می آید. می دانند که خداوند هرگز تورهایشان را خالی نمی گذارد ومی دانند که امروز در صندوق ها وزنبیل هایشان ماهی ها بالا وپایین می پرند .

تورها کشیده می شود و پاییز با طعم دریا و زندگی با طعم ماهی دوباره تکرار می گردد.

حالا هدایای دریا در میان تورها تقلا می کنند و پولک های نقره ای شان زیر نور آفتاب می درخشد. سفید و کفال و سوف و کپور همه آمده اند. کوچک و بزرگ شان.

چشم های شاد ماهیگیرمی رقصد و روحش با بازی ماهی ها، به تلاطم می افتد. حالا صیاد واریس و سرما و دست های تاول زده را از یاد می برد و نگاه پر از سپاسش را به آسمان می دوزد. گمان می کنم که حال ماهیگیر را ، ماهیگیر می فهمد.

از اواخر تابستان صیادان دام و تور و طناب و قایق هایشان را نو نوار می‌کنند و منتظر آغاز فصل صید می شوند.

مدیرکل شیلات مازندران در این باره گفت: حدود 4 هزار نفر از صیادان مازندرانی در قالب 54 تعاونی پره از رامسر تا گلوگاه 20 مهر ماه امسال تورهای صیادی خود را در پهنه دریای مازندران گسترانیده و از ذخایر دریا ارتزاق خواهند کرد.

ولی‌الله محمدزاده افزود: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده زمان صید ماهی‌های استخوانی دریای خزر از 20 مهر ماه امسال آغاز شده و تا 15 مهر ماه سال آینده ادامه خواهد داشت.

مدیرکل شیلات مازندران با اشاره به نقش بسزای بازسازی ذخایر آبزیان در احیای ذخایر دریای خزر، اضافه کرد: امسال بیش از 110 میلیون قطعه بچه ماهی سفید،کپور و خاویار در مصب رودخانه‌های منتهی به دریا رهاسازی شد که از این میزان 20 میلیون قطعه در قالب شیل‌گذاری و تکثیر طبیعی بوده است تا فرهنگ غنی مشارکت در احیای ذخایر دریای خزر در میان صیادان نهادینه شود.

روزهای دریاست. پاییز با ماهی و ماهیگیر و تور و قایق برگشته است و دنیا پر از ترانه های خیس و شور شده است. کاش همیشه دست های دریا پر از ماهی و نگاه ماهیگیر پر از شادی باشد.

گزارش از یاسر معافی

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آمریکا مضحکه کارشناسان جهان شد
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰
عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴