افزایش 10 برابری گازگرفتگی سگ‌های ولگرد؛

سگ‌های ولگرد، خوش‌نشین‌های پرخطر در جویبار

تاریخ انتشارسه شنبه ۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۶
کد مطلب : ۴۰۴۵۳۶
وجود سگ‌های ولگرد یکی از معضلاتی است که بیشتر شهرهای مازندران به ویژه شهر جویبار با آن درگیر هستند. از آنجایی که سگ‌ها به عنوان حیوانات وفادار در بین عامه مردم شناخته می‌شوند اما وجود سگ‌های بی‌صاحب و غالباً مریض در سطح شهر به عنوان یک تهدید خطرناک برای شهروندان به حساب می‌آیند.
۰
plusresetminus
سگ‌های ولگرد، خوش‌نشین‌های پرخطر در جویبار
به گزارش بلاغ، وجود سگ‌های ولگرد یکی از معضلاتی است که بیشتر شهرهای مازندران به ویژه شهر جویبار با آن درگیر هستند. از آنجایی که سگ‌ها به عنوان حیوانات وفادار در بین عامه مردم شناخته می‌شوند اما وجود سگ‌های بی‌صاحب و غالباً مریض در سطح شهر به عنوان یک تهدید خطرناک برای شهروندان به حساب می‌آیند. ازجمله مهم‌ترين بيماري‌هاي قابل انتقال بين حيوان و انسان را مي‌توان به بيماري‌هايي نظير هاري، كيست هيداتيك، سالك،كالاآزار،لاروهاي مهاجر احشايي بروسلوز و لپتوسپيروز اشاره کرد.
 
چندسالی است که سگ‌های ولگرد با ظاهری زشت و کریه و اکثراً بیمار به عنوان مهمانان ناخوانده و خوش‌نشین در شهر جویبار روزها وشب‌ها رژه می‌روند که موجب رعب و وحشت شهروندان جویباری شده است.
 
یکی از شهروندان جویباری درباره این معضل به خبرنگار ما گفت: چند شب پیش با همسر و فرزندم با موتورسیکلت از یکی از خیابان‌های شهر در حال عبور بودیم که ناگهان یک سگ ولگرد با ظاهری بسیار زشت که مشخص بود بیمار هم هست به ما حمله کرد.
 
وی افزود: با افزایش سرعت توانستیم از دست این سگ فرار کنیم اما دخترم نتوانست از ترس بخوابد.
 
یکی دیگر از شهروندان با اشاره به اینکه سگ‌های ولگرد به راحتی در سطح شهر عبور و مرور می‌کنند گفت: این سگ‌ها به درجه‌ای از سازگاری با محیط رسیده‌اند که به راحتی در روز یا شب در شهر عبور و مرور می‌کنند.
 
وی تأکید کرد: بیشتر این سگ‌ها بیمار هستند و می‌توانند انتقال دهنده بسیاری از بیماری‌های خطرناک به مردم باشند.
 
وجود چنین سگ‌هایی علاوه بر رعب و وحشت و انتقال بیماری موجب تخریب چهره شهر هم می‌شوند.
 
یکی از ساکنین خیابان شهید سرپرست جویبار بیان کرد: بارها شاهد این صحنه بودم که این سگ‌های ولگرد با پاره کردن کیسه‌های زباله کنار منازل، تمام زباله‌ها را بیرون می‌ریزد که چهره خیابان و کوچه را زشت می‌کند.
 
* مسئولیت جمع‌آوری سگ‌های ولگرد با کیست؟
براساس مفاد بند 15 ماده 55 قانون شهرداري كه جلوگيري از شيوع امراض ساریه انساني و حيواني و ...، و جمع‌آوري حيوانات بلاصاحب و دفع حيوانات مريض، مزاحم و ولگرد را وظايف شهرداري دانسته است و با استناد به بند 31 ماده 10 اساسنامه، تشكيلات و سازمان دهياري‌ها مصوبه 21/11/80 اين دستورالعمل با هدف اجرايي نمودن مفاد اين ماده قانوني و رفع مشكلات شهرداري‌ها و دهياري‌هاي كشور در زمينه كنترل جمعيت سگ‌هاي ولگرد توسط سازمان شهرداري‌ها و دهياري‌هاي كشور و در قالب ستاد مركزي كنترل جمعيت حيوانات ناقل بيماري به انسان و با همكاري و تأييد ساير اعضاء تدوين شده است.
 
*مشکل جولان سگ‌های ولگرد بزودی حل می‌شود
شهرداری جویبار نیز از سال گذشته با ساخت مکانی برای نگهداری سگ‌های ولگرد نسبت به جمع‌آوری آن‌ها اقدام کرد ولی این حرکت غیرمستمر و به صورت نامنظمی صورت گرفت و تا جایی که دیگر اراده‌‌ای برای جمع‌آوری آنان وجود نداشت.
 
اما همت محمد نژاد شهردار جویبار در این رابطه با بیان اینکه مشکل جولان سگ‌های ولگرد و بی‌سرپرست بزودی در سطح شهر حل خواهد شد گفت: در جلسه فوری با حضور کارشناسان اداره محیط زیست، مرکز بهداشت، دامپزشکی و فرمانداری، مشکلات وجود سگ‌های ولگرد و چگونگی جمع‌آوری آن‌ها در سطح شهر جویبار بررسی شد.
 
وی با اشاره به اینکه معضل سگ‌های ولگرد با کمک ادارات مرتبط و پیگیری شهرداری قابل حل است اظهارکرد: این مشکل بایستی نسبت به فرهنگ‌سازی رویکرد جمع‌آوری و زنده‌گیری سگ‌های ولگرد حل شود.
 
*هاری کشنده‌ترین بیماری مشترک انسان و سگ‌های ولگرد
علیرضا آقاجانی رئیس دامپزشکی جویبار طی گفت‌وگویی به خبرنگار ما گفت: در رابطه با جمع‌آوری سگ‌های ولگرد کارگروه کشوری داریم که در سطح شهرستان نیز شهرداری مرکز به عنوان دبیر این کارگروه است که در دوران شهرداری سابق اقدامی دراین رابطه صورت نگرفت ولی اخیراً یک جلسه‌ای با محوریت این موضوع برگزار شد.
 
وی افزود: در این جلسه شهرداری یک مکان را برای نگهداری و عقیم‌سازی سگ‌های ولگرد مشخص کرده، اما این مرکز از نظر کارشناسان دامپزشکی ایراداتی دارد که باید برطرف شود.
 
رئیس دامپزشکی جویبار با بیان اینکه مسئولیت جمع‌اوری سگ‌های ولگرد با شهرداری است گفت: شهرداری باید با انعقاد قرارداد با یک دامپزشک و با اسلحه بیهوشی سگ‌های ولگرد را جمع‌آوری کنند و با انتقال به مرکز نگهداری؛ دامپزشک آن‌ها را عقیم کند.
 
آقاجانی تصریح کرد: در این مرحله سگ‌هایی که بیماری صعب العلاج دارند با تزریق دارویی با مرگ آرام آن‌ها را از رده خارج می‌کنند و با نظارت محیط زیست در یک مکان دفن می‌شوند.
 
وی بیان کرد: سگ‌هایی که نژاد قابل قبولی دارند بعد از عقیم‌سازی با تشکیل پرونده بهداشتی به کسانی که خواستار نگهداری سگ در منزل یا باغ و مزارع هستند تحویل داده شود.
 
رئیس دامپزشکی جویبار به بیماری‌های قابل انتقال سگ‌های ولگرد اشاره و عنوان کرد: بیماری قارچی، هاری، تب مالت، تب شالیزار، کیست هیداتیک و بیماری پوستی از جمله بیماری‌های قابل انتقال سگ‌های ولگرد است.
 
آقاجانی کیست هیداتیک را به عنوان شاخص‌ترین بیماری مشترک انسان و سگ دانست و افزود: با آلوده شدن مزارع و مصرف انسان از محصولات توسط مدفوع سگ‌های بیمار، در بدن انسان تبدیل به کیست شده که هرجایی از جمله کبد، ریه، مغز، ستون فقرات و حتی در رحم  خانم‌ها می‌تواند قرار گیرد که تشخیص آن هم مشکل است.
 
وی بیماری هاری را یکی از کشنده‌ترین بیماری مشترک انسان و سگ‌های ولگرد معرفی کرد و گفت: سگ ولگردی که بیماری هاری داشته باشد می‌تواند با گزش هر انسانی در مدت 24 ساعت منجر به مرگ وی ‌شود مگر اینکه به سرعت به بیمارستان انتقال داده شود و با انجام اقداماتی بتوانند به صورت 50/50 به زندگی برگردد.
 
* افزایش 10 برابری گزش سگ‌های ولگرد در جویبار طی 5 سال گذشته
حسین یوسفی مسئول واحد پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت شهرستان جویبار طی گفت‌وگویی با خبرنگار ما با بیان این که 30 درصد گزش‌های حیوانات در جویبار مربوط به سگ‌های ولگرد است اظهار کرد: گزش سگ‌های ولگرد در شهرستان جویبار طی پنج سال اخیر 10 برابر شده است که این آمار هر ساله در حال افزایش است.
 
وی هزینه پیشگیری و درمان گزش‌های سگ ولگرد را بالا دانست و افزود: هزینه پیشگیری و درمان گزش سگ‌های ولگرد حدود 8 برابر گزش سایر حیوانات عادی و دارای صاحب است.
 
مسئول واحد پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت جویبار با بیان اینکه خوشبختانه در بخش بیماری هاری از سوی سگ‌های ولگرد تا به حال فوتی نداشته‌ایم گفت: یکی از واحدهایی که 24 ساعته در این مرکز آماده ارائه خدمت است برای بیماری‌های گزش حیوانات به ویژه سگ‌های ولگرد و هاری است.
 
به گزارش بلاغ، در ماه‌های اخیر حضور سگ‌های ولگرد در شهر جویبار بسیار افزایش یافته است که موجب نارضایتی شهروندان شده است که ورود این حجم سگ‌های ولگرد در شهر جویبار فرضیه‌هایی را در ذهن ایجاد می‌کند؛ از طرفی با نزدیک شدن به فصل سرد و زمستان حضور این سگ‌ها برای تأمین غذا در شهر قطعاً افزایش چشمگیری پیدا خواهد کرد که نیاز به اقدام فوری شهرداری و سایر دستگاه‌های مرتبط شهر و شهرستان است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰