بلاغ تلخ و شیرینِ مسکن مهر در مازندران را بررسی می‌کند؛

رؤیای نافرجام مهرنشینی!

تاریخ انتشارچهارشنبه ۳ مهر ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۶
کد مطلب : ۴۰۳۹۹۹
رسیدن به موقع تعداد قابل توجهی از متقاضیان واحدهای مسکن مهر در مازندران کام برخی از مالکان کنونی این واحدها را شیرین و بی مهری برخی دیگر از پروژه‌ها که تعدادشان به حدود 5 هزار واحد در استان می‌رسد، کام خیلی‌های دیگر را نه تنها تلخ بلکه زهر کرده است.
۰
plusresetminus
رؤیای نافرجام مهرنشینی!
به گزارش بلاغ، پروژه ساخت مسکن مهر در مازندران نزدیک به یک دهه است که در استان آغاز شده است و رویاهای فراوانی از سوی متقاضیان برای صاحب‌خانه شدن هم محقق شده است و هم نافرجام مانده است.

در این ماجرا، بی مهری چندین و چند ساله مسکن مهر به متقاضیان این پروژه موجب شد تا برخی‌ها قید آن را بزنند و اکنون تعداد قابل توجهی‌شان صاحب‌خانه شده‌اند اما این واحدها تکمیل نشده‌اند که نشده‌اند.

آن سوی صاحب‌خانه شدن!

اما این همه ماجرا نیست؛ خیلی‌ها هم هنوز مستاجرند و تمام داروندارشان را پای این خانه بی مهر گذاشته‌اند تا شاید کمی مهر خرجشان کند و زودتر آن‌ها را از این بلاتکلیفی و خانه به دوشی نجات دهد؛ خیلی هنوز برای اتمام این پروژه، روزشماری می‌کنند و دیگر از سوال‌های چندین و چند ساله دوست و آشنا که پس کی خانه‌تان آماده می‌شود، خسته شده‌اند؛ خیلی‌ها دل به حمایت و جدیت دولت و مسئولان بسته‌اند تا هر چه زودتر کلید خانه‌شان را تحویل بگیرند و به آرزوی صاحب‌خانه شدن‌شان برسند.

خیلی عجیب است؛ اما به عینه با چشم خودم دیدم که خیلی‌ها ناامید از به سرانجام رسیدن این پروژه در مرکز استان، با قرض و وام، دل به دریا زدند و اکنون چند سالی می‌شود که صاحب‌خانه شده‌اند؛ خیلی‌ها آن زمان تازه ازدواج کرده بودند و اکنون نه یکی بلکه دو تا فرزند هم دارند، اما این پروژه هنوز به اتمام نرسیده است؛ خیلی‌ها دل نگرانند، خیلی‌ها چشم انتظارند؛ خیلی‌ها هم بی‌خیالند!!!

"مهر" برای برخی‌ها دردی شد بی‌درمان!

بماند که منظورمان از بی خیال‌ها چه کسانی هستند، اما "مهر" آمد دردی را دوا کند اما برای عده‌ای دردی شد بی درمان، که سال‌ها است با ان دست و پنجه نرم می‌کنند! خسته شده‌اند، به این در و آن در زدند، اما دری به روی‌شان باز نشد که نشد!

این رسانه به جهت رسالت ذاتی خود و برای ایجاد امیدآفرینی و آگاهی‌بخشی در خصوص کم و کیف انجام این پروژه به سراغ یکی از مدیران راه و شهرسازی مازندران رفته است تا با طرح پرسش‌هایی بسیاری از ابهامات متقاضیان این پروژه را پاسخ دهد.

استارت ساخت 57 هزار واحد مسکن

معاون بازآفرینی و مسکن اداره کل راه و شهرسازی مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار ما در پاسخ به سوال نخست ما در خصوص تعداد پروژه‌های مسکن مهر در مازندران از بدو آغاز این پروژه تاکنون اظهار کرد: از ابتدای آغاز این طرح یعنی سال 1388 تاکنون، 57 هزار و 243 واحد مسکن مهر در مازندران در دست احداث قرار گرفت.

سیدعباس رهگشای در پاسخ به سوال دوم ما در خصوص اینکه از این میزان چه تعداد پروژه به اتمام رسیده است، افزود: 25 هزار و 157 واحد طی دولت نهم و دهم در سال‌های 90 و 91 و تعداد 27 هزار و 724 واحد نیز طی دولت یازدهم و دوازدهم از سال 92 تا کنون به اتمام رسیده است.

4 هزار و 326 واحد مسکن مهر به اتمام نرسید

معاون بازآفرینی و مسکن اداره کل راه و شهرسازی مازندران در پاسخ به سوال سوم ما در خصوص تعداد واحدهای باقیمانده از این پروژه بیان کرد: در حال حاضر، 4 هزار و 362 واحد از پروژه مسکن مهر در مازندران باقیمانده که یک‌هزار واحد از این میزان، خود مالک هستند.

جزئیات ساخت مسکن مهر در شهرهای مازندران

رهگشای در خصوص جزییات شهر به شهر اجرای این پروژه در استان اعلام کرد: 80 واحد خود مالکی در امیرکلای بابل در دست انجام است، 8 هزار واحد مسکن مهر در آمل به اتمام رسیده و پروژه‌ای نداریم؛ از 12 هزار واحد پروژه مسکن مهر بابل تنها 160 واحد مانده و مابقی به اتمام رسیده است.

وی افزود: در شهرهای بابلسر، 3 هزار و 400 واحد، در بهشهر 500 واحد، در تنکابن یک‌هزار و 200 واحد و در جویبار 900 واحد به اتمام رسیده است.

سهم 50 درصدی مسکن مهر میارکلا از پروژه‌های باقیمانده استان

معاون بازآفرینی و مسکن اداره کل راه و شهرسازی مازندران عنوان کرد: در چالوس نیز از یک هزار و 300 واحد، 400 واحد مانده و در ساری نیز از 5 هزار واحد حدود 2 هزار و 500 واحد که مربوط به مسکن مهر میارکلا است، باقی مانده است.

این مسئول اضافه کرد: در شیرگاه از 224 واحد، 100 واحد باقیمانده و در فریدونکنار نیز از 2 هزار و 800 واحد در دست اجرا، 80 واحد تعاونی باقی مانده است.

رهگشای ادامه داد: در قائم‌شهر نیز از 7 هزار واحد در دست اجرا تنها 36 واحد پروژه رکابدارکلا باقیمانده است و در نکا نیز از 4 هزار و 200 واحد، 250 واحد تاکنون به اتمام نرسیده است.

وی یادآور شد: پروژه مسکن مهر در شهرهای محمودآباد با 2 هزار واحد، در نور با یک‌هزار و 100 واحد و در نوشهر با 850 واحد به اتمام رسیده است.

معاون بازآفرینی و مسکن اداره کل راه و شهرسازی مازندران با بیان اینکه در راستای طرح بازآفرینی شهری، 3 هزار و 600 واحد جزو بافت فرسوده به طرح مسکن مهر الحاق شد و مالکان این واحدها از تسهیلات 4 درصدی مسکن مهر بهره‌مند شدند؛ بیان کرد: تاکنون جدا از این پروژه‌ها، 6 هزار واحد در زمره بافت فرسوده با معرفی به بانک از تسهیلات 12 درصدی برخوردار تا اقدام به نوسازی واحدهای خود در این بافت‌ها کنند.

دلایل به درازا کشیده شدن پروژه مسکن مهر میارکلا

این مسئول در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما با توجه به سهم 50 درصدی پروژه مسکن مهر میارکلا از پروژه‌های باقیمانده مسکن مهر در استان، در خصوص چرایی به درازا کشیدن این پروژه تصریح کرد: در مجموع باید گفت عدم مشارکت متقاضیان در تامین منابع مالی و همچنین برخی کم‌کاری‌ها و تخلفات از سوی پیمانکاران و همچنین شرکت‌های تعاونی و مدیرعاملان این پروژه در میارکلا موجب به درازا کشیده شدن آن شد.

وی در خصوص جزییات این موضوع پاسخ داد: این پروژه در بدو کار با تشکیل تعاونی و تحویل زمین به این تعاونی‌ها از سوی راه و شهرسازی آغاز شد اما در ادامه با مشکلات فنی، اجرایی و مسائل دیگر حاشیه‌ای مواجه شد که شورای مسکن راه و شهرسازی را مجاب کرد تا به این مقوله ورود و ساماندهی کند.

معاون بازآفرینی و مسکن اداره کل راه و شهرسازی مازندران افزود: بر این اساس، تعاونی‌ها ساماندهی شدند، قراردادها کنترل شد و برخی قراردادهای پیمانی نیز تبدیل وضعیت شد و دخل و تصرف در منابع مالی پروژه مدیریت شد.

تخلفات مدیران عامل، عدم مشارکت متقاضیان و منابع مالی دلایل عمده به اتمام نرسیدن پروژه‌ها

این مسئول گفت: اما در کنار برخی اتفاقات از سوی تعدادی از مدیرعاملان چند تعاونی‌ این پروژه، عدم استقبال متقاضی از برخی از پروژه‌های در حال ساخت بود که علیرغم عضوگیری، مشارکتی از سوی متقاضیان انجام نگرفت و به هر حال بخش قابل توجهی از ساخت مسکن به تامین منابع مالی آن بر می‌گردد.

رهگشای با بیان اینکه به طور کلی در ساخت مسکن، سازنده، انجام تعهدات از سوی بانک و مشارکت متقاضیان در تامین منابع مالی بر می‌گردد؛ بیان کرد: یک پروژه زمانی به اتمام می‌رسد که منابع مالی آن تامین باشد و اگر تامین نشود نه تنها به اتمام نمی‌رسد به ازای هر روز، با افزایش هزینه نیز مواجه می‌شود.

وی ادامه داد: دولت و بانک بر اساس پیشرفت فیزیکی به تعهدات خود عمل کردند اما کار باید به حدی می‌رسید که مابقی تعهدات انجام شود که صورت نگرفت؛ پیمانکار هم باید پولش را در قبال صورت وضعیت دریافت می‌کرد تا مابقی کار را انجام دهد و عدم مشارکت متقاضیان و گاه برخی چالش‌ها در تعاونی‌ها موجب می‌شد تا این چرخه به طور طبیعی پیش نرود و دچار وقفه شود.

معاون بازآفرینی و مسکن اداره کل راه و شهرسازی مازندران در پاسخ به این سوال که پروژه مسکن مهر میارکلا تاکنون چه میزان پیشرفت فیزیکی داشته است؛ عنوان کرد: به طور میانگین پیشرفت فیزیکی در این پروژه به 70 تا 80 درصد رسیده است.

اتمام 1700 واحد مسکن مهر میارکلا تا پایان امسال

این مسئول در پاسخ به این سوال که تا پایان امسال چه تعداد از واحدهای باقیمانده این پروژه به اتمام خواهد رسید، اعلام کرد: بنا است تا پایان امسال، یک هزار و 700 واحد به اتمام برسد؛ یعنی چیزی بیش از 50 درصد واحدهای باقیمانده.

رهگشای افزود: در حال حاضر، حدود 200 نفر در این مکان ساکن هستند که می‌تواند بیشتر از این باشد که بستگی به مشارکت متقاضیان دارد.

وی تاکید کرد: برخی بلوک‌ها علیرغم واحدهای چند صدتایی دارای متقاضیان کمتر از 50 نفر بودند که طبق اقدامات انجام شده، متقاضی معرفی شده است و با مشارکت این اعضا، کار دنبال خواهد شد و مابقی پروژه با تامین منابع مالی به اتمام خواهد رسید.

نبود ضمانت اجرایی در ساخت حلقه مغفول واحدهای نیمه تمام

معاون بازآفرینی و مسکن اداره کل راه و شهرسازی مازندران مطرح کرد: کلیه زیرساخت‌ها از آب، برق، گاز، تصفیه خانه از مرکز استان طبق تعهدات دولت به این منطقه رسانده شده و آنچه شاید در این پروژه مغفول مانده است نبود ضمانت اجرایی از سوی تعاونی‌ها بوده است تا برخورد قانونی با متخلفان صورت گیرد.

به گفته وی، تمام توان برای جذب متقاضی جهت افزایش تامین منابع مالی و همچنین حمایت‌ها در راستای تسریع انجام و اتمام این پروژه در دست اجرا قرار دارد.

ابهام در زمان اتمام برخی واحدهای تحت پوشش تعاونی‌های متخلف

علیرغم اظهارات جامع و صریح این مقام مسئول در خصوص پروژه مسکن مهر میارکلا، اما بنا به اظهارات متقاضیان این پروژه، گره‌های کور فراوانی در برخی بلوک‌های در حال ساخت قرار دارد که زمان اتمام کامل این پروژه را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.

بی مهری سازندگان مهر  تا آرزوی محال مهرنشینی متقاضیان!

طبق گفته‌های برخی اعضای تعدادی از تعاونی‌ها، اختلاس‌های چند میلیاردی از سوی برخی از مدیران عامل شرکت‌های تعاونی و متواری بودن آن‌ها موجب شده است تا گره کور برخی از بلوک‌های در دست ساخت تحت مدیریت این شرکت‌ها، به این زودی‌ها باز نشود و این گره آن قدر گره پشت گره‌اش افتاده است که گویی توان کسی به باز کردنش نمی‌رسد؟!

در هر حال، رسیدن به موقع مهر به تعداد قابل توجهی از متقاضیان واحدهای مسکن مهر در مازندران کام برخی از مالکان کنونی این واحدها را شیرین و بی مهری برخی دیگر از پروژه‌ها که تعدادشان به حدود 5 هزار واحد در استان می‌رسد، کام خیلی‌های دیگر را نه تنها تلخ بلکه زهر کرده است!

گزارش از مجتبی قربانی

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
خشم؛ پسندیده یا ناپسند؟
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۷
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴