تاریخ انتشارجمعه ۲۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۷
کد مطلب : ۴۰۳۲۲۵
یک روزنامه آمریکایی در گزارشی با ‌اشاره به اظهارات مقام‌های آمریکایی مبنی بر آمادگی برای گفت‌وگو با ایران، نوشت: دونالد ترامپ، در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده، به یک پیروزی دیپلماتیک نیاز دارد.
۰
plusresetminus
نیویورک‌تایمز: ترامپ برای پیروزی در انتخابات به مذاکره با ایران نیاز دارد
روزنامه «نیویورک‌تایمز» در گزارشی با موضوع اظهارات مقام‌های آمریکایی مبنی بر آمادگی برای گفت‌وگو با ایران، نوشته است که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده، به یک پیروزی دیپلماتیک نیاز دارد.

این روزنامه با بیان اینکه ترامپ در اظهارات تازه خود احتمال کاهش تحریم‌ها با هدف رسیدن به یک دیدار با «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران را رد نکرد، نوشته است: ترامپ که سال آینده با انتخابات مواجه است، در تلاش برای دستیابی به یک پیروزی دیپلماتیک با مشارکت حریفانی چون کره شمالی، ونزوئلا و طالبان در افغانستان بوده است. در طول تابستان، نشانه‌هایی از تلطیف ]رویکرد] آقای ترامپ در قبال ایران ظاهر شده است.

نیویورک‌تایمز همچنین نوشته است که اعضای دولت ترامپ از جمله مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا دیگر کمتر از شروط ۱۲گانه‌ای که پیشتر برای ایران تعیین کرده بودند، صحبت می‌کنند.

به گزارش فارس،‌گری سیک، تحلیلگر امور ایران در دانشگاه کلمبیا و عضو شورای امنیت ملی آمریکا در طول دهه‌های ۷۰ و ۸۰ میلادی، در این مورد می‌گوید: ترامپ واقعا پیش از انتخابات به چیزی [در سیاست خارجی] نیاز دارد و ایران این را می‌داند. بنابراین، در عمل ایران دارد از موضع قدرت گفت‌وگو می‌کند.

وی همچنین می‌گوید که از ابتدا مشخص بود که مقام‌های ایرانی در برابر تحریم‌های آمریکا کوتاه نمی‌آیند و نظام ایران نیز با این فشارها فرونمی‌پاشد.

در روزهای گذشته، در رسانه‌های آمریکایی گزارش‌های متعددی در مورد تلاش واشنگتن برای متقاعد کردن تهران به انجام گفت‌وگو منتشر شده است. این رسانه‌ها عمدتا نوشته‌اند که ترامپ از درخواست برای گفت‌وگو با ایران اهداف انتخاباتی دارد و آن‌طور که پایگاه «دیلی‌بیست» نوشته است، وی صرفا به دنبال یک عکس تاریخی است تا خود را در قامت یک «معامله‌کننده بزرگ» به تصویر بکشد.

تشکر از ماکرون!
رئیس‌جمهور کشورمان عصر چهارشنبه در تماس تلفنی امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه با وی، اظهار داشت: در صورتی که توافقات با اروپا نهایی شود، آماده ایم به تعهدات برجامی برگردیم و جلسه ایران و 1+5 نیز تنها زمانی امکان‌پذیر است که تحریم‌ها برداشته شود.

وی با تشکر از تلاش‌های رئیس‌جمهوری فرانسه، به گام سوم ایران برای کاهش تعهدات برجامی‌ اشاره و تاکید کرد: گام سوم ایران تحت نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است و در عین حال قابلیت بازگشت‌پذیری دارد.

روحانی همچنین استحکام برجام و امنیت در آبراه‌های جهان از جمله خلیج‌فارس و دریای عمان را دو هدف عمده برشمرد و این را به نفع جهان و از جمله اتحادیه اروپا و حتی آمریکا دانست.

رئیس‌جمهور فرانسه نیز در این تماس تلفنی با تشریح اقدامات و مذاکرات فشرده کشورش با مقام‌های آمریکایی درباره بسته جدید پیشنهادی توافقات گفت: فرانسه به تلاش‌هایش برای اجرای مفاد برجام و رسیدن به تفاهم ادامه می‌دهد.

ماکرون، اقدامات و برنامه‌های آتی کشورش را برای تداوم مذاکرات و رسیدن به تفاهم، تشریح کرد.
متاسفانه اظهارات دولتمردان هیچ تناسبی با ضرب‌الاجل برجامی ندارد.

آقای روحانی در گفت‌و‌گوی تلفنی با ماکرون از تلاش‌های وی در برجام تشکر کرده است. سؤال اینجاست که این تشکر برای چیست؟! به اذعان آقای ظریف، کشورهای اروپایی عضو برجام از جمله فرانسه، 99 درصد تعهدات خود را انجام نداده‌اند.

فرانسه در پسابرجام بر شدت اقدامات ضدایرانی خود افزود. از اخراج دیپلمات ایرانی به دلایل واهی تا حمایت همه‌جانبه از گروهک تروریستی منافقین. پاریس در اقدامی توهین‌آمیز حتی اجازه حضور غرفه ایران و بازدیدکنندگان ایرانی در نمایشگاه بین‌المللی در این کشور را نیز نداد.

علاوه‌بر این شرکت‌های فرانسوی از جمله توتال، پژو، رنو و ایرباس در پسابرجام با بی‌مسئولیتی از تعهدات خود در قبال ایران شانه خالی کردند.

روحانی در تماس تلفنی با ماکرون، ضمن تشکر! از فرانسه، به طرف مقابل تضمین داده است که اقدامات ایران در ضرب‌الاجل برجامی قابلیت بازگشت‌پذیری دارد. این در حالی است که ایران در برجام طلبکار است و فرانسه، بدهکار. با کدام منطق، طلبکار به بدهکار تضمین می‌دهد؟!

همانطور که پیش از این نیز ذکر شد، متاسفانه اظهارات دولتمردان هیچ تناسبی با ضرب‌الاجل برجامی ندارد. این رفتار منفعلانه، طرف مقابل را به عهدشکنی و گستاخی بیشتر، ترغیب می‌کند.

برجام منطقه‌ای!
نشریه آمریکایی دیلی‌بیست مدعی‌‌ است طرح امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه مبنی بر راه‌اندازی خط اعتباری 15 میلیارد دلاری تضمین شده با نفت ایران، شامل تعهد ایران به گفت‌وگوهای منطقه‌ای در آینده است.

در شرایطی که پیش از این، برایان هوک، رئیس‌کارگروه ایران در وزارت امور خارجه آمریکا و از افراد نزدیک به وزیر خارجه آمریکا گفته بود که فرانسوی‌ها طرح ملموسی را به آمریکا ارائه نکرده‌اند و معافیتی برای فروش نفت ایران در کار نیست، دیلی‌بیست به نقل از چهار منبع آگاه ادعا کرده که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور و مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا چندان با این طرح مخالف نبوده و در حال ارزیابی آن هستند.

دیلی‌بیست در توصیف طرح ماکرون می‌نویسد: در برابر پول (اعتبار 15 میلیارد دلاری)، ایران باید به پایبندی به توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی که در سال 2015 منعقد شد (برجام) بازگردد. تهران همچنین باید با عدم تهدید امنیت خلیج‌فارس و عدم ممانعت از دریانوردی در این منطقه موافقت کند. در نهایت، تهران باید متعهد به گفت‌وگوهای منطقه‌ای خاورمیانه‌ای در آینده شود.

تحقق طرح رئیس‌جمهور فرانسه در صورتی ممکن است که واشنگتن برای خط اعتباری مدنظر او «معافیت از تحریم» صادر کند. در اظهارات رسمی، تاکنون مقامات آمریکایی نسبت به صدور چنین معافیتی ابراز آمادگی نکرده‌اند.

دیلی‌بیست در ادامه ادعاهایش می‌نویسد: منابع متعددی به دیلی‌بیست گفته‌اند که مقامات خارجی پیش‌بینی می‌کنند ترامپ یا با همکاری با طرح ماکرون موافقت می‌کند یا اینکه برخی تحریم‌ها علیه تهران را تسهیل می‌کند. در همین حال، ترامپ دیدار با حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران را در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل مدنظر دارد.

ترامپ، در روزهای گذشته در کاخ سفید در جمع خبرنگاران مدعی شد که مقامات ایران خواستار دیدار با وی هستند.

تکرار ادعاهای ترامپ درباره دیدار با مقامات ایرانی در شرایطی طی روزهای اخیر صورت گرفته که تهران تاکید دارد با چنین دیداری موافق نیست.

در روزهای گذشته، استیون منوشین وزیر خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد برنامه‌ای برای دیدار روحانی و ترامپ وجود ندارد و این کشور همچنان در حال اعمال فشار حداکثری علیه تهران است.

مورگان اورتاگوس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز اعلام کرد که فشار حداکثری واشنگتن علیه ایران همچنان ادامه خواهد یافت اما رئیس‌جمهور آمریکا نیز آماده دیدار با رئیس‌جمهور ایران است.

همچنین ران درمر، سفیر رژیم صهیونیستی در واشنگتن به دولت آمریکا توصیه کرد با ادامه مسیر کنونی، فشار به مردم ایران را ادامه دهد.

به گزارش خبرگزاری‌ها، موشه کهلون، وزیر اقتصاد رژیم صهیونیستی گفت در دیدار با یک مقام ارشد وزارت خزانه‌داری آمریکا اطمینان یافته است که تحریم‌ها علیه ایران برخلاف ادعای برخی رسانه‌ها با قدرت کامل ادامه خواهند یافت.

پیشنهاد ماکرون مبنی بر خط اعتباری 15 میلیارد دلاری، صرفا یک وعده نسیه و طرح فریبکارانه برای دائمی کردن محدودیت‌های برجام و تعمیم خسارت محض توافق هسته‌ای به حوزه‌های موشکی و منطقه‌ای است. به عبارت دیگر، فرانسه در نقش پلیس خوب و آمریکا در نقش پلیس بد در پی برجامیزه کردن مؤلفه‌های قدرت ایران با وعده‌های نسیه هستند.

تصور ‌اشتباه آمریکا
اندیشکده آمریکایی استراتفور که از جمله اتاق‌فکرهای سیاست خارجی آمریکا به‌‌شمار می‌رود در گزارشی اذعان کرد که تصور کاخ سفید از تسلیم ایران در برابر خواسته‌هایش با سیاست فشار حداکثری ‌اشتباه بوده است.

در این گزارش که البته آن نیز از ادبیات ضدایرانی بهره برده و مشتمل بر اتهام‌زنی به تهران است، آمده است: تهران، در حالی که زخم‌خورده اما [در برابر اقدامات آمریکا] سر تعظیم فرود نیاورده، تحریم‌های واشنگتن را تاب آورده و به رئیس‌جمهور دونالد ترامپ نشان داده که قصد ندارد قبل از تسهیل تحریم‌ها، خواسته‌های ایالات متحده را برآورده کند.

در بخش دیگری از این گزارش می‌خوانیم: کاخ سفید به‌اشتباه تصور می‌کرد که تحت فشار قرار دادن ایران با سیاست فشار حداکثری می‌تواند تهران را مجبور به تسلیم در برابر خواسته‌های آمریکا برای رسیدن به توافقی جامع‌تر و سخت‌گیرانه‌تر برای محدودسازی جاه‌طلبی‌های هسته‌ای و منطقه‌ای این کشور کند. در این گزارش تاکید شد: ایران نشان داد که قادر است به شکل معتبر تنگه هرمز را تهدید نظامی کند.

گنده‌گویی مقام سعودی
عبدالله‌بن‌خالد‌بن‌سلطان عبدالعزیز، سفیر عربستان در اتریش و نماینده دائم این کشور در سازمان‌های بین‌المللی در وین در اظهاراتی مدعی شد، باید اقداماتی بازدارنده در قبال «تخطی ایران و نقض توافق هسته‌ای توسط این کشور» اتخاذ شود.

لازم به ذکر است که حامیان برجام پیش از این بارها ادعا کرده بودند که منتقدان برجام در ایران با اسرائیل و آل‌سعود همنوا هستند. این در حالی است که مقامات رژیم صهیونیستی و آل‌سعود بارها از برجام دفاع کرده‌اند.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما