تاریخ انتشاردوشنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۹
کد مطلب : ۴۰۲۷۲۸
فراگیری وگستردگی مراسم عاشورای حسینی در کشورهای مختلف که در سال‌های اخیر به اوج خود رسیده، بُعد جهانی وگستردگی نهضت حسینی را آشکار کرده است. این حضور که امسال ارتباط معنا داری با تبلور جبهه فراگیر مقاومت یافته است، نمایانگر پویایی و زایندگی این نهضت و واجد این پیام است.
۰
plusresetminus
تجلی ابعاد نهضت حسینی در جهان امروز
به گزارش بلاغ، فراگیری وگستردگی مراسم عاشورای حسینی در کشورهای مختلف که در سال‌های اخیر به اوج خود رسیده، بُعد جهانی وگستردگی  نهضت حسینی را آشکار کرده است. این حضور که امسال ارتباط معنا داری با تبلور جبهه فراگیر مقاومت یافته است، نمایانگر پویایی و زایندگی این نهضت و واجد این پیام است که عاشورا می‌تواند همه آزادیخواهان  و عدالت طلبان دنیا را به هم پیوند دهد و شبکه بین‌المللی مقاومت را ایجاد کند.

آنچه در این روزها  به این حضور معنا بخشیده، اوضاع كنونى جهان و توطئه هاى قدرت هاى استكبارى و استعمارى براى نابودى اسلام و محو روحیات انقلابی است. سال‌هاست استکبار جهانی و در رأس آن آمریکای جنایتکار، با نقشه‌ها و دسیسه‌های مختلف، سعی در ایجاد تفرقه در جهان اسلام و محو ارزش‌های  اسلامی ودینی داشته ودر این مسیر،  به پلیدترین و رسواترین توطئه‌ها برای جنگ اسلام علیه اسلام با میدان داری تفکر وهابیت وتکفیری دست یازیده که جنگ نیابتی سال‌های اخیر در جهان اسلام، نتیجه آن است.  این در حالی است که گفتمان مقاومت  با اتکاء به ارزش‌های اسلامی و الهام گرفته از فرهنگ عاشورایی که در عرصه میدانی با ایثارگری و از خودگذشتگی مدافعان حرم و رزمندگان الهام گرفته از نهضت حسینی در قالب سازمان‌های مقاومت، نظیر حزب‌الله لبنان، انصارالله یمن، حشد الشعبی عراق، دفاع وطنی سوریه، فاطمیون، زینبیون، حیدریون افغانستان و پاکستان و... تجلی یافت و توانست در عین خنثی‌سازی این توطئه، اقبال جهانیان و به ویژه مسلمانان  را به فرهنگ مقاومت وعاشورا جلب نماید.
از سوی دیگر، نیاز بشر به آموزه‌های عاشورایی پس از گذشت قرن‌ها و پای نهادن به عصر تکنولوژی، نه تنها از بین نرفته، بلکه روز به روز افزون‌ترشده است؛ چرا که بشر به موازات پیشرفت‌های مادی خویش، باید از نظر اصول انسانی و معنوی توسعه یابد که این توسعه معنوی و  انسانی، او را در ادامه راه کمک می‌کند و به هدف اصلی زندگی، که همانا گام نهادن در مسیر کمال و رسیدن به قرب الهی است، رهنمون می‌کند. عاشورا با ابعاد فرا زمانی خود، امروزه عهده‌دار چنین مسئولیت خطیری است.
 
تحولات دهه‌های اخیر به‌ویژه پس از انقلاب  اسلامی سبب شده است "درس ها وعبرت ‌های عاشورا" کارآمدی خود را بیش از پیش نشان دهد. درس ایثار و فداکاری، درس دینداری، درس اخلاص، درس موقع شناسی، درس بصیرت، درس شجاعت، درس قیام للَّه، درس محبّت و عشق و درس آمادگی برای حقّ و برپایی عدل از جمله مواردی است که در این کارآمدی تبلور یافته است.
 
آموزه‌های نهضت امام حسین علیه‌السلام نشان می‌دهد که نهضت حسینی، سنتی الهی است وبه همین دلیل  پیام نهضت کربلا محدود به زمان خاص نیست، بلکه نسبت به گذشته و حال و آینده جریان دارد. در بررسی قیام عاشورا، تأثیرات عمیق این قیام تنها در مسلمانان و شیعیان خلاصه نمی‌شود؛ بلکه آزادگان زیادی در برابر عظمت قیام حسینی، سر تعظیم فرود می‌آورند و خود را شاگرد این مکتب می‌دانند.
 
اینکه امروز می‌بینیم  برای نخستین بار دولت هند اجازه برپایی رسمی مراسم عزاداری برای امام حسین(ع) را به مردم هند داد! "نارندا مودی " نخست وزیر هند که مذهب هندو دارد، به صورت رسمی در مجلس عزای امام حسین(ع) شرکت کرد و تبدیل به نخستین نخست وزیر هند شد که به صورت رسمی و علنی در مراسم عزای امام حسین(ع) شرکت می‌کند. افراد صرف نظر از هر دین و مسلکی که داشتند در این مجلس عزا شرکت کردند. هندو، بودایی، مسلمان و غیره همگی به عشق امام حسین(ع) گرد هم جمع شدند و نوحه خواندند و سینه زدند. این تنها محدود چند کشور همچون هند نمی شود، بلکه در سال‌های اخیر، شاهد یک موج فراگیری از برپایی مجلس عزای حسینی در اقصی نقاط جهان هستیم.
 
شاخصه‌های این نهضت را که منشأ الهام بخش به نهضت‌های آزادیبخش است، به شرح زیر می‌توان برشمرد:

شهامت از الفبای اولیه  حماسه‌ی حسینی است. ترس و بزدلی در پیشگاه این نهضت جایی نداشته  و منشأ ایجاد تحوّل در جامعه است، این فراز  از نهضت حسینی، آزادگان جهان را با شهامت و دلیر مردی آشنا و از تردید و تذبذب در انتخاب هدف باز می‌دارد.

ایثار حسینی، گذشتن از دلخوشی‌های زندگی و نه گفتن به تعلقات آن و خانه و شهر را به نشانه‌ی دفاع از دین و اعتراض اصلاح‌گرانه ترک کردن، چیزی نیست که بتوان به راحتی از کنار آن گذشت. به استقبال مرگ رفتن و همه چیز را در خدمت احیای دین گرفتن، معیار خلوص حرکت‌های آسمانی است و این پیامی است که امام حسین علیه‌السلام در حرکت تاریخی خود آن را جاودانه ساخت.پدیده مدافعان حرم که نه نشان دفاع از مرزهای جغرافیایی وملی،که نشان دفاع از مرزهای ایمانی و حریم حرم اهلبیت دارد،الهام بخش این نهضت است.

صبر واستقامت، از شاخصه‌های  اصلی نهضت حسینی  است. در مکتب  عاشورا، پایداری  بخشی از نهضت است، در این آموزه، تحمل تلخکامی‌ها وقتی با ایمان به خدا همراه باشد نه تنها سخت نیست که گواراست. شیعیان و به طور کلی درس آموزان واقعه عاشورا، چنان تأثیری از صبر و استقامت حسین بن علی(ع) گرفته‌اند که در سخت‌ترین حوادث و ناگواری‌های زندگی که عرصه بر آنان تنگ می‌شود و بردباریشان به انتها می‌رسد، از امام و رهبر خویش یاد می‌کنند و بدین وسیله، خود را تسکین داده و تحمل سختی‌ها را بر خویش آسان می‌نمایند. چه کسی می‌تواند منکر این باشد که صبر و مقاومت مردم ایران در برابر فشار حداکثری دشمن و تحمیل کم نظیرترین تحریم‌های اقتصادی، تنها با الهام‌گیری از این نهضت معنا نیافته و این خود به الگویی برای جهانیان تبدیل نشده است!

شاخص‌ترین پیام اجتماعی و پیامد قیام سید الشهدا، نجات مردم از جهالت و گمراهی است (همان گونه که در عبارات مختلف و در زیارات گوناگون آن حضرت آمده است از جمله در زیارت اربعین). آن حضرت با قیام آگاهانه خود مرز میان حق و باطل را که به وسیله مستکبران رفته رفته کم رنگ شده و از بین رفته بود را  هر چه بیشتر تبیین فرمودند و ملاک حق و حقیقت را آشکار کردند. اشعه‌های درخشان این موج بیداری، همچنان ادامه دارد و آزادگان جهان را رهبری می‌کند. در عصر حاضر نیز این خط سرخ شهادت حسین بن علی(ع) و اصحابش، خود به تنهایی گواهی بر صدق مدعای اسلام و تأییدی بر حقانیت آن است.

خیزش عمومی، پس از وقوع عاشورا و به دنبال آگاهی عمومی و در امتداد راه روشن امام حسین(ع) در دوران‌های مختلف، شاهد قیام‌های متعدد اسلامی، با پشتوانه آموزه‌های کربلا بودیم. در طول تاریخ، قیام‌های متعدد مادی و یا دینی موجب خیزش مردم در برابر ظلم و ستم گردیده است. اما اثرات تعداد زیادی از آن‌ها یا تنها محدود به عصر خویش بوده است و یا فقط از عواطف و احساسات مردم، استفاده نموده‌اند که پس از مدتی فرونشسته است، اما عاشورا بر پایه اصول انسانی و انگیزه الهی همگان را به قیام فرا می‌خواند وروز به روز پویاتر می‌شود.

حرکت و اقدام تنها برای خدا، مهم‌ترین تأثیر قیام کربلا چه در بُعد اجتماعی و چه در بُعد فردی، عمل نمودن تنها و تنها به خاطر خداست. حسین بن علی(ع) در راه خدا همه هستی خویش را فدا نمود و حتی راه پیروزی را نیز شرط قیام خود نمی‌دانست. تا جایی که در شب عاشورا به تمام یاران و خاندان خود فرمود: "اینها تنها با من ستیزه دارند، شما تاریکی شب پیش گیرید و بروید و بدانید هر که از شما فردا در این وادی باشد، کشته خواهد شد."

آزادگی و حریّت، پس از گذشت سالیان متمادی، هنوز نغمه امام حسین(ع) که بانگ بر می‌آورد: "اگر دین ندارید، در دنیای خود آزاده باشید"، جهان و جهانیان را به سوی خویش دعوت می‌کند. هنوز هم پیام امام حسین(ع) ادامه دارد و امروز نیز هرگونه ذلت و خواری اطاعت از ظالم را از دامان خود و پیروانش دور می‌کند. آزادی از بند بندگی غیر حق و سر بر آستان حق ساییدن، یکی از پیام‌های قیام حسینی است که امروز نیز محک و معیار شناخت اسلام اصیل و حفظ انسانیت انسان، در عصر حاضر می‌باشد و چنین است که دلدادگان امام حسین(ع) از هر کیش و مذهب و آیین، با اقتدای به او، خویشتن را از ذلت بندگی غیر خدا می‌رهانند.

تاثیر فرهنگ عاشورا  در روند تاریخ هنوز هم با همان توان و قدرت آغازین، در حرکت است و هنوز هم در وجدان و آگاهی ملت، به عنوان شاخص بروز یافته است. این فرهنگ هنوز هم کارآمدترین راهکارها برای بحران‌های جامعه اسلامی در تمامی عرصه‌هاست و پلی تأثیرگذار برای پیوند گذشته  با حال و‌آینده است.

حضرت امام خمینی(ره) تمامی این مفهوم را در یک جمله تفسیر کردند:‌ "هر چه داریم از عاشوارست."

حضرت امام خامنه‌ای (مدظله العالی) نیز می‌فرمایند: «درس عاشورا، درس فداکاری و دینداری و شجاعت و مواسات و درس قیام للَّه و درس محبّت و عشق است. یکی از درس‌های عاشورا، همین انقلاب عظیم و کبیری است که شما ملت ایران پشت سر حسین زمان و فرزند ابی‌عبداللَّه الحسین علیه‌السّلام انجام دادید. خود این، یکی از درسهای عاشورا بود.»

گزارش از محسن رحمانی
 
انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

«محفل»، نمادی از تحول موفق
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۹
نقش هنر و هنرمندان در انقلاب اسلامی
دوشنبه ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
«حجاب» امنیت‌آفرین و آرامش‌بخش
جمعه ۲۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷