نقدی بر اظهارات تأمل‌برانگیز نماینده شرق مازندران در مجلس؛

نزدیک شدن به زمان انتخابات نباید اخلاق و انصاف را به حاشیه ببرد/ لزوم پرهیز از سیاه‌نمایی

تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۰
کد مطلب : ۳۹۹۹۳۵
تأکید نماینده شرق مازندران در مجلس شورای اسلامی بر ناکارآمدی اکثریت مسئولان کشور در کنار سایر اظهارات تأمل‌برانگیز وی نه تنها به امیدآفرینی در سطح جامعه کمکی نمی‌کند بلکه به بروز حواشی بیشتر و پایمال شدن اخلاق مسئولان کشور در نظر مردم منجر خواهد شد.
۰
plusresetminus
نزدیک شدن به زمان انتخابات نباید اخلاق و انصاف را به حاشیه ببرد/ لزوم پرهیز از سیاه‌نمایی
به گزارش بلاغ، در روزهای اخیر علی‌محمد شاعری نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی نشستی با حضور خبرنگاران شرق مازندران در آموزش‌وپرورش شهرستان بهشهر برگزار کرد و در این جلسه به نکاتی پرداخت که حائز اهمیت فراوان بوده و نمی‌توان به سادگی از کنار آن گذشت.

شاید یکی از مهمترین نکات این جلسه را باید دعوت پرتعداد و همگانی تمام رسانه‌ها و خبرنگاران منطقه شرق مازندران برای اولین مرتبه در این سطح در مدت مسئولیت وی از سه سال گذشته خدمت در این جایگاه برشمرد که همین امر باتوجه به قرار داشتن در آخرین سال مسئولیت دوره چهار ساله منتهی به انتخابات پایان امسال شائبه‌های فراوانی را به همراه داشته است.
 
* تقدیر منصفانه از تمام خدمات
البته در همین ابتدای مطلب باید صادقانه اذعان کرد که شاعری نیز مانند بسیاری دیگر از مسئولان کشور برای مدتی در جایگاه خدمت به مردم و نظام جمهوری اسلامی قرار داشته و بدون شک عملکرد وی با همه فراز و نشیبی که یقیناً قابل پیگیری و نقد  و بررسی است شامل خدمات و زحماتی نیز بوده که باید به خاطر این خدمات از وی تشکر و تقدیر کرد که در غیر اینصورت کمال بی‌انصافی است هرچند جزو وظایف ذاتی فرد بوده باشد.

این نکته نیز ضروری است که پاداش دهنده اصلی در قبال خدماتی که هر شخصی در هر جایگاهی ارائه می‌کند خداوند است و باید خود را برای حضور روسفید و سربلند در پیشگاه الهی و ارائه پاسخ نسبت به سوالاتی که به زودی از همگی صورت می‌گیرد آماده کرد.

جایی که نسبت به سوال‌کننده بزرگ نه قدرت شکایتی وجود دارد و نه راه فراری تا با کتمان و هیاهوگری بتوان از مقام پاسخگویی گریخت بلکه هر شخصی در هر سطحی از مسئولیت باید روزی پاسخگوی اعمال فردی و اجتماعی خود باشد.

از سوی دیگر نمی‌توان جناب نماینده را همچون خیل عظیم مسئولان دیگر مبرای از ایراد و نقد دانست و باتوجه به اینکه عملکردها از سوی وی و رسانه‌های مطبوعش همچون همیشه به مردم رسانده می‌شود و بیان دوباره آن‌ها نیز تکرار مکررات است بهتر است تا روی دیگر عملکرد نماینده خود را با مردم در میان بگذاریم تا افراد به سادگی از عملکرد دوره کوتاه چهار سال گذشته خود نیز شانه خالی نکرده و از آن به سادگی عبور نکنند.
 
* قابل توجه حامیان اصولگرا و اصلاح‌طلب در شرق مازندران
در این جلسه شاعری خود را فارغ از اصولگرایی و اصلاح‌طلبی معرفی و با ندید کمک این جریان‌ها به وی برای موفقیت در انتخابات مجلس سال 94، کارآمدی و توانمندی را دلیل رأی مردم به خود بر شمرد درحالی که این توجیهی بیش نبوده و گویی موضوع کمی وارونه بیان شده است.

چراکه به نظر می‌رسد شاعری برای نشان دادن عدم وابستگی صرف به جناحی خاص خود را فارغ از اصولگرایی و اصلاح‌طلبی معرفی کرده درحالی که اتفاقاً کمک هر دو جناح عامل رأی‌آوری رویایی وی در سال 94 بوده است.

بدون شک برکسی پوشیده نیست که شاعری سبد رأی خود را مدیون هردو جناح اصولگرا و اصلاح‌طلب است جایی که هم بیوت و هم بزرگان اصولگرایی شرق مازندران از کاندیدای آن زمان لیست اصولگرایان عبور کردند و با کوبیدن میخ بدعت و خودزنی آشکار جریان اصولگرایی منطقه را به صورت مستقل به سمت سبد رأی وی سوق دادند و خود امروز در آستانه انتخابات جدید کاسه چه کنم به دست گرفته‌اند.

از سوی دیگر نوع مواضع و ارتباط با بدنه اصلاحات نیز به خوبی کمک‌کار شاعری در جریان انتخابات سال 94 شد تا بخش مهمی از سبد رأی وی در سال 94 با آرای اصلاح‌طلبان سرخورده از عدم برخورداری نسبت به یک کاندیدای توانمند و عبور از کاندیدای جوان تحمیلی به خود در آن زمان پر شود که این امر بدنه بزرگان اصلاح‌طلبی را نیز امروز به نوعی در چالشی آشکار برای دور جدید انتخابات قرار داده است.

حضور نیروهایی از هر دوجناح در تیم قبل و بعد از پیروزی شاعری در انتخابات سال 94 نشان می‌دهد که وی به جای فرار از وابستگی به جریانات سیاسی باید خود را صادقانه وامدار همه جریان‌ها بداند البته اگر این مواضع با زیرکی بخواهد به نگاه فراجناحی و استفاده از نیروهای انقلابی برای پیشبرد اهداف نظام توجیه شود راه برای نقد و بررسی تک تک نیروهای به کار برده شده توسط شخص نماینده محترم در این مدت چهار سال، سطح توان و میزان کارآمدی و رضایت مردم از نوع رفتار و عملکرد آنان در کنار بررسی دقیق‌تر مواضع و عملکرد جناب نماینده در فرصت مقتضی باز است تا ناگفته‌های بیشتری برای مردم در این زمینه روشنگری شود.
 
* بی انصافی ممنوع
شاعری در اظهارات خود بر عدم توانمندی دولت‌های اصولگرا و اصلاح‌طلب در اداره کشور تأکید داشته که با قبول ادعای وجود مشکلات در برخی یا بسیاری از مولفه‌ها و همچنین با تمجید از خدمات کم یا بیش صورت گرفته در آن دولت‌ها که نباید از آن‌ها نیز گذشت این اظهار نظر درحالی است که وی سمت‌هایی نظیر استاندار گلستان، معاون وزیر کشور، معاون وزیر جهاد کشاورزی، قائم مقام معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور، مدیرکل منابع طبیعی استان گلستان، مدیرکل برنامه ریزی و امور اقتصادی استانداری مازندران را در زمان همان دولت‌ها بر عهده داشته و خود جزوی از همان بدنه بوده است.

این در صورتی است که نقدهای فراوانی به دوران مدیریت شاعری در دورانی که در همان دولت‌ها مسئولیت داشته نیز وارد است و اگر بخواهیم بهتر بگوییم نوع عملکرد وی نیز در همان ضعف عملکرد دولت‌ها بی‌تأثیر نبوده است.

بنابراین آیا بهتر نیست به جای چنین فرافکنی صریحی با قبول مسئولیت‌های قبل خود با تمام ضعف و قوت‌ها به جای نشانه‌گیری به سمت دولت‌های به تاریخ پیوسته و انداختن بار مشکلات بر دوش زمانی که دیگر گذشته است کمی منصفانه‌تر هم از خدمات بگوییم و هم از مشکلاتی که البته بر کسی هم پوشیده نیست تا در منظر عموم مردم و پیشگاه خداوند مسئولی منصف به شمار آییم.
 
* در تضاد با امیدآفرینی رهبر انقلاب
شاعری در بخش دیگری از سخنان خود اکثریت مسئولان کشور به جز تعداد اندکی را کارآمد خواند و اوضاع کنونی مملکت را حاصل بی‌تدبیری و سوء مدیریت بخش اعظمی از مسئولان کشور دانسته است.

حال این سوال مطرح می‌شود که اگر کشور در سیطره مسئولان ناکارآمد است پس چگونه رهبر معظم انقلاب با ترسیم افقی روشن برای انقلاب، کشور و نظام اسلامی، به روشنی با دفاع از کلیات ساختار و بدنه مسئولان مومن و متعهد کشور به امیدآفرینی در میان جامعه می‌پردازند.

آیا حضور شماری قلیل یا حتی فراوان مدیر نالایق، ناکارآمد و ضعیف که قطعا اکثریت مسئولان کشور نیستند حتی در بسیاری از مسئولیت‌های کشور مجوزی برای ناکارآمد خواندن اکثریت مسئولان کشور است؟
حال آنکه وقتی سخن از اکثریت مسئولان کشور می‌شود ناخواسته دایره مسئولان و مدیران از بدنه اجرایی و دولت فراتر رفته و بخش‌های دیگر کشور ازجمله قوه قضائیه، نیروهای مسلح، نهادهای حاکمیتی و حتی خود نمایندگان مجلس را نیز در بر می‌گیرد.
 
* تناقض آشکار
اگر کشور در چنین وضعیت ناکارآمد مدیریتی قرار دارد پس چگونه ثبات فعلی که شخص شاعری مدعی وجود آن در کشور با همه تحریم‌ها و فشارها بوده می‌شود و چه کسانی کشور را اداره می‌کنند.

با ارزیابی سخنان جناب نماینده و اظهاراتی که شاید نمایی جز یک سیاه‌نمایی ساده‌انگارانه برای بالا بردن عملکرد یک شخص را دارا نبوده با این شرایط دیگر نمی‌شود در کشور کار کرد و اتفاقات مثبت رقم خورده در آن را باید به نام شخص وی و اقلیت مد نظر خودش نوشت که به نظر می‌رسد جناب نماینده باید در این زمینه روشن‌تر منظور خود را بیان سازد.

البته سوالات دیگری نیز در این راستا مطرح می‌شود که اگر فضا اینگونه است و قاطبه مسئولان کشور ناکارآمد هستند پس چرا به عرصه مسئولیتی کشور ورود شد و اقداماتی که جناب نماینده به عنوان گزارش عملکرد طویل خود در مدت نمایندگی مردم در مجلس ارائه می‌کند را چه کسی یا چه کسانی انجام داده‌اند.

آیا این افراد از خارج آمده‌اند یا جزو بدنه مسئولیتی همین کشور محسوب می‌شوند البته در ناکارآمدی این دولت که شکی وجود ندارد تاجایی که مخالف و موافق را به خوبی علیه خود متحد کرده است اما سوال این است که ناکارآمدی اکثریتی مسئولان کشور از کجا ادعا شده است آیا اقدامات مثبت قوه قضائیه، مجلس شورای اسلامی، کمیته امداد، بسیج، سپاه و دیگر نهادهای حاکمیتی و انقلابی از نظر جناب نماینده در زمره همان ناکارآمدی‌ها می‌گنجد.
 
* سخنانی برای خداحافظی
از سوی دیگر وظیفه نماینده قانونگذاری و نظارت است نه دخالت در امور اجرایی و همانطور که خود وی نیز گفته است همه اموری که از عملکرد خود به مردم گزارش می‌دهد با همکاری دستگاه‌های حاکمیتی و دولتی بوده که در این صورت با ادعای ناکارآمدی مسئولان چه کنیم. بالاخره یا کاری شده یا نشده که اگر نشده پس این همه عملکرد ادعایی نماینده از کجا آمده و اگر شده که چه کسانی جز مدیران و مسئولان در سطوح مختلف از بالاترین مناصب گرفته تا یک دهیار ساده روستایی آن را انجام داده است.

در صورت قبول همین اظهارات جناب نماینده دیگر نباید در انتظار حضور وی در دور بعدی انتخابات بود چراکه کشور را مدیران نالایق فرا گرفته و یک نفره هم که نمی‌شود کار کرد و باتوجه به مشی ایشان، حضور در عرصه نیز هدر دادن بیت‌المال می‌شود بنابراین به نظر می‌رسد دیگر وی را در عرصه انتخابات نخواهیم دید.
 
* ترس مجهول یک مسئول
شاعری که به نوعی بنابر دغدغه، وظیفه یا اختیاراتی که داشته در تمام زمینه‌ها ورود کرده و سعی در ارائه خدمات به مردم داشته اما ورود جدی به حوزه حمایت صنایع از ورزش و جوانان نداشته و با توجیهی عجیب عدم ورود خود در این عرصه برای رشد شرایط ورزش و کسب حمایت برای تیم‌ها و فعالان ورزشی شرق مازندران که به یقین با مدیریت مناسب سبب کاهش معضلات اجتماعی در منطقه می‌شد را ترس از برخی حواشی، حرف‌ها و اظهار نظرها برشمرده است.

صنایعی که حداقل هرکدام باوجود مشکلات و شرایطی که برای مردم منطقه به وجود می‌آورند می‌توانند حداقل سهمی در افزایش نشاط و سلامتی جامعه همراه با کاهش معضلات اجتماعی در صورت تدبیر درست داشته باشند.

این درحالی است که شمار زیادی از فعالیت‌ها و خدماتی که وی به عنوان عملکرد خود در عرصه‌های غیرورزشی اعلام کرده نیز بدون حاشیه، حرف و حدیث نبوده که حتی برخی از آنان را هرازگاهی بدون پاسخ نیز نگذاشته است.

به هرحال نماینده محترم باید بپذیرد که در عرصه ورزش شرق مازندران عملکرد خوبی نداشته و اظهارات مربوط به ترس از حواشی و حرف‌های پشت سر بیشتر جنبه فرار از مسئولیت و عدم علاقه‌مندی شخصی را نشان می‌دهد.
 
* سفافیت تا کجا
از سوی دیگر وی باوجود ادعای حمایت همیشگی از شفافیت، سوالات مهمی را در این زمینه بی‌پاسخ گذاشته است که وی به چه سطحی از شفافیت نمایندگان مجلس اعتقاد داشته و تا چه میزان خود را ملزم به شفاف‌سازی می‌داند.

این همان سوالی است که در جلسه وی با خبرنگاران بدون پاسخ روشن از کنار آن عبور کرد درحالی که مردم و حتی حامیان وی علاقه دارند بدانند که نماینده آن‌ها تنها به شفافیت حضور و غیاب در مجلس معتقد است یا اینکه ابعاد دیگر شفافیت از روابط، رأی در موضوعات مختلف، دریافتی‌ها و هزینه‌کرد تا سدیگرایر مولفه‌ها را نیز به عنوان جزئیات روشن شفافیت قبول دارد.
 
* آسیاب به نوبت
بخش مهم دیگر سخنان شاعری به زیر سوال بردن و بیان گوشه و کنایه به برخی افراد است که باوجود نام نبردن از فردی خاص اما کاملا مشخص است که وی باوجود رسیدن به روزهای پایانی خدمت خود همچنان قصد دست برداشتن از سر رقبای انتخاباتی سال 94 خود ندارد.

یک بار مسئولیت رقیب در یک منصب ورزشی رکابی، به سخره گرفته می‌شود و در جایی دیگر مدرک دکترای دیگری زیر سوال برده می‌شود که البته در زمان کنونی باتوجه به نزدیک شدن زمان انتخابات و ترس از حضور مجدد رقبای قبلی در عرصه رقابت بروز چنین برخوردهایی چندان دور از ذهن نیست.

اما جناب نماینده که مدام دم از اعتقادات، ولایت و انقلاب می‌زند باید این نکته را مد نظر داشته باشد که در حال حاضر خود یکی از مسئولان نظام جمهوری اسلامی است و بیان چنین اظهاراتی در شأن یک مسئول آن هم نماینده منتخب مردم نبوده و با هیچکدام از معیارهای انسانی، الهی و انقلابی همخوانی ندارد هرچند روزی خود نیز جزو مسئولان گذشته مسئولیت فعلی خود محسوب خواهد شد.
 
* حاشیه‌؛ خواسته یا ناخواسته
چرا باید برای بالا بردن خود و جلب نظر مردم و افکار عمومی به خود، درصدد تخریب دیگران و یا اشاره به عملکرد آنان باشیم بلکه بهتر است بگذاریم با تبیین درست از فعالیت خود، ذهن آگاه مردم که به یقین و به خوبی عملکرد تمام مسئولان کشور را زیر نظر دارند بدون تلاش مضاعف برای جهت‌دهی افکار، مسئولان را به قضاوت بنشینند.

این در شرایطی است که شاعری خود را فراری از حاشیه و تنها متمرکز بر خدمت معرفی می‌کند حال آنکه بیان چنین اظهاراتی از یک مسئول فرادولتی که باید تنها به فکر پمپاژ امید نسبت به افق روشن کشور در میان افکار عمومی باشد چه معنایی جز حاشیه‌سازی می‌تواند داشته باشد.

امیدواریم این تذکرات و نقدها سبب تکدر خاطر نماینده شرق مازندران نشده باشد بلکه این نکات را اشاره‌ای خیرخواهانه و البته بسیار جدی تلقی کرده و به راحتی با پشت به گذشته و تطهیر خود از امور فراوانی که در جریان آن بوده‌ایم بیش از این مردم را نسبت به مسئولان و کارگزاران نظام بدبین نکنیم.

در پایان تأکید می‌شود نکاتی که از منظر مخاطبان گذشت بدون دخالت سلایق شخصی یا سیاسی و تنها نقدی هم به منظور شفاف شدن مواضع نماینده مجلس در شرق مازندران برای مردم و هم تلنگری به ایشان برای فهم سوالات و تبعاتی که برخی اظهارات می‌تواند در افکار عمومی ایجاد کند، بوده است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰