تاریخ انتشاريکشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۲
کد مطلب : ۳۹۸۵۸۵
طلاق گرچه ضررها و پیامدهای فراوانی به همراه دارد اما فرزندان بیشترین ضربه را در این باره متحمل می شوند؛ ضربه که آنچنان بزرگ است که لقب «فرزندان طلاق» گرفته اند.....
۰
plusresetminus
آژیر قرمز طلاق در استان مازندران و 10استان دیگر کشور !
 
 12  مرداد ۹۸ مصادف با سالروز ازدواج حضرت امیرالمومنین علی (ع) و حضرت فاطمه الزهرا (س) هیچ طلاقی در کشور ثبت نشد .

این پیشنهاد از سوی «مسعود سلطانی فر» وزیر ورزش و جوانان ارائه شد و با موافقت «علیرضا آوائی» وزیر دادگستری به تصویب رسید تا وی از قضات دادگاه های خانواده سراسر کشور بخواهد هیچ واقعه طلاقی را در این روز به ثبت نرسانند.

این مساله به منظور گرامی داشت این روز و تکریم نهاد خانواده و امر ازدواج اعلام شده است اما آمار ازدواج و طلاق فراتر از این موضوع بوده و کاملا با مبانی اسلامی و ایرانی مغایرت دارد.

کراهت شدید طلاق در اسلام

ازدواج از مستحبّات بسيار موکّد اسلام است و احاديث بسياری از پیامبر اکرم و همچنین ائمه اطهار(ع) درباره ازدواج و مذمت ترک آن صادر شده است.

حضرت محمد(ص) می فرمایند که «هيچ خانه اي در نزد خداوند، بهتر از خانه ای که به وسيله ازدواج برپا مي شود و آباد مي گردد، نيست» و همچنین می فرمایند که «کسی که ازدواج کرد نصف دين خود را حفظ کرده است و مراقب نصف ديگر دين خود باشد».

همچنین امام صادق(ع) از فضیلت دو رکعت نماز متاهل بر ۷۰ رکعت نماز فرد عزب سخن گفته اند. روایت ها در این زمینه فراوان است که بر اهمیت ازدواج تأکید می کند.

اما از سوی دیگر، طلاق به عنوان یک امر اجتناب ناپذیر به شدت در اسلام مذمت شده و از آن به عنوان مغضوب ترین حلالها و امرى که خشم خدا را به دنبال دارد، تعبیر شده است.

امام صادق(ع) فرمودند: «ما من شى‏ء مما احلّه الله عزّوجل ابغض الیه من الطلاق…»

هیچ چیز از آنچه خداوند متعال آن را حلال قرار داده‏ است، نزد او منفورتر و ناپسندتر از طلاق نیست.

ایشان همچنین می فرمایند: «اِنَّ اللهَ عزَّ وَ جَلَّ یُحِبُّ البَیت فِیهِ العرس و یَبغضُ البیت الَذی فِیِه الطلاق و ما مِن شَی اَبغَض الی اللهِ عَزّ و جَلَّ مِن الطلاق»

خداوند بلند مرتبه دوست دارد خانه ای را که در آن مراسم عروسی برپاست و متنفر است از خانه ای که در آن طلاق واقع می شود و هیچ چیز نزد خدا مانند طلاق ناپسند نیست.

آژیر قرمز طلاق در ایران

در سال های نه چندان دور در خانواده های ایرانی جمله معروف «دختر با لباس سفید میاد و با کفن سفید میره» زبانزد بود تا مذمت طلاق در جامعه ایرانی را به نمایش بگذارد.

البته این مساله مشکلات فراوانی را برای بانوان به وجود آورده بود و آنها در پرتو فضای موجود در جامعه مجبور به سازش با مردانی بودند که ظلم و ستم فراوانی علیه آنان به وجود آورده بود.

یکی از دلایل مهم حلال بودن طلاق با وجود مبغوضیت شدید آن اینست که گاهی هیچ راهی برای ادامه زندگی وجود ندارد و ادامه این وضع سبب ضربات سنگین و جبران ناپذیری برای زوجین می شود.

اما طلاق که به مثابه تابویی در جامعه بود به تدریج قبح خود را از دست داد تا اینکه هم اکنون به مساله ای بسیار عادی مبدل شده و شاهد افزایش شدید آمار طلاق در ایران هستیم.

«سیف الله ابوترابی» سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور اعلام کرد ۵۵۰ هزار و ۵۶۵ رویداد ازدواج در سال ۹۷ تا ۱۵ تیرماه سال ۹۸ ثبت و ۱۷۵ هزار و ۶۱۴ رویداد طلاق در مدت ثبت شده و میانگین سن مردان ۳۶.۹ و میانگین سن زنان ۳۲.۱ در طلاق بوده است.

در حالی که تلاش ها برای کاهش ازدواج در سال های اخیر افزایش یافته است، آژیر قرمز در سال گذشته به صدا درآمد و بالاترین رقم تاریخ در ایران از لحاظ گسیختگی خانواده ها نسبت به پیوند خانواده ها به ثبت رسید.

مقایسه تعداد ازدواج‌ها و طلاق‌های ثبت ‌شده در این سال می‌گوید که در کنار هر هزار ازدواج، ۳۱۸ مورد هم طلاق رخ داده است. به عبارت دیگر سال گذشته در هر ساعت ۶۳ زوج زندگی مشترک تازه‌ای را آغاز کرده‌اند که البته در همین سال و در هر ساعت ۲۰ خانواده هم از بین رفته است.

«حبیب‌الله مسعودی فرید» معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی اعلام کرد که در استان‌های گیلان، مازندران، خراسان رضوی، تهران، البرز، فارس، اصفهان، قم، مرکزی، کرمانشاه و خوزستان آمار طلاق بالاست.

توقعات فراوان از عوامل اصلی طلاق

«امید رحیمی» چند سالی را در دادگاه گذراند تا سرانجام بتواند از همسر خود طلاق بگیرد.

وی می گوید که مشکلی اصلی در راه زندگی آنها عدم تفاهم بود به گونه ای که همسرش توقع های فراوانی داشت و خواستار برآورده شدن خواسته هایی بود که امید توانایی حل آنها را نداشت.

رحیمی تأکید می کند که توقعات مالی همسرش بسیار زیاد بود، مسائلی را درخواست می کرد که برآوردن آنها امکان پذیر نبود و سر ناسازگاری را در پیش گرفته بود و با همه اقدامات وی مخالفت می کرد.

این شهروند ادامه داد که کار به جایی رسیده بود که حتی اگر برای تفریح به جایی می رفتند با سرکوفت همسر مواجه می شد که چرا این مکان را انتخاب کردی در حالی که دیگران به جاهای بسیار بهتری می رفتند و بر این اساس حتی در تفریح نیز زجر می کشید.

وی سالها به دادگاه رفت و آمد داشت و به دلیل صدور حکم جلبش از پلیس فراری بود اما سرانجام مجبور شد همه مهریه را پرداخت کند و این بار نوبت به آقا رسیده بود تا مهریه را بپردازد تا جانش را آزاد کند.

غیرممکن بودن زندگی با مرد شکاک

«زینب شمالی» وقتی به خواستگار خود پاسخ مثبت می داد هیچگاه تصور نمی کرد که قرار است همانند زندانی زندگی کند.

وی پس از ازدواج متوجه می شود که همسرش یک مرد به شدت شکاک است و بر این اساس در خانه حبس شده و گاهی ماه ها رنگ خورشید را نمی دید.

خانم شمالی که رنج فراوانی در زندگی کشیده است، می گوید که همسرش شیشه ها را کاملا با روزنامه و سپس پرده پوشانده و همیشه درها را قفل می کرد تا من بیرون را نبینم.

وی ادامه می دهد که اگر احیانا پس از مدت ها به همراه همسرش از خانه خارج شود، در بازگشت باید جوابگوی سوالات همسر باشد که چرا آن به آن فروشنده نگاه کردی و چرا با آن یکی صحبت کردی و … .

این خانم وقتی دید همسرش به هیچ راهی از اخلاق خود کوتاه نمی آید، پس از سال ها به دادگاه پناه برد و طلاق گرفت.

فرزندان موسوم به کودکان طلاق

طلاق گرچه ضررها و پیامدهای فراوانی به همراه دارد اما فرزندان بیشترین ضربه را در این باره متحمل می شوند؛ ضربه که آنچنان بزرگ است که لقب «فرزندان طلاق» گرفته اند.

اگر کودک بعد از یک دوره درگیری پدر و مادر به یک زندگی آرام پس از طلاق منتقل شود آسیب های بسیار کمتری خواهد خورد نسبت به زمانی که والدین دائما در حال درگیری باشند. اگر زوجین بتوانند یک طلاق توافقی و با کمترین درگیری را طی کنند، کودکانشان آسیب به مراتب کمتری خواهند دید.

تعارض وفاداری در کودکان یکی از اولین صدمه های طلاق است زیرا کودکان به هر پدر و مادر خود به یک اندازه علاقه دارند ولی پس از طلاق مجبورند یکی از والدین را انتخاب کنند که این مساله آنها را میان دو عشق سردرگم می گذارد.

جدایی از خواهر یا برادر نیز مساله دیگری است که آسیب های فراوانی به همراه دارد و خانواده را به سوی فروپاشی کامل سوق می دهد.

همچنین کارشناسان اعتقاد دارند که کودکان طلاق در سنین یک تا سه سالگی با مشکل بازگشت به سنین پایین‌تر از لحاظ رفتاری، اختلال خواب و تحریک‌پذیری و آسیب‌پذیری در روند رشدی مواجه هستند.

کابوس شبانه، بی اعتمادی، عدم شکل گیری استقلال شخصی و احساس خلأ عاطفی در سنین ۳ تا ۶ سالگی و احساس غم و دلتنگی، احساس گناه و احساس عدم کفایت در سنین ۶ تا ۱۲ سالگی از دیگر مشکلات است.

کودکان طلاق از سن ۱۲ سال به بالا با مشکلاتی نظیر افسردگی، عصیانگری و لجبازی، پرخاشگری و اختلال در شکل گیری هویت فردی دست و پنجه نرم می کنند.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰