تاریخ انتشاردوشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۱:۲۶
کد مطلب : ۳۸۲۲۸۸
در حالی که مسئولان بارها وعده تأمین اقلام شب عید مردم را داده بودند، در روزهای گذشته بازار مرغ بار دیگر درگیر نوسان شد.
۰
plusresetminus
مرغ با سوءمدیریت دولت دوباره ‌به کیلویی 17 هزار تومان پر کشید
به گزارش بلاغ، بازار گوشت مرغ در هفته‌های گذشته دچار نوسان قیمتی شدیدی شد و از مرز ده هزار تومان عبور کرد. تا مدتی نوسانات حول این رقم وجود داشت تا اینکه از مدتی قبل، موج جدیدی از کمبود مرغ و افزایش قیمتها در بازار بوجود آمد و هم اکنون بازه نوسانات به بالای 15 هزار تومان رسیده است.
تماسهای مردمی نیز حکایت از کمبود و حتی توقف عرضه مرغ با نرخ دولتی در شهرهای مختلف حکایت دارد. یکی از مخاطبان تهرانی در این رابطه اظهار کرد: ساعتها برای دریافت مرغ با نرخ 12 هزار و 900 تومان در مرکز توزیع میدان منیریه در صف می‌ایستیم، اما علیرغم حضور صدها نفر در صف فقط به تعداد بسیار محدودی مرغ می‌رسد.
این شهروند با اعتراض شدید نسبت به وضعیت مدیریت بازار، از شیوه توزیع اجناس در بازار گلایه کرد.
یک هموطن مشهدی هم در تماس با کیهان گفت: دو روز است مرغ در مشهد عرضه نمی‌شود و نمیتوانیم مرغ با نرخ دولتی پیدا کنیم و قیمتهای موجود حدود 17 هزار تومان است.
کاهش جوجه‌ریزی
در همین رابطه مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، از افزایش ۵۰۰ تومانی نرخ مرغ در روز یکشنبه نسبت به شنبه خبر داد و گفت: نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۱۱ هزار و ۲۰۰ تا ۱۱ هزار و ۵۰۰ و مرغ آماده به طبخ در خرده‌فروشی‌ها ۱۶ هزار و ۵۰۰ تا ۱۶ هزار و ۸۰۰ تومان است.
برومند چهار آیین کاهش عرضه نسبت به تقاضا را عامل اصلی گرانی قیمت مرغ در بازار اعلام کرد و افزود: با توجه به کاهش جوجه ریزی و کمبود عرضه مرغ به کشتارگاه‌ها پیش‌بینی می‌شود که قیمت مرغ زنده برای ایام پایانی سال به ۱۲ هزار و مرغ آماده به طبخ در خرده‌فروشی‌ها به ۱۷ هزار تومان برسد.
وی کاهش جوجه ریزی در اواخر دی و اوایل بهمن را عامل اصلی گرانی مرغ در بازار اعلام کرد و گفت: با توجه به آنکه ۳۰ درصد مرغداران به سبب ترس از اجرای قیمت دستوری و افزایش قیمت جوجه، از جوجه‌ریزی واحد‌های خود امتناع کردند که در نهایت این امر میزان عرضه و قیمت مرغ در بازار را تحت تاثیر خود قرار داده است.مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی با انتقاد از نوسان نرخ نهاده‌های دامی در بازار اظهار کرد: با توجه به اختلاف نرخ نهاده‌های موجود در بازار با قیمت مصوب پیش‌بینی می‌شود که روند افزایش قیمت مرغ در بازار ادامه یابد چرا که مدیریت بازار نهاده‌ها در کنترل قیمت مرغ تاثیر بسزایی دارد.
چهار آیین نرخ مصوب هر کیلو ذرت را یک هزار و ۳۰۰ و کنجاله سویا ۲ هزار و ۴۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: این در حالی است که هم اکنون هر کیلو ذرت با نرخ یک هزار و ۸۰۰ و کنجاله سویا ۳ هزار و ۶۰۰ تا ۳ هزار و ۸۰۰ تومان به مرغداران عرضه می‌شود.
وی با‌اشاره به اینکه قیمت دستوری راهکار تنظیم بازار نیست، بیان کرد: با توجه به آنکه روزانه ۷ تا ۷ هزار و ۵۰۰ تن مرغ در سطح کشور مصرف می‌شود، از این رو عرضه روزانه ۱۰ تا ۳۰ تن مرغ با نرخ مصوب نوعی مُسکن برای تنظیم بازار به شمار می‌رود.
چنانچه مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی اظهار کرده است، دو عامل کاهش جوجه‌ریزی و قیمت نهادهها بیشترین تأثیر را بر افزایش قیمت مرغ داشتهاند. این دو عامل که نشان دهنده ضعف مدیریتی است، در حالی دردسرساز شده که مسئولان دولتی قول داده بودند بازار شب عید را مدیریت کنند.
معمای قیمت نهاده‌های دامی
درباره ماجرای قیمت نهاده‌ها، مسئولان دولتی، افزایش قیمت جهانی نهاده‌های دامی را یک علت گرانی گوشت مرغ عنوان می‌کنند، این درحالی است که به عنوان نمونه، تنها در ده ماهه سال 97 بیش از یک و نیم میلیارد دلار ذرت دامی با ارز دولتی وارد شده است.
بررسی‌ها نشان می‌دهد با وجود تخصیص ارز دولتی به نهاده‌های دامی شاهد افزایش قابل توجه قیمت محصولات نهایی گوشتی تولید داخل در بازارهای مختلف کشور بوده‌ایم. در لیست اصلی 25 قلم کالای اساسی که در سال 97 با ارز چهار هزار و 200 تومانی وارد کشور شده، اقلام مربوط به کشاورزی و دامداری دیده می‌شود، اما معلوم نیست نتیجه این همه یارانه دولتی چه شد و آن هم پول از کجا سر در آورد؟
به گزارش خبرگزاری تسنیم، مهدی میراشرفی، رئیس‌کل گمرک گفته است: در کالاهای اساسی بحران که نداریم هیچ بلکه در برخی قلم کالاها مثل ذرت یا گوشت واردات نسبت به مدت مشابه افزایش داشته و طی 11ماهه امسال قریب به 11 میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی هزینه شده است.
بر اساس اظهارات رئیس‌گمرک، کنار افزایش ترخیص اقلامی مثل گوشت قرمز، شاهد افزایش واردات اقلامی مانند ذرت که از نهاده‌های دامی و کشاورزی به‌حساب می‌آیند هستیم.
این درحالی است که قیمت مرغ و گوشت تولید داخل با وجود بهره‌مندی از ارز چهار هزار و 200 تومانی برای تأمین نهاده‌های دامی (خوراک دام) با افزایش غیر قابل توجیهی مواجه شده است.
به‌نظر می‌رسد مسائل حاشیه‌ای که دولت ایجاد می‌کند، بیشتر دامن زدن به حاشیه‌هایی باشد که ذهن مردم را از مسئله اصلی یعنی نحوه تخصیص ارز به نهاده‌های دامی و به‌تبع آن توزیع محصول نهایی آن منحرف می‌کند.
سؤال اصلی که در این‌جا وجود دارد، این است که؛ چرا دولت و مجلس حاضر شدند همچنان برای تولیدکنندگان دام داخلی یارانه ارزی خوراک دام در نظر بگیرند، به‌عبارت دیگر وقتی قیمت نهایی محصولات کشاورزی به‌شدت افزایش یافته و به‌زعم بسیاری از کارشناسان راهکار دقیقی برای نظارت بر این حوزه وجود ندارد بهتر نیست تدبیر جدیدی در این حوزه اندیشیده شود؟
ضعف مدیریت
این همه نابسامانی آن هم با وجود میلیاردها دلار یارانه به کالاهای اساسی نشاندهنده ضعف مدیریت است. حتی بهانه صادرات کالاهای اساسی هم برای توجیه گرانیها پذیرفتنی نیست، چرا که گمرک ایران روز شنبه در بخشنامه‌ای بار دیگر بر ممنوعیت خروج کالاهای اساسی در قالب رویه‌های مسافری و تجاری تاکید کرد.
شاید دلایلی مانند افزایش هزینه‌های مالی که در اثر تحریمها به کشور تحمیل شده است یک دلیل قابل پذیرش برای افزایش قیمتها باشد، اما موارد بسیاری هست که نشان دهنده سوءمدیریت در مدیریت بازار است.دولتمردان در هفته‌های گذشته بارها وعده دادند که کالای شب عید مردم به اندازه کافی تأمین شده و حتی وزیر کشاورزی تصریح کرده بود که قیمت هر کیلو مرغ کمتر از 11 هزار تومان است، اما باز هم پیش چشم دولت هر کیلو مرغ حدود 17 هزار تومان شده است و چنانچه برخی فعالان بازار عنوان میکنند، در آستانه شب عید ممکن است به 20 هزار تومان هم برسد.
مسئولان هم در این وضعیت با بهانه قرار دادن جنگ اقتصادی، کمکاری و بی‌تدبیری خود را توجیه میکنند، در حالی که به عنوان مثال دولت باید حجم جوجه‌ریزی را به عنوان یک مولفه استراتژیک در امنیت غذایی کشور به طور مداوم رصد میکرد و اجازه کاهش آن را نمیداد، تا اکنون در آستانه شب عید، کاهش جوجه‌ریزی به کاهش عرضه در بازار نیانجامد و یا حتی با پیشبینی واردات، می‌توانستند جلو افزایش قیمت‌ها را بگیرند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما