مسئولان در صف‌ها نمی‌ایستند لااقل بخوانند

یک روز با مردم سوادکوه در صف مرغ

تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۱
کد مطلب : ۳۸۱۸۳۵
اکنون روزهای بسیاری است که صبح‌ها شاهد صف طولانی مرغ و شب‌ها شاهد بیان ناخرسندی مردم در گروه‌های اجتماعی و شب‌نشینی‌ها از این وضعیت هستیم.
۰
plusresetminus
یک روز با مردم سوادکوه در صف مرغ
به گزارش بلاغ، ساعت حوالی هفت صبح است و مردم در کنار مرغ‌فروشی‌ها صف بسته‌اند؛ این تصویری است که این روزها اکثر ما شاهد آن هستیم. در شهر زیراب، تا چند روز پیش همه مرغ فروشی‌ها، مرغ دولتی عرضه می‌کردند اما امروز را که برای گزارش انتخاب کردم، دیگر مرغ فروشی‌های سطح شهر مرغ دولتی نیاورده‌‌اند و تنها یک فروشگاه همه مرغ‌ها را توزیع می‌کند. مردان و زنان به صف ایستاده‌اند و منتظرند تا فروش مرغ‌ها با نرخ دولتی شروع شود؛ اما هیچکدام از اینکه نزدیک عید، اینگونه باید صبح‌ها را به صف بگذرانند رضایت ندارند.

*مرغ جایگزینی برای گوشت قرمز

عطیه مصطفوی یکی از شهروندان زیرابی است که در صف ایستاده و می‌گوید: از هفت صبح در این سرما ایستاده‌ام تا مرغ دولتی بگیرم. گوشت که گران شده و دیگر نمی‌توان خرید و روزهای قبل برای خرید مرغ دولتی نرفته بودم، چون هنوز حقوق و عیدی ما واریز نشده است و امروز هم چون این فروشگاه مرغ دولتی آورده و از روی حقوق کسر می‌شود برای خرید آمده‌ام.

این شهروند حرف‌هایش را این گونه ادامه می‌دهد: همسرم بازنشسته البرز مرکزی و اکنون بیمار است و با حقوق یک میلیون و خورده‌ای دیگر نمی‌توان مرغ با قیمت حدود 16 هزارتومان خرید و هر سه فرزندم هم بیکار هستند و نمی‌توانند کمک خرج باشند و تازه برای عید هم هنوز خریدی انجام نداده‌ایم، وقتی همان حقوق کم را هم هنوز نگرفته‌ایم، دیگر چه می‌توان خرید؟

در حین مصاحبه یکی از افراد فروشگاه می‌گوید که اجازه ندارید از مردم مصاحبه بگیرید و مردم پیش از من می‌گویند: "اینجا خیابان است نه داخل فروشگاه و ما حق داریم درد دل و حرف‌هایمان را به خبرنگاران بگوییم تا مسئولان بشنوند." همین امر موجب می‌شود رغبت مردم برای مصاحبه بیشتر شود.

*روزنامه‌هایی که تصویر و حرف ما مردم را پخش نمی‌کنند

محمودی، شهروند دیگری است که وقتی متوجه می‌شود که خبرنگار هستم با لحن اعتراضی پیش می‌آید و می‌گوید: من جانباز هستم و این هم کارتم، از من و کارتم عکس بگیرید. این نتیجه حکومت آقای روحانی است که باید از ساعت 5 صبح بیایم صف بایستم که مرغ بخرم. من 67 ماه در جنگ بوده‌ام و امروز باید برای دارو، مرغ و روغن در صف بایستم و اکنون اسفند هم دیگر به نصف رسیده و اما حقوق و عیدی ما را هم واریز نکرده‌اند و حالا به هزار روزنامه مجوز می‌دهند اما تصویر و حرف ما مردم را پخش نمی‌کنید.

عید نزدیک است، همه چیز گران شده، حقوق و عیدی ما را هم هنوز واریز نکرده‌اند و حالا برای گرفتن دو تا مرغ اینطور گرفتار شده‌ایم و باید ساعت‌ها صف بایستیم تا شاید نوبتمان شود، ما مردم بسیار سختی کشیده‌ایم، برای این کشور جنگیده‌ایم، جوان و شهید داده‌ایم، برادر همسرم شهید شده است و اکنون فرزندان مسئولان در خارج راحت زندگی می‌کند و بچه‌های ما باید سختی بکشند. اینها حرف‌های خانم مرادی یکی دیگر از شهروندان زیرابی است.

*این حجم از توزیع مرغ کفاف خانواده عیال‌وار را نمی‌دهد

خانم احمدی در ادامه حرف‌های او می‌گوید: عید که می‌شود فقط، فرزندان و نوه‌هایم حدود بیست نفر می‌شوند و به خانه‌ام می‌آیند و مگر می‌توانم چیزی روی سفره نگذارم و دو تا مرغ کفاف چند روز یک خانواده عیال‌وار را می‌دهد و مجبور هستم که چند بار و چند روز در صف بایستم. مسئولان به داد ما فقرا برسند، افراد سرمایه‌دار همه اموراتشان به جا و به وقت است و گوشت و مرغش را سر وقت می‌خرد اما ما قشر فقیر باید چکار کنیم؟

پیرمردی عصا زنان پیش می‌آید و می‌گوید: ما که پیر هستیم توان صف ایستادن نداریم و دیشب مرغ‌فروشی اسم نوشتم و امروز گفتند ما مرغ نمی‌دهیم و بیایید اینجا. کاش لااقل مثل قدیم کوپن بود تا کسی تقلب نکند و حالا که کوپن نیست، نظارت خوب داشته باشند تا کسی حق دیگری را نگیرد و من مطمئن باشم حقم نمی‌سوزد.

*ازساعت پنج صبح تا در صف مرغ

آقای رنجبر، شهروند دیگری است و فیش حقوقی‌اش را نشان می‌دهد و می‌گوید: من سه میلیون حقوق می‌گیرم اما با این گرانی‌ها این میزان هم کفاف نمی‌دهد و در کنارش چاه می‌کنم. من سه بار به جبهه کردستان رفتم، نوکر انقلاب و شهدا و جانبازان خانه‌نشین هستم و اگر امروز هم نیاز باشد برای کشورم می‌جنگم اما وضعیت فعلی مردم خوب نیست و ما سختی می‌کشیم، گرانی یک طرف به ادارات هم که می‌روی بدون نامه کارت را انجام نمی‌دهند درحالی که همه ما مثل هم هستیم و اکنون هم وضعیت ما این است و از ساعت پنج صبح تا الان در صف مرغ هستم.
از شهر زیراب به سمت پل سفید می‌روم، هنگامی میرسم که دیگر توزیع مرغ تمام شده و خانمی که ایستاده، می‌گوید: آنقدر که صف مرغ ایستاده‌ایم، خسته شده‌ایم؛ دیروز سه ساعت صف ایستادم تا دو تا مرغ گرفتم و امروز هم که برای عروسم آمده‌ام به من مرغ نرسیده است با آنکه دیروز اسمشان را نوشته‌بودند.

*عرضه مرغ دولتی و هجوم بیشترمردم

فتاحی، یکی از مرغ‌فروشان پل‌سفیدی، می‌گوید: سعی می‌کنیم به 90 درصد افرادی که دیروز آمده‌اند، امروز مرغ ندهم و با توجه به لیست به مردم مرغ می‌دهم اما سهمیه ما کم است و امروز 40 نفر اسم نوشته بودند که تنها به 25نفر آنها مرغ رسیده است.

وی این نوع اسم‌نویسی را فایده‌مند نمی‌داند و می‌گوید: 80 درصد افراد روزهای قبل هم آمده‌اند و گاه از یک خانواده هرکدام یک مرغ‌فروشی صف می‌ایستد تا مرغ بخرند و چون مرغ دولتی است، هجوم مردم هم بیشتر است.

احمد شکرانی، رئیس صنف مرغ‌فروشان شهر پل‌سفید می‌گوید: سهمیه کل مرغ شهر حدود یک تن و 200 کیلو است که به‌طور مساوی بین ده مرغ‌فروشی شهر تقسیم می‌شود و مردم نزدیک عید به مرغ بیشتری نیاز دارند و شاید اگر سهمیه مرغ هر نفر بیشتر بود باعث نمی‌شد مردم در چندین جا یا چندین روز، صف بایستند.

وی میانگین فروش هر مرغ‌فروشی در شهر را پیش از التهاب حدود 70 کیلو اعلام کرد و افزود: اما اکنون به دلیل التهاب گنجایش فروش 500 کیلو هم وجود دارد و اکنون 120کیلو مرغ حدود یک ربع تمام می‌شود درحالیکه در روز عادی 80 کیلو شاید تا آخر روز هم تمام نمی‌شد.

*شاید فردا مرغ نباشد

محسن شکرانی، مرغ‌فروش دیگر ادامه می‌دهد: هر سال نزدیک عید هر خانواده حدود 10 مرغ می‌خرید و امسال با این وضعیت که در هر صف دو مرغ به او می‌رسد، مجبور است تا فردا و پس‌فردا و ... بیاید و یا با دیگر افراد خانواده‌اش در یک روز بیاید چون می‌ترسد که فردا مرغ نباشد؛ مانند چند روز پیش که حتی مرغ نرخ آزاد هم در شهر نبود.

مرغ‌ها در یک افزایش قیمت از کیلویی حدود 8 هزار تومان به 11هزار و 500تومان نرخ دولتی و 15 هزار و 800 تومان نرخ آزاد رسیده‌اند و قدیری، یکی از مرغ فروشان پل‌سفیدی در تأیید این مطلب می‌گوید: از حدود سه ماه پیش تا به امروز مرغ حدود 60درصد گرانتر شده و همین التهاب ایجاد کرده است.

وی از جمله علل این صف‌ها را دولتی بودن مرغ، خرید کارمندان غیرمقیم شهرستان از این شهرستان و ترس و نیاز مردم می‌داند و می‌گوید: دیده‌ام که بسیاری از مردم، امروز از من مرغ می‌خرند و فردا از مرغ‌فروشی کناری و پس‌فردا از آن دیگری و آنها هم که دیرتر می‌آیند مرغ به آنها نمی‌رسد.

*وجود مشکلات در توزیع مرغ

اسماعیلی، رئیس جهاد کشاورزی شهرستان سوادکوه با اشاره به توزیع 4تنی مرغ در آمل و بابل و توزیع 2.5تنی آن در سوادکوه، وضعیت شهرستان سوادکوه را به نسبت جمعیت بسیار خوب عنوان کرد و گفت: در 6 مرحله، بیش از 15تن سمهیه مرغ برای شهرستان آورده شده که به نسبت جمعیت مقدار قابل ملاحظه‌ای است.

وی با اذعان بر وجود مشکلاتی در توزیع مرغ، بیان مشکلات را راهی برای اصلاح آن دانست و گفت: سعی ما بر این است تا این سهمیه به دست مردم برسد اما در دل مردم ترس ایجاد شده است و فکر می‌کنند در روزهای آینده شاید مرغ گران‌تر یا نایاب شود و به‌همین خاطر دو سه بار مرغ می‌گیرند.

اسماعیلی فروش مرغ در فروشگاه رفاه و عدم فروش آن در مرغ‌فروشی شهر زیراب را ناشی از عدم تمایل اتحادیه زیراب بیان کرد و افزود: اما اتحادیه پل‌سفید خواستار فروش بودند و مرغ هم به آنها تحویل شده است و همچنین برای فروش در رستوران‌ها نیز مصوبه گرفته شد تا مرغ فروشی‌ها مرغ آزاد با برند متفاوت از برند مرغ دولتی بیاورند.

وی عدم جوجه‌ریزی بخاطر بیماری و گرانی نهاده‌ها را عامل بخشی از این وضعیت دانست و با اشاره به عقب‌نشینی بیماری و افزایش جوجه‌ریزی و کاهش قیمت جوجه در این دوره، ابراز امیدواری کرد که با ورود این جوجه‌ها در اواخر فروردین به بازار، قیمت مرغ کاهش یابد.

* کاهش التهاب، نیازمند همکاری مردم

سعدی عبداللهی، رئیس صمت شهرستان سوادکوه نیز با بیان اینکه میانگین مصرف مرغ شهر پل‌سفید و زیراب پیش از التهاب بازار حدود 2تن و 600 کیلو بوده افزود: اما در حال حاضر بیش از این مقدار توزیع می‌شود و روز گذشته 3 تن و 380 کیلو مرغ توزیع شد که تا ساعت ده‌و‌نیم تمام شد، ما تمام تلاش خود را می‌کنیم اما بخشی از این کاهش التهاب، نیازمند همکاری مردم است.

*صف‌های طولانی در شهر عاملی برای التهاب و عطش بیشتر برای خرید مرغ

سعید یزدانی، با بیان اینکه سهمیه شهرستان بر اساس جمعیت 43هزار نفری شهرستان حدود یک‌تن و 300 کیلو بوده است، خاطرنشان کرد: با پیگیری‌های انجام شده این میزان به 2 و 3 تن هم رسیده است.

وی علت فروش مرغ در یک محل در شهر زیراب را عدم اعلام آمادگی اتحادیه مرغ‌فروشان زیراب اعلام کرد و گفت: اکنون مرغ در فروشگاه رفاه موجود است و با این کار نظارت بر فروش نیز بهتر انجام می‌شود و روزهای گذشته با 3 تن ساعت ده‌ونیم مرغ تمام می‌شد اما اکنون با 2.5 تن هنوز مرغ در بازار وجود دارد و با این روند اشباع، التهاب بازار هم کاسته خواهد شد.

فرماندار سوادکوه صف‌های طولانی در شهر را عاملی برای التهاب و عطش بیشتر برای خرید عنوان کرد و گفت: این صف‌ها موجب می‌شد تا مردم با وجود داشتن مرغ در خانه مبادرت به خرید مرغ کنند و با اشباع مرغ سعی داریم این التهاب را کاهش دهیم.

وی علت خرید مردم قائم‌شهر از این شهرستان را کوتاه‌تر بودن صف‌ها دانست و با بیان اینکه منعی برای این کار وجود ندارد، افزود: نگاه ما بر فروش مرغ با قیمت 11هزارو500 تومان است اما چون در شهر بعد از ساعت یازده مرغ برای خرید وجود نداشت و هم بخاطر نیاز رستوران‌ها و مسافران مرغ بانرخ آزاد نیز در بازار وجود دارد.

*علاوه بر نظارت توزیع مرغ، آمدن مسئولان به میان مردم، شنیدن حرف‌هایشان


به گزارش بلاغ، در یک نگاه شاید همه ما در یک وضعیت عادی بگوییم کالایی که گران است را نخریم تا ارزان شود، اما در واقعیت، هنگامی که کالایی روند افزایشی قیمت را طی می‌کند، هجوم بیشتر و صف‌های طولانی برای خرید را همه ما دیده‌ایم چرا که در بسیاری از موارد، ترس از گرانی بیشتر و کمیابی آن عاملی برای افزایش تقاضا شده و این امر در مواردی که کالا ضروری‌تر بوده و جایگزینی برای آن نیست، بیشتر دیده می‌شود.
اکنون روزهای بسیاری است که صبح‌ها شاهد صف طولانی مرغ و شب‌ها شاهد بیان ناخرسندی مردم در گروه‌های اجتماعی و شب‌نشینی‌ها از این وضعیت هستیم. هنگامی که گوشت قرمز گران شد، مردم جایگزین ارزانتری به نام مرغ داشتند اما برای مرغ چنین جایگزینی وجود ندارد و از سوی دیگر نزدیک شدن عید، این نیاز را تشدید کرده و با وجود وضعیت پایین اقتصادی مردم، صرفه‌جویی حتی برای هزارتومان هم غنیمت است و از این رو، با وجود توزیع مرغ حتی بالاتر از میانگین مصرف عادی جامعه اما همچنان صف‌های طولانی وجود دارد چرا که اکنون، ترس در دل مردم ایجاد شده است و در این میان شاید علاوه بر نظارت بر توزیع مرغ راهکار دیگر، آمدن مسئولان به میان مردم، شنیدن حرف‌هایشان و دادن امید و اطلاعات کافی از اقدامات به آنها باشد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما