در نشست خبری مسئولان دانشگاه علوم‌پزشکی بابل مطرح شد

کمک 230 میلیاردی خیران به حوزه درمان

تاریخ انتشارسه شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۶
کد مطلب : ۳۸۰۰۸۷
در نشست خبری دانشگاه علوم‌پزشکی بابل اعلام شد این مجموعه از بدو تاسیس بیش از 12 هزار فارغ‌التحصیل به جامعه پزشکی تحویل داده و رتبه دوم دانشگاه‌های شمال کشور را در حوزه‌های مختلف داراست.
۰
plusresetminus
کمک 230 میلیاردی خیران به حوزه درمان
به گزارش بلاغ، نشست خبری خبرنگاران و اصحاب رسانه با ریاست و اعضای هیات رئیسه دانشگاه علوم‌پزشکی بابل در سالن کنفرانس بیمارستان آیت‌الله روحانی این شهر برگزار و  سیدفرزاد جلالی با تبریک چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی اظهار کرد: راهپیمایی ۲۲ بهمن همراه با حضور عظیم مردم ایران اسلامی نشان داد با داستان‌هایی مانند تحریم مردم، انقلاب و نظام اسلامی را با چیزی عوض نمی‌کنند، صادقانه مشکلات موجود را درک و به مسئولان منتقل می‌کنند و وظیفه تک‌تک ما مسئولان حل این مشکلات است.
   
وی افزود: رسانه‌ها ارتباط نزدیک بین مسئولین و مردم را رقم می‌زنند و از این جهت دارای جایگاه ویژه‌ای هستند، در میان بدنه دولت وزارت بهداشت نقش ویژه‌ای دارد چون حامی و درمانگر سلامت مردم است و در این چهل سال هم خوش درخشید.
   
رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی بابل ادامه داد: تعداد پزشکان عمومی و دندانپزشکان کشور تا سال ۱۳۵۷ حدود ۱۰۷۰۰ نفر بود و امروز در ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی ایران به بیش از ۱۲۰ هزار نفرو رشد ۱۲ برابری رسیده است و استفاده از پزشکان خارجی در کشور ریشه کن شد، امروز نیازی به اعزام بیماران در بخش‌های مختلف به خارج نداریم و حتی در زمینه توریست درمانی هم عملکرد موفقی داریم، امروز جوانان ایرانی در آن سوی مرزها به طبابت مشغول هستند.
   
این مسئول ادامه داد: امروز حدود ۲۰۰۰ خانه بهداشت در مازندران و حدود ۳۰۰ خانه بهداشت در بابل داریم و در بخش اعضای هیات علمی در کشور از  پنج هزار نفر در سال ۵۷ به بیش از ۹۰ هزار نفر رسیده ایم که آمار درخور توجه‌ای است و شاهد رشد ۲۰ برابری در این زمینه هستیم و خوشحالیم که در مباحث علمی از جمله مقالات علمی کشور در جایگاه شانزدهم دنیا قرار دارد که بخش اعظم این مقالات مربوط به وزارت بهداشت و حوزه درمان کشور است البته در همین مسیر اجرای طرح تحول سلامت یک کار اساسی و بنیادی بود که نیاز به توضیح ندارد، یک برنامه ارزشمند ملی و وزارتی بود که همزمان با مواجه با تحریم‌ها و محدودیت‌های مالی و وارداتی همچنان خدمت رسانی به مردم ارایه می‌دهد.

   

بزرگترین مرکز دیالیز شمال کشور در بابل راه‌اندازی می‌شود

جلالی گفت: دانشگاه علوم‌پزشکی بابل از بدو تاسیس در سال ۱۳۶۲ تا به امروز در ۷۱ رشته بیش از ۱۲ هزار فارغ التحصیل به جامعه پزشکی معرفی کرده و در حال حاضر دارای ۹ دانشکده می‌باشد و در سال گذشته حدود ۷۷ پروژه انجام و در سال جاری نزدیک به ۱۵۰ میلیارد ریال هزینه برای آوردن تجهیزات با فناوری پیشرفته(هایتک) برای دانشگاه انجام شد تا سطح کیفی خدمات ارتقاء یابد، البته در سال گذشته و جاری حدود ۲۳۰ میلیارد ریال از خیرین به شکل عمرانی و غیر عمرانی دریافت شد که در مباحثی مانند مسجد، اورژانس، دیالیز و سایر موارد هزینه شد که این مسئله هم از نظر رشد کمی و هم از نظر اعتماد خیرین به مجموعه علوم‌پزشکی بابل قابل اعتناست.
   
وی تاکید کرد: در حال حاضر پروژه بزرگترین مرکز دیالیز شمال کشور در حال اجراست که امیدواریم از منظر کمک‌های دولتی و خیرین بتوانیم هرچه سریعتر این مجموعه را مورد بهره‌برداری قرار دهیم و در زمینه وقف معتقدم که این مسئله باید دقیقا با نیت واقف همخوانی داشته باشد و البته در مورد بیمارستان و مرکز تخصصی سوانح و سوختگی نیز شاید اشتباهاتی در گذشته بوده اما از این موضوع استقبال می‌کنیم تا مرکزی با کمک خیرین احداث کنیم.
        
رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی بابل در مورد جذب دانشجویان ایرانی محصل در خارج که جهت ادامه تحصیلات به داخل مراجعه کردند افزود: با توجه به مباحث مختلف در زمینه ارزی دانشجویان خارج کشور و تصمیم وزارت خانه جهت ساماندهی و جذب این افراد با سیل فضاینده  دانشجویان به دانشگاه پردیس بین‌الملل خود مواجه شدیم که از این تعداد ۵۰ متقاضی حائز شرایط بودند و در نهایت در سه رشته برای تعداد محدودی این مجوز را برای تحصیل در ترم جاری و ترم های آتی دادیم.
        
جلالی یادآور شد: در حال حاضر حدود ۱۷هزار و هشتصد تخت دولتی و خصوصی داریم که به دنبال اضافه کردن ۴۰۰ تخت از بودجه های دولتی و ۲۵۰ تحت دیگر در بخش خصوصی و خیریه هستیم،امیدواریم بتوانیم در سال ۹۸ به این تعداد تخت دست پیدا کنیم که ۱۵۰ تخت از این تعداد مربوط به بابلسر می‌باشد.
       
وی در پایان گفت: به شدت دنبال آن هستیم که اگر فراغت مالی اجازه دهد ستاد اداری و دفتر همکاران خود را از مجموعه فعلی کاخ که بنای ارزشمندی است خارج و اگر بتوانیم این مجموعه را به عنوان یک موزه در زمینه پزشکی یا دیگر مسائل تبدیل کنیم.

  

ساختار و رسالت کاری ما در حوزه‌های درمان و آموزش نسبتا مناسب است

در بخش دیگری از این نشست خبری سیدمصطفی قاسم‌زاده در پاسخ به برخی از سوالات خبرنگاران اظهار کرد: در مورد فعالیت‌های درمانگاه‌های موجود در سطح شهرستان باید بگویم که در دو بخش دولتی و خصوصی مشغول فعالیت هستند، وظیفه مجموعه درمان دانشگاه نظارت در این بخش است و به‌شدت دنبال اجرای جنبه‌های قانونی کار در زمینه ارائه خدمات هستیم.
                                                                                       
وی افزود: در بخش کیفیت خدمات و چگونگی هزینه‌های درمانی و ویزیت مرجع رسیدگی نظام‌پزشکی است و ما دخالتی در این مسئله نمی‌کنیم البته اگر مواردی به ما انتقال یابد به دوستان مسئول ارجاع خواهیم داد.
                                                                           
معاون درمان دانشگاه علوم‌پزشکی بابل ادامه داد: نظام سلامت کشور در حال دادن خدمات و در بسیاری ابعاد جلوتر از سایر وزارتخانه‌هاست، طرح پزشک خانواده در سند تحول درمان برنامه پنجم و شش توسعه دیده شده و دستور رهبری بر همگان‌سازی خدمات سلامت وبیمه عمومی وجود دارد، در مازندران بسیاری خدمات به‌دلیل موهبت وجود این طرح است.
   
این مسئول خاطرنشان کرد: در راستای تحقق دولت الکترونیک از بسیاری نرم‌افزارها و بسترهای الکترونیکی از پذیرش تا درمان و تسویه استفاده می‌کنیم و به‌دنبال ارتقای کیفیت و خدمات دهی در این بخش هستیم، شایان توجه است که بگوییم فعلا در بیمارستان یحیی‌نژاد و کلینیک امید بخشی از نوبت‌دهی به‌صورت الکترونیکی و غیرحضوری انجام می‌پذیرد.
   
قاسم‌زاده گفت: مجوز مطب‌ها با سازمان نظام‌پزشکی است و دانشگاه علوم‌پزشکی در توزیع جغرافیایی مطب‌ها دخالت ندارند، ما هم همصدا با انتقال بیمار به بیمارستان‌ها مشکلات ترافیکی متمرکز در اطراف بیمارستان‌ها را بررسی می‌کنیم و تعامل سازنده شهرداری با دانشگاه و نظام‌پزشکی را می‌طلبد.
   
وی افزود: به دنبال تاسیس ساختمان مرکز مدیریت اورژانس و حوادث ترافیکی در بابل هستیم که بودجه خوبی توسط ریاست دانشگاه علوم‌پزشکی در این زمینه گذاشته شده تا از وضعیت ساختمان فعلی خارج شویم و البته در بخش اورژانس باید این نوید را بدهم که ۵۵ تخت با هزینه ۱۵ میلیارد ریالی در حال راه‌اندازی است.
     
معاون درمان علوم‌پزشکی بابل تاکید کرد: با توجه به وضعیت فعلی که آمارها نشان می‌دهد هر ایرانی در بازه یک دهه قبل تا به امروز ۳۰ برابر گرانتر زندگی می‌کند شاخص سلامت بیش از ۷۰ درصد افزایش یافته و از همین‌رو ضریب اشغال تخت ما با رضایتمندی از دید فنی همراه است.
     
قاسم‌زاده با تاکید بر خدمات‌دهی مناسب به مردم ابراز داشت: معتقدم ساختار و رسالت کاری ما در حوزه‌های درمان و آموزش نسبتا مناسب است و بیمه‌های پایه با مراکز درمانی قرارداد تفاهم نامه‌ای ندارند و باید در اسناد بالادستی تعریف شود که امیدوارم مشکلات بیمه‌ها با بخش درمان حل شود.

  
هنوز مسئولان پاسخ ندادند داروهای قاچاق از چه مبادی به شهرستان وارد شد
محسن رضازاده معاون غذاو دارو دانشگاه علوم‌پزشکی بابل پاسخگوی دیگر سوالات خبرنگاران بود که اظهار کرد: در ماه‌های اخیر مقداری داروی قاچاق در شهرستان بابل توسط نیروهای امنیتی کشف و ضبط شد که فقط از کارشناسان ما جهت تعیین کیفیت و ارزش ریالی آن استفاده شد.
   
وی افزود: هنوز مسئولان پاسخی در زمینه این‌که متخلفان چه کسانی بودند و داروها از چه مبادی وارد و در شهرستان توزیع شد ندادند که اگر داروخانه‌های ما دخیل باشند حتما پس از اعلام مراجع رسمی با آن‌ها برخورد قاطع خواهد شد.
   
معاون غذاو دارو علوم‌پزشکی بابل ادامه داد: قبول دارم در بخش دادن نسخه‌نویسی به پزشکان پیشنهاد شده است که برخی داروها در شرایط تحریم و هزینه‌های بالا نوشته نشود و از مشابه داخلی بیشتر استفاده شود اما این به معنی اختلال در کار درمان و پیشگیری نیست، البته داروخانه‌های با شرایط خاص و حاشیه سودکم هنوز به مردم خدمات ارائه می‌کنند.
   
این مسئول تصریح کرد: برخی از تخلفات داروخانه‌ها در کمیسیون ماده ۲۰ و تعزیرات مورد بررسی قرار می‌گیرد و اگر مردم در این زمینه مشکلی دارند می‌توانند ضمن طرح شکایت توسط سامانه تلفنی ۱۹۰ و شماره تماس ۰۱۱۳۲۲۰۰۹۵۸ تماس بگیرند، در یک سال گذشته بیش از ۱۸۰۰ مورد در قالب شکایات مردمی مورد بررسی قرار گرفت و برخی موارد به کمیسیون ماده ۱۱ ارجاع شد.
  
وی در پایان گفت: تعرفه خدمات دارویی به‌میزان قیمت داروها در همه جا یکسان است که برخی داروخانه‌ها کف حق فنی و برخی سقف آن را لحاظ می‌کنند، از این جهت شاید تفاوت اندکی بین قیمت‌ها وجود داشته باشد.
  
کار اصلی پزشک خانواده مراقبت، پیشگیری و پایش است
مصطفی جوانیان معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی بابل و رئیس مرکز بهداشت این شهرستان در بخش دیگری از این نشست خبری اظهار کرد: حوزه بهداشت محیط بیشترین میزان بازدید و نظارت را نسبت به سایر حوزه‌های نظارتی در سطح شهرستان دارد.
      
وی افزود: سال جاری در بازدیدهای متعدد ۱۴۰ پرونده تشکیل و ۵۵ واحد به تعطیلی و پلمپ انجامید که امیدواریم با همکاری رسانه‌ها این بازرسی‌ها موثرتر باشد.
 
معاون بهداشتی علوم‌پزشکی بابل ادامه داد: کار اصلی پزشک خانواده مراقبت، پیشگیری و پایش است و هر پزشک بین ۱۵۰۰ تا ۳۰۰۰ نفر می ‌تواند ثبت‌نامی داشته باشد و در این بخش مشکل اصلی بر می‌گردد به این‌که بسیاری مردم از پزشک خانواده خود خبر ندارند.
  
این مسئول تصریح کرد: طرح پزشک خانواده در یک سو بین مردم به خوبی جا افتاده است و یکی از ثمرات آن پایش ۱۳٫۵ درصدی فشار خون در شهرستان است ولی باید فکر اساسی در جهت همسان‌سازی ساعات کاری نیروهای ستادی، پزشکان خانواده و ماماها در این طرح بشود.
  
جوانیان گفت: با توجه به اینکه پرداختی ۷۰ درصدی دستمزدها در بخش پزشک خانواده تا پایان سه ماهه سوم امسال پرداخت شد و در بخش ۳۰ درصد پایشی ان‌شالله تا پایان سه ماهه ابتدای سال ۹۷ در هفته‌های جاری انجام خواهد شد.
   
۱۵ میلیارد ریال جهت حل مشکلات فاضلاب دانشگاه علوم‌پزشکی اختصاص یافت
دکتر ایمان جهانیان در پاسخ به سوالات خبرنگاران اظهار کرد: خدمات الکترونیک یکی از بسترهایی است که به آن توجه ویژه داریم از همین رو مرکز دیتا سنتر در دانشگاه تاسیس و مرکز سرویس دهی الکترونیکی به‌صورت مستقل در دانشگاه علوم‌پزشکی بابل بعد سال‌ها مستقر شد.
      
وی افزود: از لحاظ حضور در فضای مجازی و سایت‌های دانشگاه شرایط خوبی داریم شرایط خوبی داریم و فعالیت‌های حوزه درمانی مثل سامانه نوبت‌دهی و کنترل درمان در مسیر راه اندازی در همه واحدهای درمانی زیرمجموعه قرار دارد و در سال آینده بخش اعظم این مراکز از این‌گونه خدمات ارائه خواهند داد.
 
معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم‌پزشکی بابل ادامه داد: در جهت برطرف کردن مشکلات فاضلاب این دانشگاه و بیمارستان‌های آن با تمهیدات انجام شده توسط ریاست دانشگاه پس از گذشت چهار دهه حدود ۱۵ میلیارد ریال در یان زمینه در حال هزینه است که این مشکل را در اینده ای نزدیک حل خواهد کرد.
   
این مسئول یادآور شد: بدهی‌های ما به مجموعه‌ها و افراد مختلف حدود ۱۹۰۰ میلیارد ریال است که البته با توجه به تراز مثبت مالی بیش از ده درصدی طلب ما هم از دستگاه‌ها و سازمان‌های بیمه‌گر بیش از ۲۰۰۰میلیارد ریال است پس از این جهت جایگاه مثبتی داریم.
 

رتبه دوم تحقیقات را در بین دانشگاه‌های شمال کشور داریم
رضا قدمی در این نشست گفت: آموزش و پژوهش جزو رسالت‌های اصلی دانشگاه است و در این مسیر قدم‌های موثری برداشته شد.
    
وی افزود: امروز دانشگاه علوم‌پزشکی بابل در بین ۶۰ دانشگاه رتبه ۲۰ کشور را دارد و در بین شش دانشگاه شمال کشور رتبه دوم که این نشان‌دهنده تلاش‌های کلیه پرسنل، اساتید و دانشجویان این مجموعه است.
   
معاون تحقیقات‌و فناوری دانشگاه علوم‌پزشکی بابل ادامه داد: داشتن سه پژوهشکده و دیدن نتایج پژوهش‌ها در سامانه‌های خبری و آموزشی نشان می‌دهد از آمار خوبی در این زمینه برخوردار هستیم و برگزاری کارگاه‌ها و سمینارهای متعدد در این مسیر بسیار راهگشا بود.
   
این مسئول خاطرنشان کرد: خوشحالیم که ریاست دانشگاه در جهت تحقق منابع یک درصد درآمدی را محقق کرده و این مساله بسیار مهم است.
   
دکتر قدمی افزود: تعداد مقالات بین‌المللی۷۰۰ مورد و  آی‌اس‌آی بیش از ۴۰۰ مورد بود، در حال حاضر با بیش از ۳۶۰ عضو هیات علمی در بحث آموزشی و پژوهشی قدم‌های بزرگی برداشتیم.
   

جشنواره شیلان دانشگاه علوم‌پزشکی بابل در هفته آتی برگزار می‌شود
پایان‌بخش سوالات اصحاب رسانه شهرستان بابل مربوط به حوزه‌های فرهنگی بود که دکتر مهدی پورامیر اظهار کرد: مباحث فرهنگی در دانشگاه‌ها حوزه‌های مختلف و متنوعی دارد و البته در دانشگاه علوم‌پزشکی بابل حدود ۱۷ کانون مختلف داریم.
   
وی افزود: تشکل‌های بسیج دانشجویی و انجمن اسلامی جزو مجموعه‌هایی هستند که در کنار سایر مجموعه‌ها بیشترین خدمات و همکاری را با ما دارند و از این‌رو برنامه‌های متنوع زیادی در طول سال اجرا می‌شود.
   
معاون فرهنگی دانشگاه علوم‌پزشکی بابل ادامه داد: دانشگاه علوم‌پزشکی در دو عرصه قرآن و عترت و فرهنگی مقام پنجم را کشور  کسب کرد که این مهم با کمک مدیریت دانشگاه، اساتید، پرسنل و خود دانشجویان محقق شد که جای خوشحالی دارد.
  
پورامیر در پایان از برگزاری جشنواره شیلان دانشگاه علوم‌پزشکی هفته آتی از روز یکشنبه تا سه شنبه خبر داد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آمریکا مضحکه کارشناسان جهان شد
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰
عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴