از رسول خادم تا نایب ‌رئیس، دبیر، سرمربی و اعضای شورای فنی، همه از سِمَت خود کناره‌گیری کردند

سونامی در فدراسیون کشتی با استعفای دسته جمعی/ واکنش عجیب معاون وزارت ورزش: از استعفای خادم بی‌خبرم!

تاریخ انتشارچهارشنبه ۹ آبان ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۲
کد مطلب : ۳۶۵۴۹۷
ناکامی کشتی ایران در میدان جهانی بوداپست که در روزهای اخیر انتقادهای زیادی را در پی داشت،‌ در نهایت به استعفای رسول خادم منجر شد.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ،‌ در نهایت به استعفای رسول خادم منجر شد.
رسول خادم از ریاست فدراسیون کشتی استعفا کرد. این اتفاق برای دومین بار در دوره جدید ریاست فدراسیون کشتی رقم می‌خورد که یک سال هم از آن نمی‌گذرد. بار قبل یادمان هست که اواخر سال ۹۶ و اوایل سال ۹۷ حدود ۴۰ روز کشتی بدون حضور رسول خادم در بلاتکلیفی محض بود و در نهایت با اصرار اهالی این رشته رسول خادم به اتاق خود بازگشت.
همان موقع هم خادم می‌دانست ۲ رویداد مهم در پیش است. بازی‌های آسیایی به سلامت برای کشتی ایران گذشت و مدال‌های نسبتا قابل قبولی در جاکارتا کسب شد؛ اما مسابقات جهانی ۲۰۱۸ به میزبانی بوداپست یکی از بدترین نتایج تاریخ برای کشتی ایران رقم خورد.
تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی با ۲۰ ملی پوش به بوداپست رفتند و حتی یک ایرانی هم نتوانست به فینال برسد و ۴ مدال برنز دستاورد کمی برای کشتی ایران از مجارستان بود.
وقتی انتقادها به اوج رسید
در روزهای اخیر برای اولین بار انتقادها از فدراسیون کشتی و شخص رسول خادم که یک تنه هم ریاست فدراسیون هم سرمربیگری تیم ملی را برعهده داشت، بالا گرفت. در نهایت چند روز بعد از پایان مسابقات در بوداپست خادم از سمت خود استعفا کرد.
رئیس ‌فدراسیون کشتی در نامه‌ای به اعضای مجمع عمومی فدراسیون که سال قبل او را با رای قاطع به عنوان رئیس ‌انتخاب کردند، استعفای خود را اعلام و از دلایل این تصمیم خود رونمایی کرد. خادم بیشتر در این نامه به کمبودهای موجود در کشتی ‌اشاره کرده و گفته شاید نفرات دیگری بهتر بتوانند فدراسیون را اداره کنند.
استعفای خادم در عین اینکه غیرمنتظره به حساب می‌آمد، با توجه به ارتباط نه چندان جالب او با وزارت ورزش قابل پیش‌بینی هم بود. رئیس ‌فدراسیون کشتی بار قبلی به صورت واضح روبه روی وزارتخانه قرار گرفت و هیچ وقت در این دولت با وزیر ورزش و مسئولان بلندپایه ورزشی ارتباط خوبی برقرار نکرد.
مصاحبه‌های تندی که به کشتی ضربه زد
در ماههای اخیر بارها شاهد بودیم که ارکان فدراسیون کشتی و وزارت ورزش مصاحبه‌های تندی را علیه یکدیگر داشتند؛ اتفاقی که بدون شک به این رشته ضربه می‌زند. حتی رسول خادم بارها حاضر نشده در جلسات مشترک روسای فدراسیون‌ها با وزیر ورزش حاضر شود.
البته این بار با مرور نامه رسول خادم به این موضوع پی می‌بریم که او مثل قبل موضع تندی نسبت به وزارتخانه ندارد. او حتی در بخشی از نامه خود تقدیر نصف و نیمه‌ای از وزارت ورزش داشته و گفته در چند ماه اخیر وزارتخانه چند باری کنار کشتی ایستاده است. با این حال بازهم با کنایه‌هایی به وزیر ورزش و معاونانش که در روزهای قبل به گلایه‌های خادم بابت مسائل مالی واکنش نشان دادند، در نامه استعفای رسول خادم دیده می‌شود.
رسول خادم با اینکه نامه استعفای خود را خطاب به مجمع منتشر کرده؛ اما آنطور که گفته اول از همه استعفای خود را به وزارت ورزش فرستاده و این نشان می‌دهد که تصمیم او این بار جدی‌تر از بار قبلی است.
درخواست برای تشکیل مجمع فوق‌العاده
رئیس ‌فدراسیون کشتی هم از اعضای مجمع و هم از وزارت ورزش درخواست کرده هر چه سریعتر مجمع فوق‌العاده تشکیل و با استعفای او موافقت شود تا فرد جدیدی بتواند سکاندار کشتی ایران باشد.
با این وضعیت جدایی رسول خادم از فدراسیون کشتی قطعی به نظر می‌رسد و احتمالا بعد از فرآیندی دوباره برای برگزاری انتخابات یکی از قهرمان‌های سابق کشتی ایران به جای رسول روی کار خواهد آمد.
البته دیروز همان طور که پیش‌بینی می‌شد با کنار رفتن رسول خادم تمامی ارکان فدراسیون و تیم‌های ملی از سمت خود استعفا دادند تا شاهد یک انقلاب جدی در کشتی ایران باشیم؛ از مربیان تیم‌های ملی تا پست‌های کلیدی مثل دبیر و نایب ‌رئیس.
احد پازاج مدیر تیم‌های ملی کشتی فرنگی و علی‌اشکانی سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی ،حمید بنی تمیم نایب ‌رئیس ‌و رضا لایق دبیر فدراسیون کشتی، اعضای شوراهای فنی کشتی آزاد و فرنگی و مریم منظمی نایب‌رئیس‌بانوان فدراسیون کشتی از جمله نفراتی بودند که تصمیم گرفتند در حمایت از خادم از سمت خود کنار بروند.
تغییر در مدیریت کشتی درست نیست
اما پس از سونامی در فدراسیون کشتی، اهالی ورزش منتظر واکنش وزارت ورزش به استعفای رسول خادم بودند. محمدرضا داورزنی معاون قهرمانی وزارت ورزش و جوانان که در چنین مواقعی اکثرا شاهد شنیدن اظهارات دو پهلویش بوده‌ایم درباره استعفای رسول خادم از ریاست فدراسیون کشتی گفت: در جریان استعفای او نیستم ! اما نتایج ضعیف اخیر کشتی زنگ خطری است و نشان می‌دهد یک جای کار‌اشکال دارد و نیاز به تغییرات دارد. البته این تغییرات به معنای تغییر در مدیریت نیست.
داورزنی در گفت‌وگو با ایسنا درباره اطلاعیه اخیر رسول خادم و پذیرش استعفای او از سوی وزارت ورزش و جوانان اظهار کرد: سال گذشته نیز بعد از مسابقات جهانی رسول خادم از سمت ریاست فدراسیون کشتی استعفا داد اما با نظر کارشناسان تصمیم بر این شد تا دوباره فعالیت خود در فدراسیون کشتی دنبال کند. اینکه دوباره استعفای خود را از طریق اطلاعیه‌ای در رسانه‌ها اعلام کرده است من اطلاعی ندارم. نه هنوز خادم را نه دیده‌ام و نه صحبتی با او داشته‌ام. باید در این زمینه جلسه‌ای برگزار شود و این مسئله مورد بررسی قرار بگیرد. در هر صورت توقعات از کشتی که ورزش اول کشور است، زیاد است و فشار زیادی بر روی متولیان امر به وجود می‌آورد. این انتظارات سبب شده تا مسئولین مربوطه در برابر فشارها دچار شکنندگی شوند.
وی گفت: خادم زحمات زیادی برای کشتی کشیده است و واقعا فشارهایی که وارد می‌شود برای هر کسی که مسئولیت این کار را برعهده می‌گیرد، خسته‌کننده است و تحمل فشارها به راحتی امکان‌پذیر نیست. خادم هشت سال است که برای کشتی زحمات زیادی کشیده و این شرایط باید وجود داشته باشد که نگران آینده کشتی باشد.
تاکید بر انجام کار کارشناسی
معاون حرفه‌ای و قهرمانی وزارت ورزش و جوانان اضافه کرد: باید فکر اساسی برای کشتی صورت بگیرد و یک جای کار ایراد دارد که البته این ایرادات به معنای تغییرات در مدیریت نیست. ما المپیک 2020 و بلافاصله بازی‌های آسیایی 2022 را پیش‌رو داریم و باید بتوانیم جایگاه مناسبی را برای کشتی رقم بزنیم تا به انتظارات پاسخ مثبت بدهیم. باید درباره نتایج اخیر کشتی بررسی کارشناسانه صورت بگیرد و نقطه نظرات کارشناسان امر و خبرگان کشتی و کسانی که دلسوز این رشته هستند مورد توجه قرار بگیرد. الان کشتی در شرایطی است که باید نگران وضع موجود بود و بررسی دقیقی صورت بگیرد تا بتوانیم علت نتایج ضعیف را مورد بررسی قرار دهیم و چاره کار بیندیشیم تا ببینیم‌اشکال کار کجاست.
وی اظهار کرد: اجازه دهید در این زمینه کار کارشناسی صورت بگیرد و براساس نقطه نظرات کارشناسان، خبرگان فن، پیشکسوتان کشتی،‌ کمیته فنی و صاحبنظران کشتی به یک جمع‌بندی نهایی برسیم تا بتوانیم به ورزش اول کشور کمک کنیم تا بتواند در آینده دوباره روی ریل موفقیت قرار بگیرد.
داورزنی در پایان خاطر نشان کرد: تغییر در مدیریت کشتی کار درستی نیست و دنبال این هستیم تا بتوانیم به وضعیت فعلی کشتی سروسامان بدهیم و از طریق نقطه نظرات پیشکسوتان صاحبنظران کشتی به یک جمع‌بندی نهایی برسیم. بدون شک نتایج اخیر کشتی یک زنگ خطر برای کشتی است و نشان می‌دهد یک جای کار‌اشکال اساسی دارد. باید بتوانیم ایرادات را برطرف کنیم و در نهایت به جمع‌بندی نهایی برسیم.
چیزی که فعلا مشخص است، بوداپست ایستگاه آخر مشترک رسول خادم با کشتی ایران بوده و احتمالا او بعد از حدود ۵ سال ریاست در این فدراسیون به کار خود پایان می‌دهد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴