دو رسانه غربی به طور همزمان اعلام کرده‌اند حادثه قتل خاشقجی، بن سلمان را غرق خواهد کرد و به همین دلیل باید دنبال یک ولیعهد دیگر در عربستان بود. پیش از این کارشناسان دیگری نیز اعلام کرده بودند، این پرونده بیش از پرونده یمن برای سعودی‌ها گران تمام خواهد شد.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ، شاید بتوان قتل خاشقجی را یکی از مهم‌ترین ‌اشتباهات زندگی سیاسی بن سلمان دانست، چرا که حتی احتمال دارد این ‌اشتباه ولیعهد جوان سعودی به قیمت از دست رفتن پادشاهی برای وی باشد. سی‌ان‌ان در گزارشی به همین ‌اشتباهات بن سلمان پرداخته است.
طبق این گزارش، هنوز مدت زمان زیادی از اقدامات محمد بن سلمان در زندانی کردن اعضای خاندان سلطنتی عربستان به اتهام فساد نگذشته است. صدها نفر از چهره‌های ثروتمند عربستان در هتل ریتز-کارلتون ریاض در بند شدند. صاحبان کسب و کار از کشورهای مختلف جهان در نشست داووس سوئیس که در سال بعد از این زندانی کردن‌ها برگزار شد از این اقدام محمد بن سلمان انتقاد کردند. آنها تاکید کردند که زندانی کردن چهره‌های مهم مالی و اقتصادی اقدامی نیست که اکثر سرمایه‌گذاران تمایلی به تایید آن داشته باشند.
در ادامه سی‌ان‌ان به مرگ خاشقجی پرداخته و نوشته: «آنچه اکنون واقعا اهمیت دارد این است که سعودی‌ها چگونه این بازی را دنبال خواهند کرد. آیا آنها مدعی خواهند شد که هیچ نقشی در ناپدید شدن جمال خاشقجی ندارند و تمام اتهامات در این زمینه را رد خواهند کرد؟ یا اینکه به همکاری روی خواهند آورد و تلاش خواهند کرد این نقطه تاریک را از کارنامه و پیشینه خود پاک کنند و مسئولیت اقدامی که ترکیه آن را یک جنایت سبعانه نامیده است تقبل خواهند کرد؟» سی‌ان‌ان در ادامه تاکید کرده: «عربستان به طور سنتی توسط پادشاه اداره می‌شده است و کسی که منصب پادشاهی داشته اداره امور کشور را در دست داشته است. اما ملک سلمان، پادشاه کنونی عربستان، این کار را با کمک شورای سلطنتی انجام داده است. حکومت بر عربستان در گذشته با همکاری همه اعضای خاندان سلطنتی صورت می‌گرفته است. اما محمد بن سلمان از این رویه معمول فاصله گرفته است. او به زندانی کردن اعضای بلندپایه خانواده سطنتی مبادرت ورزید.»
طبق این گزارش، محمد بن سلمان پول‌های این افراد را گرفت و قدرت آنها را کاهش داد و به تقویت افراد وفادار به خود روی آورد. گفته می‌شود که محمد بن سلمان در نیمه‌های شب وزیران را فرا می‌خواند و به آنها می‌گوید که چه کاری انجام دهند و چه کاری را انجام ندهند. تصویری که از محمد بن سلمان در اذهان نقش بسته است شبیه تصویر مردی است که تلاش می‌کند تنها دستور صادر کند و به حرف کسی هم گوش ندهد. سی‌ان‌ان در پایان تاکید می‌کند، سرنوشت خاشقجی ممکن است محمد بن سلمان را در سیاست بی‎رحم عربستان غرق کند.
ولیعهدی تازه
نیویورک تایمز نیز ضمن انتقاد از مواضع «دولت ترامپ» در قبال «محمد بن‌سلمان» نوشته، آمریکا باید از خاندان سلطنتی بخواهد ولیعهدی تازه انتخاب کند. به نوشته این روزنامه‌ آمریکایی، «اگر عربستان نتواند نشان دهد که جمال صحیح و سالم است، کشورهای عضو ناتو هم باید مشترکا سفرای سعودی را اخراج و فروش سلاح به این کشور را به تعلیق درآورند. آمریکا باید تحت قانون ماگنیتسکی شروع به تحقیق کند و آماده اعمال تحریم‌‎ها علیه مقام‌های سعودی از قبیل خود محمد بن سلمان باشد.»
قانون ماگنیتسکی، یک قانون تحریمی در آمریکا است که مجلس سنای این کشور در سال ۲۰۱۲ علیه مسکو به تصویب رساند. این قانون به دنبال اتهام‌زنی‌های آمریکایی‌ها به دولت روسیه در زمینه دست داشتن در قتل «سرگئی ماگنیتسکی» وکیل روس در زندان مسکو در سال ۲۰۰۹ تصویب شد. در صورت به جریان افتادن این قانون، کاخ سفید ملزم خواهد بود درباره قتل احتمالی خاشقجی تحقیق و احتمالا مقام‌های مرتبط با این حادثه را تحریم کند. نیویورک تایمز در ادامه بر لزوم فشار واشنگتن بر ریاض برای تعیین یک ولیعهد جدید تاکید کرد: «جای محمد بن سلمان، سلول زندان است.»
 این روزنامه آمریکایی در پایان نوشت: «آمریکا همچنین باید برای خانواده سلطنتی سعودی روشن سازد که باید یک ولیعهد جدید پیدا کند. شاهزاده دیوانه‌ای که یک خبرنگار را می‌کشد، نخست‌وزیر کشوری را می‌رباید و میلیون‌‎ها کودک را به قحطی و گرسنگی می‌کشاند، هرگز نباید در ضیافت‌های شام دولتی حاضر شود، بلکه باید زندانی شود.»
از سوی دیگر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا تحت فشار افکار عمومی در مورد قتل خاشقجی هشدار داده که اگر روشن شود حکومت عربستان در قتل احتمالی جمال خاشقجی دست داشته است، این کشور با «تنبیه شدیدی» روبه‌رو خواهد شد. البته دونالد ترامپ تاکید کرد، حتی اگر ثابت شود که جمال خاشقجی در داخل کنسولگری عربستان در اسلامبول کشته شده، آمریکا فروش‌های نظامی به ریاض را متوقف نمی‌کند چرا که این کار خودتنبیهی است!
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
خشم؛ پسندیده یا ناپسند؟
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۷
دولت و مجلس زمینه‌ساز رفع موانع تولید شوند
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۶:۴۹
پایبندی بانوان به اجرای قانون حجاب و عفاف
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۵
سپاه در خدمت‌رسانی به مردم پرچم‌داری می‌کند
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴